handdator

Visa fullständig version : Vill ha tips på familjebil!


rikke_B
2008-02-05, 15:38
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på familjebil. De enda krav som finns är att den ska vara hyffsat krocksäker (airbag), bensindriven och ha plats för 6 personer.
Pris ca 60 000kr.

Kom igen med förslag :)

Tack på förhand!

/Rikke

Jazen
2008-02-05, 15:45
jadu, inte första gången nån frågar om sånt =) , ingen som kollar blocket längre ? köp en voyager

MasterChief
2008-02-05, 15:46
Mitsubishi Galant
Toyota Avensis

Bra bilar som aldrig går sönder.

http://www.bytbil.se/Used_Objects.aspx?o=ksnckxwy&criterias=U2QBAAEAAAAuAAAA2AYAANAHAAD%2F%2F%2F%2F% 2FYOoAAP%2F%2F%2F%2F8BAAAA%2F%2F%2F%2F%2FwMAAAACAA AAAAAAAA%3D%3D!

Mitsubishi och Toyota har även otroligt bra vägassistans om något trots allt skulle hända. Dock behöver de vara fullservade hos märkesverkstad.

Puckedit: får inte plats mer än fem. Glöm det :-)

rikke_B
2008-02-05, 15:57
Vet att det vart trådar om bilar. Men inte om de i den här storleken. :)

Voyager är på gränsen till för stor. Har hört att de är rätt rackliga också!?

Funderat på VW Sharan/Galaxy eller Opel Zafira. Kan det vara nåt?

Snafu
2008-02-05, 16:00
Vet att det vart trådar om bilar. Men inte om de i den här storleken. :)

Voyager är på gränsen till för stor. Har hört att de är rätt rackliga också!?

Funderat på VW Sharan/Galaxy eller Opel Zafira. Kan det vara nåt?

Hade en Sharan i el lumpo, helt OK. Rätt pigg var den också. Huruvida du hittar en vettig sådan för under 60k vet jag dock inte.

rikke_B
2008-02-05, 16:03
Hade en Sharan i el lumpo, helt OK. Rätt pigg var den också. Huruvida du hittar en vettig sådan för under 60k vet jag dock inte.

Okej, är det hyffsat rymliga. Får man plats med bagage om man sitter 6 st i?

rikke_B
2008-02-05, 16:06
Kan denna vara nåt? http://www.blocket.se/vi/15074546.htm?ca=1_9_s

Eller denna? http://www.blocket.se/vi/15065701.htm?ca=1_9_s

Går säkert att pruta ner! :)

Snafu
2008-02-05, 16:13
Okej, är det hyffsat rymliga. Får man plats med bagage om man sitter 6 st i?

Jag har för mig det, det var två stolsrader bakut och bagageutrymme.

Jag tror vi nästan tryckte in hela plutonen i skiten.

rikke_B
2008-02-05, 16:22
Jag har för mig det, det var två stolsrader bakut och bagageutrymme.

Jag tror vi nästan tryckte in hela plutonen i skiten.

Det verkar tillräckligt :)

Daniel Mattusch
2008-02-05, 16:49
Nu är jag ingen expert på bilar och aldrig ägt några själv men den där zafiran skulle inte jag satsat på. Vi hyrde en sådan när vår bil var på service för några år sedan. Inge klipp alls(skåpbil), förbannat tråkiga, plastiga etc. Vi hade säkert budget utrustning och klenaste motorn så förlita dig inte på mina ord allt för mycket.

Vet att VW Sharan är fin, bra motorer och utrustning. Vi provkörde en sådan när vi skulle köpa bil. Sharanen skall vara den bättre än ford och de tredje bilmärkets modeller. Vi köpte tillslut en Dodge 3,8l "Voyager", funkar hur bra som helst. Törstig som få dock, 2,4-2,5l i stan när man gasar snällt.

Cilia
2008-02-05, 16:51
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på familjebil. De enda krav som finns är att den ska vara hyffsat krocksäker (airbag), bensindriven och ha plats för 6 personer.
Pris ca 60 000kr.

Kom igen med förslag :)

Tack på förhand!

