handdator

Visa fullständig version : Vilka kör kronlyft?


ArcTiC
2008-02-05, 12:44
*popcorn*

Damien Thorne
2008-02-05, 12:48
Jag kör kronlyft

Varför undrar du vilka som kör det?

Animalistic
2008-02-05, 12:49
aldrig förstått dess syfte

ArcTiC
2008-02-05, 12:50
Så jag kan kika i träningsjournaler, där det är möjligt, efter lite tips och tricks.

Ganymedes
2008-02-05, 12:52
Jag har inte vågat mig på det än, men är sugen att prova någon gång.
Damien, av alla trådar där folk undrar saker, är detta då så en så konstig fråga? ;) Jag hade inte ens hört talas om kronlyft för ett år sedan, så det kan vara kul att veta hurpass utbrett det är.

Mitt svar är nej, men jag röstar på Team Beseps bara för att det var det coolaste alternativet. Ehh...

cakmak
2008-02-05, 12:56
Hur går ett kronlyft till och vilka muskler avses tränas?

helt nytt för mej med

bubbe
2008-02-05, 13:04
jag har byggt ett par bockar för att få rätt kronlyftshöjd samt sätta stången på viktskivorna (innan så testade jag i rack, men det blev lite fel höjd och stången ligger mot själva ställningen).

Har dock kört rätt lite kronlyft, ska nog köra en vända till om någon vecka. Vad det verkade så blev kroppen väldigt sliten efter 4 veckor kronlyft (1gång i veckan).

Damien Thorne
2008-02-05, 13:11
Damien, av alla trådar där folk undrar saker, är detta då så en så konstig fråga? ;) Jag hade inte ens hört talas om kronlyft för ett år sedan, så det kan vara kul att veta hurpass utbrett det är.


Jag förväntade mig en följdfråga.

Tex :

Vilka kör kronlyft? Vad är anledningen till att ni kör det?

Trodde inte att det skulle var intressant att veta att tex 23st på Kolozzeum kör kronlyft. Mer intressant att veta vad syftet till att dom kör kronlyft är.

Taragon
2008-02-05, 13:17
jag kör kronlyft *flex*

ArcTiC
2008-02-05, 13:19
...
Vilka kör kronlyft? Vad är anledningen till att ni kör det?


^^ Följdfråga för de som vill motivera sitt svar.

jwzrd
2008-02-05, 13:20
Jag kör kronlyft - partiella marklyft alltså - eftersom jag vill bli tekniskt bättre i det läget och starkare i det läget. No shit Sherlock osv.

Damien Thorne
2008-02-05, 13:22
aldrig förstått dess syfte

Det är väl mest strongman och styrkelyftare som har nytta av övningen.

I strongman finns det en tävlingsgren som heter kronlyft.

I styrkelyft kör man kronlyft för att bli bättre i marklyft. Pga att man bara lyfter halva lyftet (övre delen) så kan man ha tyngre vikt på stången. Detta innebär att man får mer viktvana i kroppen så att en maxning i marklyft blir lättare. Man får starkare grepp. Man blir starkare i utlåsningen.

När man sen maxar i marklyft på tävling så kommer det inte att vara några problem att låsa ut vikten samt hålla kvar den tills dommaren blir nöjd.

Damien Thorne
2008-02-05, 13:25
^^ Följdfråga för de som vill motivera sitt svar.


Jag kör det för att bli starkare i marklyft.

Jag vill inte ha några problem att låsa ut samt hålla kvar vikten när jag maxar.
När jag maxade senast så hade jag problem att låsa ut vikten sista biten samt att jag höll på att tappa greppet.

ChrisDEFC
2008-02-05, 13:31
Svarade: Nej, men kommer att testa detta inom en snar framtid då jag vill bli bättre i mark samt få lite viktvana.

HoppeR
2008-02-05, 13:33
Hade gärna kört kronlyft men har tyvärr inget vettigt rack för det.

tjabon
2008-02-05, 14:03
Ja.
Jag kör hela spektrat: Allt från marklyft stående på plattform
till kronlyft, och även "mittemellan" nivåer. För variation.
Tycker kronlyft tar bättre på övre trapz.
Vad jag däremot aldrig provat, är mark eller kronlyft i Smithen,
eftersom det verkar vanskligt. Nån som kört detta?

