handdator

Visa fullständig version : Näringskoll


birra_peroni
2008-02-06, 15:08
Hej Kolo, jag är inte helt säker på att den här hamnar rätt men den handlar ju om näring.

Jag är ständigt trött och känner att mitt immunförsvar kunde varit bättre, därför har jag nu tänkt ta mig tid att göra en Näringskoll. Kolla om jag har brist på vitaminer/mineraler osv. Problemet är att jag aldrig gjort detta förr och vet därförinte vart jag ska vända mig eller hur mycket det kostar.

Några som har några tips?

Mental
2008-02-06, 15:52
Privat läkarmottagning om du bara är nyfiken, Vårdcentralen om du tror dig ha en brist eller ett symtom du vill ha hjälp med, den skattefinansierade sjukvården brukar inte vara så förtjust i att dra alla prover på någon som är lite nyfiken, men det är klart, har du en befogad oro, typ att du är vegan eller något så testar de dig nog. Annars gå privat och betala för proverna.

Lättast är att ta ett bra kostprogram och registrera kosten i någon vecka, ligger du skapligt till där så bör du inte ha någon brist. Ganska bra säkerhetsmarginaler. Rätt ovanligt med vitamin och mineralbrist i sverige om man inte har andra sjukdommar eller överkänsligheter eller specialkoster som rubbar.