handdator

Visa fullständig version : Diabetes typ 1 Och Kosttillskott mm..


mogge1
2008-02-05, 19:12
Jag undrar om det finns några "seriösa byggare" här med typ 1 diabetes?
Jag undrar hur ni gör med kosttillskott som protein, kreatin med mera.
Proteinet höjer mitt blodsocker så mycket (whey 100)
Så jag får ta en massa mer insulin bara för att ta en proteindrink.
Vill veta allt om hur ni tar erat insulin, Och hur ni tränar.
Tacksam för alla tips som rör Diabetes och styrketräning.
-vill få bättre resultat-

z_bumbi
2008-02-05, 19:20
Sök på användaren Sverker *flex* och sökorden diabetes, insulin etc.

mogge1
2008-02-05, 19:24
Sök på användaren Sverker *flex* och sökorden diabetes, insulin etc.

Sökte på insulin men det disskuteras i princip i alla trådar.
Och söker man på diabetes disskuteras väldigt mycket annat med.
Har sett att ett par medlemmar verkar insatta (diabetiker)
Men hittade inte så mycket om just de frågor jag ställde här.
Då med tonvikt på vilket protein osv.

Hobbes
2008-02-05, 19:32
Jag undrar om det finns några "seriösa byggare" här med typ 1 diabetes?
Jag undrar hur ni gör med kosttillskott som protein, kreatin med mera.
Proteinet höjer mitt blodsocker så mycket (whey 100)
Så jag får ta en massa mer insulin bara för att ta en proteindrink.
Vill veta allt om hur ni tar erat insulin, Och hur ni tränar.
Tacksam för alla tips som rör Diabetes och styrketräning.
-vill få bättre resultat-

Hejsan mogge1,

Är själv diabetiker sedan 11 års ålder, är 34 nu! Är inte "byggare" det finns en oerhört skicklig byggare på brädan som heter Sverker, han kommer säkert med massor av råd snart. Det är förövrigt honom jag har att tacka för massor av bra tips och råd på vägen.

Använder mig själv av humalog - dagtid och Lantus - nattetid. Skriver lite om hur jag tar mitt insulin när jag tränar. Jag tränar styrketräning och CrossFit, tränar på kvällen så vid 17.00-18.00 äter jag middag, ris/pasta/potatis/kyckling/kött ja, du vet, bra mat! Tar insulin som vanligt vid det målet och väntar ca. 1½-2h innan jag tränar. Under träningen beroende på vad jag tränar och intensiteten brukar jag kolla blodsockret efter 60 min annars efter behov (känner av att jag ligger lågt). Direkt i anslutning till träningen så tar jag oftast 2 dl, Rapid Recovery. Det är inte sällan jag tar denna drink under pågående pass och smuttar på den eftersom blodsockret sjunkit. Nu brukar jag ta en mindre dos insulin, mitt fönster från föregående stick är påväg ur. Hem, duscha och äta en bra måltid igen och en liten dos insulin.

Sedan jag började med CrossFit och kombinationen styrketräning innebär detta för mig iallafall att jag sänkt mina doser mycket under dagen och efterföljande dag. Tar ytterst sällan över 6 ie per måtid.

Skulle jag nu få för mig att ta en protein drink som mellanmål, brukar jag ta två wasasport knäckebröd till, och någon enhet insulin, det balanserar mitt blodsocker bra tycker jag iallafall.

Jag börjar här, du är välkommen att fråga mer om du vill! Vet inte om jag svarade på din fråga?

Hobbes
2008-02-05, 19:35
Såg att du sökte på protein, skriv gärna hur mycket och när du tar ditt protein - är det i samband med träningen? Eller mer generellt som mellanmål och dylikt.

Jag använder själv: ON's 100% whey, Double Pro och Rapid Recovery se ovan vad jag skrivit om hur jag intar det och insulindos.

Återkom som sagt gärna med frågor om det är mer du undrar över.

von huff
2008-02-05, 19:37
Jag är ochså diabetiker och jag tar ofta en insulindos under passet så att blodsockret inte stiger skyhögt efter pga gainern.Styrketräningen sänker inte mitt blodsocker alls snarare motsatsen så det är ochså en orsak varför jag tar insulin.Jag använder förövrigt novorapid

mogge1
2008-02-05, 19:45
Såg att du sökte på protein, skriv gärna hur mycket och när du tar ditt protein - är det i samband med träningen? Eller mer generellt som mellanmål och dylikt.

