handdator

Visa fullständig version : Honda Civic typeR GT


mangs
2008-02-07, 22:44
Är den något att ha?

Jag har under en tid gått och sneglat på den (den nya modellen) och jag måste säga att jag är grymt tilltalad av dess design. De senaste dagarna har jag kollat igenom biltester etc och imorgon skall jag då provköra en för att se hur det känns. Det känns som man får väldigt mycket roligt för pengarna.

Problemet för mig är att jag mestadels kör motorväg och där kanske inte den riktigt gör sig till rätta. Vad finns det för bra alternativ, Audi A3 har jag varit inne på ett tag men som det känns nu är Civicen en sådan bil som jag skulle kunna gå ut och sätta mig och titta på på uppfarten och frivilligt gå ut och tvätta den medan A3 mer skulle bli en "bruksbil" betydligt snabbare. Dessutom känns ciciven förutom inköpspriset mer ekonomisk och sportigare.

Ge mig era erfarenheter, goda som dåliga, vill ju inte impulsköpa en sådan på studs imorgon. Har en polare som köpte den nya Civic Executive efter en enkel provtur igår. Han blev störtförsälskad och risken finns ju att jag faller i samma grop,eller?

Snafu
2008-02-07, 22:51
Jag tror nog Civicen gör sig rätt väl på landsväg men visst, om det börjar blåsa och ha sig vill man nog ha en större bil.

mangs
2008-02-07, 22:54
Jo, landsväg är den nog rolig men att ligga och köra i 110-120 på motorväg med massor av trafik dag in och dag ut gör ju inte bilen rättvisa då den vill ha lite mer, kurvor, acc och bromsande men man får väl hitta alternativa vägar till jobb. ;)

skans
2008-02-07, 23:36
Dem testade den nya på Top Gear och resultatet va inte roligt..

De jämförde den med den tidigare modellen och kunde inte på någon punkt säga att den är bättre än den gamla..

De ställde t o m frågan , hur kan man göra en ny modell sämre än den gamla?


Men ska du inte leka på bana och tävla vid rödljusen så kommer du säkert bli nöjd med bilen.

skans
2008-02-07, 23:41
http://www.youtube.com/watch?v=mg1QvZKEM7U

de testar först den gamla och hyllar den sen 2 min 20 sekunder in i filmen kommer den nya..

Baan
2008-02-08, 00:09
Ingen A3 som jag vet har någon större körglädje, inte ens dom med större motorer som levererar >200 häst. Har inte hört någon som skulle placera dom i topp när det gäller just körglädje iaf relativt till andra bilar. Sen finns det många andra fördelar som man kan förknippa med tyska bilar. Type-r borde vara roligare att köra, i alla fall dom äldre modellerna. Det är väl just en bil man köper för körglädjen, knappast designen (även om vissa gillar den) och liknande. Om körglädje är prio nr. 1 så tror jag type-r kommer före.

Åker du tråkig motorväg så bör du titta på komfort tycker jag... då går nog båda bilarna bort egentligen.

Arnesson
2008-02-08, 00:29
Mazda 3 MPS eller MAZDA 6 MPS är värt att kolla på.

6:an har riktigt kasst andrahandsvärde och du får en nästan ny för ca 210 000kr, med chip har dessa bilar ca 300hk.

pragmatist
2008-02-08, 09:17
Beror väl på vad man menar med körglädje, Hondan är säkert roligare att köra sk-ten ur men hur ofta kör man på det sättet? Till vardags är både motorkaraktären och bullernivån väldigt tröttsam. Audi A3 i turboversion är däremot väldigt vridstark och dessutom tyst, vilket är ett stort plus när man ska köra långt.

Vad har du för budget annars? Så man vet vad man ska komma med för tips.

Snorlös
2008-02-08, 09:52
Är den något att ha?

Jag har under en tid gått och sneglat på den (den nya modellen) och jag måste säga att jag är grymt tilltalad av dess design. De senaste dagarna har jag kollat igenom biltester etc och imorgon skall jag då provköra en för att se hur det känns. Det känns som man får väldigt mycket roligt för pengarna.

Problemet för mig är att jag mestadels kör motorväg och där kanske inte den riktigt gör sig till rätta. Vad finns det för bra alternativ, Audi A3 har jag varit inne på ett tag men som det känns nu är Civicen en sådan bil som jag skulle kunna gå ut och sätta mig och titta på på uppfarten och frivilligt gå ut och tvätta den medan A3 mer skulle bli en "bruksbil" betydligt snabbare. Dessutom känns ciciven förutom inköpspriset mer ekonomisk och sportigare.

Ge mig era erfarenheter, goda som dåliga, vill ju inte impulsköpa en sådan på studs imorgon. Har en polare som köpte den nya Civic Executive efter en enkel provtur igår. Han blev störtförsälskad och risken finns ju att jag faller i samma grop,eller?

