handdator

Visa fullständig version : Fysikens lagar - hur fungerar det i regn?


Cilia
2008-02-07, 07:58
När jag cyklade till jobbet idag så duggade det.
Min känsla blev att jag blev mycket blötare när jag cyklade fort än långsamt.
Men hur kan det bli så?
Jag kan ju inte träffas av fler regndroppar eller, borde ju vara färre om ngt?

Springer jag igenom en dusch blir jag mindre blöt än om jag går långsamt igenom densamma. Fler droppar hinner träffa mig.

Hur hänger det ihop?
Är det så att jag eg blir mindre blöt men uppfattar det som blötare för att dropparna slår hårdare mot kroppen?

tossefar
2008-02-07, 08:01
Du har ju ny bil din toktant! Irrelevant fråga!

Mago
2008-02-07, 08:02
Det beror nog mycket på hur regnet faller. Om det bara faller rakt ner så träffar det väl mest huvud och axlar om man cyklar långsamt.

Hades
2008-02-07, 08:11
Träffytan är mycket större framifrån (vertikal träffyta) än uppifrån (horisontell träffyta). Om du står helt stilla träffas du bara på den del av kroppen som har fri sikt uppåt, förutsatt att det inte blåser. Däremot om du rör dig framåt rör du dig in i vattendroppar som passerat huvudets höjd och är på väg mot marken. Dessa skulle du annars aldrig fått på dig. Ju snabbare du rör dig, desto fler droppar hinner du åka in i varje sekund. Däremot tror jag att du fortfarande träffas av lika många droppar uppifrån, oavsett hur snabbt du rör dig, om jag inte har tänkt fel.

Pez
2008-02-07, 08:11
Jag vet att nån typ av forskning gjorts på området, en kort sammanfattning har i vart fall publicerats i Metro för nåt år sedan. Nån KTH-människa som klurat på det hela.
Så det borde gå att finna ett svar på det häringa interwebbet. :D

raZmus
2008-02-07, 08:14
Ahhhh, en klassiker
http://www.straightdope.com/classics/a3_395.html
http://www.actsofvolition.com/archives/2004/october/amathphysics
http://vaes9.codedgraphic.com/posts/wetter_in_the_rain

raZmus
2008-02-07, 08:15
OK, found it

Nick Allen säger:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4562132.stm


Allt om Vetenskap säger om Nick Allen:
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1290

Animalistic
2008-02-07, 08:34
Mythbusters gjorde ju det testet, minns dock inte vad resultatet blev :Virro

Fultjack
2008-02-07, 08:40
Mythbusters gjorde ju det testet, minns dock inte vad resultatet blev :Virro

Man blev blötare om man gick / sprang snabbare

Sniggel
2008-02-07, 10:03
Man blev blötare om man gick / sprang snabbare

De gjorde om testet pga klagomål på metoden (konstgjort regn inomhus), har för mig att resultatet blev motsatt.

Egentligen är det ett matematiskt problem som inte borde vara så krångligt.
Ju snabbare man rör sig desto större yta som regnet kan hamna på men desto mindre exponeringstid.
Ju långsammare desto mindre yta, men längre exponeringstid.
Har man koll på faktorerna borde man kunna räkna ut en optimal hastighet.
Allt detta förutsatt att regnet kommer rakt uppifrån annars blir det ännu mer komplicerat.

deztron
2008-02-07, 10:40
De gjorde om testet pga klagomål på metoden (konstgjort regn inomhus), har för mig att resultatet blev motsatt.

Egentligen är det ett matematiskt problem som inte borde vara så krångligt.
Ju snabbare man rör sig desto större yta som regnet kan hamna på men desto mindre exponeringstid.
Ju långsammare desto mindre yta, men längre exponeringstid.
Har man koll på faktorerna borde man kunna räkna ut en optimal hastighet.
Allt detta förutsatt att regnet kommer rakt uppifrån annars blir det ännu mer komplicerat.

Men om det inte kommer rakt uppifrån borde det väl bara vara att röra sig i samma riktning (och med samma hastighet) som regnet som regnet har i xy-planet. Då borde det bara alla droppar träffa en rakt uppifrån och på så vis minimera vätan.

