handdator

Visa fullständig version : HIIT Fråga?


shirunai
2003-05-14, 11:30
Nu är mitt gym också stängt av strejk var på ett kung gym igår, men lite onödigt om jag ska pejja för att köra lite cardio nu tänkte jag testa HIIT 2veckor.

Jag har säkert dålig kondition så frågan lyder.
Om jag bara skulle orka 30sek*30sek kanske 3-4 spurter skulle det ge något, får ladda med astma sprejj förstås annars dör jag

ivandrago
2003-05-14, 11:33
klart det ger något! de flesta som inte kört något liknande hiit förut pallar bara någon minut första gången, men förbättringarna kommer snabbt!

tinus
2003-05-14, 11:37
Hm hör egentligen inte hit men..Ser att du bor i Ö-vik tränar du på Lyftet eller?(antar att de är de enda som berörs av strejken) och var och gästspelade lite på Bruks,tror att det hette så,pluggade nämligen i Ö-vik och tränade där en hel del..det var ett bra ställe, lite långt ifrån stan bara..

shirunai
2003-05-14, 11:38
Jag gick själv på brux igår, tar lyftet för det är närmare

visst brux är det bästa stället i stan :)

finns vissa fördelar med alla gymen dock

Lyftet för fina grejjer

Brux fräscht som lyftet, lite mer hardcore

Energihuset trevligast personal och stämning, dock bara maskiner...typ !

MIGGE
2003-05-14, 11:38
har du ansträngnings astma? det har jag, orkar inte ett piss... tar inga mediciner heller. Går det o bygga kondition även om man har astma? Nån som vet nått om det

shirunai
2003-05-14, 13:13
Är du dum eller klart det går att träna kondition, gå till en läkare jag har både ansträngningastma och vanlig astma haft det sen jag var 6år hade bra kondition när jag spelade ishockey

Northwave
2003-05-14, 14:42
^^- Instämmer, det går alldeles utmärkt. Har haft ansträngningsastma i ca 3 år nu (ett råd: jogga inte när det är minusgrader ute!), har aldrig haft några problem med träningen, bara jag tar en dos Bricanyl några minuter innan. Kör mycket löpning och cykling vid sidan om styrketräningen.
Mitt råd är att springa till doktorn och skaffa lite bricanyl turbohaler (om man kloggar igen i luftrören och inte får ut koldioxiden i utandningsluften kan man ju fan dö) !

sanmic
2003-05-14, 18:20
Håller med några av dom tidigare svararna.
Klart det går fint att träna upp ett bra flås trots astma!
Jag har iaf lyckats =)
Just nu har man väl visserligen ingen vidare ork, men det är en annan historia.

Personligen vet jag att jag får kämpa lite extra för att få upp flåset, men när man väl "passerat gränsen" så anser jag att man inte påverkas nämnvärt av astman.

Jaja, kör hårt å lycka till med träningen!

/Sanmic

Bubba
2003-05-14, 18:41
Hur märker man om man har ansträngnings-astma???

shirunai
2003-05-14, 19:11
Att man får astma om man anstränger sig, får svårt att andas, pipljud vid indragning av luft. Täta luftvägar som är av släm.

Jag klarade jogga 1min sen 30s rush jogga 30s vilande med blodsmak(ca 10s) sen jogga 30s sprang 30s sen jogga 10sek sen ramla jag ihop typ

så egentligen 3st joggningar och 2st spurter