handdator

Visa fullständig version : Det overkliga men spännande Independence Day.


Chaan
2008-02-05, 18:20
P_1wL7_yn2g

stargate
2008-02-05, 19:45
Vad menar du med rubriken?

Tricklev
2008-02-05, 19:58
Haha, kommer att regna fireballs :hbang:

Prankie
2008-02-05, 20:01
Varför kommer det regna eldbollar?

Doozer
2008-02-05, 20:14
Förmodligen Gud som kommer kasta eldbollar för att straffa oss. Jag vet inte, men det låter rimligt.

Muskelbyggaren
2008-02-05, 20:18
Ingen aning om huruvida det verkligen är så illa som filmen påstår, men jag gissar ändå att den inte är helt fel ute, och det är djupt oroväckande.

willis
2008-02-05, 21:12
Det här menar dom med "fireballs" (står i texten till höger om ni trycker på more)

FIREBALLS = Methane hydrate explosions "could destroy terrestrial life almost entirely". Acting much like today's fuel-air explosives (or "vacuum bombs"), major oceanic methane eruptions could release energy equivalent to 10,000 times the world's stockpile of nuclear weapons.

Und här är en trailer för National Geographics program om vad som skulle ske om det blir 6C varmare;

O8qmaAMK4cM

Coldsmith
2008-02-05, 21:16
hur varm har planeten varit tidigare? har ju varit bra mycket varmare häruppe.. var planeten ett helvete då också? eller hade vi en enorm mångfald av djur och växter då?

Chaan
2008-02-05, 21:20
hur varm har planeten varit tidigare? har ju varit bra mycket varmare häruppe.. var planeten ett helvete då också? eller hade vi en enorm mångfald av djur och växter då?

Det har varit någonstans i krokarna 5 grader varmare i alla fall (- undantaget självfallet när jorden bildades.) Då simmade någonslags odjur omkring Nordpolen. Ett helvete i meningen fullständigt kaotiskt e det väl inte frågan om. Det där metanhydrat vetefan vad det e trots att jag tvingats läsa en hel del kemi. De menar nog bara metan.

Coldsmith
2008-02-05, 21:22
Det har varit någonstans i krokarna 5 grader varmare i alla fall. Då simmade någonslags odjur omkring Nordpolen.

Lustigt, inga eldbollar och onda demoner som vandrade på planeten ute efter att förgöra allt levande. Intressant.

Doozer
2008-02-05, 21:22
Denna jord har en historia som allt annat, en jävligt lång historia, med naturliga skillnader i värme som beror på strålning från solen. Just nu pågår dessutom en naturlig ökning av värmen. 6 grader varmare kommer det att bli och solens strålning blir svår att stoppa. :thumbup:

Baan
2008-02-05, 21:28
Denna jord har en historia som allt annat, en jävligt lång historia, med naturliga skillnader i värme som beror på strålning från solen. Just nu pågår dessutom en naturlig ökning av värmen. 6 grader varmare kommer det att bli och solens strålning blir svår att stoppa. :thumbup:

JAHA.

Chaan
2008-02-05, 21:31
Lustigt, inga eldbollar och onda demoner som vandrade på planeten ute efter att förgöra allt levande. Intressant.

Det var innan jag föddes ;)

Muskelbyggaren
2008-02-05, 21:31
Denna jord har en historia som allt annat, en jävligt lång historia, med naturliga skillnader i värme som beror på strålning från solen. Just nu pågår dessutom en naturlig ökning av värmen. 6 grader varmare kommer det att bli och solens strålning blir svår att stoppa. :thumbup:
Skojar du med oss eller är du seriös?

Andy.da.wohoo
2008-02-05, 21:38
Det hela är lite skrämmande men tror det är lite överdrivet också..

Tricklev
2008-02-05, 22:18
Bara så jag förstår rätt, när ska den nya istiden hända, skulle det inte vara runt dessa krokar? Och kommer den pågå ungefär samtidigt som eldbollarna är igång, eller kommer det varieras mellan dom?

leetajz
2008-02-05, 22:27
Det hela är lite skrämmande men tror det är lite överdrivet också..

