handdator

Visa fullständig version : Nedstämd EFTER träning?


Ann-Cathrine
2008-02-06, 20:34
Hej!

Det sägs ju att träning frigör ämnen i kroppen, endorfiner, som gör att man mår bra efter ett träningspass. Detta har jag upplevt men jag har flera gånger även upplevt det motsatta, nämligen att känna sig nere och deppig efter ett träningspass.

Träningspasset är inte överdrivet hårt och är på ungefär en timme. Dessutom är det ett koreograferat pass på ett gym och ska vara någorlunda anpassat till deltagarna. Jag har inga problem med att följa med i passet och tycker att passet är någorlunda kul.

Vad kan det då bero på att jag trots detta känner mig nere och deppig efter vissa pass?

Hoppas på svar!

akerstrom
2008-02-06, 20:42
Hej!

Det sägs ju att träning frigör ämnen i kroppen, endorfiner, som gör att man mår bra efter ett träningspass. Detta har jag upplevt men jag har flera gånger även upplevt det motsatta, nämligen att känna sig nere och deppig efter ett träningspass.

Träningspasset är inte överdrivet hårt och är på ungefär en timme. Dessutom är det ett koreograferat pass på ett gym och ska vara någorlunda anpassat till deltagarna. Jag har inga problem med att följa med i passet och tycker att passet är någorlunda kul.

Vad kan det då bero på att jag trots detta känner mig nere och deppig efter vissa pass?

Hoppas på svar!

kanske har med andra saker att göra att du känner dig deppig..
du kanske har sovit dåligt + att du har tränat hårt, då blir du trött och kanske sur/deppig..

Sheogorath
2008-02-06, 20:46
Jag blir också deppig efter träning. På gott och ont är gymmet min enda frizon. Fri från jagande tankar. Efter träningen smäller verkligheten på, och det upplever jag tyvärr inte som positivt.

dooh
2008-02-06, 21:16
Normalt sett brukar jag vara väldigt pepp efter träning. Men På sistonde stänger jag ner mig själv efteråt och blir väldigt låg.
Men tror enbart det beror på ytter faktorer. Andra saker som inte stämmer.
Älskar att träna. Men har fått en massa pikar om att jag ska akta mig för att bli för stor osv så helt plötsligt är det inte lika kul.

Hjälpte inte att tränaren på gymet ifrågasatte om jag inte tränade för mycket idag. Vadå kass pepp.

Så som sagt, jag tror att det är andra saker som gör att man blir låg efteråt. Såsom prestationsångest/felaktiga krav på sig själv, problem på andra ställen i livet eller fel kost kanske?

EkarN
2008-02-06, 21:27
Det kanske beror på hur bra passet gick, så är det för mig iallafall.

Maharadja
2008-02-06, 21:50
Efter fysiskt pass så töms ju glykogen-lagret i kroppen lite (beroende på hur pass hårt pass)..vill du vara piggare kanske du ska ställa om kosten så det passar bättre. Fylla på med bra energi innan passet och något för återhämtning?

Imni
2008-02-06, 22:01
Jag blir också deppig efter träning. På gott och ont är gymmet min enda frizon. Fri från jagande tankar. Efter träningen smäller verkligheten på, och det upplever jag tyvärr inte som positivt.

Jag upplever också att gymmet är min enda frizon. Gymmet är det enda stället där jag kan koppla av och där jag mår bra. Kan låta deprimerande men så är det... Dock blir jag aldrig deppig efter passen. Däremot blir jag lugn och avslappnad.

Idag upplevde jag dock för första gången att mina tankar gjorde så att orken och lusten försvann och det var bara gå hem. Jättejobbigt att ens enda frizon försvinner. Så, visst, idag var jag deppig efter passet men då var jag iofs det under hela passet (och hela dan f ö).

zydar
2008-02-06, 22:33
för mej är det olika känslor, ibland kan det vara hur skönt som helst och träna, ibland känns det inte roligt alls,, och man vill bara åka hem typ. beror lite på liksom.

moment22
2008-02-06, 22:45
Du kanske tränar för att glömma ett annat problem du har? Tror absolut inte det har något om träning att göra, hur du sköter din kost, hur bra ditt pass har gått, ska inte dömma dig, men kanske är så att du känner att du inte har något att gå hem till att längta efter? haha jag låter som värsta aja, men det handlar nog inte om träningen utan snarare om något annat problem. Typ som att när du har gymmat klart, eller fan jag menar exakt samma som Sheogorath men ville skriva det själv och inte bara skriva word eller nått..

tjabon
2008-02-06, 22:47
Ett koreograferat pass säger du.........

