handdator

Visa fullständig version : Vad är en lagom konsumtion av kaffe?


bollio
2008-02-07, 14:09
Sökte lite på forumet men hittade inget.

Vad säger vetenskapen om vad som är en övre gräns av intag av koffein?

Jag dricker minst 4 koppar (4-6) a 1.5 dl kaffe om dagen vilket blir ca. 450 mg koffein om dagen. För mycket? Lagom?

WHITEFOLKS
2008-02-07, 14:15
Lagom för vad?

jwzrd
2008-02-07, 14:15
Tycker du att det smakar dig väl?

L-Sami
2008-02-07, 15:32
Om inte 450mg ger dig några biverkningar så är det ingen fara.

bollio
2008-02-07, 15:45
Lagom för vad?

Koffein är en mild drog som påverkar nervsystemet, ett nervgift. "Lagom" i det här sammanhanget är en konsumtion som inte har några betydande hälsomässiga konsekvenser.

WHITEFOLKS
2008-02-07, 15:53
1 kopp har nog inga betydande hälsomässiga konsekvenser. Vad vill du uppnå, maximera mängden innan konsekvenser eller bara ha tips om en mängd som är ok? Varför dricker du kaffet till att börja med?

Jag tycker din fråga är väldigt luddig, det framgår inte vad du egentligen vill veta.

bollio
2008-02-07, 15:53
Om inte 450mg ger dig några biverkningar så är det ingen fara.

Frågan är dock om långvarigt (överdrivet) intag av koffein är förknippat ökning av cancer, hjärt-kärlsjukdom, och andra stora sjukdomar (jag vet inte)?

Jag har inte hittat någon officiell rekommendation någonstans.

Är det nån som har koll på forskningen inom området?

Slartibartfast
2008-02-07, 16:10
Jag tycker din fråga är väldigt luddig, det framgår inte vad du egentligen vill veta.

Hur kan man tycka frågan är luddig? Den är ju hur klar som helst.

Många här som tycker om att krångla till trådar.

WHITEFOLKS
2008-02-07, 16:33
Ja är ju helt solklart, hur mycket kaffe är lagom.

Går tillsammans med solklara frågor som hur mycket mat som är lagom, hur mycket alkohol som är lagom eller hur många set/reps som är lagom.

Slartibartfast
2008-02-07, 18:46
Ja är ju helt solklart, hur mycket kaffe är lagom.

Går tillsammans med solklara frågor som hur mycket mat som är lagom, hur mycket alkohol som är lagom eller hur många set/reps som är lagom.

Varför inte bara svara på om du tror/vet att det är för mycket då, som han frågar innan, och strunta i sånt som du tycker är luddigt?

iofs hör det ju till att man ska hänga upp sig och märka ord i kostforumet. *popcorn*

Ola Wallengren
2008-02-07, 19:08
Kaffe är ingen större riskfaktor för någonting men vid högt intag har man sett en ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och hos de som är sjuka kan kaffe (koffein) eventuellt utlösa en hjärtinfarkt. Pga vissa skydddande ämnen i kaffe så kan en låg konsumtion skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Skyddande ämnen är plyfenoler och flavonoider medan koffein och diterpener anses vara de skadliga ämnena. Klorogensyra gör att kaffe skyddar för utvecklandet av typ2 diabetes men ökar samtidigt risken för hjärt-kärlsjukdom. Kaffe anses inte öka risken för cancer. Eventuellt minskar kaffe risken för, eller de skadligaa verkningarna av leversjukdom.
För att komplicera det hela lite så är det skillnad på filterkaffe som inte innehåller lika mycket diterpener som presso-, perkulator- eller espressokaffe. Det finns även olikheter på hur mottaglig man är för kaffets effekter beroende på genetiska faktorer.

Det är svårt att svara på vad som anses mycket men generellt sett skulle jag säga att 4-6 koppar eller mer per dag anses som mycket.

bollio
2008-02-07, 22:51
Bra svar, Ola!

guwd
2008-02-11, 12:47
Sökte lite på forumet men hittade inget.

Vad säger vetenskapen om vad som är en övre gräns av intag av koffein?

Jag dricker minst 4 koppar (4-6) a 1.5 dl kaffe om dagen vilket blir ca. 450 mg koffein om dagen. För mycket? Lagom?

450 mg koffein är (nästan) lika mycket som en dubbel dos av Rage (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?products_id=194).

Så länge du inte använder något tillskott som ex Rage eller andra produkter som innehåller en större mängd koffein för att hjälpa dig träna, så borde(?) det inte vara några problem. :cool:

Kung TexMex
2008-02-11, 19:19
Hur mycket får vi i oss?
Normal exponering kan variera mellan 0 och ca 700 mg per dag. I Sverige uppskattades 1984 intaget per capita till 425 mg och dag.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11591&epslanguage=SV

Ser väl inte ut att vara någon större fara.