Klart att dem överdriver en smula, folk lyssnar ju inte annars(om dem ens gör det nu?). Mycket berörande film(den första). Synd bara att girighet och egoism skall uttrota vår ras. Det vi kan glädja oss med är att det inte kommer drabba oss som lever idag. :smash:

abbarn
2008-02-05, 23:51
Denna jord har en historia som allt annat, en jävligt lång historia, med naturliga skillnader i värme som beror på strålning från solen. Just nu pågår dessutom en naturlig ökning av värmen. 6 grader varmare kommer det att bli och solens strålning blir svår att stoppa. :thumbup:


Och det grundar du på? Dina egna antaganden?

Slartibartfast
2008-02-06, 09:49
Skönt att man inte behöver skrapa bilrutan på morgnarna längre.

Exdiaq
2008-02-06, 11:08
Denna jord har en historia som allt annat, en jävligt lång historia, med naturliga skillnader i värme som beror på strålning från solen. Just nu pågår dessutom en naturlig ökning av värmen. 6 grader varmare kommer det att bli och solens strålning blir svår att stoppa. :thumbup:



Jorden har naturliga värmeökningar under vissa perioder, alldeles rätt. Skillnaden med alla de förra är väl att det är så mycket varmare och vi har betydligt mer växthusgaser.

Kurash
2008-02-06, 11:20
Skönt att man inte behöver skrapa bilrutan på morgnarna längre.

Jobbigt att behöva skrapa bort askan från alla jävla eldbollar dock.

Slartibartfast
2008-02-06, 11:28
Jobbigt att behöva skrapa bort askan från alla jävla eldbollar dock.

Ja, hur är det med bilförsäkringar och eldbollsskador?

Eller tror ni det vore smartare att skippa bilen och köpa en båt istället, iom havshöjningen och what not?

Chaan
2008-02-06, 13:10
Eller tror ni det vore smartare att skippa bilen och köpa en båt istället, iom havshöjningen och what not?

Det LÅTER kul, men Gamla Stans tunnelbanestation nere på byn var mycket nära att svämmas över av Mälaren förrförrförrförrförra sommarn.

stridis
2008-02-06, 19:16
Det känns som de extrapolerar glatt som vanligt. worst-case scenarier duggar tätt här. Men jag tycker människan tänker alldeles för kortsiktigt som vanligt i frågan. Tydligen så borde det vara dags för en istid ja.

Hursomhelst bör vi värna för ett stabilt klimat då ett sådant krävs för en högstående civilisation av någon betydande omfattning.

Chaan
2008-02-06, 19:26
Det tråkiga är att när jag i slutet av 80-talet började läsa om den eskalerande växthuseffekten så sade många att rasande isblock och isberoende djur med problem var ett worst case scenario, precis det som hänt nu, just för att de som visionerade om vad som hända skulle inte blev trodda. Därmed inte sagt att jag inte tycker videon jag postade ter sig fullständigt surrealistisk.

christian
2008-02-06, 19:35
Och det grundar du på? Dina egna antaganden?

Han har antagligen gått i skolan och sett denna? ;)

http://www.scotese.com/images/globaltemp.jpg

Andra intressanta bilder:

http://www.tcsdaily.com/images/Library/None/010405M9.gif
http://www.tcsdaily.com/images/Library/None/010405M8.gif

christian
2008-02-06, 19:36
Det tråkiga är att när jag i slutet av 80-talet började läsa om den eskalerande växthuseffekten så sade många att rasande isblock och isberoende djur med problem var ett worst case scenario, precis det som hänt nu, just för att de som visionerade om vad som hända skulle inte blev trodda. Därmed inte sagt att jag inte tycker videon jag postade ter sig fullständigt surrealistisk.

Var det inte på väg att bli en ny istid där någonstans mittimellan också?

Trance
2008-02-06, 19:45
Ganska snart i geologiska termer är kanske inte så relevant för dagens mänsklighet.

Chaan
2008-02-06, 19:52
Var det inte på väg att bli en ny istid där någonstans mittimellan också?

