handdator

Visa fullständig version : Något "snack" som är ok å äta?


wazzaaa
2008-02-06, 07:03
medans man försöker gå ner finns de något "snack" man kan äta varje dag? typ tuggummi kanske? alltså nått som inte har socker och sånt :P.

King Grub
2008-02-06, 07:12
Ja, tuggummi är väl det enda då, om du menar något som inte ger någon energi.

Annars kan du äta vad som helst, bara du inte överskrider din planerade kalorigräns totalt.

wazzaaa
2008-02-06, 08:10
ok. jo precis.

hmm, får ta reda på min kalorigräns då, äter hellre något än att bara tugga så :P. tack!

Querer
2008-02-06, 11:54
för mig är det nästan bara behovet av att tugga och svälja som känns. det behöver inte vara något onyttigt bara det är något så jag brukar skära små bitar av grönsaker eller frukt och ha i en skål som man kan gå runt och småtugga på. annars tunna skivor av potatis, morot, kål etc som "rostas" i ugnen med vitlök och salt. bra ersättare till vanliga friterade chips.

tigerofsweden
2008-02-06, 12:02
Läkerol split, 30 kcal i en förpackning *drool*

LadyInsane
2008-02-06, 12:59
Läkerol split, 30 kcal i en förpackning *drool*

De är ju alldeles underbara!

Linusen
2008-02-06, 21:45
På helgerna när vi är sugna på nåt gott mindre onyttigt brukar vi köpa skinka från charken*drool* . Finns massa olika rökta eller luft torkade som slinker lätt ner, man skär dom i små bitar o smaskar;)

Jaeric
2008-02-06, 21:49
Kan tipsa om två nyttiga "snacks" jag exprementerade med i helgen;

Bananchips
Sätt ugnen på 100 grader. Skiva banerna i ganska grova bitar. Lägg in dom på bakplåtspapper. Låt dem ligga där inne i ca. 50 minuter. Perfekta att äta när du tar ut dom ur ungen sen. Se till att inte bränna dem bara.

Äppelchips med kanel
Sätt ugnen på 100 grader. Skär äpplena i tunna skivor. Fyll en skål med kanel. Rulla runt äpplena i kanelen tills du tycker att det blir en lagom mängd på äppelskivan. In i ugnen i 30 minuter. Riktigt gott och luktar underbart.

Testa gärna, :)

wazzaaa
2008-02-07, 03:48
tackar för tipsen :D. blir å testa alla å se vilket som är goast :P.

He-man
2008-02-07, 11:16
Jag tycker lightläsk nån gång ibland under deff kan vara gott och hjälper mig att hålla sötsuget borta, trots att forskning säger att det ökar sötsuget.

Fat tony
2008-02-07, 12:43
Ja, tuggummi är väl det enda då, om du menar något som inte ger någon energi.

Annars kan du äta vad som helst, bara du inte överskrider din planerade kalorigräns totalt.

hur funkar det med tuggummi? enligt min helt oveteskapliga forskning så kan jag ta ett tuggummi då jag är hungrig och hålla mig i ca 1h extra.

1. jag måste tugga tuggummit någolunda intensivt
2. Det hjälper ca bara 1h även om jag tar ett till
3. hungern på verkar hur länge jag kan hålla mig på ett tuggummi.

är det någon annan som har upp levt detta fenomen? :)

Alexton
2008-02-07, 12:52
Läkerol split, 30 kcal i en förpackning *drool*
om du äter ett par för många läkerol kan du räkna med att inte lämna toaletten på ett par timmar ;)

Linusen
2008-02-07, 15:00
om du äter ett par för många läkerol kan du räkna med att inte lämna toaletten på ett par timmar ;)

Det där är verkligen olika verkar de som:) , min kilel käkar en ask/påse o han får rännskita på en gång. Jag kan käka 4 askar som godis o en påse rakt upp o ner o känenr inget alls:cool: , men ja är rätt van vid sötningsmedel, pga light läsk osv.. Kanske de beror på det?

Koloftw
2008-02-07, 15:05
Sockerfri Jello är väldigt kalorifattigt.

jompa
2008-02-07, 18:26
De där godisarna Dietorelle eller vad de heter är riktigt smarriga =)

ZirTiger
2008-02-07, 20:01
hur funkar det med tuggummi? enligt min helt oveteskapliga forskning så kan jag ta ett tuggummi då jag är hungrig och hålla mig i ca 1h extra.

1. jag måste tugga tuggummit någolunda intensivt
2. Det hjälper ca bara 1h även om jag tar ett till
3. hungern på verkar hur länge jag kan hålla mig på ett tuggummi.

