handdator

Visa fullständig version : Vad kan man göra med rabarber?


Daemon
2003-05-14, 11:23
Jag har en hel skog med rabarber utanför mitt köksfönster,,,

Är det någon som har något bra förslag på vad man kan göra med den?
Rabarberpaj är ju rätt gott, men det kanske finns något annat?

"Nyttiga" som "Onyttiga" (läs goda) förslag är välkomna.

gasoliner
2003-05-14, 11:50
Du kan ju alltid smiska "tanten" med dem:devil: :D

miapia
2003-05-14, 11:51
ljummen rabarberkräm med kall mjölk en sommardag är oooolidligt gott! samma med rabarbersaft!

har inga recept, men det finns säkert i närmsta kokbok...

Lellan
2003-05-14, 12:04
Personligen är jag GALEN i rabarberstång naturell, syrlig och smakrik att äta som godis - räcker länge..

Men i somras gjorde jag en HUR god rabarberkompott/marmelad smaksatt med chili och lime - ska kolla om jag hittar receptet.

Vill du göra en nyttigare variant av rabarberpaj så tar du bara becel proaktiv istället för smör/margarin och gör smuldeg (med havregryn osv), sockret byter du ut mot fruktos om du vill ha långsammare och sötningsmedel om du vill ha färre kcal. Och så "i cant believe it´s yoghurt" fettfri glass till kanske, eller smaksatt kesella till kanske..

Mm.. sommar.. :)

Daemon
2003-05-14, 12:35
Ha ha ha!! Ja du Gassy! Att jag inte kom på det själv :love: :whipped:
Undrar om rabarbern smakar bättre av det?? ;)

Hmm,,, Rabarbersaft låter ju iof som om det skulle kunna vara gott,,, Lite sörsyrlig sådär.
Rabarberkräm är ju inte heller otäckt.

Kom gärna med recept Lellan.
Kanske skulle knåpa ihop en lite nyttigare paj då,,,
Är iof ganska säker på att det dyker upp lite traditionell paj snart.
En av tanterna i huset frågade om hon fick ta rabarber, vilket hon självklart fick. Så nu får hon ta mig fan styra up lite paj till mig :eating: :D

Lellan
2003-05-14, 13:08
En ovanlig smulpaj (har ej smakat):
600 g rabarber skuren i korta bitar
100 g urkärnade, hackade dadlar
finrivet skal från 1 apelsin
3 msk brun farin

Blanda ovanstående, låt stå en timme. Häll den i en djup eldfast form, ca 25 cm.

3 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl
2 msk brun farin
4 msk majsolja

Blanda de torra ingredienserna,tillsätt olja, rör med gaffel till blandat. Fördela över frukten.grädda i 35 min (till rabarbern är mjuk och täcket är knaprigt och gyllenbrunt).

Ger 6 portioner

Per port:
255 kcal
10 g fett
varav 2 g mättat
39 g kolhydrater
tilsatt socker 10 g
fibrer 4 g
natrium 5 mg

King Grub
2003-05-14, 13:10
Det här provade jag förra året. Inte så "nyttig" kanske, men so what?

Rabarber med mandelmaräng

4 portioner
ugnstemperatur 225°C

Ingredienser
500 g rabarber
1 dl strösocker
1 krm kardemumma, malen
3 äggvitor
100 g mandelmassa
2 msk mandel, flagad
smör till formarna

Smöra fyra portionsformar som rymmer minst 2,5 dl (eller en större pajform). Ansa och skölj rabarbern. Skär den i knappt 2 cm långa bitar och fyll formarna.Blanda socker och kardemumma och fördela i formarna. Ställ in på plåt i ugnen, 225°C i ca 15 minuter tills rabarbern smält.
Vispa äggvitorna till mycket hårt skum. Riv mandelmassan och vänd ner i vitorna. Lyft ut plåten och klicka smeten över rabarbern. Strössla lite flagad mandel över och ställ åter in plåten i ugnen 6-7 minuter tills marängen fått fin färg.

Servera med mjuk vaniljglass.

Lellan
2003-05-14, 13:14
Rabarbersaft
1 kg rabarber
3 dl vatten
500-600 g socker/liter saft

Skölj rabarbern, skär i bitar.

Koka upp vattnet, koka rabarbern i 10 minuter. Sila av (i silduk). Mät upp saften. Koka upp igen, tillsätt sockret. Låt koka upp på nytt. Skumma av. (tillsätt ev natriumbensoat, utrört i lite saft).

Ös het saft i varma flaskor. Fyll ända upp och förslut.

:cheers:

miapia
2003-05-14, 13:31
recept på rabarberkräm:

1 dl socker
3 msk potatismjöl
1 liter rabarber, skuren
3 dl vatten

Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka den mjuk under lock, 3-4 minuter. Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. Tag kastrullen från värmen. Häll i redningen i en fin stråle, rör under tiden. Krämen ska sedan bara koka upp.
Häll upp den och sockra på ytan så att den inte skinnar sig. Servera krämen avsvalnad eller kall.

miapia
2003-05-14, 13:33
den här rabarbersaften brukar min mamma göra, jättegott med citron i! man kan ta mindre socker om man inte vill ha det så sött...

3 kg rabarber
4 citroner
50 gram vinsyra
socker

Skär rabarbern i bitar. Lägg i en 10-litershink. Lägg i citronerna skurna i tunna skivor. Slå på vatten så det täcker. Lös upp vinsyran och häll i den. Låt stå 3-4 dygn. Rör om då och då.

Sila upp i silduk. Rör i 8 hg socker på varje liter avrunnen saft. Rör tills sockret är löst. Häll på rena flaskor. Går även bra att frysa!

Daemon
2003-05-14, 13:35
He he Grubben,,, Inga prob. Alla recept är som sagt hjärtligt välkomna. Lät gott. :eating:

Tack Lellan och MiaPia! Det bara sprutar ju ut bra recept!
:kickass:

200sx
2003-05-16, 06:37
Originally posted by gasoliner
Du kan ju alltid smiska "tanten" med dem:devil: :D

Hehehehehe klockren!:hbang:

Lellan
2003-05-16, 10:45
I senaste buffé (om du har ica kort) fanns det riktigt bra recept! ! :thumbup:

Daemon
2003-05-16, 11:07
Tack och bock Lellan! Jag har inte ICA-kort, men "tanten" har,,,

Provade att äta rabarbern "naturell" och måste nog säga,,, Nja,,, Lite väl "trådig" och "träig" för min smak (kanske ska prova en som inte är grov som min handled nästa gång :rolleyes: )

teehoon
2003-05-16, 12:58
Rabarbersaft!:hbang:

Mr Zero
2003-06-05, 00:54
Om du inte gillar den lite sträva smaken på rabarberkrämen går det bra att blanda in jordgubbar!
Blir lite sötare och "mjukare" då.
Föredrar nog utan själv men tror nog att många skulle välja den med jordgubbarna.

Laan
2003-06-05, 14:18
Smältrabarber!!!
Hackade rabarber med socker och in i ungnen..

Åter kommer med recept när jag hittar det!

EDIT: Här hittar man receptet (http://www.svd.se/statiskt/mat_och_dryck/kokboken/efter/x0059_smaltrabarber.asp)

Man kan skippa kanelstången tycker jag..