/Rikke
Det där är ju ingen familjebil utan för ett helt basketlag

z_bumbi
2008-02-05, 16:56
Det där är ju ingen familjebil utan för ett helt basketlag

Det där är en familjebil om än lite liten. Alla som köper en vanlig kombi när unge nummer två dyker upp borde testa att köra en bil där det går att ställa in barnvagnarna utan att fälla ihop dem.

Bubban
2008-02-05, 17:13
En gammal Escalade? eller jeep grand cherokee?

akerstrom
2008-02-05, 18:05
Chrysler gran voyager..
Chevrolet transport.

bra och stora bilar.

Opel lr liknade "Minibussar" är för små för att kallas minibussar, enda skillnaden mot en kombi är att dom är lite högre. plus någon trångt säte där bak om dom är 7 sitsig.

rikke_B
2008-02-05, 18:13
Det där är ju ingen familjebil utan för ett helt basketlag

:D Ja nästan så.

Bubban: Escalade och Cherokee blir nog lite stora och onödigt dyra att köra med, misstänker jag.

Tack för synpunkterna kring Zafiran.

Verkar som att VW är hyffsat bra köp mao!

Vad tror ni om Renault Espace? Finns det nån japs som skulle kvala in, Toyota Picnic kanske?

Arf Pingvin
2008-02-05, 18:21
Mitsubishi Galant
Toyota Avensis

Bra bilar som aldrig går sönder.

http://www.bytbil.se/Used_Objects.aspx?o=ksnckxwy&criterias=U2QBAAEAAAAuAAAA2AYAANAHAAD%2F%2F%2F%2F% 2FYOoAAP%2F%2F%2F%2F8BAAAA%2F%2F%2F%2F%2FwMAAAACAA AAAAAAAA%3D%3D!

Mitsubishi och Toyota har även otroligt bra vägassistans om något trots allt skulle hända. Dock behöver de vara fullservade hos märkesverkstad.

Puckedit: får inte plats mer än fem. Glöm det :-)

Det finns ju Mitsubishi Grandis. Lite trista motoralternativ bara. Faktiskt så behöver du bara göra en service på Mitsubishiverkstad för att få vägassistanspaketet för ett år, den behöver inte vara servad där från ny.

Daniel Mattusch
2008-02-05, 18:38
Just nu finns det en riktigt fin kort voyager 99a till ett bra pris på blocket, (ifall du tycker Grand är lite större än vad du behöver. Uttagen 00, största motorn och enbart 6500 mil och under 60 000kr. Kanske lite äldre än vad du hade tänkt dig?

http://www.blocket.se/vi/14055647.htm?ca=11_s

pragmatist
2008-02-05, 20:21
Finns en del trevliga fransmän att fundera på också: Renault Mégane Scenic, Peugeot 307 SW, Citroën Xsara Picasso o.s.v. Inte jordens bästa kvalitet men prisvärda och hyfsad bränsleekonomi.

rikke_B
2008-02-05, 21:06
Just nu finns det en riktigt fin kort voyager 99a till ett bra pris på blocket, (ifall du tycker Grand är lite större än vad du behöver. Uttagen 00, största motorn och enbart 6500 mil och under 60 000kr. Kanske lite äldre än vad du hade tänkt dig?

http://www.blocket.se/vi/14055647.htm?ca=11_s

Ja den verkar schysst, bara synd att de döljt nummerplåten, inte för att det behöver betyda nåt. Åldern är helt ok, men lite törstig motor antar jag och sen har jag hört att det varit en del problem med Voyager (har en kompis om skruvar).

Pragmatist: Intressanta alternativ, men Scenic och 307 tar väll inte mer än 5 pers? Och Picasso hamnar runt 100 lök, lite för mycket.

Grandis verkar fin, men är också för dyr (över 100 000 om man kollar blocket).

Kanske är det så att de mindre bilarna typ Opel Zafira, blir för små, måste ut och kolla i affär antar jag.

z_bumbi
2008-02-05, 21:16
Ja den verkar schysst, bara synd att de döljt nummerplåten, inte för att det behöver betyda nåt. Åldern är helt ok, men lite törstig motor antar jag och sen har jag hört att det varit en del problem med Voyager (har en kompis om skruvar).