är det någon annan som har upp levt detta fenomen? :)

Inga studier som kan stödja det hela men det är väl så att du lurar kroppen lite? När du tuggar så tror kroppen att du äter eftersom du tuggar, den får producera mer saliv och du sväljer antagligen lite nu och då (om du inte börjar spotta mer). Detta gör att hjärnan säger att du är (eller snart borde bli) mätt. Sen när den märker att inget hamnar i magen blir den förbannad och då blir du mer hungrig.

Jag brukar tycka att det fungerar så. Använde ofta det på gymnasiet när det var ett tag kvar till lunch.

Cohen
2008-02-08, 00:45
Sockerfri Jello är väldigt kalorifattigt.

Vad är sockerdri Jello?

Har aldrig sett det i någon mataffär, varken här eller i utlandet. Eller menar du hemmagjord på typ Fun Light och gelatin?

Eddie Vedder
2008-02-08, 06:22
hur funkar det med tuggummi? enligt min helt oveteskapliga forskning så kan jag ta ett tuggummi då jag är hungrig och hålla mig i ca 1h extra.

1. jag måste tugga tuggummit någolunda intensivt
2. Det hjälper ca bara 1h även om jag tar ett till
3. hungern på verkar hur länge jag kan hålla mig på ett tuggummi.

är det någon annan som har upp levt detta fenomen? :)

Tuggummituggandets inverkan på aptiten har undersökts i alla fall. Fler verkar uppleva samma sak.

Consumers report that chewing gum can reduce cravings and the likelihood of snacking. The present study set out to examine the effects of chewing gum on subjective appetite and snack energy intake (EI) in 60 participants (40 females, 20 males, 21.7+/-4 years; BMI=22.7+/-3.4) who came to the laboratory four times for lunch and then returned 3 h later for a snack. Participants consumed salty or sweet snacks after chewing gum (sugar-free or regular) for 15 min hourly after lunch or had no-gum. Hunger, desire to eat and fullness were rated immediately after lunch (T0) and hourly post-lunch (T1 and T2) until just before snack (T3). Chewing gum reduced EI by 36 cal (401.8+/-22 kcal) compared to no-gum (437.7+/-23 kcal; p=0.04). Rated hunger increased from T0 to T3 (p<0.001); however, this was less after gum compared to no-gum (p<0.01). Desire to consume salty and sweet snacks also increased. However, desire to eat sweet snacks (but not salty) increased less after gum compared to no-gum (p=0.004). Therefore, chewing gum suppressed appetite, specifically desire for sweets and reduced snack intake. This supports anecdotal reports by consumers and could inform weight control strategies.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17118491?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1

Short-term effects of chewing gum on snack intake and appetite. Appetite. 2007 May;48(3):397-401.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17050036?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Influence of sweetened chewing gum on appetite, meal patterning and energy intake. Appetite. 2007 Mar;48(2):167-75.

Alfred Nobel
2008-02-08, 06:25
Allt i princip, så länge du kan begränsa dig och hålla dig till en rimmlig mängd. Däremot kanske det blir mer paprika än chips eller äpplen kontra chokladkakor vid samma mängd energi.

eva_
2008-02-08, 10:38
jag brukar knapra på morötter, ibland är de perfekt krispiga o söta, mmm;)
vitkål, kålrot funkar oxå.

ett annat tips som säker låter hel-tossigt är:
blanda en skvätt äpplecidervinäger med skvätt av valfri Funlight (godast är jordgubb/hallon/persika tycker jag) i ett stort glas kallt vatten.
det blir en väldigt god blandning faktiskt, både syrligt och sött.
vinägern är för sur och FunLight för sött, men tillsammans blir det gott!=)

bra att dricka innan maten, för att dämpa hungern. eller till maten.
eller efter maten, för det gör faktiskt att eventuellt sötsug försvinner.
prova!

har även hört att vinäger är bra i samband med träning (glömt varför tyvärr)

Vinter
2008-02-08, 10:52
Bra mörk choklad, räcker länge och innehåller endel bra saker. Grundregeln är väll att aldrig äta snacks när man egentligen är riktigt hungrig, utan att först äta ordentligt med mat.

-xR-
2008-02-08, 12:04
Popcorn är bra då de har stor volym.

Nigle
2008-02-08, 16:14
Oliver brukar jag ursäkta som lite nyttigare snacks. Hur är det med riskakor? De kryddade riskakorna är ortoligt goda. Mums

LadyInsane
2008-02-08, 23:58
Kan tipsa om två nyttiga "snacks" jag exprementerade med i helgen;

Bananchips
Sätt ugnen på 100 grader. Skiva banerna i ganska grova bitar. Lägg in dom på bakplåtspapper. Låt dem ligga där inne i ca. 50 minuter. Perfekta att äta när du tar ut dom ur ungen sen. Se till att inte bränna dem bara.

