handdator

Visa fullständig version : Bulgaren? Styrkeprogram.


Damien Thorne
2008-02-06, 09:22
Sökte på google efter progressiva program. "Bulgaren" var ett av de som dök upp. Men det fanns inte så mycket att läsa om det, så jag gissar att det är ett svenskt slanguttryck på ett program som egentligen kallas nåt annat.

Någon som vet vad programmet egentligen kallas?

Så här ser ett pass ut (8 set)

8 reps på 60% av maxvikten
1 reps på 95% av maxvikten
7 reps på 65% av maxvikten
2 reps på 90% av maxvikten
6 reps på 70% av maxvikten
3 reps på 85% av maxvikten
5 reps på 75% av maxvikten
4 reps på 80% av maxvikten

Som jag fattade det så är detta ett pass med 8 set. Idén med reps- och viktvariationen gillar jag. Men jag skulle istället göra om det till ett 4 veckorsprogram.

Vecka 1 Måndag, 8 reps på 60% av maxvikten, 3-5 set
Vecka 1 Fredag, 1 reps på 95% av maxvikten, 3-5 set
Vecka 2 Måndag, 7 reps på 65% av maxvikten, 3-5 set
osv...

Som sagt så skulle jag vilja läsa lite mer om idén till programmet.

pragmatist
2008-02-06, 09:59
Metoden verkar bygga på s.k. wave-loading, d.v.s. att du använder tunga set för att "trigga" nervsystemet så du orkar lyfta mer med en lite lättare i setet som kommer direkt efter. Det påstås att det är just kontrasten mellan tyngre och lättare set som åstadkommer denna effekt. En klassiker kan vara att köra 5-1-5-1-5-1-5.

Bryter man upp det på det sättet som du föreslår så försvinner ju den poängen i och för sig. Om sedan den poängen är särskilt stor är väl en mer öppen fråga...

ligne
2008-02-06, 10:04
Sökte på google efter progressiva program. "Bulgaren" var ett av de som dök upp. Men det fanns inte så mycket att läsa om det, så jag gissar att det är ett svenskt slanguttryck på ett program som egentligen kallas nåt annat.

det schemat hänger på mitt gym men där kallar dom det också för "Bulgaren"

Damien Thorne
2008-02-06, 10:09
Metoden verkar bygga på s.k. wave-loading, d.v.s. att du använder tunga set för att "trigga" nervsystemet så du orkar lyfta mer med en lite lättare i setet som kommer direkt efter. Det påstås att det är just kontrasten mellan tyngre och lättare set som åstadkommer denna effekt. En klassiker kan vara att köra 5-1-5-1-5-1-5.

Bryter man upp det på det sättet som du föreslår så försvinner ju den poängen i och för sig. Om sedan den poängen är särskilt stor är väl en mer öppen fråga...

Finns det nån stans jag kan läsa om den klassikern?
(Jag är intresserad av att läsa om olika program bara för att jag är nyfiken)

Damien Thorne
2008-02-06, 10:15
det schemat hänger på mitt gym men där kallar dom det också för "Bulgaren"

Tack. Men det borde finnas nåt mer namn på programmet.

Ivar_Lo-J
2008-02-06, 10:25
Om du delar upp det på olika dagar så som du föreslog så blir det väl en form av ickelinjär periodisering (non-linear periodization). Finns en del skrivet om det, och några undersökningar som jämför det med ickeperiodiserad eller linjärt periodiserad träning. Finns en bok också som är ok, men inte jättebra, som heter "Optimizing Strength Training: Designing Nonlinear Periodization Workouts" av Kraemer & Fleck, utgiven av Human Kinetics.
Har för mig det har diskuterats lite om det här på forumet också.