handdator

Visa fullständig version : Kombinera olika muskelgrupper


Carolinew
2008-02-08, 14:51
Vilka muskelgrupper är egentligen bäst att rekommendera att köra på samma pass?

Jag har alltid fått för mig att det är bäst att kombinera två helt olika muskelgrupper, t.ex. ben och biceps eller triceps och rygg. För att man då har mer ork kvar till vardera övning då de inte påverkar varandra så mycket. Fick dock höra häromdan att det är tvärtom, att det är bra att kombinera två nära muskelgrupper, t.ex. biceps och triceps, för att blodtillströmningen där redan är igång och det är lätt att få pump...

Dock orkar man ju inte lika mkt då, och får man pump går det ju knappt alls. Så vad ska man eftersträva egentligen för bäst resultat, nära muskelgrupper som gör att man orkar mindre men lättare tar ut sig eller skilda muskelgrupper där man orkar mer men det krävs mer för att ta ut sig? :confused:

Commando1980
2008-02-08, 15:13
Vilka muskelgrupper är egentligen bäst att rekommendera att köra på samma pass?

Jag har alltid fått för mig att det är bäst att kombinera två helt olika muskelgrupper, t.ex. ben och biceps eller triceps och rygg. För att man då har mer ork kvar till vardera övning då de inte påverkar varandra så mycket. Fick dock höra häromdan att det är tvärtom, att det är bra att kombinera två nära muskelgrupper, t.ex. biceps och triceps, för att blodtillströmningen där redan är igång och det är lätt att få pump...

Dock orkar man ju inte lika mkt då, och får man pump går det ju knappt alls. Så vad ska man eftersträva egentligen för bäst resultat, nära muskelgrupper som gör att man orkar mindre men lättare tar ut sig eller skilda muskelgrupper där man orkar mer men det krävs mer för att ta ut sig? :confused:

finns för- och nackdelar med båda metodena (om man nu sysslar med splitträning). tror ej de spelar ngn roll i det långa loppet så länge som du ökar vikterna i övningarna. dessutom kan man ju alltid variera sig, tex

rygg/biceps
bröst/triceps

sen ett tag
rygg/triceps
bröst/biceps

i alternativ 2 får man dock tänka till mer angående vilken ordning man placerar sina olika pass (ej det bästa att köra rygg/triceps dagen innan bröst/biceps eller tvärtom).

pragmatist
2008-02-08, 15:26
Jag håller med, det spelar verkligen ingen större roll i ett kosmiskt perspektiv så länge träningen går framåt. Det går ju bevisligen bra att träna hela kroppen varje gång med bra resultat, och om det funkar att träna alla grupper så kan man ju bevisligen para ihop muskelgrupper lite hur man vill.

Somliga verkar dock få ångest av att inte lyfta maximalt och se cool ut på gymmet, och är man sån så borde man kanske inte köra t.ex. triceps efter bröst.

perl11
2008-02-08, 15:29
nu är jag kanske inte den mest erfarna av detta men blir inte problemet att köra bröst och tex triceps på olika dagar att man aldrig får vila triceps ordentligt under veckorna? tränar man 4-5 dagar i veckan så blir det ju max 24h vila för dessa och det är väl under viloperioden som musklerna byggs upp och man slipper överträning?
det är iaf det jag läst och anledningen till att jag inte kör dessa på två olika dagar, men som sagt, lekman :)

Commando1980
2008-02-08, 15:37
Jag håller med, det spelar verkligen ingen större roll i ett kosmiskt perspektiv så länge träningen går framåt. Det går ju bevisligen bra att träna hela kroppen varje gång med bra resultat, och om det funkar att träna alla grupper så kan man ju bevisligen para ihop muskelgrupper lite hur man vill.

Somliga verkar dock få ångest av att inte lyfta maximalt och se cool ut på gymmet, och är man sån så borde man kanske inte köra t.ex. triceps efter bröst.

tycker dessutom att schemahysterin ofta blir löjlig...tror ej det spelar ngn roll för muskeltillväxt i det långa loppet om man tränar en muskel 1,2,3 ggr i veckan så länge man tycker om programmet man kör på, baserar det på basövningar samt tränar strukturerat och progressivt. (även om det finns forskning som visar att 2 ggr i veckan med volym mellan 4-8set är det optimala för styrka...vilket inte alltid stämmer i praktiken)

desto fler ggr i veckan man kör en muskelgrupp, desto mer måste man dock reglera intensitet (typ tung/lätt/medium pass om man kör 3 helkroppspass i veckan).

med detta sagt tror jag att 3-4 gymdagar (ibland 2 speciellt om du sysslar med andra idrotter) där varje muskel tränas var sjunde, var femte eller 2 ggr i veckan är lämpligt för den största delen av gymmare.

Commando1980
2008-02-08, 15:41
nu är jag kanske inte den mest erfarna av detta men blir inte problemet att köra bröst och tex triceps på olika dagar att man aldrig får vila triceps ordentligt under veckorna? tränar man 4-5 dagar i veckan så blir det ju max 24h vila för dessa och det är väl under viloperioden som musklerna byggs upp och man slipper överträning?
det är iaf det jag läst och anledningen till att jag inte kör dessa på två olika dagar, men som sagt, lekman :)

det kan bli problem när man kör 4-5-6 split....dock så kan man köra tex en 4-split och komma runt det "problemet" om man planerar sin träning.
tex:

ben
bröst/biceps
vila
rygg/triceps
vila
axlar
vila
att tex triceps involveras under 3 dagar i veckan är inget problem för de flesta.
läget är ju tex detsamma i ett helkroppsschema där man tränar 3 pass i veckan.

Gädda
2008-02-08, 17:06
Det är väl egentligen mycket fråga om tycke o smak. Ett upplägg man själv tycker om höjer meningsfullheten o motivationen vilket är viktiga ingredienser för resultatet. Sen exakt vilken split man har är av annan betydelse, båda varianterna funkar ju.

Själv föredrar jag alltid att splitta så att muskler som sas samarbetar får köra samma pass (ex. axlar-bröst-triceps), så att dessa får vila helt och hållet under andra pass eftersom detta känns som själva poängen med att splitta -att trötta ut vissa muskelgrupper rejält en gång och sen ge dem ordentligt med vila.