handdator

Visa fullständig version : Vad är Zombieböj samt ryckböj?


Betar
2008-02-08, 20:19
Har under den senaste tiden grybblat över vad Zombieböj och ryckböj är för övningar. Så jag vänder mig till er på kollo, ni brukar ha koll på det mesta plus att det finns dom som nämnt dessa övningar i era träningsjournaler.

Får för mig att zombieböj är snarlik frontböj, eller är de hel fel?

Iaf ni som vet får mer än gärna svara ;)

PS: jag har sökt! så kan vi skippa de tjafset så är jag glad =)

Tack på förhand!

Smml
2008-02-08, 20:22
Ryckböj är väl när man håller stången ovanför huvudet och böjer.

tobbo
2008-02-08, 20:28
Zombieböj är väll som frontböj fast man håller armarna rakt fram som en zombie.

Durre
2008-02-08, 20:29
Zombieböj är väll som frontböj fast man håller armarna rakt fram som en zombie.

Haha vilka namn :D, någon som provat?

mini
2008-02-08, 20:30
Zombieböj är som frontböj fast du inte håller i stången, utan håller armarna framåt som en zombie. Detta är ett ypperligt sätt att hitta balansen och var man ska lägga stången i frontböjen.

Ryckböj är som sagt böj med stången på raka armar ovanför huvudet. (Bred fattning, något smalare fotbredd.)

Betar
2008-02-08, 20:42
Vad är fördelarna med dessa två övningar jämfört med knäböj? Kan tänka mig att magen kopplas in desto mer i zombieböj och kanske även ryckböj då de annars kan blir lite ostabilt.

Nån kunnig får gärna ge en förklaring. :)

krellik
2008-02-08, 20:48
sök på overhead squat + dan john så får du en del bra artiklar om "ryckböj"

MilkmaN
2008-02-08, 20:52
Ryckböj bygger absurd stabilitet i hela skulderpartiet + mage och rygg samt är en sjysst benövning. Zombieböj likaså, dock inte i lika stor utsträckning, den piskar mer ben och mage.

diskonto
2008-02-09, 11:53
Ryckböj är helt oöverträffad som övning för att lära sig korrekt teknik i ALLA olika böjövningar. Du MÅSTE helt enkelt göra rätt för att göra en djup ryckböj, eftersom övningen tillåter så få misstag (fäll ryggen för mycket, eller ha vikt på tårna när du har lite mer vikt på stången och du tappar vikten).

pragmatist
2008-02-09, 12:26
Problemet med ryckböj är att det för 90% av gymbefolkningen är balans, axelrörlighet och axelstyrka som sätter stopp för hur tungt och hårt man kan köra, vilket begränsar dess användbarhet som benövning en hel del. Man kan ifrågasätta om det är värt besväret att lära sig en så svår övning bara för att bli marginellt bättre i vanlig böj eller frontböj (om man nu inte råkar vara OL-tyngdlyftare vill säga). Bevisligen kan man ju bli bra knäböjare utan att någonsin ryckböja.

Arf Pingvin
2008-02-09, 12:29
Problemet med ryckböj...

Kör den inte tungt och hårt då, bara kör den. För den är svaret på alla frågor. Problem med rörlighet? Ryckböj. Problem med teknik? Ryckböj. Problem med balans? Ryckböj.

pragmatist
2008-02-09, 13:28
Kör den inte tungt och hårt då, bara kör den. För den är svaret på alla frågor. Problem med rörlighet? Ryckböj. Problem med teknik? Ryckböj. Problem med balans? Ryckböj.

Om man nu inte har några av de problemen i någon annan övning utom i just ryckböj (vilket torde vara en realitet för många), är ryckböj fortfarande svaret på alla frågor då? ;)

z_bumbi
2008-02-09, 13:39
Kör den inte tungt och hårt då, bara kör den. För den är svaret på alla frågor. Problem med rörlighet? Ryckböj. Problem med teknik? Ryckböj. Problem med balans? Ryckböj.

Lol

ramagoen
2008-02-09, 13:43
sen lär man ju hitta sin egen stil i knäböj med, det tar tid faktiskt. Likaså i ryckböj, vilken bredd man kan hålla i, hlåler man för brett kommer man förstöra handlederna, det visste kanske inte ni? Fotbredd är också ett exempel.

Jag anser inte ryckböj vare en utomordentligt superbra övning, dels för att den är svår att utföra med tunga vikter, har ärligt talat aldrig sett en film där ett proffs tränat ryckböj förutom uppvärmning, när dom tränar "ryckböj" så är det ryck.

Man lär även lära sig att låsa axlarna, inte armarna. För dom flesta roterar axlarna när man ryckböjer, det kan vara ganska slitande.

Utfall med stång frampå är en bra mycket värre övning för magen än ryckböj.
Kräver även mer av benen och höfterna. För att träna quadriceps är vlä djupa front och djupa knäböj, rörlighetsträning rekommenderar jag ryckböj.

mina 50 öre :/

Pinglan
2008-02-09, 14:12
Utfall med stången frampå låter spännande! Det har jag aldrig provat! Håller du stången som i frontböj då? Hur stor skillnad ungefär vad gäller viktval om man kör "vanliga" utfall kontra utfall frampå? Ska testas nästa böjpass :thumbup:

ramagoen
2008-02-09, 14:15
edit: dubbelpost!

ramagoen
2008-02-09, 14:16
Utfall med stången frampå låter spännande! Det har jag aldrig provat! Håller du stången som i frontböj då? Hur stor skillnad ungefär vad gäller viktval om man kör "vanliga" utfall kontra utfall frampå? Ska testas nästa böjpass :thumbup:

