handdator

Visa fullständig version : Cykla, bra för hockeyspelare?


Johan86
2008-02-06, 20:47
Ofta läser man ju att hockeyspelare cyklar mycket. Är cykla ett bra sätt att bygga upp konditionen och uthållighet i benen om man åker skridskor? Varför cyklar dom i stället för tex löpning?

mufc
2008-02-06, 23:26
Cykla i uppförsbackar är rätt jobbigt och tar ju som satan på låren. Antar väl att det är därför, tror dom springer rätt mycket också.

Control_61
2008-02-10, 00:20
De cyklar eftersom det anstränger ungefär samma muskler man anstränger vid skridskoåkning.

Under säsong kan det vara lämpligt att avlasta ljumskar osv. med lite cykelträning men på försäsongen borde man istället ägna sig åt löpning.

Kardiluss
2008-02-10, 11:04
Under säsong kan det vara lämpligt att avlasta ljumskar osv. med lite cykelträning men på försäsongen borde man istället ägna sig åt löpning.

Varför borde man göra det??*popcorn*

kassa
2008-02-10, 11:16
Ofta läser man ju att hockeyspelare cyklar mycket. Är cykla ett bra sätt att bygga upp konditionen och uthållighet i benen om man åker skridskor? Varför cyklar dom i stället för tex löpning?

Spinning är inte att rekommedera för en hockeyspelare. All träning bör vara grenspecifik, och i såna fall är det bättre med löpning. Spinning är för övrigt i princip helt värdelöst för professionella idrottare (förutom cyklister, det vill säga). Jag kan tänka mig att det kan höja mjölksyratröskeln en del, men du får inte bättre kondition av spinning.

Control_61
2008-02-10, 11:16
Varför borde man göra det??*popcorn*


Om du tränar ishockey ett par gånger i veckan så märker du till slut att ljumskarna inte är så sugna på att ge sig ut och springa en runda ;)

Control_61
2008-02-10, 11:21
På försäsongen däremot borde man förbereda kroppen inför hockeysäsongen, så väger man inte 100+kg så är det lämpligast att springa istället för att cykla.
Var på föreläsning i Jönköping (HV71) och deras fystränare sa att de enbart sprang på försäsongen.

kassa
2008-02-10, 11:25
På försäsongen däremot borde man förbereda kroppen inför hockeysäsongen, så väger man inte 100+kg så är det lämpligast att springa istället för att cykla.
Var på föreläsning i Jönköping (HV71) och deras fystränare sa att de enbart sprang på försäsongen.

Jag vet att HBK's A-Lag aldrig kör spinning, och många kan ju tycka att spinning och löpning är snarlikt, och således att spinning vore ganska bra komplementsträning för fotbollsspelare. Men icke. Janne Andersson vet bättre.

z_bumbi
2008-02-10, 11:31
Cykel är inte grenspecifikt för hockey men det ger en ökad volym av konditionsträning utan att slita så mycket på kroppen. Om en tränare sen väljer att använda det eller inte är väl upp till tränaren.

Ska man vara petig är inte löpning heller grenspecifikt för hockey så man kan ju fundera på varför de helt enkelt inte bara åker skridskor om allt ska vara grenspecifikt.

Control_61
2008-02-10, 12:00
Jag tror inte riktigt på att allt ska tränas "grenspecifikt".

Hade man åkt skridskor hela tiden hade man ju fått förslitningsskador tack vare det också.

kassa
2008-02-10, 12:34
Jag tror inte riktigt på att allt ska tränas "grenspecifikt".

Hade man åkt skridskor hela tiden hade man ju fått förslitningsskador tack vare det också.

Alternativ träning är absolut nödvändigt, framförallt på försäsongen. Men oavsett om det är styrketräning eller konditionsträning så bör träningen vara grenspecifik.

