handdator

Visa fullständig version : Personlighetstest


Wikner
2008-02-06, 10:37
Ska på en andra anställningsinterju och fick veta att jag ska göra ett personlighetstest.
Undrar helt enkelt vad det är ? och hur det funkar osv

Någon som gjort ett sådant test ? Eller någon som utför de?

Rhino
2008-02-06, 10:39
Det finns ju ganska många olika sorters test av det slaget. Jag gjorde ett när jag började mitt nuvarande jobb, men det rörde sig då enbart om arbetsrelaterade personligshetsdrag (typ jobbar helst ensam eller i grupp.)

Man satt vid en dator och svarade på kanske 100 frågor, där man skulle rangordna olika alternativ och där frågeställningarna allt eftersom korsades med varandra för att det skulle vara svårare att "lura" testet.

The_RobRoy
2008-02-06, 10:45
Gjorde nyligen ett personlighetstest. Precis som Rhino sa fick jag fylla i ett web-formulär en vecka innan samtalet. Ett tips är ju att inte krydda och ljuga för mycket om dina lite mer udda egenskaper, eftersom testet nästan känns som att det är gjort för att sätta dit den som inte svarar ärligt.

Ironwoman
2008-02-06, 10:49
Vi gjorde ett med jobbet nyligen, 20 frågor. Vi fick fyra olika personlighetstyper, det stämde på alla kollegor då vi gissade innan.
Inget att vara rädd för.

Snafu
2008-02-06, 10:51
Jag tror vi nuförtiden har "personlighetstestet" på webben. Klarar man det blir det ett typ IQ test (eller egentligen enklare matte, problemlösning och statistik). Klarar man det blir det intervju.

Sen inom organisationen görs det ibland personlighetstest, Myers Briggs var hett för några år sen, vet inte riktigt vilka som är vanligast nuförtiden.

Det finns väl nån färgmojj också - grön, gul, blå och....röd? Mumbojumbo :)

Tolkia
2008-02-06, 10:52
Jag har jobbat lite med personlighetstest (frågeformulär), dock inte i rekryteringssyfte. Jag misstänker, med ledning av hur lätt det (inte) var att få ut något av det, att många som använder personlighetstest vid rekrytering när de tittar på resultaten inser att det är väldigt svårt att veta vad man skall använda dem till. ;)

Wikner
2008-02-06, 11:05
Tack för alla svar. Skönt att det inte är nått man ska försöka få bra på utan bara svara ärligt på alla frågor.

Är som Controller jag ska på intervju som om det gör någon skillnad.

Snafu
2008-02-06, 11:17
Tack för alla svar. Skönt att det inte är nått man ska försöka få bra på utan bara svara ärligt på alla frågor.

Är som Controller jag ska på intervju som om det gör någon skillnad.

Ärligt vet jag väl inte. Ljug så mkt du kan om det handlar om jobb. Det kan naturligtvis vara svårt på ett sånt där test då du får samma fråga i olika skepnader.

Rhino
2008-02-06, 11:18
Är som Controller jag ska på intervju som om det gör någon skillnad.

Controller? Men då ligger du ju illa till!

Nejdå, det skall nog gå bra! ;) Som sagt, svara ärligt, men det kan ju också vara bra att fundera på vilka personlighets- / arbetsdrag som du tror behövs bäst för ditt specifika jobb. Att förstärka lite grann hör nog till.

Tolkia
2008-02-06, 11:24
Min gissning är att de där testen inte är känsliga nog för att skilja ut annat än grova avvikelser från "normalen", typ personlighetsstörningar, fobisk blyghet eller någon som ljuger som fan och uppger sig vara top of the pops på alla plan. Vad man väntar sig torde alltså vara svar som ligger ungefär i mitten (eftersom de flesta ligger just där).

Edit: Min morbror jobbar som controller på ett stort företag; jag skulle klassa honom som en alldeles väldigt vanlig person, definitivt ingen übermagnetisk superledarpersonlighet.

Snafu
2008-02-06, 11:24
Vart kommer det här ärlighetssnacket ifrån? Är det bara jag eller är det oerhört urbotadumsvenskt tänkade? Jag kanske blivit förengelskad - här är ett jobb ett jobb som du får betalt för, ju mer pengar du får desto bättre.

I Sverige får jag ibland en känsla av att ett jobb är en allmosa från en högre makt och ljuger man eller inte lovar 100%ig trohet till arbetsgivaren hamnar man i helvetet.

Anyway, kaffe.

Tolkia
2008-02-06, 11:30
Vart kommer det här ärlighetssnacket ifrån? Är det bara jag eller är det oerhört urbotadumsvenskt tänkade? Jag kanske blivit förengelskad - här är ett jobb ett jobb som du får betalt för, ju mer pengar du får desto bättre.
Ärlighetssnacket från min sida kommer från att de som anställer oftast inte är födda igår, varför det inte går hem att framställa sig som superman om man inte är superman. Vilket de flesta inte är, särskilt då inte när det gäller personlighet ("asså jag är så jävla smart och trevlig så ni fattar inte asså" ... öh, well). Smartare att framställa sig som så bra som man faktiskt är (vilket också kan vara svårt för många, eftersom man ofta fostras till att framställa sig som sämre än man är, enligt någon snedvriden uppfattning om att detta skulle vara detsamma som ödmjukhet). Större chans att få jobbet och därmed pengarna.

