handdator

Visa fullständig version : Bara fet..


Bigglet
2008-02-05, 18:57
hej, jag har en rent hypotetisk undran.

Vad skulle hända om man bara hade protein och fett som engergikälla?
Jag funderar så att eftersom man bara kan frigöra sig en viss mängd fett per dag, så blir man fet ändå med tiden..

Är jag helt ute och cyklar lr?

King Grub
2008-02-05, 19:00
Man skulle bli bättre på att använda fett som bränsle.

Det du säger, att man bara kan frigöra en viss mängd fett per dag, gäller ju kroppsfettet. Man får skilja på kroppsfett och dietära fettsyror.

Scratch89
2008-02-05, 19:07
Sen skulle du bilda ketonkroppar i rask takt, då hjärnan (i de första stadierna av svält) kräver glukos som bränsle.

Bigglet
2008-02-05, 19:27
Man skulle bli bättre på att använda fett som bränsle.

Det du säger, att man bara kan frigöra en viss mängd fett per dag, gäller ju kroppsfettet. Man får skilja på kroppsfett och dietära fettsyror.


Okej bra!!

Anledningen till att jag ställde denna fråga var att jag ätit många semlor och vart ledsen över att jag fått i mig så mkt fett och jag inte skulle kunna gå ner i vikt idag, då jag deffar för tillfället.

Men med mina nya kunskaper vet jag att detta är möjligt blir bara o ta ett långpass;D

tigerofsweden
2008-02-05, 20:21
Okej bra!!

Anledningen till att jag ställde denna fråga var att jag ätit många semlor och vart ledsen över att jag fått i mig så mkt fett och jag inte skulle kunna gå ner i vikt idag, då jag deffar för tillfället.

Men med mina nya kunskaper vet jag att detta är möjligt blir bara o ta ett långpass;D

Nu vet jag inte hur många semlor du käkat ;), men det är inget att oroa sig över i långa loppet :thumbup: Du deffar ju inte över en dag antar jag utan du får se det i ett längre perspektiv :)

King Grub
2008-02-05, 20:25
Anledningen till att jag ställde denna fråga var att jag ätit många semlor och vart ledsen över att jag fått i mig så mkt fett och jag inte skulle kunna gå ner i vikt idag, då jag deffar för tillfället.

På en dag hinner inte fettmetabolismen ställa om sig. Om du går upp eller ner beror på kaloriplus eller kaloriminus, oavsett kostens sammansättning.

Mental
2008-02-05, 23:17
Och en semla har ju en och annan kolhydrat i sig, i alla fall de semlor jag har ätit idag :D