Mourten
2008-02-10, 14:00
Spinning är inte att rekommedera för en hockeyspelare. All träning bör vara grenspecifik, och i såna fall är det bättre med löpning. Spinning är för övrigt i princip helt värdelöst för professionella idrottare (förutom cyklister, det vill säga). Jag kan tänka mig att det kan höja mjölksyratröskeln en del, men du får inte bättre kondition av spinning.

okej... Det är därför cyklister har så usel kondition antar jag?
Samt att pliktverket samt många andra instutut bygger sina konditionsmätningar på cykeltester?

kassa
2008-02-10, 14:05
Spinning är inte att rekommedera för en hockeyspelare. All träning bör vara grenspecifik, och i såna fall är det bättre med löpning. Spinning är för övrigt i princip helt värdelöst för professionella idrottare (förutom cyklister, det vill säga). Jag kan tänka mig att det kan höja mjölksyratröskeln en del, men du får inte bättre kondition av spinning.[/QUOTE]

okej... Det är därför cyklister har så usel kondition antar jag?
Samt att pliktverket samt många andra instutut bygger sina konditionsmätningar på cykeltester?

Desto fler muskler som arbetar, desto bättre konditionsträning.

Eddie Vedder
2008-02-10, 14:14
Samt att pliktverket samt många andra instutut bygger sina konditionsmätningar på cykeltester?

Har inte det mest att göra med att cykel är enklaste sättet att hålla tester standardiserade? Alltså, att sitta på samma sätt, göra samma rörelse, ha samma motstånd o.s.v. ger ju hyfsat jämförbara resultat eftersom alla personer gör i stort sett samma rörelser.

Jämfört med att t.ex. springa på ett löpband, då blir det plötsligt betydligt större rörelsefrihet och större skillnader i teknik mellan olika personer. Givetvis inverkar cykelvanan också men jag tror det är enklare att standardisera än löpning åtminstone.
Av samma anledning används ju ofta ergometercykling när man vill undersöka energiförbrukning och såna saker.

Men jag håller med om att spinning självklart kan ge bättre kondition, beror ju helt på utgångsläge och hur spinningpassen är uppbyggda.

Mr. Athletic
2008-02-10, 14:26
Desto fler muskler som arbetar, desto bättre konditionsträning.

Stämmer, men när man cyklar jobbar kroppens största muskelgrupper, dvs rövmusklerna och låren, så det blir i vilket fall konditionskrävande (även om löpning belastar konditionen mer innan man nått en viss nivå av mjölksyra).

Har inte det mest att göra med att cykel är enklaste sättet att hålla tester standardiserade? Alltså, att sitta på samma sätt, göra samma rörelse, ha samma motstånd o.s.v. ger ju hyfsat jämförbara resultat eftersom alla personer gör i stort sett samma rörelser.

Jämfört med att t.ex. springa på ett löpband, då blir det plötsligt betydligt större rörelsefrihet och större skillnader i teknik mellan olika personer. Givetvis inverkar cykelvanan också men jag tror det är enklare att standardisera än löpning åtminstone.
Av samma anledning används ju ofta ergometercykling när man vill undersöka energiförbrukning och såna saker.

Men jag håller med om att spinning självklart kan ge bättre kondition, beror ju helt på utgångsläge och hur spinningpassen är uppbyggda.

Att cykeltest är såpass populära har dels som du säger med att det är praktiskt enkelt. Därtill kommer dock att man på ett mycket exakt och smidigt sätt kan mäta en persons syreupptagningsförmåga med cykeltest, eftersom ju bättre VOmax man har desto längre tid kan man cykla utan att drabbas av mjölksyra.

Det är exempelvis ingen slump att Gunde Svan, som ju inte var cyklist :D , höll rekordet på cykeltestet på mönstringen i jag vet inte hur många år. Detta berodde på hans höga VOmax.

Eddie Vedder
2008-02-10, 14:37
Därtill kommer dock att man på ett mycket exakt och smidigt sätt kan mäta en persons syreupptagningsförmåga med cykeltest, eftersom ju bättre VOmax man har desto längre tid kan man cykla utan att drabbas av mjölksyra.

Det är exempelvis ingen slump att Gunde Svan, som ju inte var cyklist :D , höll rekordet på cykeltestet på mönstringen i jag vet inte hur många år. Detta berodde på hans höga VOmax.

Ja men då är vi nog inne på samma spår även här skulle jag tro.:)

För även dom faktorerna du nämner nu är ju såna som gör det lättare att jämföra mellan individ och individ på en cykel då man gör samma saker. Jag är kanske otydlig?

