handdator

Visa fullständig version : Knäböj


Andyh
2003-05-13, 23:24
Tjena!! har lite frågor rörande knäböjjen. Jag undrar hur man skall stå för att fokusera så mkt som möjligt bort från röven och mot låren istället. Jag har tidigare stått med tårna pekande utåt för att jag klarar att ta mer vikt då :) men jag har börjat misstänka att det tar ganska mkt på röven då. tycker även att det tar på den muskeln på insidan av låret(den som alla tjejer sitter och tränar). Skall jag stå med tårna rakt fram för att maximera lårens del i övningen?

På gymmet här har vi även en nordic gym(tror jag) maskin där man ligger på en släde parallelt med marken och pressar på en platta med benen. Min kmopis säger att det är identiskt med vanliga knäböj och att vi ska köra den istället eftersom han inte "gillar" knäböj. den verkliga orsaken är att han inte tar mkt mer än enbart stången :). Jag hävdar däremot att man även tränar en massa stabiliseringsmuskler i riktig knäböj. Stämmer detta? och finns det fler argument för att hellre köra riktiga knäböj.

Jobbar även hamstrings när man kör knäböj? jag brukar nämligen om jag under vilan mellan seten "squatar" utan vikt brukar jag få en sorts kramp i hamstringsen, ett slags mellanting mellan kramp, mjölksyra och utmattning. är detta onormalt?

tacksam för svar

Big_Vik
2003-05-14, 07:05
frontböjar med stången framför! kolla på AST om utförande.

Du har helt och hållet rätt, hela kroppen måste arbeta vilket gör böjen till en riktigt tung övning, tung övning leder till stora muskler.

Firm
2003-05-14, 11:39
För att flytta så mycket av belastningen som möjligt från röven till låren så gäller det att hålla överkroppen så upprätt som möjligt.
Jag tycker det är svårt att köra fulla böj med fötterna helt ihop så jag brukar köra ungefär axelbrett och fötterna något vinklade utåt. Långt ifrån styrkelyftarbredd alltså. Kör man inte fullt djup går det att stå smalare.
Att ha stången hyffsat högt upp gör också att kroppen blir mer upprätt.
Sen när man pressar uppåt gäller det att inte låta höften "gå före" och där med böja överkroppen utan sträva istället efter att trycka fram höften samtidigt som man reser sig. Svårt att beskriva men känslan kan liknas vid att man trycker fram höften samtidigt som man trycker stången bakåt.

Svammel-svammel, men hoppas ni fattar.

I övrigt har du rätt om stabiliserande muskler och böj tar även till vissa delar på baksida lår. Mer om man böjer överkroppen skulle jag tro.