Provkör en audi a6 2.7t diesel 04-05, alternativt en s4 03-05 borde rymmas inom samma budget och du kommer inte att titta på hondan igen :)

dieseln får du ett fruktansv'rt vridmoment i , speciellt om du chipar den

Snorlös
2008-02-08, 10:15
Provkör en audi a6 2.7t diesel 04-05, alternativt en s4 03-05 borde rymmas inom samma budget och du kommer inte att titta på hondan igen :)

dieseln får du ett fruktansv'rt vridmoment i , speciellt om du chipar den

erhhmmm, minnet svek mig, det var 3.0 dieseln jag menade naturligtvis...... 2.7t finns bara som bensinare, men räcker till den också.

några exempel på fina motorvägsbilar med fartresurser. sportchassi på det och du är hemma:

http://www.blocket.se/vi/14104625.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&sp=1&q=audi+a6+3.0&c=4&w=3&ps=&pe=&rs=24&re=&ms=&me=&gb=&fu=&aws=&awe=

http://www.blocket.se/vi/15029261.htm?ca=11_s

För ca 250 000 om du kan tänka dig att köpa begagnat finns en hel massa roligare du kan köpa tror jag, så ha inte bråttom och provkör lite olika bilar

mangs
2008-02-08, 14:06
Tack för era svar, jag skall åka och provköra den inom kort och jag kommer ha era åsikter i bakhuvudet. Audi är egentligen mitt förstval när det gäller bilar mmen då jag tycker Hondan ser häfig ut och verkar roligare att köra så vill jag gärna prova en sådan med. Visst skulle man kunna köpa den gamla TypeR men då det var den nya designen som tilltalar mig så blir det ju fel.

Sedan behöver jag egentligen inte någon ny bil utan det är mer för att det är kul. Budgeten ligger väl någonstans mellan 150-200 men det beror ju också på vad man får för pengarna. Jag är villig att betala mer om bilen känns rätt.

Jazen
2008-02-08, 17:13
har polare med både nya och gammla modellen...civicen har rätt okej väghållning, går väl helt okej raktfram men inget mer med det, dyrt o trimma ifall du tänkte göra det i framtiden...vad får man ge för en saådan? över 200k iaf? finns bra mkt roligare för dom pengarna men men

redbrigade
2008-02-08, 17:37
En polare brukar låna en Civic type R och han älskar den, kan kolla lite mer utförligt vad han tycker om den.

Pepparkakssmurfen
2008-02-08, 19:14
Har endast kört den gamla Civic Type-R:en och den är kul att piska på kurviga vägar.
Den nya kan ju knappast vara sämre,eller?

gatewarden
2008-02-10, 02:22
Du skall köpa gamla type R isf. Den nya väger mycket mer och har bara 1 hk mer (201). Alternativet är Mazda 3 eller 6 MPS som någon nämnt tidigare.

Känner en bra bunt med gamla type R och kört den en del själv, kan intyga att den har riktigt bra väghållning och går bättre än vad man tror. Även en bra sk "Bruksbil" som har bra utrymme i baksätet och i bagaget.
Drar måttligt med bensin om man vet hur man skall köra.

Baan
2008-02-10, 02:28
erhhmmm, minnet svek mig, det var 3.0 dieseln jag menade naturligtvis...... 2.7t finns bara som bensinare, men räcker till den också.

några exempel på fina motorvägsbilar med fartresurser. sportchassi på det och du är hemma:

http://www.blocket.se/vi/14104625.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&sp=1&q=audi+a6+3.0&c=4&w=3&ps=&pe=&rs=24&re=&ms=&me=&gb=&fu=&aws=&awe=

http://www.blocket.se/vi/15029261.htm?ca=11_s

För ca 250 000 om du kan tänka dig att köpa begagnat finns en hel massa roligare du kan köpa tror jag, så ha inte bråttom och provkör lite olika bilar

Det sista man ska ha i en bil som ska köras på motorväg är sportchassi och stora fälgar. Bra tanke om man vill fucka upp bilen och göra den så obekväm som möjligt. Tyvärr har dom flesta begagnade A4/A6:or sportchassi eller i alla fall många jag sett. Blir nog bra segt i längden.

Jazen
2008-02-10, 03:01
Det sista man ska ha i en bil som ska köras på motorväg är sportchassi och stora fälgar. Bra tanke om man vill fucka upp bilen och göra den så obekväm som möjligt. Tyvärr har dom flesta begagnade A4/A6:or sportchassi eller i alla fall många jag sett. Blir nog bra segt i längden.

ju stummare destå bättre till viss nivå ;)

pragmatist
2008-02-10, 10:21
Just Audis sportchassin är rätt hemska dessutom, om man jämför med t.ex. BMW som är kung när det gäller att kombinera sport och komfort chassimässigt. En BMW med sportchassi blir bara bättre, en Audi med sportchassi ger stötskador i rumpan. :(

Audi är fina bilar men sportiga chassin är inte deras starka sida direkt.