Förresten har jag sett en oerhörd tilltro till mythbusters, inte bara på detta forumet. När ni tittar på det, se till att registrera hur de faktiskt utför testerna, oftast är det _väldigt_ subjetktiva tolkningar av resultat som inte har mycket vetenskaplig substans. Mao, ta det med en stor nypa salt :D

obesogen
2008-02-07, 10:49
Kommer ihåg att de besvarade den frågan i Illustrerad vetenskap för några år sen, saxat från hemsidan:

"Blir man mindre våt om man springer i regn?
Det öser ned och man skall förflytta sig från punkt A till punkt B. Har det någon betydelse för hur blöt man blir, om man springer eller går?

Det beror på om man tittar på antalet regndroppar som träffar kroppen uppifrån (huvudet och axlarna) eller framifrån. Antalet regndroppar som kommer uppifrån är konstant per tidsenhet. Det betyder att om man skall från sin dörr till busshållplatsen, är det en fördel om man tar det långa benet före, då man på så sätt uppehåller sig kortast tid ute i regnet och på så sätt får mindre vatten i håret. Man blir å andra sidan träffad av samma mängd vatten framifrån, oavsett vilken gångart man väljer. Det beror på att kroppen alltid måste ta sig igenom samma mängd luft.

Skall man däremot vistas en bestämd tid ute i regnväder, gäller det att stå helt stilla. Mängden vatten uppifrån är under alla omständigheter den samma, men man kommer att minimera mängden vatten på kläderna.

De här beräkningarna förutsätter naturligtvis att det är vindstilla. I praktiken har blåst stor betydelse, och man blir minst våt, om man springer med samma fart som vinden.

På vår hemsida hänvisar vi till en site där man kan beräkna den exakta mängden regn ur olika vinklar med hänsyn till fart, vindhastighet, kroppsstorlek och så vidare. nr 6/2004, sidan 11"


Här är länken, bara att börja räkna:
http://www.dctech.com/physics/features/0600.php

hahavaffan
2008-02-07, 11:01
På tal om Mythbusters. Såg ett program igår där de tog itu med en myt gällande om ett flygplan kunde lyfta om det stod på ett gigantiskt löpande band som gick åt motsatt håll. Folk trodde på fullt allvar att planet inte skulle kunna lyfta, utan att det bara skulle stå kvar stilla på marken och motorn gå för fullt. Till och med den inhyrde inbitne piloten trodde detta! Helt sjukt. Jag älskar Mythbusters :D

Sniggel
2008-02-07, 11:06
På tal om Mythbusters. Såg ett program igår där de tog itu med en myt gällande om ett flygplan kunde lyfta om det stod på ett gigantiskt löpande band som gick åt motsatt håll. Folk trodde på fullt allvar att planet inte skulle kunna lyfta, utan att det bara skulle stå kvar stilla på marken och motorn gå för fullt. Till och med den inhyrde inbitne piloten trodde detta! Helt sjukt. Jag älskar Mythbusters :D

Men planet måste ju ha förbipasserande luft över vingarna för att generera lyftkraft?
Hur gick experimentet?

bubbe
2008-02-07, 11:12
Men planet måste ju ha förbipasserande luft över vingarna för att generera lyftkraft?
Hur gick experimentet?

Jag såg inte programmet, men tolkade inlägget som att propellern fick planet att röra sig framåt trots att löpbandet rullade under hjulen.

adde
2008-02-07, 11:35
Fysikens lagar tål inte vatten och fungerar alltså inte i regn.

Palm
2008-02-07, 11:36
Jag såg inte programmet, men tolkade inlägget som att propellern fick planet att röra sig framåt trots att löpbandet rullade under hjulen.

YORCk1BN7QY

Planet rör ju på sig (relativt marken) när det lyfter.

Edit: Inget konstigt alltså :)

z_bumbi
2008-02-07, 11:37
Men planet måste ju ha förbipasserande luft över vingarna för att generera lyftkraft?
Hur gick experimentet?

Jag såg inte programmet, men tolkade inlägget som att propellern fick planet att röra sig framåt trots att löpbandet rullade under hjulen.