Troll
2008-02-05, 14:19
Jag kör kronlyft istället för mark varannan gång, avslutar även gärna markpass med kronlyft.

Anledning är att jag är lite feg i att öka i mark då jag haft problem med korsryggen, och det är just i startläget i mark det är mest tryck på korsryggen.
Men i kronlyft vågar jag lasta på mer. :thumbup:

Mirre
2008-02-05, 16:33
Partiella marklyft är en av mina favoritövningar för att bygga rygg. :thumbup:

Rahf
2008-02-05, 16:39
Har inte utrustningen för att utföra kronlyft. Det är vanliga mark som gäller.

MEGA_MAN
2008-02-05, 16:43
Nej, har inte haft tillgång till bockar.
Men nu när bubbe har knackat ihop ett par kanske man kan få vara med på ett hörn...*cupid*

z_bumbi
2008-02-05, 16:44
Har inte utrustningen för att utföra kronlyft. Det är vanliga mark som gäller.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101783

The Draf
2008-02-05, 16:52
På tal om att köra marklyft för att bli bra på att låsa ut vikten så tänkte jag låna tråden och fråga vad man ska köra för att blir bra på att få stångjäveln att lyfta från backen. Nån som vet?

Granstr0m
2008-02-05, 19:37
jag kör de för å bli starkare i mark och för att "känna på" vikter som ja inte maxat i mark för å bli lite viktvan, kör alltid tunga kronlyf 1-3 rep..

Fat tony
2008-02-05, 21:15
är er som inte vet citerar jag nu en annan person

"Kronlyft är ett kortare marklyft, används oftast inom strongman..
Pga att lyftet börjar högre upp så kan du lasta på lite tyngre än i vanliga marklyft..."

Rahf
2008-02-05, 22:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101783

Mången tack för tipset! Just nu känns det dock inte som någon väldig prioritering och jag tror att jag klarar mig än så länge från kronlyft. Markteknik och styrka jobbas fortfarande med ;).

jwzrd
2008-02-05, 22:38
är er som inte vet citerar jag nu en annan person

"Kronlyft är ett kortare marklyft, används oftast inom strongman..
Pga att lyftet börjar högre upp så kan du lasta på lite tyngre än i vanliga marklyft..."

Eh, jaha?

Whistler
2008-02-06, 00:48
Jag kör halva kronlyft. :D

Blir typ som shrugs med mixat grepp. Är väl mest nåt jag kör för att det är roligt och för att vänja greppet vid att hålla i tung stång.

Matsa
2008-02-06, 20:47
Jag svarade "ibland" fast jag inte kört det mer än ett par gånger. Nu tänker jag dock lägga in det ganska mycket i min träning, måste bara bli hel i ryggen först (bara en lindrig skada).

Min tanke med att träna dem är att ländryggen är det som mest begränsar mig i knäböj och marklyft, dels är den för dåligt tränad och dels har jag för mycket rörlighet i den (en överrörlig rygg blir mera bräcklig). Kronlyft verkar vara ett bra verktyg att komma till rätta med det. Kan hantera mer vikt och i en vinkel som är mindre påfrestande för ryggraden. Tänker även byta ut hälften av mina knäböj mot box squats en tid av samma orsak (kanske lite OT men aja).

moment22
2008-02-06, 22:53
Testade första gången idag, de va fettttttt
känner mig mer slutkörd och tom på energi en va ja har blivit när det har varit vanliga marklyft istället

Krampus
2008-02-06, 23:14
*popcorn*

Kultövning för fasen.
Har dock inte möjlighet att köra det lika ofta längre. Älskar den.

Krampus
2008-02-06, 23:16
På tal om att köra marklyft för att bli bra på att låsa ut vikten så tänkte jag låna tråden och fråga vad man ska köra för att blir bra på att få stångjäveln att lyfta från backen. Nån som vet?

Zercher squats till en viss del. Jag vände på min stickingpoint på någon månad från att ha varit starten av marklyftet ifrån början.