handdator

Visa fullständig version : Högre lufttryck - tar gupp bättre?


Snafu
2008-02-08, 10:06
Tja,

Jag märkte något intressant som säger precis tvärtemot min logik (inte för att den är mycket att hurra för).

Jag har haft normalt lufttryck i däcken, runt 32 PSI (dom använder PSI i England).

Nu pumpade jag upp dom till 37 - och plötsligt tar den farthindersgupp och gupp överhuvudtaget bättre? Det är lite svårt att beskriva men bilen "sjunker" inte ihop lika mycket innan eller efter guppet.

Sen ligger den bättre på landsvägen också, särskilt när det är vindigt. Det är som att bilen, när den får en kraftig vindpust från sida, helt enkelt inte kränger lika mkt. Detta är väl mer logiskt antar jag, men inget jag tänkte skulle affektera bilens egenskaper alltför mycket.

Anledningen till att jag pumpade däcken är för att minska förbrukningen först och främst. Ligger på stadiga 0.8 i stadstrafik fortfarande. Apa!


Är min iakttagelse full av skit?

Muskelbyggaren
2008-02-08, 10:36
Inte för att vara arrogant, men det är väl inte särskilt konstigt att den inte sjunker ihop lika mycket om lufttrycket är högre? :) Sen är ju de riktiga dämparna bättre än "dämpningen" i däcken, eftersom de bara agerar fjädrar. Dämparna i bilen å andra sidan ser också till att förhindra gungning och stabilisera efter ett gupp.

Arf Pingvin
2008-02-09, 00:07
Det kan ju vara så att du har en modern bil med lite bredare däck. Gamla hederliga dryga 2 kilo i däcken är för lite för många däck. 32 PSI motsvarade visst typ 2.2 bar och 37 typ 2.6. Låter rimligt med det högre trycket.

TcAnders
2008-02-09, 09:06
Vad har du för bil?


// Anders

Pepparkakssmurfen
2008-02-09, 12:13
Om bränsleförbrukningen är viktig för dig(och det verkar det vara) borde du ha köpt en liten dieselbil istället. Många drar inte mer än 0,4-0,5l/mil(t.ex Polo/Ibiza mfl.).

blev lite OT,men ändå inte.

Ignatius72
2008-02-09, 20:18
Om bilen uppför sig bättre nu så har du kanske haft för lite tryck i däcken tidigare. Olika däck kräfva olika tryck.