Den drar enligt bilprovningen runt 12 l/100 km, Sharanen drar runt 9 l/100 km.

rikke_B
2008-02-06, 00:34
Den drar enligt bilprovningen runt 12 l/100 km, Sharanen drar runt 9 l/100 km.

Även om det inte verkar så mycket så blir det ju med dagens besninpriser, ca 4 kr billigare per mil.

Föregångaren till den nämnda Mitsubishi Grandis verkar vettig, Space wagon.
Är det någon här som har koll på den?

Vet att det finns några Mitsubishi-fans här. Har tydligen 2,4 l Gdi motor.

J.Saarela
2008-02-06, 08:01
Även om det inte verkar så mycket så blir det ju med dagens besninpriser, ca 4 kr billigare per mil.

Föregångaren till den nämnda Mitsubishi Grandis verkar vettig, Space wagon.
Är det någon här som har koll på den?

Vet att det finns några Mitsubishi-fans här. Har tydligen 2,4 l Gdi motor.




Jag vet att en av Mitsubishimotorerna är värdelös,börjar låta illa som fan ganska fort.Har för mig att det är 2,4:a motorn så det bör kollas upp före.

dontomase
2008-02-06, 08:08
Om du ska köpa en Sharan, Galaxay eller Allhambra vilket är exakt samma bilar med olika namn så se verkigen till att serviceboken är ordentligt ifylld, vet att det varit mycket problem med den bilen framförallt i kvaliteten på ac:n och det kan bli dyrt. Sen fanns det enhel del andra fel. Så kolla verkligen vad som är gjort på bilen så du inte råkar ut för det.

Om duinte är för lång, (som jag) så skulle jag satsa på en grandis eller space wagon men de är dock något korta i förarsätena och kanske lite trånga i förarmiljön.

Har kört en annan Mitsu och den gick kalas bra aldrig några problem överhuvudtaget.

Vinter
2008-02-06, 09:53
Hadde nog sparat lite pengar och köpt en VW Touran eller Multivan möjligtvis en Sharan. Det kostar på att kunna skjutsa runt ett halft fotbollslag. Men VW modellerna är iaf ganska billiga i drift.

rikke_B
2008-02-06, 17:10
Jag vet att en av Mitsubishimotorerna är värdelös,börjar låta illa som fan ganska fort.Har för mig att det är 2,4:a motorn så det bör kollas upp före.

1,6 l Gdi som sitter i Volvo S,V40 och Carisma har jag hört ska vara dåliga. Kanske gäller det även 2,4 som du säger. Ska kika på det.

Om du ska köpa en Sharan, Galaxay eller Allhambra vilket är exakt samma bilar med olika namn så se verkigen till att serviceboken är ordentligt ifylld, vet att det varit mycket problem med den bilen framförallt i kvaliteten på ac:n och det kan bli dyrt. Sen fanns det enhel del andra fel. Så kolla verkligen vad som är gjort på bilen så du inte råkar ut för det.

Om duinte är för lång, (som jag) så skulle jag satsa på en grandis eller space wagon men de är dock något korta i förarsätena och kanske lite trånga i förarmiljön.

Har kört en annan Mitsu och den gick kalas bra aldrig några problem överhuvudtaget.


Hadde nog sparat lite pengar och köpt en VW Touran eller Multivan möjligtvis en Sharan. Det kostar på att kunna skjutsa runt ett halft fotbollslag. Men VW modellerna är iaf ganska billiga i drift.

Tack för konstruktiva åsikter :) Möjligtvis är Touran billig att köra med, Sharan är väll normal billig. Mitsubishi bör ju ligga bra till (under litern).

Ska kolla vidare på Mitsubishi Space Wagon, Opel Zafira och VW Sharan/Ford Galaxy i bilaffär!
Även Toyota Picnic (en förväxt Avensis), men de verkar inte så vanliga.

Pepparkakssmurfen
2008-02-06, 17:17
..Pragmatist: Intressanta alternativ, men Scenic och 307 tar väll inte mer än 5 pers? Och Picasso hamnar runt 100 lök, lite för mycket. ...