Jag använder själv: ON's 100% whey, Double Pro och Rapid Recovery se ovan vad jag skrivit om hur jag intar det och insulindos.

Återkom som sagt gärna med frågor om det är mer du undrar över.

Jag har styrketränat regelbundet under 10 år (haft diabetes hela tiden)
Min utveckling är enormt dålig. Jag äter bra mat, Jag har fått "bra" träningsprogram och har därför funderat mer på tillskotten.
Så jag har provat med 100% whey direkt efter träning, men även ibland till frukost. På morgonen är det enklare att stabilisera blodsockret som stiger rejält av proteindrinken. Eftersom jag jag alltid tränar ganska sent på kvällen så är det irriterande att vakna med alldeless för högt blodsocker efter drinken kvällen före. Jag har provat med insulin till drinken men det har haft olika resultat, både blivit för låg nattetid men även, trots det varit för hög på morgonen.

Sverker
2008-02-05, 20:01
Välkommen mogge1 !

Jag tror att alla diabetiker på Kolozzeum upptäckt att vassleprotein påverkar blodsockret rätt bra, uppåt:(

Vassleprotein ska användas när det behövs som bäst, dvs till träningen. Efter träningen är insulinkänsligheten som bäst och då kan det vara lämpligt att fylla på med ett snabbt protein.
Själv använder jag Rapid Recovery efter träningen för att fylla på.


Hur du lägger upp din träning och dina insulindoser ska jag inte lägga mig i. Det är du själv som vet bäst om din kropp och bäst support får du från din läkare.

tobb__e
2008-02-05, 22:06
Jag har nyss fått diabetes och jag tar 3skopor Gainer pro och 1skopa Whey-80 (2dl) efter mitt träningspass tillsammans med några enheter Novorapid så sockervärdet inte blir för högt. Funkerar mycket bra

Hobbes
2008-02-05, 22:20
Hur du lägger upp din träning och dina insulindoser ska jag inte lägga mig i. Det är du själv som vet bäst om din kropp och bäst support får du från din läkare.

När jag läser vad du skriver att du haft det i 10 år med en dålig utveckling. Håller jag med Sverker fullständigt - det låter som vad du behöver är support från din läkare och diabeterssköterska, se även om du kan gå och träffa en dietist. Det låter inte som om kosttillskotten är ditt problem.

mogge1
2008-02-06, 06:10
När jag läser vad du skriver att du haft det i 10 år med en dålig utveckling. Håller jag med Sverker fullständigt - det låter som vad du behöver är support från din läkare och diabeterssköterska, se även om du kan gå och träffa en dietist. Det låter inte som om kosttillskotten är ditt problem.

Jag har haft diabetes i 25 år och jag har en hba1c på 5.5.
Jag vet att jag har kanonbra kost och jag har alltid tränat mycket.
Vad jag menade med dålig utveckling var att jag inte ser några större framgångar i gymet. Sorry om jag var otydlig där.
Eftersom jag sover bra, äter bra och tränar bra så tänkte jag att det kanske var dags för kosttillskott för att boosta träningen lite. Och ville då ha nåt tips från andra diabetiker vad de använder osv. Googlar man så blir man ju avrådd från att ta kreatin som diabetiker tex osv.. Men det bästa är väl att lära från de som lyckats så att säga..

Sverker
2008-02-06, 07:18
Jag har heller inte överdrivet bra utveckling på gymmet:( Nu har jag tränat i 26 år på gym så jag är glad för de framgångar jag får.

Känner du att du har kontroll över dygnets alla timmar så är det bra. Ett tuft träningspass tömmer kroppens glykogenförråd och blodsockerdippen kan mycket väl komma ett helt dygn efter träningen. Variationen mellan oss diabetiker är så pass stor att det går inte att ge direkta råd. Mycket är try and error.

Till kreatin. Alla diabetiker som jag träffat och som tränar får mycket bra resultat av kreatin. Styrkeökningarna kommer snabbt och kroppsvikten stiger.
Här börjar den egentliga frågan. Högre kroppsvikt betyder ofta ett ökat insulinbehov. I den andra vågskålen ligger att de flesta tränar ännu hårdare eftersom man blir starkare och tål mer intensitet.
Högre eller lägre blodsocker ? Mer eller mindre insulin ? Viktiga frågor men helt kopplat till dig och vad din läkare råder dig till. Underskatta inte diabetessläkare eftersom många diabetiker tränar och läkarna möter våra problem hela tiden.

mogge1
2008-02-06, 08:00
Jag har heller inte överdrivet bra utveckling på gymmet:( Nu har jag tränat i 26 år på gym så jag är glad för de framgångar jag får.