Japp stången som i frontböj. Lär ha utövats flitigt av tyngdlyftare som tränade utfallsstilen på äldre tider, har den i boken jag lånat av min tränare där den beskrivs väldigt bra. Den är otroligt tung i.o.m. att man ej kan luta ryggen framåt för då försvinner stången.. visst kan man kontra med att luta upp armbågarna mer men då kvävs man, tro mig :D

I viktval har jag ingen aning. Aldrig tränat den mycket då jag vart skadad!

the_PL_man
2008-02-13, 15:14
Jo, som benövning är det svårt att nå upp till max.....
Men som rörlighetsövning är den superb, ge mig 6 månader till så skall jag nog komma i aceptabel rörlighet igen

D5hPj3ir98w

/the_PL_man

Problemet med ryckböj är att det för 90% av gymbefolkningen är balans, axelrörlighet och axelstyrka som sätter stopp för hur tungt och hårt man kan köra, vilket begränsar dess användbarhet som benövning en hel del. Man kan ifrågasätta om det är värt besväret att lära sig en så svår övning bara för att bli marginellt bättre i vanlig böj eller frontböj (om man nu inte råkar vara OL-tyngdlyftare vill säga). Bevisligen kan man ju bli bra knäböjare utan att någonsin ryckböja.

Danny Devito
2008-02-13, 15:34
Det jobbigaste med ryckböj för mig är "skaket" i kroppen, som kommer av obalansen. Sen kan man lätt få ont i handlederna av den. Testade att köra lite för första gången för några veckor sen. Se själva:

V4-NQQkDFDI

Rolig övning dock.

Honken
2008-02-13, 15:46
har ärligt talat aldrig sett en film där ett proffs tränat ryckböj förutom uppvärmning

Kinas landslag tränar ryckböj mer än front/bak. Ska finnas bilder på Guozheng med 200+ på stången vid ryckböj.

ramagoen
2008-02-13, 16:01
Kinas landslag tränar ryckböj mer än front/bak. Ska finnas bilder på Guozheng med 200+ på stången vid ryckböj.

men kinas landslag är extremare än extremt och du ska inte jämföra dig med dom enligt mig. Dom tränar ryckböj med stången i stötfattning vilket kräver axelrörlighet som är svår att uppnå. Jag har sett bilden själv där han gör det och helt klart maffigt. Men för vanlig byggare/OLare som inte är elit, ser jag ingen större anledning att byta ut front eller bakböj mot ryckböj då inte ens många kan ha stötfattning i ryckböj?

edit: ont i handleder = ovana handleder bara, försvinner efter nån månad.
edit2: ryckfattning i knäböj med stång på raka armar sliter enormt på handlederna och deras senor där. Det är ingen dålig övning men ja, gör man fel kan man förstöra handlederna såklart.

Corpobal
2008-02-13, 16:29
Börja inte i fel ände med den här övningen säger jag bara, först ska man kunna gå ner bekvämt i ett sitt med ryggen upprätt och en pinne ovanför huvudet. Med all respekt för dig Danny Devito så är det där inte alls produktivt att testa övningen första gången med ett par viktskivor per sida och på gränsen till tappad form och tveksamt djup på sittet.

Så mycket av träningen i gymmet separerar rörligheten från styrkeprestationen genom maskiner, kablar och andra hjälpredskap. Så när en person som byggt styrka där ska ge sig på en övning som ryckböj där alla svaga länkar i rörlighet och balans straffas obarmhärtigt så kan det gå illa både när det gäller skador och korrekt inlärning. Det är INTE en fördel att vara gymtränad sen tidigare och lära sig ryckböj relativt ett blåbär som lär sig från noll, detta för att det alltid är rörligheten och balansen som begränsar och en tränad person kan lättare "fuska" med sin styrka för att klara lyften.

Bästa tipsen jag kan ge om det här är att svälja egot direkt och träna med en tom stång eller pinne, stretcha höftböjare och fotleder, gärna i sittet. Du ska kunna sitta bekvämt på huk med tyngden på hälarna utan att behöva anstränga dig för att hålla balansen. I bästa fall kan du få hjälp av ett par skor med upphöjd klack men annars är det bara att träna upp din egen kropp som gäller och det kan man inte göra på en timme eller genom att ta i som fan alá marklyft.

ramagoen
2008-02-13, 17:53
skulle ärligt talat rekommendera en stång framför en pnine, en stång kräver mer axelrörlighet samt att man kan även luta fram överkroppen(många proffs gör det, minns det) för att bättre låsa ut trapezius.

Danny Devito
2008-02-13, 20:32
Börja inte i fel ände med den här övningen säger jag bara, först ska man kunna gå ner bekvämt i ett sitt med ryggen upprätt och en pinne ovanför huvudet. Med all respekt för dig Danny Devito så är det där inte alls produktivt att testa övningen första gången med ett par viktskivor per sida och på gränsen till tappad form och tveksamt djup på sittet.

Haha ne du, det där var bara en sak jag gjorde för skojs skull.
Skulle jag börja köra övningen så skulle jag först lära mig den såklart. ;)

Cilia
2008-02-13, 20:39
Haha vilka namn :D, någon som provat?

Ogge pogge brukade köra det.
Vet inte om han gör det fortfarande.

überstarken
2008-02-13, 22:21
Zombieböj är som frontböj fast du inte håller i stången, utan håller armarna framåt som en zombie. Detta är ett ypperligt sätt att hitta balansen och var man ska lägga stången i frontböjen.


Fast det vore lite mera match att hålla armarna som en zombie och ha skivstången i händerna...