Äppelchips med kanel
Sätt ugnen på 100 grader. Skär äpplena i tunna skivor. Fyll en skål med kanel. Rulla runt äpplena i kanelen tills du tycker att det blir en lagom mängd på äppelskivan. In i ugnen i 30 minuter. Riktigt gott och luktar underbart.

Testa gärna, :)

Grymt trevliga. Ska provas så snabbt tillfälle ges. :)

Scratch89
2008-02-09, 00:13
Fan, såg att popcorn redan nämnts. Det är drygt och billigt. Köpte ett paket åt granntjejen, kostade elva spänn och det blir flera liter poppade popcorn. Vad kan det bli, 600 kcal för hela påsen? Nåt sånt. Man orkar inte äta hälften ens om man verkligen försökte.

GurraGo
2008-02-09, 00:44
Åt en påse (200g) chips till kvällens film (La Haine). Var nog ett år sedan jag åt chips senast. Helt brutalt att käka upp en hel påse själv. Dagens kcalbalans nådd iaf :)

shut teh face
2008-02-09, 00:51
En påse chips är väl ingen konst att förtära.

Nej nu tkr jag du nog är lite fjollig. Min tjej som väger 55kg äter en chipspåse 300g och en daimtårta 400g på en kväll utan att dra en suck. :D

Jaeric
2008-02-09, 11:21
Grymt trevliga. Ska provas så snabbt tillfälle ges. :)

Gör det, dom blir riktigt smarriga. Se till så du inte bränner äpplena bara. Säg till när du har testat så jag får se vad du tyckte, :)

GurraGo
2008-02-09, 22:04
En påse chips är väl ingen konst att förtära.

Nej nu tkr jag du nog är lite fjollig. Min tjej som väger 55kg äter en chipspåse 300g och en daimtårta 400g på en kväll utan att dra en suck. :D

haha, åh fan,, ja där ligger jag i lä :em: .

thexbishop
2008-02-10, 04:10
fruktsallad är grymt god:D ica har en som innehåller 60 kcal/100 gram:D mycket gott

Cohen
2008-02-10, 23:32
Om du är hemma och blir sugen på något sött - tina ett paket med frysta hallon (eller nåt annat du tycker om)!

Ät med sked och njut! Lite socker om du vill. Kalorisnålt som tusan men ändå sjukt gott och nyttigt.

szander
2008-02-11, 00:20
Vanlig Vaniljyoghurt. Finns mycket fettsnåla.
Frysta blåbär, hallon, jordgubb eller bananer.
Lite proteinpulver, jag matchar till exempel Bananer med chokladprotein.
Jordgubbsprotein med hallon och jordgubbar.
Sen i med lite sucralos, eller vanligt kcalfritt socker.
Mixxa sedan efter :hbang:

Det går att göra mängder, sen går det också att frysa den, så blir det exakt som glass. Skitgott om man gör det så man har det till fredag efter träning. Eller efter fyllan på lördagen ^^

Scratch89
2008-02-11, 07:37
Vanlig Vaniljyoghurt. Finns mycket fettsnåla.
Frysta blåbär, hallon, jordgubb eller bananer.
Lite proteinpulver, jag matchar till exempel Bananer med chokladprotein.
Jordgubbsprotein med hallon och jordgubbar.
Sen i med lite sucralos, eller vanligt kcalfritt socker.
Mixxa sedan efter :hbang:

Det går att göra mängder, sen går det också att frysa den, så blir det exakt som glass. Skitgott om man gör det så man har det till fredag efter träning. Eller efter fyllan på lördagen ^^

kcalfritt socker?

Tabbe
2008-02-11, 07:59
kcalfritt socker?

Hur orkar du?
Du vet ju vad han menar, sötningsmedel.

Scratch89
2008-02-11, 14:24
Hur orkar du?
Du vet ju vad han menar, sötningsmedel.

Jag förstår faktiskt inte vad han menar. Först skriver han ett sötningsmedel, och sen kcalfritt socker. Men bra, då har jag fått det utrett.

najen
2008-02-12, 19:35
Sockerfri läsk kan man väl i princip dricka hur mycket som helst utan att gå upp ett gram, bara man kan stå emot sötsuget som tydligen ska uppkomma av det

Eddie Vedder
2008-02-12, 19:51
bara man kan stå emot sötsuget som tydligen ska uppkomma av det

Det ökade sötsuget finns dock inga egentliga bevis för, inte mer än anekdotiska bevis i alla fall.

najen
2008-02-14, 00:17
Det ökade sötsuget finns dock inga egentliga bevis för, inte mer än anekdotiska bevis i alla fall.Nä precis, så det är bra att köpa några liter av sin sockerfria favoritläsk och njuta :D

Alfred Nobel
2008-02-14, 08:23
Bananaglass:

Grillpinne
Banan
Pistagenötter
Choklad


Kesella-glass

Kesella
Funlight wildberries
Frysta/färska blåbär


Skala bananen och trä på med grillpinne längs med längden. Lägg bananen några timmar i frysen. När bananen har fryst smälter du lite choklad och grovhackar pistagenötterna. Doppa bananen i den nysmälta chokladen och låt den stelna lite lätt och strö över pistagenötterna. Tillbaka in i frysen.