Känner du att du har kontroll över dygnets alla timmar så är det bra. Ett tuft träningspass tömmer kroppens glykogenförråd och blodsockerdippen kan mycket väl komma ett helt dygn efter träningen. Variationen mellan oss diabetiker är så pass stor att det går inte att ge direkta råd. Mycket är try and error.

Till kreatin. Alla diabetiker som jag träffat och som tränar får mycket bra resultat av kreatin. Styrkeökningarna kommer snabbt och kroppsvikten stiger.
Här börjar den egentliga frågan. Högre kroppsvikt betyder ofta ett ökat insulinbehov. I den andra vågskålen ligger att de flesta tränar ännu hårdare eftersom man blir starkare och tål mer intensitet.
Högre eller lägre blodsocker ? Mer eller mindre insulin ? Viktiga frågor men helt kopplat till dig och vad din läkare råder dig till. Underskatta inte diabetessläkare eftersom många diabetiker tränar och läkarna möter våra problem hela tiden.

Jag förmodade att de flesta svaren skulle bli - "prova dig fram",
men det är alltid kul med andras erfarenheter!"
Tyvärr måste jag säga att jag är besviken på både läkare och sköterskor jag har haft genom åren då de oftast förväntar sig att sina patienter ska vara otränade och feta (det låter så på dem iallafall) vilket jag aldrig varit.
Och de är överrens om att gym träning är onödigt / felaktigt?
Promenader och liknande är lagomt (min diabetessköterska har sagt liknande saker vid upprepade tillfällen.
Ett tag tränade jag fullkontaktskarate på ganska hög nivå och tävlade en del utomlands. Mitt blodsocker strulade lite där med och jag fick efter mycket om och men träffa en dietist för råd iom kosten. Men jag måste tyvärr säga att min besvikelse är stor även där.
Då jag anser att en dietist ska vara som en uppslagsbok när det gäller kostlära. Och jag fick en del koncentrerade juice shots som jag kunde ta innan match trots att jag förklarat att mitt blodsocker ofta stiger i samband med träning/match/adrenalin..
Jag har nog bara haft väldig otur med läkare/sköterska och dietist.
jag kör på med vassle protein då..

Känns som jag glider från ämnet lite här och drar min livshistoria ist med självömkan. det var inte rikgit meningen !!

joarelf
2012-11-26, 14:36
Tjennah!
Jag tänkte slänga ut mig lite egna erfarenheter av "användning av kosttillskott som diabetiker typ 1".
Jag är 19 bäst just nu, och har inte ens haft diabetes ett år än. Fast har lyft skrot dagligen under denna tid.
Först och främst har ju jag märkt att vid riktigt hård styrke-träning går jag ner från ~6 enheter till endast 1 max 2 enheter. Behöver till och med sänka mitt natt insulin från 10 till 8, kanske ändå lägre.
Nu till ON whey 100 som jag använder mig utav. Mitt blodsocker blir mer eller mindre helt orört när jag tar detta. ~2 skopor. Beror lite på om jag blandar med mjölk eller vatten, fast ingen större skillnad, behöver inte ta insulin i vilket fall som helst.
Därimot kör jag också med "Gainer" och då behöver jag ta 1-2 enheter insulin.

Något mer jag har märkt är att det tar ca 3 dagar innan min kropp behöver mera insulin efter hård styrketräning. Vilket jag hade ganska stora problem med första månaderna. När jag blev sjuk och inte gick till gymmet på 5 dagar ökade min dosering med 600%, och blev lika förvånad varje gång jag tittade blodsockret efter maten. Men 2 dagars hård träning satte det på plats igen.

**NOTERA** Detta är egna erfarenheter *****

exevision
2012-11-26, 19:12
Jag har heller inte överdrivet bra utveckling på gymmet:( Nu har jag tränat i 26 år på gym så jag är glad för de framgångar jag får.

Bygger en diabetiker sämre?

Sverker
2012-11-26, 19:48
Bygger en diabetiker sämre?