Stod det i Aftonbladet eller? Jag var personligen nära bekant med Expressens chefredaktör under 80-talet men det hjälpte inte ett skit. Jag har aldrig gått på kvällstidningsrubriker när det gäller naturvetenskap.

Han har antagligen gått i skolan och sett denna? ;)

http://www.scotese.com/images/globaltemp.jpg


Om din skola lär ut den där grafen så skulle du kanske byta skola. Den visar att jordens medeltemp ligger på ~12.5 grader nu, den ligger på över 14.

Bronkitkorv
2008-02-06, 19:55
Det jag undrar är, vart fan kommer eldbollarna som skall döda oss alla ifrån ???
Varför kommer regnskogarna plötsligt att brinna upp ???
Varför blir det fler naturkatastrofer ??

Kan någon insatt förklara det för mej... eller är det bara domedags snack igen..

Trance
2008-02-06, 19:58
Det jag undrar är, vart fan kommer eldbollarna som skall döda oss alla ifrån ???
Varför kommer regnskogarna plötsligt att brinna upp ???
Varför blir det fler naturkatastrofer ??

Kan någon insatt förklara det för mej... eller är det bara domedags snack igen..

Det är bara domedagssnack.

christian
2008-02-06, 20:58
Stod det i Aftonbladet eller? Jag var personligen nära bekant med Expressens chefredaktör under 80-talet men det hjälpte inte ett skit. Jag har aldrig gått på kvällstidningsrubriker när det gäller naturvetenskap.



Om din skola lär ut den där grafen så skulle du kanske byta skola. Den visar att jordens medeltemp ligger på ~12.5 grader nu, den ligger på över 14.

Vet inte om det stod mycket om det i Aftonbladet, men det borde det gjort?
Det kan nämligen vara effekten av vad som händer om globala medeltemperaturen ökar vilket med vissa teorier kan leda till att Golfströmmen stannar. Vilket det verkar vara lite tyst om idag, tycker jag.


Åh nej! Visar grafen med temperaturer som skiftar +-5 grader över 2 miljarder år fel på nutiden? Hur vet du var nutiden är, förresten? Läs på om vem Christopher Scotese samt vad The Paleomap Project är innan du så snabbt avfärdar detta. Tips: http://www.scotese.com/climate.htm

Chaan
2008-02-06, 22:32
Hur vet du var nutiden är, förresten?

Du vann. Det där var det sjukaste du kunde ha skrivit utan att använda kyrylliska.

christian
2008-02-06, 22:37
Du vann. Det där var det sjukaste du kunde ha skrivit utan att använda kyrylliska.

Det är bra. Undvik sakfrågan. Mycket säkrare mark.

Trance
2008-02-06, 23:12
Vet inte om det stod mycket om det i Aftonbladet, men det borde det gjort?
Det kan nämligen vara effekten av vad som händer om globala medeltemperaturen ökar vilket med vissa teorier kan leda till att Golfströmmen stannar. Vilket det verkar vara lite tyst om idag, tycker jag.

Finns väl en anledning till att det är tyst om det.


Åh nej! Visar grafen med temperaturer som skiftar +-5 grader över 2 miljarder år fel på nutiden? Hur vet du var nutiden är, förresten? Läs på om vem Christopher Scotese samt vad The Paleomap Project är innan du så snabbt avfärdar detta. Tips: http://www.scotese.com/climate.htm

Ser inte direkt poängen med att ta upp klimatet på den skalan.

christian
2008-02-06, 23:19
Finns väl en anledning till att det är tyst om det.



Ser inte direkt poängen med att ta upp klimatet på den skalan.

Vad tror du anledningen till att det är tyst om det är? Kommer det ut mer i det allmänna medvetandet så kanske man t o m slipper de som, lite skämtsamt men halvt på allvar, säger att det ska bli skönt att köra hoj året runt och odla vindruvor på farstubron.

Håller med om att skalan är rätt missvisande beronde på vad man vill åstadkomma, men den visar ändå på att det förekommit, och kommer, att förekomma stora fluktationer temperaturmässigt. Jag ville mest visa denna för Abbarn, då han inte trodde på Doozer.