Det kanske är så enkelt som att vissa rörelsemönster gör dej
deprimerad och inte passar med den du är som person.

I min ungdom dansade jag mycket jazz och balett men undvek
vissa stilar inom modern dans eftersom de gjorde mej deprimerad.
Det var helt enkelt vissa rörelsemönster som inte passade mej som
person. Precis som vissa mår illa av schlager, syntpop eller
hårdrock (finns det verkligen sånna ?.......:D )

L-Sami
2008-02-07, 00:28
Det kanske finns inslag i passet som du omedvetet inte gillar och det skapar en viss stressreaktion. Om du inte själv vet vad det beror på och det stör dig jättemycket så kan en psykolog kanske hjälpa till att lösa ditt problem.

z_bumbi
2008-02-07, 09:32
Om det inte är kost, stress eller mycket träning som inverkar så skulle jag testa att byta träningsform. Träningen kan vara så mycket bättre än "någorlunda kul" så varför nöja sig med det? Annars kan du testa att variera hur hårt du kör det existerande programmet för att se om det blir roligare.

Att gå till en psykolog bara för att man känner sig nere efter några träningspass verkar i mina ögon väldigt överdrivet, testa att variera lite själv och se hur det funkar.

Linnet
2008-02-07, 09:44
Att gå till en psykolog bara för att man känner sig nere efter några träningspass verkar i mina ögon väldigt överdrivet, testa att variera lite själv och se hur det funkar.[/QUOTE]

Nu ska du inte göra mina blivande kollegor arbetslösa..;)

Skämt och sido har bumbi en bra poäng. Däremot kan man tänka sig så många olika skäl till denna nedstämdhet att det blir svårt att bedömma för oss andra vad det kan bero på. Men om du enbart känner denna nedstämdhet i samband med träning så skulle försöka fundera på vad som skiljer de pass du känner glädje efter från de du känner dig nedstämd efter.

ARMSTARK
2008-02-07, 10:34
Jag är helt hundra på att det är hormonerna som spökar. Jag känner mig helt tom inombords efter träningen. Ibland nedstämd som du beskriver och om jag har kört riktigt riktigt hårt kan jag vara skitförbannad. Helskumt, särskilt det där med vreden. Det går över på en halvtimme kanske men just då är det så att man önskar att nån ska ge en anledning så...
Och...nej, inget starkare än Esa Pro eller Gainer för mig.;)

McNewbie
2008-02-07, 11:03
Jag är helt hundra på att det är hormonerna som spökar. Jag känner mig helt tom inombords efter träningen. Ibland nedstämd som du beskriver och om jag har kört riktigt riktigt hårt kan jag vara skitförbannad. Helskumt, särskilt det där med vreden. Det går över på en halvtimme kanske men just då är det så att man önskar att nån ska ge en anledning så...
Och...nej, inget starkare än Esa Pro eller Gainer för mig.;)

Känner igen mig i det där. Brukar känna mig riktigt surig och nere efter träning. Uppgiven helt enkelt. Lackar ur på medtraffikanter trots att de inte begår några misstag. Går oftast över i bilen hem, vilken jag brukar köra väldigt sakta hem av någon anledning ;)

GurraGo
2008-02-07, 14:26
Jag blir också deppig efter träning. På gott och ont är gymmet min enda frizon. Fri från jagande tankar. Efter träningen smäller verkligheten på, och det upplever jag tyvärr inte som positivt.

Vad lever du i för mörk värld? Låter ju helt otroligt deppigt...

GurraGo
2008-02-07, 14:31
För mig är det väldigt varierande. Jag har mest vana från konditionsträning och då brukar jag få positiva kickar. De gånger jag kört riktiga långa träningspass (+25 km) har jag efteråt kunnat känna mig helt otroligt euforisk, mkt märklig känsla.