Den ökade bromsande kraften (om det nu blir en sådan) mellan hjul och löparband kontra hjul och startbana kan inte vara så pass stor att planet inte får upp lyfthastighet. Då skulle SKF få bakläxa på sina kullager.

Edit: Experimentet var som jag tolkade det.

Sniggel
2008-02-07, 11:55
YORCk1BN7QY

Planet rör ju på sig (relativt marken) när det lyfter.

Edit: Inget konstigt alltså :)

lol, ja det blir ju en jäkla skillnad om planet får upp hastighet. Trodde att det var meningen att planet skulle lyfta från stillastående.

ugly_kid
2008-02-07, 12:01
minst vatten borde man få på sig om man springer med hela kroppen framåtlutad för att vattnet som precis har passerat ens huvud inte ska komma på kroppen framifrån och det träffar inte ryggen för det får man i huvudet på samma sätt som om man gått upprätt.

krebbe
2008-02-07, 12:37
Gjorde en uppgift på detta det första året på universitetet. Man blir träffad mer av regnet framifrån då man springer MEN man kommer fram snabbare. Om det rör sig om en konstant sträcka så blir man lika blöt, under förutsättning att man rör sig lika snabbt hela vägen samt att regnet har samma täthet hela tiden. Man ser även kroppen som ett block och inte som en människa.

Skillnaden är väl att man blir mer blöt på framsidan än huvudet vid snabbare hastighet samt tvärt om. Dock så är ju detta under en del antaganden som inte fungerar riktigt i verkligheten.

bubbe
2008-02-07, 12:44
YORCk1BN7QY

Planet rör ju på sig (relativt marken) när det lyfter.

Edit: Inget konstigt alltså :)

Det konstiga är väl om det finns folk som i verkligen tror att ett plan inte skulle kunna åka framåt och skapa lyftkraft pga vad som är under hjulen rör sig :smash:

edit: betydligt enklare myt, än regnmyten.....

Fat tony
2008-02-07, 12:50
det är väll själv klart, när du för flytar dig i ett regn område så tar du dem dropparna som är fram för dig. det är lite svårt att förklara men tänk dig att du välter ett badkar(det är regnet) och du har ett glas(du är glaset) då fylls glaset snabbare från sidan än rakt uppfrån. Åk MC under regnit väder så förstår du vad det är jag pratar om

Palm
2008-02-07, 12:50
Gjorde en uppgift på detta det första året på universitetet. Man blir träffad mer av regnet framifrån då man springer MEN man kommer fram snabbare. Om det rör sig om en konstant sträcka så blir man lika blöt, under förutsättning att man rör sig lika snabbt hela vägen samt att regnet har samma täthet hela tiden. Man ser även kroppen som ett block och inte som en människa.

Skillnaden är väl att man blir mer blöt på framsidan än huvudet vid snabbare hastighet samt tvärt om. Dock så är ju detta under en del antaganden som inte fungerar riktigt i verkligheten.

När hastigheten går mot noll går mängden regn på huvudet mot oändligheten.

Hades
2008-02-07, 12:54
det är väll själv klart, när du för flytar dig i ett regn område så tar du dem dropparna som är fram för dig. det är lite svårt att förklara men tänk dig att du välter ett badkar(det är regnet) och du har ett glas(du är glaset) då fylls glaset snabbare från sidan än rakt uppfrån. Åk MC under regnit väder så förstår du vad det är jag pratar om

Wow, jag tror du har en god chans att ta priset för sämsta liknelse 2008.

bubbe
2008-02-07, 12:57
Wow, jag tror du har en god chans att ta priset för sämsta liknelse 2008.

Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!

Hades
2008-02-07, 12:59
Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!

:laugh:

z_bumbi
2008-02-07, 13:12
Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!

:laugh:

ligne
2008-02-07, 13:38
När jag cyklade till jobbet idag så duggade det.
Min känsla blev att jag blev mycket blötare när jag cyklade fort än långsamt.
Men hur kan det bli så?
Jag kan ju inte träffas av fler regndroppar eller, borde ju vara färre om ngt?