Trance
2008-02-06, 23:27
Vad tror du anledningen till att det är tyst om det är? Kommer det ut mer i det allmänna medvetandet så kanske man t o m slipper de som, lite skämtsamt men halvt på allvar, säger att det ska bli skönt att köra hoj året runt och odla vindruvor på farstubron.

Mest för att det är väldigt osannolikt, visst finns det möjlighet att den kan minska i kraft om grönlands glaciärer smälter men en del av den är även vinddriven och den delen kommer ju förmodligen inte påverkas nämnvärt.

Men ja, det kan komma en kylning om enorma mängder färskvatten tillförs (glaciärerna) men det är inte så att det blir sibirienkallt direkt utan bara lite kyligare vad jag vet.


Håller med om att skalan är rätt missvisande beronde på vad man vill åstadkomma, men den visar ändå på att det förekommit, och kommer, att förekomma stora fluktationer temperaturmässigt. Jag ville mest visa denna för Abbarn, då han inte trodde på Doozer.

Ja, men vi snackar på skalan där hela kontinenter förflyttar sig. Massdöd av djurarter av olika anledningar och detta över miljoner år. Våran civilisation skulle ju vara enormt känslig mot dessa förändringar också.

christian
2008-02-07, 17:11
..Våran civilisation skulle ju vara enormt känslig mot dessa förändringar också.

För att inte snacka om hur broarna skulle må..

Chaan
2008-02-08, 19:26
DiCaprio kallar det istället 11th hour.

7IBG2V98IBY

Fatalist
2008-02-08, 19:49
Stod det i Aftonbladet eller? Jag var personligen nära bekant med Expressens chefredaktör under 80-talet men det hjälpte inte ett skit. Jag har aldrig gått på kvällstidningsrubriker när det gäller naturvetenskap.



Om din skola lär ut den där grafen så skulle du kanske byta skola. Den visar att jordens medeltemp ligger på ~12.5 grader nu, den ligger på över 14.

Din skola har uppenbarligen inte lärt dig läsa en enkel graf? :confused:

Chaan
2008-02-08, 20:22
Din skola har uppenbarligen inte lärt dig läsa en enkel graf? :confused:

Mina damer och herrar, vi har nu ordföranden från MENSA med oss, lyssna noga nu.

Chaan
2008-02-17, 20:05
Und här är en trailer för National Geographics program om vad som skulle ske om det blir 6C varmare;

O8qmaAMK4cM

Den serien började just på National Geographic Channel

Chaan
2008-02-21, 02:39
Trance, säg uttryckligen att det inte blir några eldbollar.

Chaan
2008-02-21, 22:55
Trance..? Eldbollar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanklatrat

http://en.wikipedia.org/wiki/Paleocene-Eocene_Thermal_Maximum

http://en.wikipedia.org/wiki/Permian-Triassic_extinction_event#Methane_hydrate_gasifica tion

Trance
2008-02-21, 23:02
Trance..? Eldbollar?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanklatrat

http://en.wikipedia.org/wiki/Paleocene-Eocene_Thermal_Maximum

http://en.wikipedia.org/wiki/Permian-Triassic_extinction_event#Methane_hydrate_gasifica tion

Hur får du in eldbollar i det där?

Chaan
2008-02-21, 23:07
Hur dog 75% av arterna *cry*

Trance
2008-02-21, 23:18
Hur dog 75% av arterna *cry*

Man vet inte orsaken säkert, men jag har aldrig hört något om några eldbollar. De flesta av de som dog ut var ju havslevande och vad jag läst förmodligen av att syret försvann.

Det var en annan värld då med andra förutsättningar och det är svårt att dra några slutsatser när man inte direkt vet vad orsakerna var.

Chaan
2008-02-21, 23:31
70% av ryggradsdjuren dog?

Varför var det andra förutsättningar?

Trance
2008-02-21, 23:42
70% av ryggradsdjuren dog?

Varför var det andra förutsättningar?

Ja, det blev ju varmare och mycket av födan dog. Men man vet inte om detta pågick under miljoner år.