Det jag menar är i alla fall att resultat av jämförelser mellan två personer blir mer trovärdiga ju mer exakt man kan få dom att bedriva samma aktivitet. Så om två personer sitter och cyklar blir förutsättningarna för liknande belastning större än två som löper eftersom löpningn ger mer frihet till att "flänga runt" och slösa energi p.g.a. olika bra löpekonomi.:)

Mr. Athletic
2008-02-10, 14:45
Ja men då är vi nog inne på samma spår även här skulle jag tro.:)

För även dom faktorerna du nämner nu är ju såna som gör det lättare att jämföra mellan individ och individ på en cykel då man gör samma saker. Jag är kanske otydlig?

Det jag menar är i alla fall att resultat av jämförelser mellan två personer blir mer trovärdiga ju mer exakt man kan få dom att bedriva samma aktivitet. Så om två personer sitter och cyklar blir förutsättningarna för liknande belastning större än två som löper eftersom löpningn ger mer frihet till att "flänga runt" och slösa energi p.g.a. olika bra löpekonomi.:)

Visst är det så. Cykeltest är överlägsna när det gäller lika förutsättningar.

Själv brukar jag cykla på motionscykel ett par ggr per vecka då jag tycker det är speciellt kul att hela tiden se effekt man producerar. Jag känner att mina högintensiva intervallpass på endast 10-15 min. har gett stor utdelning med avseende på framför allt mjölksyretålighet och benstyrka. Är dock osäker på om det är så himla bra för knäna att köra 10 min. på såpass hög belastning, men tror inte det är några problem om man begränsar sig så som jag gör.

Kardiluss
2008-02-12, 16:08
På försäsongen däremot borde man förbereda kroppen inför hockeysäsongen, så väger man inte 100+kg så är det lämpligast att springa istället för att cykla.


Varför är det lämpligare att springa äm att cykla??

Olsson
2008-02-12, 16:45
Varför är det lämpligare att springa äm att cykla??

För de flesta är helt enkelt för kassa för att träna syreupptag på en cykel. På cykel begränsar lätt mjölksyran i låren tempot istället för hjärtat. Löpning är mycket effektivare för syreupptagsträning, vilket jag antar att även hockeyspelare är ute efter under försäsongsträningen.

Olsson
2008-02-12, 16:48
Visst är det så. Cykeltest är överlägsna när det gäller lika förutsättningar.

Själv brukar jag cykla på motionscykel ett par ggr per vecka då jag tycker det är speciellt kul att hela tiden se effekt man producerar. Jag känner att mina högintensiva intervallpass på endast 10-15 min. har gett stor utdelning med avseende på framför allt mjölksyretålighet och benstyrka. Är dock osäker på om det är så himla bra för knäna att köra 10 min. på såpass hög belastning, men tror inte det är några problem om man begränsar sig så som jag gör.

Så länge du inte kör på för tungt motstånd så är det ingen fara. Se till att hålla åtminstonde 80 kadens (pedalvarv / minut), gärna 90-100.

Mr. Athletic
2008-02-12, 17:14
Så länge du inte kör på för tungt motstånd så är det ingen fara. Se till att hålla åtminstonde 80 kadens (pedalvarv / minut), gärna 90-100.

Det är just det som är grejen. Någon gång per vecka kör jag på väldigt tungt motstånd som benstyrka, fortfarande i intervallform och 10 minuter allt som allt, dvs endast kanske 3-4 min på det tyngsta (det tyngsta motståndet cykeln kan ge).

Logiskt sett borde ju benen stärkas något offantligt kan man tycka, samtidigt som 10 min verkar vara lite väl i kortaste laget för att utveckla några överbelastningsproblem. När jag kör på det tyngsta motståndet har jag kapacitet att trampa på 90-100 varv/min, vilket motsvarar lite över 500 W (om man vill jämföra detta tyngsta motstånd med andra cyklar). Ligger dock för det mesta på 70-80 varv/min på detta motstånd.

Har någon kunskap om huruvida detta kan få tråkiga konsekvenser eller om det är lugnt?