handdator

Visa fullständig version : Att bli sjukgymnast.


AmericanDragon
2008-02-06, 00:21
Har för några månader sedan insett och kommit på ett jobb som jag skulle vilja försöka mig på då det är väldigt intressant för mig. Sjukgymnast är det som sagt och jag undrar om kanske någon här redan är det eller har planer på att bli.

Det jag undrar är vad som krävs i utbildningssyfte för att bli det, hur bra man tjänar och om det är svårt att komma dit. Mina betyg från gymnasiet var väl "okej" men inte direkt några skyhöga, så det är lite sånt jag undrade över.

cliclock
2008-02-06, 03:05
http://www.studentum.se/Sjukgymnast_44397.htm
Luleå har lägst intag med 17,5 i gymnasiebetyg, vilket kanske är mer "bra" än "ok", men intag via högskoleprov är bara 1,2 vilket verkligen inte är omöjligt med lite träning och vana av högskoleprovet.

Ang. lön har jag ingen aning, men det är väl som med det flesta inom vården; inte värst vd anställning vid kommun, lite bättre landsting, bäst privat sektor, egen företagare.

Var själv intresserad av att plugga sjukgymnast, men trillade dit på juridik istället. Har lite ångest med tanke på arbetsmarknaden om man säger så.

Börje H
2008-02-06, 07:55
Jag läste vid Umeå Universitet:
Sjukgymnastutbildning Umu. (http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_programmeName/1_Sjukgymnastprogrammet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_tabflag/1_progNormal/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_programme/1_VYSJG/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_programme)

Intagen nu har jag svårt att uttala mig om. På min tid kom jag in mha högskoleprov.

Grundutbilningen är som synes 3 år och ger naturligtvis bara en grund, finns sedan massvis med saker att fördjupa sig i; smärta, beteendeterapi, ortopedisk medicin, idrottsmedicin mm. Beroende på i vilken sektor du vill jobba så är de olika påbyggnadsutbildningarna mer eller mindre användbara. det som alltid är bra att läsa är neurologi, manuella undersökningsmetoder och behandling.
Ex:
OMT (http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_S%D6A/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_3SG031/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course)

Beträffande lönen så är den väl inte överbra, men en ingångslön runt 20 000 kr (i landstinget iaf) sedan lätt stegrande med ökad kompetens och utbildningsnivå. Lokala skillnader finns naturligtvis.

L-Sami
2008-02-06, 12:26
Jag läser till sjukgymnast uppe i Luleå, andra terminen nu. Kom in med betyg, men de flesta i klassen kom in med resultatet på högskoleprovet, så det finns en chans om man inte har skyhöga betyg. Ångrar inte att jag började den här utbildningen.

Emil_Larsson
2008-02-06, 12:33
Jag funderar själv på att bli sjukgymnast, går f.öt Omvårdnadsprogrammet och jag behöver läsa matte b på konvux, sen kanske man flyttar till GBG, eller pendlar från en ganska nära stad och går sjukgymnastutbildningen där. Problemet är bara PENGAR, I really need money and my parents isn´t rich, men det är la bara att köra på å se vars det leder.

Durre
2008-02-06, 14:32
Jag funderar själv på att bli sjukgymnast, går f.öt Omvårdnadsprogrammet och jag behöver läsa matte b på konvux, sen kanske man flyttar till GBG, eller pendlar från en ganska nära stad och går sjukgymnastutbildningen där. Problemet är bara PENGAR, I really need money and my parents isn´t rich, men det är la bara att köra på å se vars det leder.
Kör på bara, flytta till GBG och lev studentlivet med CSN.

DenSisteMohikanen
2008-02-06, 16:24
Att söka sjukgymnast i göteborg är som att söka till läkarlinjen.

Matsa
2008-02-06, 16:32
Jag har läst två terminer på sjukgymnastprogrammet i Linköping. Jag vet inte om jag skulle komma in med mina gymnasiebetyg men jag fick 1.5 på högskoleprovet och kom in på det.

Eftersom jag hade läst flygmekaniska programmet i gymnasiet så behövde jag komplettera med naturkunskap B, det fixade jag med en distanskurs. Gick fint att göra via internet men jag fick åka in och göra en laboration och en tenta. Vet inte om du behöver komplettera med något men det är inte så svårt att ta reda på. Sök på nätet eller ring och prata med någon ansvarig på universitetet så fixar det sig nog.

Efter T2 tog jag ett uppehåll och kom tyvärr fram till att det inte är vad jag helst vill syssla med. Och då jag redan har en vettig utbildning kändes det inte värt att fortsätta med något jag inte verkligen brinner för. Men jag ångrar i alla fall inget, testar man inte får man inte veta om det är något att ha. Lycka till.