Dock var jag igår med om just det du sa. Funderade också på att posta en tråd om det men tänkte att det nog bara var jag som kinkade mig. För mig tror jag det igår handlade om ett pass som gick sådär samt att jag inte riktigt kände för att trycka i mig så mkt mat som jag "var tvungen" att göra. Blev då otroligt deppig och mycket trött. Hade för övrigt sovit lite litet, så det var många samverkande faktorer för mig.

Har även varit med om att jag börjat skratta otroligt lätt efter träning sent på kvällen (pass som slutar efter 22 ung.). Jag upplever det som att min humornivå sänks tilll grottmänniskonivå och jag kan skratta åt allt möjligt. Mkt lustig känsla det också.

Avesta
2008-02-07, 14:34
Upplever det på samma sätt, efter träningen faller dysterhet över en och det känns rätt så tom. Jag har även märkt att det förvärras betydligt om koffein i någon form är inblandad i det hela, varför jag undviker kaffe, koffeintabletter och andra tillskott som innehåller koffein.

Konstigt nog finns det dagar där det inte alls känns så dåligt, och det är dagar när man lämnar gymmet och möts av bländande sol och fågelkvitter.

Whatodo..

z_bumbi
2008-02-07, 17:03
För mig tror jag det igår handlade om ett pass som gick sådär samt att jag inte riktigt kände för att trycka i mig så mkt mat som jag "var tvungen" att göra.

Jag har bara börjat skrapa på ytan om ämnet men som jag har förstått det så påverkar mängden tryptofan som når hjärnan serotoninutsöndringen och äter man för lite så är tryptofan väldigt känsligt för just detta.

Tryptofan = en aminosyra

Serotonin = Signalsubstans i hjärnarn som bla påverkar hur man mår (väldigt förenklat och det är inte den enda funktionen)

Sebsun
2008-02-07, 17:43
För mig har det varit tvärtom. Alltså, när jag har tränat brukar jag komma hem glad. En gång när jag inte hade tränat på några dagar var jag riktigt grinig och blev sur för minsta lilla! :Virro

Matsa
2008-02-07, 17:52
Jag brukar oftast bli glad och lite flummig eller fnittrig efter träning. Jag har hört en del beskriva känslan efter träning som ganska lik effekten av att röka på, men själv kan jag inte relatera till det... Men det skulle väl förklara varför träning är så beroendeframkallande. Hur som helst så mår jag oftast jävligt bra efter ett hårt pass.

Däremot brukar jag bli irriterad ganska lätt eftersom tålamodet inte är på topp när man är riktigt trött fysiskt. Blir förbannad på småsaker som krånglar, men samtidigt går det över väldigt fort. Skulle kunna säga att jag blir lite gnällig, typ.

Idag mådde jag skit efter träningen, körde högintensivt och höll på att spy. Börjar precis känna mig som folk igen och börjar rentav bli lite uppåt. ;)

GurraGo
2008-02-07, 18:13
Jag har bara börjat skrapa på ytan om ämnet men som jag har förstått det så påverkar mängden tryptofan som når hjärnan serotoninutsöndringen och äter man för lite så är tryptofan väldigt känsligt för just detta.

Tryptofan = en aminosyra

Serotonin = Signalsubstans i hjärnarn som bla påverkar hur man mår (väldigt förenklat och det är inte den enda funktionen)

Hmm, låter i och för sig intressant, och det verkar helt klart vara rimliga slutsatser.

Problemet i mitt fall var dock inte att jag hade ätit för lite mat för att kunna träna eller ens ligga plus/minus=noll, utan att jag efter passet tänkte på hur mycket mat jag skulle behöva äta för att ligga på kcal+ och få någon muskelökning.

Sunesha
2008-02-07, 18:18
Det är underligt, jag blir glad efter jag har simmat.

Deppig efter jag styrke tränat med vikter.

Fast jag tror mer att det beror på min allmäna deppighet. När jag lyfter så brukar jag få ut mina aggresiva grejer ur huvudet. Efter all den ilskna energier och frustationer jag frigör så känner jag mig tom och nedstämd. Men jag brukar känna mig bättre ifall jag tar en lugn promenad i parken efter träningen.

Jag tror snarare att aktivtet är bra för en. Ibland kroppslig rörelse som frigör allt man bottnar upp.

Simmning får alltid mig harmonisk. Men vikterna kämpar man med precis som i livet ibland. Jag gillar det, vikterna är för mig självkänslan och styrkan. Att jobba hårt gör jag frigör mig.

