handdator

Visa fullständig version : Smart att sluta äta godis helt och dricka läsk?


Bojje
2008-02-06, 16:21
Tjena!

Hur smart är det att sluta med läsk och godis helt åt hållet när håller på och bygger upp muskelmassa (bulkar). Just för tillfället väger jag 87,5 kg och är 186-187 cm lång och jag är alltså inte alls smal. Jag verkar heller inte ligga på ett kaloriunderskott då jag gick från 85 till 87,5 då jag började träna och slutade med godis och läsk, men jag känner ett sug - som om jag är hungrig hela tiden. Så jag oroar mig en aning ändå mest på grund av att jag känner mig hungrig. Meningen är ju att bygga upp muskelmassa, inte bryta ner.

Koloftw
2008-02-06, 16:22
Du bör inte bulka alls om du är fet (vet inte om du är det, men ville bara säga det).

Du behöver absolut inte godis/läsk, men om du vill ha det, och når dagliga vitamin-/mineral-/protein-/fettsyrabehovet så kan du ju käka godis eller dricka läsk om du vill ...

Själv dricker jag aldrig sötad läsk, men ibland äter jag godis.

King Grub
2008-02-06, 16:43
Så länge du har en bra bas i kosten med näringsrika livsmedel gör inte en viss mängd socker någon skada.

Jacksatan
2008-02-06, 16:45
Så länge du har en bra bas i kosten med näringsrika livsmedel gör inte en viss mängd socker någon skada.

bah, du försöker bara rättfärdiga ditt eget, onyttiga leverne! ;)

bollio
2008-02-06, 17:26
Så länge du har en bra bas i kosten med näringsrika livsmedel gör inte en viss mängd socker någon skada.

Finns det något bevis för det dock? Bara nyfiken.

Chrillee
2008-02-07, 21:18
Så länge du har en bra bas i kosten med näringsrika livsmedel gör inte en viss mängd socker någon skada.

Ökar man inte insulinkänsligheten om man äter socker ofta så blodsockret ökar fort? Som till följd försämrar uppbyggnaden av muskler och försämrar fettförbräningen?

Eller har jag snubblat om bakfoten nu?

KniveN
2008-02-07, 21:33
Finns det något bevis för det dock? Bara nyfiken.

Finns det några bevis på att det skulle vara farligt?

Eddie Vedder
2008-02-07, 21:34
Ökar man inte insulinkänsligheten om man äter socker ofta så blodsockret ökar fort?

Dåliga matvanor i samband med inaktivt leverne försämrar insulinkänsligheten, inte tvärtom.
Bra insulinkänslighet har man i regel då man lever ett fysiskt aktivt hälsosamt liv.:)

Emil_Larsson
2008-02-07, 23:56
Lite halvt off topic:

Vill tillägga att om ni vill sluta dricka läsk så kan jag ge ett tips, som säkert många redan vet om, men som funkar på mig, var en riktigt råkonsument av läsk förr, köpte ofta 1,5 liters flaskor varje dag och tryckte i mig, så ni fattar att detta har hjälpt.

Fyll 2-3 flaskor (0,5L) med vatten och drick under en dag, ni kommer inte ha ett sug efter dricka då eftersom ni redan känner ej nöjda med att dricka och det smakar inte alls lika gott med läsk om man druckit mkt vatten under dagen, för man törstar inte efter något sött på samma sätt.

Drick kaffe, funkar för mig, själva kaffet ger mig en slags äcklad känsla av att dricka läsk, hehe.

Caboose
2008-02-08, 01:40
Lite halvt off topic:

Drick kaffe, funkar för mig, själva kaffet ger mig en slags äcklad känsla av att dricka läsk, hehe.

Kaffe smakar shit *whistle*

Det där med vatten funkar, det gör jag. MEN lite socker dör man inte av.

Emil_Larsson
2008-02-08, 06:37
Kaffe smakar shit *whistle*

Det där med vatten funkar, det gör jag. MEN lite socker dör man inte av.

Nej det är sant, numera nöjer jag mig oftast med ett glas coca cola, man behöver ju inte häva i sig 1,5 bara för att möjligheten finns :D

ceejay
2008-02-08, 20:41
Allt är bra i balans


För mycket cola och godis blir inget bra, men om du käkar+dricker en lagom mängd så är det lugnt :)