HiCoast
2008-02-06, 17:28
Jag är själv sjukgymnast men är grymt besviken på hur överetablerad yrkesgruppen är. Samtidigt som man sett nedskärningar på sjukhus, vårdcentraler och kommuner så har det ploppat upp nya utbildningar lite här och där. När jag började utbildningen för ca 5 år sedan var det ett riktigt "hett" yrke och stor efterfrågan fanns. När jag tog examen var det snarast tvärtom, sjukgymnastyrket var förpassat till utelistan och är det fortfarande. Eftersom vi på lite sikt är på väg in i en lågkonjunktur kan det bli lite sämre ändå.

Vill bara att de som söker ska ha läget klart för sig. Man ska bli det man vill jobba med men samtidigt vara beredd på att t.ex. flytta för att få jobb.

Hade jag fått välja utbildning idag är det inte alls säkert att jag gjort om mitt val att bli sjukgymnast (inget ont sagt om vare sig yrke eller utbildning).

Rock'nRoll
2008-02-06, 17:41
Började läsa till Sjukgymnast i Lkpg nu för en månad sen. Kom in på reserven med 1.3i högskoleprov.

Exdiaq
2008-02-06, 17:47
Jag är själv sjukgymnast men är grymt besviken på hur överetablerad yrkesgruppen är. Samtidigt som man sett nedskärningar på sjukhus, vårdcentraler och kommuner så har det ploppat upp nya utbildningar lite här och där. När jag började utbildningen för ca 5 år sedan var det ett riktigt "hett" yrke och stor efterfrågan fanns. När jag tog examen var det snarast tvärtom, sjukgymnastyrket var förpassat till utelistan och är det fortfarande. Eftersom vi på lite sikt är på väg in i en lågkonjunktur kan det bli lite sämre ändå.

Vill bara att de som söker ska ha läget klart för sig. Man ska bli det man vill jobba med men samtidigt vara beredd på att t.ex. flytta för att få jobb.

Hade jag fått välja utbildning idag är det inte alls säkert att jag gjort om mitt val att bli sjukgymnast (inget ont sagt om vare sig yrke eller utbildning).



Är det inte så att inom ett par år kommer ett generationsskifte? Många som går i pension och efterfrågan kommer öka något. Befolkningen blir ju även äldre vilket också kan leda till ökad efterfråga, eller?

Vad hade du valt för yrke om du hade kunnat välja om? Är nämligen nyfiken på att bli sjukgymnast men inte helt säker. Vill därför se vad någon med samma intresse skulle kunna välja för yrke. Drömyrket för mig skulle vara ortoped, något som mina betyg inte räcker till.

HiCoast
2008-02-06, 18:24
Är det inte så att inom ett par år kommer ett generationsskifte? Många som går i pension och efterfrågan kommer öka något. Befolkningen blir ju även äldre vilket också kan leda till ökad efterfråga, eller?

Vad hade du valt för yrke om du hade kunnat välja om? Är nämligen nyfiken på att bli sjukgymnast men inte helt säker. Vill därför se vad någon med samma intresse skulle kunna välja för yrke. Drömyrket för mig skulle vara ortoped, något som mina betyg inte räcker till.

Jo, det stämmer. Inom några år ska "köttberget" pensioneras (eller så har det i alla fall låtit i ca 10 år). Problemet är att många tjänster försvinner när sjukgymnasterna pensioneras, mao fylls inte luckan som blir. En åldrande befolkning har vi dragits med länge och rent logiskt borde det bli en ökning av antalet sjukgymnaster men så är det inte. Det verkar snarare som att man lägger krutet på läkare+sköterskor och ser sjukgymnastik som en lyx som man kan dra in på.

Vad hade jag valt för yrke om jag fått välja om? Extremt svår fråga men som många andra är jag intresserad av många saker, träning är bara en liten del. Att jobba med träning av idrottare är fortfarande en liten dröm jag har, hellre det än att behandla 80-åriga nackar t.ex. Blir inte arbetsmarknaden bättre så kan det bli aktuellt med omskolning men jag hoppas verkligen att jag slipper det.

Kanske idrottslärare kan vara mer intressant för din del? Är du förresten säker på att du inte kommer in på läkarlinjen? Många utbildningsplatser har ju antagning via intervju.

Exdiaq
2008-02-06, 18:34
Jo, det stämmer. Inom några år ska "köttberget" pensioneras (eller så har det i alla fall låtit i ca 10 år). Problemet är att många tjänster försvinner när sjukgymnasterna pensioneras, mao fylls inte luckan som blir. En åldrande befolkning har vi dragits med länge och rent logiskt borde det bli en ökning av antalet sjukgymnaster men så är det inte. Det verkar snarare som att man lägger krutet på läkare+sköterskor och ser sjukgymnastik som en lyx som man kan dra in på.