Säkert inte;)

Noggrannhet, disciplin, långsiktighet, fostrad att träna, osv, osv ligger på plussidan. Mindre bulk ifall man vill hålla sitt HbA1c ligger på minussidan. Försiktigare viktminskning för att undvika blodsockerdippar kan också sätta käppar i hjulet ifall man är ambitiös.

joarelf
2012-11-30, 10:30
Säkert inte;)

Noggrannhet, disciplin, långsiktighet, fostrad att träna, osv, osv ligger på plussidan. Mindre bulk ifall man vill hålla sitt HbA1c ligger på minussidan. Försiktigare viktminskning för att undvika blodsockerdippar kan också sätta käppar i hjulet ifall man är ambitiös.

*gah!* Sverker, jag är en relativt seriös kroppsbyggare nu, och är diabetiker. Har du några vassa tips för en "valp" som jag för att förbättre min fysik? Jag har lite svårt att äta mycket, har fastnat runt 82 kg nu och ligger runt 6% kroppsfett, är ~193cm lång. Men har gjort en ganska stor ökning sen jag började 2010 då jag var 191 cm lång och vägde 61 kg med ca samma kroppsfet som nu, skulle jag tro. Särskilt kraftig har jag aldrig varit ;).

mycketbrännvin
2012-11-30, 13:11
Sanningen ärvatt en diabetiker bygger sämre eller beror på din kropp förståss men hoppande blodsockervärden gör dig trött och det påverkar direkt gymresultaten. Jag har gått upp nu ca 4-5kg på 3 månader och insulinkänsligheten försämras direkt när jag gör lite större viktökningar. Sen sliter det mer på kroppen att ha diebetes och att kombinera "seriös" byggning med det är inte lätt.

Sverker
2012-11-30, 17:19
Jag tränar inte ifall blodsockret inte ligger där det ska göra.
Ligger blodsockret helt fel så finns det ingen anledning att pressa sig på gymmet. Att träna intensivt med skyhögt blodsocker leder bara till högre blodtryck över de finast blodkärlen och mer skador. Blodsockerdippen ett halvt dygn senare kan bli obehaglig. Bättre att ta en lugn promenad istället och köra på gymmet nästa dag. Är blodsockret låg går det bättre att äta lite och träna nästa dag.

Sverker
2012-11-30, 17:24
*gah!* Sverker, jag är en relativt seriös kroppsbyggare nu, och är diabetiker. Har du några vassa tips för en "valp" som jag för att förbättre min fysik? Jag har lite svårt att äta mycket, har fastnat runt 82 kg nu och ligger runt 6% kroppsfett, är ~193cm lång. Men har gjort en ganska stor ökning sen jag började 2010 då jag var 191 cm lång och vägde 61 kg med ca samma kroppsfet som nu, skulle jag tro. Särskilt kraftig har jag aldrig varit ;).

Du har gått upp 20 kg på tre år och det mesta ( allt ? ) är kvalité:thumbup:

Du behöver inga tips. Fortsätt med det du håller på med:d
Resultaten planar ut med tiden. Dina första 10 kg var en återställning och de andra 10 kg var ren ökning av träningen. Bättre än så är svårt att uppnå. Räkna realistiskt med ett par kg viktökning de kommande åren. Då slipper du sämre insulinkänslighet och svängningar i blodsockret.

jflycore
2012-11-30, 17:55
Är också diabetiker och alltid haft ett rätt dåligt Hba1c och högt blodsocker.
Började träna seriöst för ca 4 månader sen, och mitt blodsocker har aldrig mått bättre.
inte jag heller! :)
Har även lyckats lägga på mig närmare 15-16 kg på dessa månader genom bulk.
I stort sett ätit vad som helst och legat på ett riktigt bra överskott av kcal.
MEN, testat mina blodsocker ofta.
Tar en del tillskott och har inte märkt av några dåliga effekter av detta heller.
Men som sagt ovan, lyssna på kroppen. Både som diabetiker och frisk.
Fördelen med oss som är diabetiker är väl att vi just kan styra våra insulin :)

//J

mycketbrännvin
2012-12-01, 10:09
Nej kroppen tar ingen skada ifall blodsockret ej påverkas

joarelf
2012-12-03, 13:59
Du har gått upp 20 kg på tre år och det mesta ( allt ? ) är kvalité:thumbup:

Du behöver inga tips. Fortsätt med det du håller på med:d
Resultaten planar ut med tiden. Dina första 10 kg var en återställning och de andra 10 kg var ren ökning av träningen. Bättre än så är svårt att uppnå. Räkna realistiskt med ett par kg viktökning de kommande åren. Då slipper du sämre insulinkänslighet och svängningar i blodsockret.

:) Okej! Och tack för ett snabbt och bra svar :d