handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i bänkpress :(


Koloftw
2008-02-08, 22:00
Hej,

nu ökar jag i varenda muskelgrupp hela tiden, från pass till pass. Förutom bröst. Alla andra muskelgrupper (rygg, ben, armar, etc. ökar helat iden) men bänk går inte uppåt även fast jag tränar den lika hårt och tom. inleder varje pass med bänk eftersom det är min svagaste övning.

Min träning är högintensiv, lågvolym och ganska högfrekvent (helkroppspass). kan tillägga att jag strävar efter ökad styrka först och främst, eftersom ökad styrka+viktuppgång=muskler i min mening.


Tips för att bänken ska upp?

ceejay
2008-02-08, 22:01
Hur ofta kör du?

Bänk varje pass är kanske inte att rekommendera då musklerna måste vila ibland också.

Rahf
2008-02-08, 22:01
När i passet ligger bänken?

Koloftw
2008-02-08, 22:03
Hur ofta kör du?

Bänk varje pass är kanske inte att rekommendera då musklerna måste vila ibland också. Bänk i regel 3.5gång/vecka.

När i passet ligger bänken?

Först, alltid, det är prio. 1 för mig.

Scratch89
2008-02-08, 22:05
Vågar man skriva att jag tror att du inte äter tillräckligt?

mini
2008-02-08, 22:07
För lite mat + den första stagnationen efter nybörjartiden kanske? Strunta i bänken ett tag och kör hantelpress eller lutande bänk eller vad du nu gillar.

Koloftw
2008-02-08, 22:07
Jag är ju viktstabil, och på energibalans ska man ju kunna öka i styrka (läste nyss en tråd där Timme skrev att han ökar på 1000 kcal, och han har tränat ett jävla tag längre än mig).

Alla andra övningar åker ju uppåt :(

Koloftw
2008-02-08, 22:08
För lite mat + den första stagnationen efter nybörjartiden kanske? Strunta i bänken ett tag och kör hantelpress eller lutande bänk eller vad du nu gillar.

Hmm, har tränat på gym i kanske 6 månader nu. Brukar nybörjarökningarna börja avta då?

tobbo
2008-02-08, 22:08
Hur länge har du legat still?

mini
2008-02-08, 22:10
Hmm, har tränat på gym i kanske 6 månader nu. Brukar nybörjarökningarna börja avta då?

Det kan de göra. Kom ihåg att ökningarna inte nödvändligtvis är jämna och jämförbara. För mig brukar det gå bra i en sak men sämre i en annan.

jwzrd
2008-02-08, 22:12
Skriv mer om set och reps i bänken samt hur tungt det är typ. Vilka andra övningar tränar du för axlar och triceps?

Koloftw
2008-02-08, 22:15
Hur länge har du legat still?

Inte ökat sen förra passet.

Koloftw
2008-02-08, 22:16
Skriv mer om set och reps i bänken samt hur tungt det är typ. Vilka andra övningar tränar du för axlar och triceps?

Jag kör helkroppspass och för att passen inte ska ta längre tid än 1h och 30 min så blir det ofta 3 set bänkpress. Smalbänk i smith för tricep och militärpress för axlar.

Vet att jag tränar för styrka mest och inte volym.

Scratch89
2008-02-08, 22:16
Men Timme har också tränat hårt och bitit i kudden och vet exakt hur han ska göra för att pressa sig. Jag ökar också på energiunderskott, men det betyder inte att du ska göra det. Du har precis börjat träna; jag och Timme har tränat i flera år.

mini
2008-02-08, 22:16
Inte ökat sen förra passet.

Eh, va??

Rahf
2008-02-08, 22:17
Inte ökat sen förra passet.

Då har du inte stagnerat utan snarare missat en ökning en gång. Man har stagnerat när ökningar uteblivit i ungefär en månad. Jag gick ett flertal månader under nybörjarfas som var helt utan ökningar.

Tålamod mänska! Jag vill inte heller att du trycker ner dig själv för att du missat en gång. Kom tillbaka starkare och säkrare än förr, blanda runt sets/reps under en vecka kanske?

jwzrd
2008-02-08, 22:18
Jag kör helkroppspass och för att passen inte ska ta längre tid än 1h och 30 min så blir det ofta 3 set bänkpress. Smalbänk i smith för tricep och militärpress för axlar.

Vet att jag tränar för styrka mest och inte volym.

Ok, men set och reps då?

Koloftw
2008-02-08, 22:23
Men Timme har också tränat hårt och bitit i kudden och vet exakt hur han ska göra för att pressa sig. Jag ökar också på energiunderskott, men det betyder inte att du ska göra det. Du har precis börjat träna; jag och Timme har tränat i flera år.

Då har du inte stagnerat utan snarare missat en ökning en gång. Man har stagnerat när ökningar uteblivit i ungefär en månad. Jag gick ett flertal månader under nybörjarfas som var helt utan ökningar.

Tålamod mänska! Jag vill inte heller att du trycker ner dig själv för att du missat en gång. Kom tillbaka starkare och säkrare än förr, blanda runt sets/reps under en vecka kanske?

Tack Scratch och Rahf :)


Ok, men set och reps då?

Klarade Xkg, 6, 6, 6 på förrförra passet, förra passet ökade jag vikt så då var det X+5kg och 3, 2, 2. Idag skulle jag ha ökat men det blev istället X+5kg 2, 2.5, på 2.5an betyder det att jag låg och pressade i en 5-10 sekunder sen tappade jag stången på bröstet. Fick avbryta bänkningen efter det ...