Vad hade jag valt för yrke om jag fått välja om? Extremt svår fråga men som många andra är jag intresserad av många saker, träning är bara en liten del. Att jobba med träning av idrottare är fortfarande en liten dröm jag har, hellre det än att behandla 80-åriga nackar t.ex. Blir inte arbetsmarknaden bättre så kan det bli aktuellt med omskolning men jag hoppas verkligen att jag slipper det.

Kanske idrottslärare kan vara mer intressant för din del? Är du förresten säker på att du inte kommer in på läkarlinjen? Många utbildningsplatser har ju antagning via intervju.


Inte idrottslärare, nej! ;) Skulle också hellre arbeta med unga idrottare än gamla pensionärer.

Ja, dels skulle meritvärdet inte räcka till och dels så valde jag "fel" program när jag valde gymnasie. Valde samhälle med inriktning ekonomi för jag då var alldeles säker på att jag skulle vilja bli ekonom eller revisor. Men efter att ha läst en hel del ekonomi-program i ettan ångrar jag mig riktigt mycket. Saknar kurser som Kemi A och B, Fysik A och B, Biologi A och B samt Matematik C.

För att bli intagen här i Sverige på läkarlinjen kräva 20.0 i meritvärde och 2.0 på högskoleprovet + tur då platserna ofta får lottas. Hade dock tänkt plugga på college (motsvarande högskola) i USA. Får ta och kolla vad för meritvärde osv man behöver för att komma in på ett hyfsat college.

Martin Löwgren
2008-02-06, 22:47
Jag är själv sjukgymnast men är grymt besviken på hur överetablerad yrkesgruppen är. Samtidigt som man sett nedskärningar på sjukhus, vårdcentraler och kommuner så har det ploppat upp nya utbildningar lite här och där. När jag började utbildningen för ca 5 år sedan var det ett riktigt "hett" yrke och stor efterfrågan fanns. När jag tog examen var det snarast tvärtom, sjukgymnastyrket var förpassat till utelistan och är det fortfarande. Eftersom vi på lite sikt är på väg in i en lågkonjunktur kan det bli lite sämre ändå.

Vill bara att de som söker ska ha läget klart för sig. Man ska bli det man vill jobba med men samtidigt vara beredd på att t.ex. flytta för att få jobb.

Hade jag fått välja utbildning idag är det inte alls säkert att jag gjort om mitt val att bli sjukgymnast (inget ont sagt om vare sig yrke eller utbildning).
Anser du detta gälla just för sjukgymnaster eller syftar du även på andra manuella behandlingsyrken såsom naprapat, osteopat och kiropraktorer?

Jag personligen märker bara en enormtökad efterfrågan från privatpersoner och företag för just naprapati de senaste åren men du kanske sitter inne med andra värdefull erfarenheter?

Mvh Martin

z_bumbi
2008-02-06, 22:55
Jag personligen märker bara en enormtökad efterfrågan från privatpersoner och företag för just naprapati de senaste åren men du kanske sitter inne med andra värdefull erfarenheter?

Mvh Martin

Du har pluggat ca 3 år på utbildningen och får inte börja behandla på egen hand innan du är klar så du verkar göra seriösa marknadundersökningar?

Totte på slottet
2008-02-06, 23:43
Anser du detta gälla just för sjukgymnaster eller syftar du även på andra manuella behandlingsyrken såsom naprapat, osteopat och kiropraktorer?

Jag personligen märker bara en enormtökad efterfrågan från privatpersoner och företag för just naprapati de senaste åren men du kanske sitter inne med andra värdefull erfarenheter?

Mvh Martin

Håller med om att intresset verkar öka, vad jag hört så är det absolut också den allmäna uppfattningen. Jag är massageterapeut och patienter har det inte aldrig varit brist på. Nu läser jag till kiropraktor och vissa av mina blivande kollegor (visserligen i norrland) har många fler potentiella patienter än vad de hinner med, samt väldigt långa köer. Jag vet visserligen inte hur det är sjukgymnaster...

boo fan
2008-02-06, 23:51
Håller med om att intresset verkar öka, vad jag hört så är det absolut också den allmäna uppfattningen. Jag är massageterapeut och patienter har det inte aldrig varit brist på. Nu läser jag till kiropraktor och vissa av mina blivande kollegor (visserligen i norrland) har många fler potentiella patienter än vad de hinner med, samt väldigt långa köer. Jag vet visserligen inte hur det är sjukgymnaster...

+1 på allt förutom norrlandsbiten:)