handdator

Visa fullständig version : ljudet borta i datorn


mr ruhl
2008-02-05, 14:32
är det nån som vet vars felet är? lyssnande på lite musik på min bärbara dator (fujitsu/siemens) och mitt i allt så slocknande ljudet och jag hittar inte vars felet är, har vista i datorn om det är till nån hjälp?

ArcTiC
2008-02-05, 14:45
HAr du någon tangent för ljudet som du råkade komma åt?

mr ruhl
2008-02-05, 14:46
HAr du någon tangent för ljudet som du råkade komma åt?

nix, var inte i närheten av datorn när det hände.

Snafu
2008-02-05, 14:47
Plugga in kontakten igen. Hatar att man måste fippla med "buttons" i Vista när man pluggar in ljudkontakter. Den ska ge fan i att fråga om det är front, back, centre, headphones eller surround.

SPELA BARA UPP LJUDET FÖR H....

mr ruhl
2008-02-05, 14:48
Plugga in kontakten igen. Hatar att man måste fippla med "buttons" i Vista när man pluggar in ljudkontakter. Den ska ge fan i att fråga om det är front, back, centre, headphones eller surround.

SPELA BARA UPP LJUDET FÖR H....

ok, jag är inte så smart när det gäller datorer men vilken kontakt?

Snafu
2008-02-05, 14:59
ok, jag är inte så smart när det gäller datorer men vilken kontakt?

Jaha sorry, missade att du lyssnade på den bärbaras högtalare. Då blir det klurigare.

Jag antar att du testat reboota?

mr ruhl
2008-02-05, 15:50
Jaha sorry, missade att du lyssnade på den bärbaras högtalare. Då blir det klurigare.

Jag antar att du testat reboota?

är reboota samma som att starta om datorn? isf har jag gjort det men det hjälpte inte..

Snafu
2008-02-05, 15:51
är reboota samma som att starta om datorn? isf har jag gjort det men det hjälpte inte..

Japp, reboota betyder starta om datorn.

Har du dubbelkollat så att du inte "muteat" micken av misstag? Du bör se en högtalarikon i nedre högra hörnet. Om det är en röd cirkeln med streck genom är den mutad.

Klicka på ikonen och dubbelkolla.

Om det inte är det gå in i kontrollpanelen och leta efter ljud och dylikt, fippla omkring där.

Prova även om du kan lyssna på ljud med hjälp av hörlurar.

Fultjack
2008-02-05, 16:54
En polare hade samma problem. Ljudet dog hlet plötslit till hans dator. Det försvann när han uppdaterade drivrutinerna till ljudkortet, prova det.

mr ruhl
2008-02-06, 16:30
Japp, reboota betyder starta om datorn.

Har du dubbelkollat så att du inte "muteat" micken av misstag? Du bör se en högtalarikon i nedre högra hörnet. Om det är en röd cirkeln med streck genom är den mutad.

Klicka på ikonen och dubbelkolla.

Om det inte är det gå in i kontrollpanelen och leta efter ljud och dylikt, fippla omkring där.

Prova även om du kan lyssna på ljud med hjälp av hörlurar.

provat allt utom det där med hörlurarna, äger inga.. men utan resultat..

mr ruhl
2008-02-06, 16:32
En polare hade samma problem. Ljudet dog hlet plötslit till hans dator. Det försvann när han uppdaterade drivrutinerna till ljudkortet, prova det.


ok med risk för att verka mer korkad än jag är (hmm är det möjligt) hur och vars uppdaterar jag drivrutiner till ljudkortet? siemens hemsida?

Avesta
2008-02-06, 16:41
ok med risk för att verka mer korkad än jag är (hmm är det möjligt) hur och vars uppdaterar jag drivrutiner till ljudkortet? siemens hemsida?
Har samma problem, prova med att avsluta alla aktiva program, gå till "Device Manager", leta upp drivrutiner för ljud och ta bort dessa, sen så trycker du på bildskärmen där uppe "search for hardware changes".

Kanske värt att prova.

mr ruhl
2008-02-21, 16:49
uppdaterar, inte hittat nåt fel än men jag har provat att lyssna med hörlurar och då hörs ljudet utan problem, då måste det vara nåt fel i högtalarna? less man blir, nu är det väl bara att lämna in den och vara utan den i typ en månad=(

King Grub
2008-02-21, 17:00
Måste du lämna in datorn på lagning om det är fel på högtalarna? Är dom fastsvetsade?

Testa ett par andra högtalare.

krebbe
2008-02-21, 17:01
Bärbara brukar ju ha någon kombo knapp... "fn" på Dell. Det brukar finnas någon kombo typ "fn" + någon av F knapparna som dödar ljudet, en annan som dödar bilden osv.

mr ruhl
2008-02-21, 18:27
Måste du lämna in datorn på lagning om det är fel på högtalarna? Är dom fastsvetsade?

Testa ett par andra högtalare.

om du bemödar dig att läsa hela tråden eller iaf lite av den så ser du att det är en bärbar dator, har inte tänkt skruva den i bitar.

mr ruhl
2008-02-21, 18:29
Bärbara brukar ju ha någon kombo knapp... "fn" på Dell. Det brukar finnas någon kombo typ "fn" + någon av F knapparna som dödar ljudet, en annan som dödar bilden osv.

jo har provat att trycka på alla knappar, men då borde väl inte ljudet funka med hörlurar om felet vore nåt sånt?

beckman88
2008-02-21, 18:30
om du bemödar dig att läsa hela tråden eller iaf lite av den så ser du att det är en bärbar dator, har inte tänkt skruva den i bitar.

Du kan fortfarande testa andra högtalare än dom som sitter fast i datorn:thumbup:

mr ruhl
2008-02-21, 18:32
Du kan fortfarande testa andra högtalare än dom som sitter fast i datorn:thumbup:

men det var ju inte det som saken handlade om, visst kan jag det men vore det inte samma som att jag provar hörlurar vilket jag redan gjort?

shut teh face
2008-02-21, 18:39
Hellu.

Ladda hem Aida32

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/AIDA.shtml

Kör programmet och kolla vilken ljudkrets du har. Förmodligen är det inbakat i moderkortet, så ta reda på vad du har för motherboard.

Skriv här sen så kan jag hitta nya färska drivrutiner till dig.

mr ruhl
2008-02-21, 18:42
Hellu.

Ladda hem Aida32

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/AIDA.shtml

Kör programmet och kolla vilken ljudkrets du har. Förmodligen är det inbakat i moderkortet, så ta reda på vad du har för motherboard.

Skriv här sen så kan jag hitta nya färska drivrutiner till dig.

det var snällt, måste dock fråga, kan det vara felet med drivrutiner när ljudet funkar med hörlurar?

shut teh face
2008-02-21, 18:44
Aha. Funkar ljudet med hörlurar?

Then go for it, vem fan använder de inbyggda högtalare i en laptop? :D