Betar
2008-02-08, 22:23
Inte ökat sen förra passet.

Asså vad äre som är så konstigt med att du inte ökat i bänk sen förra passet? Du som dessutom tränar varje muskelgrupp 3-4 ggr/veckan så är det ju äkligt bra att öka "bara" 2 ggr/vecka i en övning.

*screwy* Fattar inte vart du vill komma, för du vet lika väl som jag att om man ökar 3 av 4 pass så är det riktigt bra!

Edit: att du klarade färre reps kanske beror på att du laddat upp med för lite energi innan passet, vad vet jag :)

jwzrd
2008-02-08, 22:28
Tack Scratch och Rahf :)




Klarade Xkg, 6, 6, 6 på förrförra passet, förra passet ökade jag vikt så då var det X+5kg och 3, 2, 2. Idag skulle jag ha ökat men det blev istället X+5kg 2, 2.5, på 2.5an betyder det att jag låg och pressade i en 5-10 sekunder sen tappade jag stången på bröstet. Fick avbryta bänkningen efter det ...

Men mao tre pass i rad där du pressat dig hårt? Det klarar ingen i längden. Ha ett pass i veckan där du söker nya rekord i form av fler reps på samma eller en tyngre vikt, ett sett till, bättre utförande etc. De andra två passen bör du hålla nere vikt och/eller volym så att du fortsätter att återhämta det pressande passet. Om du tränar samma övningar så ofta så skulle jag rekommendera dig att variera hur du utför dem lite också. En dag håller du lite bredare, en annan tränar du med fötterna i luften, kanske långt stopp något pass.

Om du precis gjort ett pass där du verkligen fick bita ihop så bör du följa det med ett där du inte pressar dig [på samma sätt].

Koloftw
2008-02-08, 22:31
Tack Jwzrd, ska testa :bow:

Åke
2008-02-08, 22:38
jag tycker du överreagerar, ok att man ökar mkt som nybörjare men ta det lite lungt nu. Du kan ju inte öka varje pass i all framtid.

jwzrd
2008-02-08, 22:41
jag tycker du överreagerar, ok att man ökar mkt som nybörjare men ta det lite lungt nu. Du kan ju inte öka varje pass i all framtid.

Det är ändå en viktig grundinställning att ha. Alltså att kontinuerligt söka efter vägen fram. Ibland stannar framstegen och då är det viktigt att man istället för att bara banka huvudet i betongen för att på något vis tvinga fram ökningar tar och analyserar ärligt [för att sedan bruka betongen].

Betar
2008-02-08, 23:47
Det är ändå en viktig grundinställning att ha. Alltså att kontinuerligt söka efter vägen fram. Ibland stannar framstegen och då är det viktigt att man istället för att bara banka huvudet i betongen för att på något vis tvinga fram ökningar tar och analyserar ärligt [för att sedan bruka betongen].

Så sant! men som Åke säger så är det ändå inget att hetsa upp sig över. Att ha som riktlinje at öka från pass till pass är väl okej men att genomföra det är ju omöjligt (i längden). De är ju bara att inse att de kommer finns tillfällen då man inte presterar bättre, ja kanske t.o.m. sämre, än passet innan.

adolk
2008-02-09, 00:11
kör snedbänkpress!

Scratch89
2008-02-09, 00:18
Ett tips är att inte köra till fail varenda set, varenda pass. Jag har aldrig ökat så bra som när jag för nån månad sedan började köra 3x5 ena dagen, 3x8 andra och 3x12 tredje. Det är bara på sista setet jag verkligen behöver ta i, och eventuellt faila. (Sen vid höjningar får man bita i kudden lite extra, men det är ju undantag)

Rex
2008-02-09, 09:45
Jag tänkte med på det för ett tag sen, bara tränat i ett halvår nu.

Körde bara på 80kg.. blev helt frustrerad att jag inte tog mer. Sen tänkte jag inte mycket på de och körde som vanligt i 2 månader till. Nu maxar jag 100, och kör 4-5 set på 80 med 5-6 reps.

Tänk inte så mycket på de, kör som vanligt.. Kör 2 ggr max per vecka, träna triceps ganska hårt med.

Cilia
2008-02-09, 11:04
Inte ökat sen förra passet.

han måste skoja.
Ett troll kanske?

Slartibartfast
2008-02-09, 11:07
Men mao tre pass i rad där du pressat dig hårt? Det klarar ingen i längden.

+1

Hmm, har tränat på gym i kanske 6 månader nu. Brukar nybörjarökningarna börja avta då?

Jag ökade spikrakt uppåt i nästan exakt sex månader när jag började, sen kom väggen emot på en gång och så började jag gå bakåt.

130kg finsk sisu
2008-02-09, 11:15
Mitt tips hämtar jag från min egen bakgrund, tipset:
Läs runt i litteratur och internet. Pröva, var inte främmande för något utan pröva DET SOM DU FINNER INTRESSANT. Träna hellre för lite än för mycket.
Om du vill öka just i bänkpress så skall man tänka "hela (över)kroppen lyfter i bänkpress" inte nåt trams att man lyfter bänkpress med bröst eller bröst/triceps. Stärk hela överkroppen och du kommer att öka i bänkpress.