handdator

Visa fullständig version : Hjälp - Mat vid deffning


kojf
2008-02-06, 13:51
Då blir det första inlägget för mig i detta forum.

Behöver råd och tips för ett matschema som fungerar för deffning/viktminskning.

Frukost: Gröt 1,5dl havregryn, 1dl hemgjord lingosylt, 2dl mjök.

Lunch: Måltidsersättning som blandas med 2.5dl mjölk(totalt: 204kcal, 21g protein, 17g Kolhy, 5,7g fett) + 1 morot för att mätta lite mer.

Middag: 1 liten skål med sallad(Paprika,ärtskidor,sallad) + 33g fetaost (86,6 kcal, protein 6g, kolhy 0.5g, fett 7g, för endast fetaosten) + Lime oliv olja ca 10ml. Sen middagen avgör för tillfället mor min vad det blir ;p. Här brukar jag annars ha dåliga vanor så som frysta köttbullar med makaroner och liknande. Blir en del halvfabrikat.

Sedan brukar det kunna slinka ner en 2-3 apelsiner(1 på dagen och 1-2 på kvällen). Oftast beroende på att jag känner mig hungrig. Ska man stå ut 1,5h till nästa måltid eller ta en apelsin?

1 pot Whey-80 efter varje styrkepass som blandas med 2.5dl mjölk - 3 ggr veckan.

Vad kan bytas ut och får jag förlite av något?

Är nybörjare och tränat stryke en 5 månader nu. Tanken var att tappa vikt/fett och bygga muskler vilket inte verkar gå att göra samtidigt, utan istället sikta in sig att nå målvikten och börja bygga därifrån)

Nyss börjat och försöker i nuläget köra varannan dag styrke och varannan dag kondition 7km men blir oftast styrke 3ggr och springa 2ggr/veckan och ska nu lägga till promenad 1h före frukost varje dag.

21 år gammal
170cm lång
70kg

Chansning på 5kg övervikt, lite go och rund om magen ;). Men vill inte tappa dom muskler jag väl byggt.

Scratch89
2008-02-06, 13:54
Det ser ut som om du äter för lite protein. Kan du inte försöka få i dig lite keso eller kesella eller så till kvällsmat och frukost?

kojf
2008-02-06, 15:41
Jag skulle kunna ta en till Whey-80 shake eller missar jag viktiga fetter eller något då jämfört med keso? När bör man ta den? Före eller efter lunch som ett mellanmål?

Hur påverkar fettförminskningen ifall man äter som jag gör idag och sen kör en promenad och en kondition och hamnar på kanske 700-1000kcal underskott? (kanske fantasisummor?) :P men fick ut via någon formell att jag förbrukade 1950kcal per dag i vila och ifall jag håller mig kring det värdet i intag och tränar en 700-1000kcal (350kcal promenad och en 500kcal springa)

L-Sami
2008-02-06, 16:15
Potatis är bra under deffen mättar bäst av alla livsmedel. Även ägg och havregryn är superbra deffmat.

Bigglet
2008-02-07, 23:40
Potatis är bra under deffen mättar bäst av alla livsmedel. Även ägg och havregryn är superbra deffmat.

Det är väl ändå indviduellt vad som är mest mättande?:MrT:

Eddie Vedder
2008-02-08, 06:03
Det är väl ändå indviduellt vad som är mest mättande?:MrT:

Ja absolut, men det finns ett mättnadsindex (Satiety Index = SI)på ett antal testade livsmedel där flera människor fått äta 1000KJoule av ett livsmedel ochs edan angett subjektiva mättnadsupplevelser. Potatis ligger på ganska överlägsen förstaplats där faktiskt, följt av gröt och vit fisk om jag inte missminner mig.

Och jag tror många fler än testpesonerna håller med om det.

Men du har helt rätt i att det är olika mellan olika personer.:)

jenni
2008-02-08, 10:35
Ja absolut, men det finns ett mättnadsindex (Satiety Index = SI)på ett antal testade livsmedel där flera människor fått äta 1000KJoule av ett livsmedel ochs edan angett subjektiva mättnadsupplevelser. Potatis ligger på ganska överlägsen förstaplats där faktiskt, följt av gröt och vit fisk om jag inte missminner mig.

Och jag tror många fler än testpesonerna håller med om det.

Men du har helt rätt i att det är olika mellan olika personer.:)

mättar inte rotfrukter typ kålrot lika bra som potatis?

Eddie Vedder
2008-02-08, 12:56
mättar inte rotfrukter typ kålrot lika bra som potatis?

Kålrot fanns inte med bland dom testade livsmedlen (och inga andra rotfrukter utöver potatis heller) så något "officiellt" SI har det inte. Men visst, det kanske det gör.:)

Scratch89
2008-02-08, 13:42
Om broccoli skulle varit med hade det nog vunnit mest hästlängder.