handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin i affär?


stilet
2008-02-06, 10:27
Finns det att köpa på t.ex. ICA Maxi/COOP/VI? Märke att rekommendera?

King Grub
2008-02-06, 10:29
Nej, det gör det vanligtvis inte, annat än som O'Boy Light.

Rahf
2008-02-06, 10:34
Däremot finns dextros att köpa i vanlig affär. Sök bland sockret och kolla efter "Dextropur".

stilet
2008-02-06, 10:39
Däremot finns dextros att köpa i vanlig affär. Sök bland sockret och kolla efter "Dextropur".

Exakt det jag gjorde; 3 paket. Men det visar sig vara opraktiskt om man väger 80kg och använder 1g/kg kroppsvikt - eftersom det för 60g druvsocker krävs mer än 1,5liter vatten för att bli isoton? Om man dessutom vill lägga till en skopa proteinpulver + 4-6g kreatin monohydrat i shakern, så får det hela inte plats?

Tips?

King Grub
2008-02-06, 10:42
Tips?

Köp på nätet eller uppsök en butik som saluför varan (affärer som säljer bryggeritillbehör, t ex).

tenchi
2008-02-06, 10:50
Däremot finns dextros att köpa i vanlig affär. Sök bland sockret och kolla efter "Dextropur".

finns dock inte på Ica. om du inte vill köpa dextropur tabletterna, pulvret har utgått.

Rahf
2008-02-06, 11:02
finns dock inte på Ica. om du inte vill köpa dextropur tabletterna, pulvret har utgått.

Fanns när jag handlade för nån vecka sen. Surt om det skulle ha utgått nyligen.

tenchi
2008-02-06, 11:11
Fanns när jag handlade för nån vecka sen. Surt om det skulle ha utgått nyligen.

har de tagit tillbaka det?! skumt... jag jobbar ändå på Ica :) ska kolla om det finns att ta hem för det är ändå många som frågar efter det.

Mr.Cosybear
2008-02-06, 13:09
Dextropur pulvret finns här också på ica. Jag trode att det "klassades" som maltodextrin? Vad är skillnaden i "effektivitet" mellan riktig maltodextrin och dextropur?

King Grub
2008-02-06, 13:15
Dextropur pulvret finns här också på ica. Jag trode att det "klassades" som maltodextrin? Vad är skillnaden i "effektivitet" mellan riktig maltodextrin och dextropur?

Maltodextrin är stärkelse, dextropur druvsocker. Inte samma sak överhuvudtaget. Bara fördelar med maltodextrin: kräver mycket mindre vatten för att lösningen skall bli isoton, skonsammare mot magen, snabbare glykogeninlagring.

Scratch89
2008-02-06, 13:18
Maltodextrin är stärkelse, dextropur druvsocker. Inte samma sak överhuvudtaget. Bara fördelar med maltodextrin: kräver mycket mindre vatten för att lösningen skall bli isoton, skonsammare mot magen, snabbare glykogeninlagring.

Glöm inte billigare och utan smak.

Mr.Cosybear
2008-02-06, 13:28
Jaha där ser man. Hade man fått allt om bakfoten :)

Kurash
2008-02-06, 13:30
Ett tag hade dom malto på Netto. En-kilos burk som dom kallade för sötningsmedel eller sockerersättning eller något sådant. Det var 80% malto och sen nåt annat.

Scratch89
2008-02-06, 13:40
Ett tag hade dom malto på Netto. En-kilos burk som dom kallade för sötningsmedel eller sockerersättning eller något sådant. Det var 80% malto och sen nåt annat.

Fruktos har jag för mig. Inte sådär jätteopti blandning, men det smakade väldigt sött.

Kurash
2008-02-06, 13:58
Fruktos har jag för mig. Inte sådär jätteopti blandning, men det smakade väldigt sött.

Beror ju på vad man vill återhämta sig ifrån. Har man kutat ska det väl till lite fruktos för att på snabbast vis fylla på glykogendepåerna. Men inte jätteopti, nej.

Scratch89
2008-02-06, 14:03
Beror ju på vad man vill återhämta sig ifrån. Har man kutat ska det väl till lite fruktos för att på snabbast vis fylla på glykogendepåerna. Men inte jätteopti, nej.

Jag slängde den ändå. Det smakade som om man haft i åtta suketter. Så sjukt sött har jag nog aldrig smakat förut.

Rahf
2008-02-06, 14:07
Fruktosen gör det förbannat sött redan vid en fem-procentig fördelning.

King Grub
2008-02-06, 14:30
finns dock inte på Ica. om du inte vill köpa dextropur tabletterna, pulvret har utgått.

Jag kollade i dag när jag var och handlade för en timme sedan - visst finns det.

von huff
2008-02-07, 14:13
Vad menas med isoton?

Rahf
2008-02-07, 14:22
Vad menas med isoton?

Lekmannaord: Blandningen är inte mättad och den fasta substansen är upplöst i den flytande. Sockret är alltså "borta". Vattnet har fortfarande samma egenskaper som vatten har, inget grynigt eller kornigt finns där.

Det är då en väldigt simplifierad version av det.

von huff
2008-02-07, 14:23
Lekmannaord: Blandningen är inte mättad och den fasta substansen är upplöst i den flytande. Sockret är alltså "borta".

okej:)

tenchi
2008-02-07, 17:22
Jag kollade i dag när jag var och handlade för en timme sedan - visst finns det.

då är det är det sista som finns kvar. står markerat i icas databas som "utgången".

Inte omöjligt att de köper in det från utomstående leverantör. Men efterfrågan på dextropur är inte så stor så det skulle va värt det.