Efter någon timma har den stelnat och du har en färdig banan-nötsglass. Servera gärna allting med en fryst kesella blandning bestående av kesella lätt, blåbär och funlight wildberries som du låtit stått i frysen och blivit som glass.

Per B
2008-02-14, 08:54
För mig är frukt, och vissa grönsaker, det ultimata "snacket". Jag kan i princip äta hur mycket clementiner och apelsiner som helst, och vill man ha nåt lite mindre sött (och väl kalorisnålare?) så blir det paprika och tomater.

Endumen
2008-02-14, 09:26
Oliver är min last, det blir mycket med sånt =)

morbido
2008-02-15, 14:11
Blanda 1 dl fettfri kvarg och 2dl lätt fil i en skål. Häll i valfri dipp påse (olw, estrellas sourcream & onion är grymma) och mixa. Dippa gul paprika och morötter eller andra grönsaker/rotfrukter. Helt sjukt gott och nyttigt.
Kvargen tillsätter mycket protein och tillsammans med lättfilen blir konsistensen perfekt och innehåller väldigt lite fett.

Dukoupeni
2008-02-15, 16:58
Riskakor, bra vs. dåligt under deff?

Eddie Vedder
2008-02-15, 17:02
Riskakor, bra vs. dåligt under deff?

Naturella är ju ganska energisnåla per kaka. Per 100g vet jag inte hur det är (gissar att det motsvarar energimängd i 100g ris?) men det krävs ju ett gäng för att få i sig det.:)

Dom smaksatta varianterna kan nog variera en hel del mellan produkterna. Men riskakor är som allt annat, det går bra att äta under deff, det går bra att äta annars också. Om det ryms i din kaloribudget och du tycker det smakar bra så kan du utan dåligt samvete äta.

Men det kommer bidra med energi iaf.:) Tycker du själv det ger någon som helst mättnad och går din viktnedgång bra?

Animalistic
2008-02-15, 17:05
1 banan
300ml valfri mjölk
45g proteinpulver (rekomenderar chokladsmak)

mixa ihop det, helt oslagbart!
fast du kanske menade något man ska tugga på -,-

jenni
2008-02-15, 19:02
ekströms lågkalori kräm med kesella eller keso

Micke-s
2008-02-15, 19:15
kavli lätt ost med skinka.. . 3g fett 3 g kolhydrater och 18 g protein .
mycket bra under min ketogena diet.

Ishie
2008-02-15, 23:28
om du äter ett par för många läkerol kan du räkna med att inte lämna toaletten på ett par timmar ;)

+1

Som nybliven diabetiker har man provat det mesta innom socker alternativ.
Sucralose(sp?) är väll det enda som håller måttet.
Köpte nå sockerfritt lösgodis på ICA som innehöll nån typ av sirap, glömt bort vad det heter..
Efter 5 bitar så våldtog tarmen sig själv. Spenderade lätt 4h den dagen sittandes på toan... Dum som jag är var jag tvungen att prova igen bara för att vara säker på att det va godiset :(

Cohen
2008-02-16, 02:43
Någon rekomenderade sockerfri jello?

Vad menas med det? Finns det att köpa eller gör man det själv av typ gelatin och Fun L?

elcapitan1
2008-02-17, 14:20
extra pastilles dragonfruit är mitt tips! :) mjuka och goda
kalorier vettefan men det är sockerfritt och från tuggummiföretaget extra så...
TESTA! räddade min lördag iaf och kände mig inte så konstig i magen heller :)

najen
2008-02-17, 19:29
Körde lättcremefraiche + vitlöksklyfta + dippade gurkskivor i lördags :P Samt 1,5 liter Cola Light förstås ^^

shut teh face
2008-02-17, 19:33
Blev det inte rätt torr dipp med bara en vitlöksklyfta?

najen
2008-02-18, 10:54
hade i vitlökskrydda med, glömde att skriva in det :P Så det smakade fint!

Cohen
2008-02-19, 01:59
Sitter och mumsar på ett gäng broccolibuketter just nu. Ganska gott med lite aromat på.

Men frysta bär är godare...

loztdignity
2008-02-19, 14:24
medans man försöker gå ner finns de något "snack" man kan äta varje dag? typ tuggummi kanske? alltså nått som inte har socker och sånt :P.

popcorn är hyffsat beroende på hur mkt olja/smör du använder

som grub sa handlar det om kcal-gränsen i slutändan