handdator

Visa fullständig version : Piggna till


Larsson85
2008-02-05, 12:27
Vad är era knep för att piggna till och få ut det mesta av er vardag? Jag tycker att jag ofta är mer trött och orkar mindre än folk i min omgivning.

Jag får extra B12 var tredje månad, men jag börjar misstänka att jag kanske behöver extra järn också då jag hört att det är vanligt för folk med min tarmstatus. Finns det något enkelt kännetecken på ifall man har järnbrist, eller måste jag ta mig iväg till läkare för att kolla upp det?

Om det inte är detta som är problemet, vad har ni då för tips? Ginseng?

Alfred Nobel
2008-02-05, 13:21
Jag tar en promenad ute i naturen, andas in ny och frisk luft, sen återgår jag till arbete/studierna igen.

L-Sami
2008-02-05, 15:15
Trötthet är ett symtom vid järnbrist.

Larsson85
2008-02-05, 19:35
Trötthet är ett symtom vid järnbrist.

Ja, det vet jag och det är just pga den symptomen jag misstänker järnbrist. Men jag tänkte mer om det fanns andra tecken. Man kan ju t.ex se på naglarna om man har brist på kalk(tror det var kalk iaf). Hörde någon som sa att man kunde titta om man var röd under ögonlocken och att det skulle vara ett tecken på järnbrist. Någon som kan bekräfta ifall det stämmer?

moment22
2008-02-06, 19:23
Jag lägger mig klockan 21-22 om jag vill vara pigg :D Funkar prima.

Rahf
2008-02-06, 21:01
Jag håller mig sysselsatt. Stillasittande och långtråkigt arbete är stora energibovar just rent psykiskt.

Larsson85
2008-02-07, 10:39
Nu har jag ringt till min läkare och bett om att få ta prover. Jag har börjat "självmedicinera" mig med vitamineral och faktiskt märkt ganska stor skillnad. Frågan är nu hur lång tid innan provtagningen jag ska sluta med detta så att de inte påverkar. Om jag har en riktig järnbrist så vill jag ju få det dokummenterat så att jag kan få det på recept.

Hur lång tid tar det innan det järn som jag stoppar i mig är förbrukat och ur systemet?

Eddie Vedder
2008-02-07, 11:36
Hur lång tid tar det innan det järn som jag stoppar i mig är förbrukat och ur systemet?

Det tar lång tid om man har bra järnstatus. Järn lagras i levern och du har ständigt ett förråd om allt är som det ska. Att tömma sina järndepåer tar lång tid.

Så om du har dålig järnstatus i dagsläget men får ordning på det så ska du nog inte oroa dig för att det tar slut bara sådär.:)

z_bumbi
2008-02-07, 11:43
Nu har jag ringt till min läkare och bett om att få ta prover. Jag har börjat "självmedicinera" mig med vitamineral och faktiskt märkt ganska stor skillnad. Frågan är nu hur lång tid innan provtagningen jag ska sluta med detta så att de inte påverkar. Om jag har en riktig järnbrist så vill jag ju få det dokummenterat så att jag kan få det på recept.

Hur lång tid tar det innan det järn som jag stoppar i mig är förbrukat och ur systemet?

Ska du testa en brist är det ingen höjdare att stoppa i sig mer av det du tror du har brist på och då särskilt nite mineraler som lagras i kroppen. Vänta med allt sådant tills du har utfört testerna.

Sen är blodpudding en höjdare för att få upp järnvärdena så du kan slippa äta järntillskott om du nu har en brist.

Larsson85
2008-02-07, 11:52
OK, jag slutar nu :)