handdator

Visa fullständig version : Allmänna träningsfrågor


anton_m5
2008-02-06, 22:25
Hejsan

Jag har några allmänna frågor om mitt gymmande:

Hur ska man öka träningen? Öka vikt, sets eller reps?

Hur vet man om man tränar mage och rygg balanserat så att inte den ena för får mycket och man slutar sin karriär som en ostkrok?

Kan man verkligen stanna i växten av träning med vikter? Jag är 17 år och har tränat i ungefär 1,5 år. Jag har inte växt så mycket mer på längden under den här tiden men jag är 187 cm så det är ju tillräckligt, men det jag funderar på är om även axelbredden kan vara färdigväxt? Det hoppas jag verkligen inte.

Jag har kört två-tre helkroppspass i veckan under hela min gymmningstid men jag funderar på om det skulle vara bättre att träna olika muskelgrupper vid olika tillfällen... Men det känns som att det inte kommer att ge något att träna t.ex. armar en gång i veckan. Vad säger ni?

Det var alla frågor just nu.
Tacksam för svar.
//Anton

moment22
2008-02-06, 22:49
Enda frågan jag kan ge ett helt säkert svar på är att, Nej du slutar inte växa på längden av styrke träning.

Mr. Athletic
2008-02-06, 23:00
Öka framför allt vikten, variera antal reps och set beroende på lättare eller tyngre period.

De flesta bål-övningarna tar både i magen och ryggen, mer eller mindre. Se bara till så att du kör lagom av både mag- och ryggspecifika övningar så blir allt bra. Lägg in hyperextension för korsryggen så du ser till så att den inte blir undertränad.

Som någon sa, du stannar inte i växten. Tränar man när man växer är det dessutom lättare att bygga muskler (såvida du inte är för ung).

Ang. split-program tycker jag du inte ska dela upp det mer än i halvkropp. Helkropp kan bli väldigt jobbigt om du inte har superfysik. Halvkropp funkar då bra. I mitt tycke är större split än halvkropp dåligt då du jobbar med varje muskel alltför sällan. Visst, kanske är bra om du vill bygga, men din allmänna fysik blir lidande. Tänk dig att träna halva kroppen varje gång på gymmet... Du blir mycket mer allround tränad eftersom det ger mer uthållighet än ägna biceps och bröst ett helt pass.

ChrisDEFC
2008-02-06, 23:04
om du inte tycker det räcker med att träna armarna 1gång per vecka så kan du ju köra 2split då får du ju varje muskelgrupp 1,5gång/vecka förutsatt att du tränar 3pass. Själv kör jag 3split för tillfället och tränar varanna dag, det blir ju varje muskelgrupp var 6e dag och det tycker jag är lagomt, för man får ju räkna med att om du tränar triceps en dag så får du ju endel träning på triceps även när du kör axlar och bröst osv.

ang ökning så tycker jag du först och främst ska försöka öka vikterna, tex om du igår gjorde 3*10 på 100kg i knäböj så ska du först satsa på att klara 3*10 på 105 el 110, går inte detta så kanske du klarar 10, 7, 4reps på 105 iaf då kan du ju sen sträva efter att klara mer och mer tills du kommer upp i 3*10. du kan då under tiden slänga in ett extra set på 100 eller liknande.

helt färdigväxt kan du ju inte vara helt säker på att du är för än någon gång mellan 20-25år så du kan nog ha lite kvar, sen finns det vissa som stannar tidigare men det kan ju vara på längden sen kan ju bredden kanske forsätta växa, är inte helt 100 på det faktiskt, men axelbredden kan du ju påverka genom att träna axlarna =) och på så sätt få mer volym på dom.

ang balansen så har jag inget bra svar men det skulle onekligen va intressant om någon hade det, fram tills sanningen kommer fram så är det nog bara att kötta på ordentligt på ryggen, för jag har aldrig hört någon klaga över att ryggen varit för bra i förhållande till framsidan men däremot enormt många gånger som folk klagar över motsatsen med allt vad det innebär med framåt roterade axlar, stora framsidor på axlarna, dålig hållning osv.

anton_m5
2008-02-07, 20:44
tack för svaren :)

Jag är ute och springer tre gånger i veckan så därför tränar jag inte benen på gymmet ( eller borde jag göra det ändå?) och därför blir det ju bara överkropp tve-tre gånger i veckan.. men vad tror ni om jag skulle köra varannat pass (t.ex.) mage+rygg+bröst ena dagen och armar+axlar andra dagen ?

/anton