Men allmänt brukar jag behöva nedvarvning efter gymmet, stretching och promenad.

Men jag är en deppig personlighet så jag måste varje dag arbeta med inte tycka synd om mig eller känna mig tom.

Carolinew
2008-02-07, 18:28
Mitt humör är verkligen på 200 % topp när jag går till gymmet, tränar på gymmet, och nån halvminut efter att jag tränat klart. Sedan går det sakta neråt och framförallt när jag sätter foten utanför dörren och ska gå hem så deppar jag ner rätt ordentligt, ungefär som vissa andra sagt, "tillbaka till verkligheten" ungefär. Träningen blir som en slags drog :D

Framförallt vilodagar är fan hemska, och igår när jag gick hem visste jag att det inte skulle bli nån träning idag och då känns det rätt tungt... Har suttit hela kvällen igår + hela dagen idag och förmodligen hela dagen imorgon och längtat tills nästa pass. Det är rätt sjukt. :Virro

stargate
2008-02-07, 18:36
Hm olika svar här märker jag. För mig är det så här:

Efter styrketräning(förutom benpass)=glad

Efter Medehårt thaibox= Glad

Efter hårt benpass på gymmet=deppig, illamående

Efter hårt thaibox=illamående, deppig

För mig beror det på hur hårt jag tränat.

Albatross
2008-02-07, 20:12
Som några andra skrivit beror det för mig på hur hårt man tränat. Har jag helt kört slut på mig så man knappt kan byta om efter träningen känns det mer som man vill lägga sig i fosterställning och gråta. Ett bra pass där man tar ut sig precis lagom verkar ha en betydligt bättre inverkan på humöret.

Matsa
2008-02-07, 20:36
Hmm, nja, jag känner mig ganska glad även efter t.ex ett grishårt benpass. Jag är ju glad att det är över och jag överlevde! ;) Nej men skämt åsido, även om jag mår jättedåligt fysiskt ibland och är nära att kräkas så känner jag mig nöjd och stolt över att ha fått något ordentligt gjort. Det i sig ger ju en känsla av välbehag även om man kanske inte är så jätteuppåt.

Men jag är glad och positiv av naturen å andra sidan.

j2b
2008-02-07, 22:01
jag blir ganska ofta jävligt tjurig efter träningen

Insidedoubt
2008-02-07, 22:06
Efter fysiskt pass så töms ju glykogen-lagret i kroppen lite (beroende på hur pass hårt pass)..vill du vara piggare kanske du ska ställa om kosten så det passar bättre. Fylla på med bra energi innan passet och något för återhämtning?

+1 på den, är man tom på energi så kan man lätt bli nedstämd.
Sömn är också viktigt!

YTS
2008-02-07, 22:17
Att ta en hel vecka off var femte vecka, kan hjälpa.
Har funnit att min kropp inte tål mer än 4 veckor träning på raken.
Svaret är inte att träna lösigare, då kroppen tycks vara färdigtränad efter just 4 veckor, även på en lägre dos träning.
Däremot om man ökar träningsdosen över den gynsamma nivån, så håller inte min kropp för ens 4 veckors träning, innan den säger ifrån.

kavalen
2008-02-09, 16:36
Hej!

Det sägs ju att träning frigör ämnen i kroppen, endorfiner, som gör att man mår bra efter ett träningspass. Detta har jag upplevt men jag har flera gånger även upplevt det motsatta, nämligen att känna sig nere och deppig efter ett träningspass.

Träningspasset är inte överdrivet hårt och är på ungefär en timme. Dessutom är det ett koreograferat pass på ett gym och ska vara någorlunda anpassat till deltagarna. Jag har inga problem med att följa med i passet och tycker att passet är någorlunda kul.

Vad kan det då bero på att jag trots detta känner mig nere och deppig efter vissa pass?

Hoppas på svar!


Har tyvärr aldrig upplevt det fenomen du beskriver. Tränar både styrka och löpning. Måste säga att konditionsträningen ger mig mer välmående än styrketräningen, sen kan Tennisen och golfen också göra så att man mår bra. Vad mår du dåligt över? Är det sociala faktorer som dåligt med pengar och andra orsaker. Själv mår jag alltid bra och är på topp, tar mig an alla de utmaningar livet bjuder på.