Snafu
2008-02-08, 10:06
Tja,
Jag märkte något intressant som säger precis tvärtemot min logik (inte för att den är mycket att hurra för).
Jag har haft normalt lufttryck i däcken, runt 32 PSI (dom använder PSI i England).
Nu pumpade jag upp dom till 37 - och plötsligt tar den farthindersgupp och gupp överhuvudtaget bättre? Det är lite svårt att beskriva men bilen "sjunker" inte ihop lika mycket innan eller efter guppet.
Sen ligger den bättre på landsvägen också, särskilt när det är vindigt. Det är som att bilen, när den får en kraftig vindpust från sida, helt enkelt inte kränger lika mkt. Detta är väl mer logiskt antar jag, men inget jag tänkte skulle affektera bilens egenskaper alltför mycket.
Anledningen till att jag pumpade däcken är för att minska förbrukningen först och främst. Ligger på stadiga 0.8 i stadstrafik fortfarande. Apa!
Är min iakttagelse full av skit?
Jag märkte något intressant som säger precis tvärtemot min logik (inte för att den är mycket att hurra för).
Jag har haft normalt lufttryck i däcken, runt 32 PSI (dom använder PSI i England).
Nu pumpade jag upp dom till 37 - och plötsligt tar den farthindersgupp och gupp överhuvudtaget bättre? Det är lite svårt att beskriva men bilen "sjunker" inte ihop lika mycket innan eller efter guppet.
Sen ligger den bättre på landsvägen också, särskilt när det är vindigt. Det är som att bilen, när den får en kraftig vindpust från sida, helt enkelt inte kränger lika mkt. Detta är väl mer logiskt antar jag, men inget jag tänkte skulle affektera bilens egenskaper alltför mycket.
Anledningen till att jag pumpade däcken är för att minska förbrukningen först och främst. Ligger på stadiga 0.8 i stadstrafik fortfarande. Apa!
Är min iakttagelse full av skit?