Det är en sak att vara framåt, en annan att vara korkad.

Wikner
2008-02-06, 11:32
Har ingen koll alls på anställningsintervjuer och personlighetstest. Ska på min andra interjvu någonsin så alla synpunkter och tips är välkomna.

Googlade lite och hittade några test fast tycker frågorna är svåra. Tycker svaren beror på vilken situation man är i.

Snafu
2008-02-06, 11:32
Man ska inte ha någon större respekt för intervjuare. Oftast är det Lisa 43 år som jobbat på HR i 20 år, har page och make och gillar fluffiga saker och sina två barn Anna och Pelle.

Ljug för helvete.

Jacksatan
2008-02-06, 11:36
Man ska inte ha någon större respekt för intervjuare. Oftast är det Lisa 43 år som jobbat på HR i 20 år, har page och make och gillar fluffiga saker och sina två barn Anna och Pelle.

Ljug för helvete.

Självklart ska man ljuga. Men som Tolkia säger så är ju inte alla som intervjuar födda igår. Man får ha lite känsla när man ljuger. Framställer man sig som världsbäst kan de ju börja fundera varför man inte redan är högt uppsatt inom nåt företag istället för att börja harva från golvet i ett mindre företag(om det nu är det intervjun gäller).

Snafu
2008-02-06, 11:37
Självklart ska man ljuga. Men som Tolkia säger så är ju inte alla som intervjuar födda igår. Man får ha lite känsla när man ljuger. Framställer man sig som världsbäst kan man ju börja fundera varför man inte redan är högt uppsatt inom nåt företag istället för att börja harva från golvet i ett mindre företag(om det nu är det intervjun gäller).

Naturligtvis, man skall inte ljuga mer än 30% av vad som framgår i CV:et.

Var man gruppchef i lumpen var man minst kb.

The_RobRoy
2008-02-06, 11:38
Man ska inte ha någon större respekt för intervjuare. Oftast är det Lisa 43 år som jobbat på HR i 20 år, har page och make och gillar fluffiga saker och sina två barn Anna och Pelle.

Ljug för helvete.

:laugh:

Jag menade att man inte ska krydda för mycket (eftersom man lätt slår krokben på sig själv i vissa av domdär testerna), klart man förstärker lite på sådana egenskaper som är bra för just det jobbet!

Snafu
2008-02-06, 11:39
:laugh:

Jag menade att man inte ska krydda för mycket (eftersom man lätt slår krokben på sig själv i vissa av domdär testerna), klart man förstärker lite på sådana egenskaper som är bra för just det jobbet!

Agreed.

Trance
2008-02-06, 11:41
Ärlighetssnacket från min sida kommer från att de som anställer oftast inte är födda igår, varför det inte går hem att framställa sig som superman om man inte är superman. Vilket de flesta inte är, särskilt då inte när det gäller personlighet ("asså jag är så jävla smart och trevlig så ni fattar inte asså" ... öh, well). Smartare att framställa sig som så bra som man faktiskt är (vilket också kan vara svårt för många, eftersom man ofta fostras till att framställa sig som sämre än man är, enligt någon snedvriden uppfattning om att detta skulle vara detsamma som ödmjukhet). Större chans att få jobbet och därmed pengarna.

Det är en sak att vara framåt, en annan att vara korkad.

Han menar nog att man skall ljuga smart och inte ljuga korkat. Det finns ofta ganska bra utrymme för det men man skall väl helst vara i formen förstärka styrkor och erfarenheter än att hitta på helt.

Om man jobbade i projektform på förra jobbet så kan man ju säga att man har erfarenhet att leda projekt, även om man kanske bara ledde projekt där man var själv. Om nu nästa jobb verkar tycka det är en bra erfarenhet.

Thorwaldsson
2008-02-06, 11:42
Man ska inte ha någon större respekt för intervjuare. Oftast är det Lisa 43 år som jobbat på HR i 20 år, har page och make och gillar fluffiga saker och sina två barn Anna och Pelle.

Ljug för helvete.

Vad är det för jobb du har sökt till egentligen?

Jag är förhållandevis färsk på arbetsmarknaden och har väl bara hunnit med sisådär 15 riktiga anställningsintervjuer. Under dem har alltid (!) funnits med någon form av blivande chef med vid intervjun, ibland upp till 6 personer i samma sittning. Man kanske kan lura ett par, men det är högst osannolikt att man lyckas lura alla. Därför tycker jag också man bör vara ärlig.

Wikner
2008-02-06, 11:45
Vad är det för jobb du har sökt till egentligen?

Jag är förhållandevis färsk på arbetsmarknaden och har väl bara hunnit med sisådär 15 riktiga anställningsintervjuer. Under dem har alltid (!) funnits med någon form av blivande chef med vid intervjun, ibland upp till 6 personer i samma sittning. Man kanske kan lura ett par, men det är högst osannolikt att man lyckas lura alla. Därför tycker jag också man bör vara ärlig.