Springer jag igenom en dusch blir jag mindre blöt än om jag går långsamt igenom densamma. Fler droppar hinner träffa mig.

Hur hänger det ihop?
Är det så att jag eg blir mindre blöt men uppfattar det som blötare för att dropparna slår hårdare mot kroppen?

hoppas innerligt att du skämtar!

annars får du nog stanna upp och tänka efter lite *screwy*

Cilia
2008-02-07, 14:01
hoppas innerligt att du skämtar!

annars får du nog stanna upp och tänka efter lite *screwy*

nej, jag skämtar inte
och uppenbarligen är jag inte den enda som har funderat kring ämnet då Razmuz hade varit duktig och hittat massa studier och annat kring ämnet.

Jag tänker hela tiden.
Men alla kan inte vara sånt geni som du är uppenbarligen

Nitrometan
2008-02-07, 14:21
Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!
Finns det tillräckligt med röka i raketen så stannar jag i raketen och kan inte genomföra experimentet.

:D

ArcTiC
2008-02-07, 14:23
Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!

Lolerscopter!
:laugh:

höll fan på att sätta tuggummit i halsen

bertbert
2008-02-07, 14:25
Eller så här, tänk dig om du är en rymdraket, på rymdraketen finns det massa röka, när du landar på månen, kommer du då att vara lättare än på jorden? Regnet är månen och raketen är du!

:laugh: :laugh: :laugh: :hbang:

krebbe
2008-02-07, 15:06
När hastigheten går mot noll går mängden regn på huvudet mot oändligheten.

Mmm men det är ju ganska självklart egentligen. Om du aldrig kommer fram till målet kommer du bli förbannat blöt.

jesse
2008-02-07, 16:15
hoppas innerligt att du skämtar!

annars får du nog stanna upp och tänka efter lite *screwy*

haha skämtar du nu eller är du bara smått dryg?

Jag tror inte att alla personer som inte har jobb, utbildning eller hobby som relaterar till ämnet tycker att det är så självklart.

mangemani
2008-02-07, 16:22
ring in till rix morgon zoo och ställ frågan i "våga fråga".
experterna dom ringer upp kan nog förklara detta för dej...

ligne
2008-02-07, 18:57
logiskt ...

astrodog
2008-02-07, 19:26
Kommer ihåg att de besvarade den frågan i Illustrerad vetenskap för några år sen, saxat från hemsidan:

"Blir man mindre våt om man springer i regn?
Det öser ned och man skall förflytta sig från punkt A till punkt B. Har det någon betydelse för hur blöt man blir, om man springer eller går?

Det beror på om man tittar på antalet regndroppar som träffar kroppen uppifrån (huvudet och axlarna) eller framifrån. Antalet regndroppar som kommer uppifrån är konstant per tidsenhet. Det betyder att om man skall från sin dörr till busshållplatsen, är det en fördel om man tar det långa benet före, då man på så sätt uppehåller sig kortast tid ute i regnet och på så sätt får mindre vatten i håret. Man blir å andra sidan träffad av samma mängd vatten framifrån, oavsett vilken gångart man väljer. Det beror på att kroppen alltid måste ta sig igenom samma mängd luft.

Skall man däremot vistas en bestämd tid ute i regnväder, gäller det att stå helt stilla. Mängden vatten uppifrån är under alla omständigheter den samma, men man kommer att minimera mängden vatten på kläderna.

De här beräkningarna förutsätter naturligtvis att det är vindstilla. I praktiken har blåst stor betydelse, och man blir minst våt, om man springer med samma fart som vinden.

På vår hemsida hänvisar vi till en site där man kan beräkna den exakta mängden regn ur olika vinklar med hänsyn till fart, vindhastighet, kroppsstorlek och så vidare. nr 6/2004, sidan 11"


Här är länken, bara att börja räkna:
http://www.dctech.com/physics/features/0600.php

Håller absolut med om denna analys för det var exakt den jag själv kom fram till. Så om det blåser i samma riktning som du ska, försök hålla tempo med vinden så gott det går. Blåser det i andra riktningen så kan du ta dig fram så snabbt du bara orkar för att minimera den horisontella träffytans exponering, fast den har mycket mindre betydelse.