Det har hänt en del på de miljoner åren och därför är det andra förutsättningar. Om vi går på metanhypotesen, finns det t.ex. lika mycket metan bundet i is och i havsbotten som då? Vad orsakades att det släpptes ut? Vad var temperaturen vid tillfället?

Det är också på en helt annan nivå och inte överdrivet relevant att ta in när det gäller människopåverkad global uppvärmning, det skulle mest bli gissningar eftersom man faktiskt inte vet hur allt gick till.

Chaan
2008-02-21, 23:50
Sedan jag började läsa dagstidningarna för ca 18 år sedan har man blivit bombarderad med domedagsgrejor om växthuseffekten och nu säger de (jänkarna/britten Lynas?) "we all gonna die". Säg för fan att det inte e sant.

Trance
2008-02-21, 23:52
Läs www.realclimate.org och IPCC:s rapport istället.

Andy.da.wohoo
2008-02-22, 00:02
Det har hänt en del på de miljoner åren och därför är det andra förutsättningar. Om vi går på metanhypotesen, finns det t.ex. lika mycket metan bundet i is och i havsbotten som då? Vad orsakades att det släpptes ut? Vad var temperaturen vid tillfället?



Att metanen i havsbottnen släpptes ut berodde väll på en hel del jordbävningar?

Chaan
2008-02-22, 00:11
Läs www.realclimate.org och IPCC:s rapport istället.

*screwy*

Jag orkade inte ens läsa wikipediaartiklarna själv?

Roligt, dock http://www.realclimate.org/index.php/archives/2005/06/betting-on-climate-change/

Alexlindgren
2008-02-22, 00:15
Det här är fakta.

Trance
2008-02-22, 00:21
Att metanen i havsbottnen släpptes ut berodde väll på en hel del jordbävningar?

Finns bara hypoteser. Tänk på att detta skedde 250 miljoner år och man vet inte hur länge det pågår. Men ja, en hypotes är väl att vulkanutbrott/jordbävningar i sibirien skapade en kedjereaktion där metan kom ut i atmosfären som höjde temperaturen och gjorde att mer metal släpptes ut. Vilket kan vara möjligt men det råder stor osäkerhet vad jag vet.

Chaan
2008-02-22, 00:36
Finns bara hypoteser. Tänk på att detta skedde 250 miljoner år och man vet inte hur länge det pågår. Men ja, en hypotes är väl att vulkanutbrott/jordbävningar i sibirien skapade en kedjereaktion där metan kom ut i atmosfären som höjde temperaturen och gjorde att mer metal släpptes ut. Vilket kan vara möjligt men det råder stor osäkerhet vad jag vet.

Men kan du grundkemin, i eldbollsfrågan? Tex vid vilken koncentration blir metan brännbart?

Klein
2008-02-22, 01:02
Det finns en teori som säger att den s.k "permian extinction" orsakades av giftig gas som producerats av bakterier i en syrefattig miljö. Den syrefattiga miljön i sin tur skulle ha orsakats av syrekonsumerande mikrober som trivs förträffligt i en varm miljö:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m1200/is_22_167/ai_n14791407

Fatalist
2008-02-22, 11:12
Mina damer och herrar, vi har nu ordföranden från MENSA med oss, lyssna noga nu.

Om du skickar 1000:- i ett frankerat kuvert till mig kan jag skicka tillbaka lite sunt förnuft, jag har nämligen så det räcker och blir över för både dig och mig.

Chaan
2008-02-22, 20:36
Om du skickar 1000:- i ett frankerat kuvert till mig kan jag skicka tillbaka lite sunt förnuft, jag har nämligen så det räcker och blir över för både dig och mig.

Uppsträckning nu, len. Lär dig läsa grafer innan du ger dig in i de svåra trådarna.

Trance
2008-02-22, 21:37
*screwy*

Jag orkade inte ens läsa wikipediaartiklarna själv?

Roligt, dock http://www.realclimate.org/index.php/archives/2005/06/betting-on-climate-change/

IPCC's rapport "for policymakers" är ju skriven på ganska vanligt språk och ganska lättläst.