Både Grand Scenic(den längre versionen) och 307SW(om den har de 2 extra sätena där bak) tar 7 pers,men båda ligger på över 60´

rikke_B
2008-02-06, 21:45
Både Grand Scenic(den längre versionen) och 307SW(om den har de 2 extra sätena där bak) tar 7 pers,men båda ligger på över 60´

Där ser man, att 307 klarar sju, är det med bakåtvända extrasäten alá Volvo 245, eller fungerar det på ett bra sätt? :)

Utelämnade Grand Scenic då den är lite för dyr!

hahavaffan
2008-02-06, 22:18
En gammal Escalade? eller jeep grand cherokee?Om man inte prioriterar ekonomi eller driftsäkerhet, så visst.

dontomase
2008-02-07, 10:37
Touranen är lite trälig inte så stor i bagagen som man kanske kan tro, barnvagn bredvid hundbur funkar iaf inte, finne en del som tar onödig yta i bagagen.

Har du tittat på Renault Espacen nåt? Nån modell har en turbo motor som är riktigt bra klös i för en så stor bil.

pragmatist
2008-02-07, 11:34
Där ser man, att 307 klarar sju, är det med bakåtvända extrasäten alá Volvo 245, eller fungerar det på ett bra sätt? :)

Utelämnade Grand Scenic då den är lite för dyr!

307 SW kan ta sju vanliga säten, dock extrautrustning (men då försvinner bagaget i stort sett helt, förstås).

http://www.lione.ru/img/catalog/307sw.jpg

Ganska trevligt soltak också.

Arnesson
2008-02-07, 14:16
Kia Carnival och Hyundai Trajet är bilar i din prisklass och storlek med. Har dock bara fördommar mot dem, men kanske värda att kolla upp.

Fairing
2008-02-07, 14:43
Vet att det vart trådar om bilar. Men inte om de i den här storleken. :)

Voyager är på gränsen till för stor. Har hört att de är rätt rackliga också!?

Funderat på VW Sharan/Galaxy eller Opel Zafira. Kan det vara nåt?

Jag hade en Opel Zafira i 4 år och var väldigt , väldigt nöjd. Flexibel , hyfsat snål , och kunde lasta bra mycket.

Välj en med 2,2 liters motor om du skall ha en Zafira

z_bumbi
2008-02-07, 16:45
Om man inte prioriterar ekonomi eller driftsäkerhet, så visst.

Då vet jag en Dodge Van som är förlängd och med extra takhöjd som funkar minst lika bra. :D

hahavaffan
2008-02-07, 19:03
Då vet jag en Dodge Van som är förlängd och med extra takhöjd som funkar minst lika bra. :DHaha, perfekt!

Pepparkakssmurfen
2008-02-07, 20:41
Sen finns ju även Toyota Previa och Mitsubishi Spacewagon i den prisklassen.

rikke_B
2008-02-07, 23:27
Touranen är lite trälig inte så stor i bagagen som man kanske kan tro, barnvagn bredvid hundbur funkar iaf inte, finne en del som tar onödig yta i bagagen.

Har du tittat på Renault Espacen nåt? Nån modell har en turbo motor som är riktigt bra klös i för en så stor bil.

Nä, men misstänker att den blir lite stor. Men de är säkra förstås, iofs är väll kvaliteten sådär.

307 SW kan ta sju vanliga säten, dock extrautrustning (men då försvinner bagaget i stort sett helt, förstås).

http://www.lione.ru/img/catalog/307sw.jpg

Ganska trevligt soltak också.

Schysst bild. Ja det blir nog trångt, men är nog inte så mycket större i en Space Wagon/Zafira!?

Jag hade en Opel Zafira i 4 år och var väldigt , väldigt nöjd. Flexibel , hyfsat snål , och kunde lasta bra mycket.

Välj en med 2,2 liters motor om du skall ha en Zafira

Bra info. Verkar vara en helt ok bil. Läste att den var utsedd till klassvinnare när den var ny i Teknikens värld.


Tack för informationen alla :) Verkar luta åt en Opel.