Precis, Ekonomichefen, stabschefen, en enhetsansvarig och en redovisningskonsult satt med under intervjun. Fast menar har ju gått vidare till en andra intervju nu och ljög inget i första intervjun. Så ljuga nu lär nog röra till det.

Snafu
2008-02-06, 11:45
Vad är det för jobb du har sökt till egentligen?

Jag är förhållandevis färsk på arbetsmarknaden och har väl bara hunnit med sisådär 15 riktiga anställningsintervjuer. Under dem har alltid (!) funnits med någon form av blivande chef med vid intervjun, ibland upp till 6 personer i samma sittning. Man kanske kan lura ett par, men det är högst osannolikt att man lyckas lura alla. Därför tycker jag också man bör vara ärlig.

Det räcker med att lura chefen. Är en chef med i rummet så ska du visa på hur jäkla driven du är.

Thorwaldsson
2008-02-06, 11:51
Precis, Ekonomichefen, stabschefen, en enhetsansvarig och en redovisningskonsult satt med under intervjun. Fast menar har ju gått vidare till en andra intervju nu och ljög inget i första intervjun. Så ljuga nu lär nog röra till det.

Syftade på Snafu. Lycka till med jobbet :)

Det räcker med att lura chefen. Är en chef med i rummet så ska du visa på hur jäkla driven du är.

Är det så?
Sitter sjäv i väntans tider angående en tjänst som jag verkligen vill ha. Står mellan mig och en annan kille (som kom klädd i jeans och slitna trekking-skor FYI). Jag var väldigt noga med att poängtera hur driven och amibitiös jag är när jag intervjuades av produktions- och verksamhetschefen. Är jobbet mitt? :D

Snafu
2008-02-06, 11:54
Syftade på Snafu. Lycka till med jobbet :)



Är det så?
Sitter sjäv i väntans tider angående en tjänst som jag verkligen vill ha. Står mellan mig och en annan kille (som kom klädd i jeans och slitna trekking-skor FYI). Jag var väldigt noga med att poängtera hur driven och amibitiös jag är när jag intervjuades av produktions- och verksamhetschefen. Är jobbet mitt? :D

Han kanske just precis kommit tillbaka från Kilimanjaro. Då ligger du risigt till.

Thorwaldsson
2008-02-06, 11:58
Han kanske just precis kommit tillbaka från Kilimanjaro. Då ligger du risigt till.

Haha, han såg inte ut att vara den typen kan jag säga :D

Sorry för offtopic.

Rhino
2008-02-06, 12:00
Jag tycker (dumärlig?) att man ej skall ljuga, möjligen överdriva lite. Det man ljuger om slår tillbaka för eller senare.

Vi hade en tjänst ute här på jobbet i höstas och jag satt med på ett antal intervjuver som typ teknisk expert (det var en liknande tjänst som söktes) och ett flertal hade de mest fantastiska CV:er, men när man pratade med dem visade det sig hur snabbt som helst att de ej kunde mer än kanske 25% av det som var skrivet. De fick självklart inte heller något jobb.

AFanatic
2008-02-06, 12:08
Det finns ju ganska många olika sorters test av det slaget. Jag gjorde ett när jag började mitt nuvarande jobb, men det rörde sig då enbart om arbetsrelaterade personligshetsdrag (typ jobbar helst ensam eller i grupp.)

Man satt vid en dator och svarade på kanske 100 frågor, där man skulle rangordna olika alternativ och där frågeställningarna allt eftersom korsades med varandra för att det skulle vara svårare att "lura" testet.

Har också gjort ett sådant test. Jag fick som svar senare att jag var mer tekniskt lagd för det sökta jobbet, vilket jag iofs kan förstå och har väl insett så här i efterhand.

hangatyr
2008-02-06, 16:20
värdelöst flum.


"Ååååh, jag är en blååå personlighet, då ska jag jobba tillsammans med rööda personligheter..."

trams, som att använda sig av zodiaken för att avgöra en persons lämplighet.

Cilia
2008-02-06, 16:42
Man ska inte ha någon större respekt för intervjuare. Oftast är det Lisa 43 år som jobbat på HR i 20 år, har page och make och gillar fluffiga saker och sina två barn Anna och Pelle.
Man ska inte underskatta Lisa med 2 barn.

Jag hade en p-chef på mitt förra jobb. Jag älskade att sitta i anställningsintervjuer med henne. Hon gav sig inte en sekund. Fanns det oklarheter, frågetecken och motsättningar i det dom berättade var hon på det som en hök men på ett väldigt bra sätt. Hon var en hejare på att läsa CVn med. Jag är oerhört imponerad av henne trots att hon är gift med 2 barn. Cool brud dessutom, tuff som bara den.



Jag har gjort ett antal personlighetstest och alla kommer fram till samma sak.
Så jag tror inte det spelar så stor roll vilket du får.
Ljug inte. Är du en någorlunda normal person så kommer du inte falla på testet.