handdator

Visa fullständig version : Varför hjälm i bilracing?


Cupofcoffee
2008-02-05, 10:56
Ännu en fånig fråga kanske. Men när du smäller en bil i 50 knutar far ditt huvud framåt i 14G-15G. Det väger helt plötsligt 50 gånger mer än normalt. Räkna med 2 kilonewton över nacken - alltså nästan 200KG.

Hur motiverar man hjälmen? Alltså - i vilken bilkatastrof kommer en hjälm hjälpa mer än stjälpa? Det känns som att mer vikt på huvudet == dålig idé.


(förlåt fysiken - jag stal den från topgear (http://www.youtube.com/watch?v=vwRtM8J_F8Q). (@02:00) )

krebbe
2008-02-05, 10:58
Ännu en fånig fråga kanske. Men när du smäller en bil i 50 knutar far ditt huvud framåt i 14G-15G. Det väger helt plötsligt 50 gånger mer än normalt. Räkna med 2 kilonewton över nacken - alltså nästan 200KG.

Hur motiverar man hjälmen? Alltså - i vilken bilkatastrof kommer en hjälm hjälpa mer än stjälpa? Det känns som att mer vikt på huvudet == dålig idé.


(förlåt fysiken - jag stal den från topgear (http://www.youtube.com/watch?v=vwRtM8J_F8Q). (@02:00) )

Grejen är väl att man även har en stödkrage som håller fast huvudet så all belastning inte går på nacken?

Angel
2008-02-05, 10:58
När man flyger ut genom rutan och får glassplitter i hela ansiktet och den flyger in i en stolpe och knäcker skallen.

DanielF
2008-02-05, 10:58
För när huvudet dunkar in i alla rör och fasta delar i bilen känns det nog bättre med en hjälm på huvudet än en toppluva.

Slartibartfast
2008-02-05, 10:59
Ifrågasätter du verkligen hjälmens betydelse i bilsport?

Vinter
2008-02-05, 11:01
Haha, tack för att du gjorde morgonen lite roligare iaf :D

Cupofcoffee
2008-02-05, 11:03
Nej. Jag undrar vad motiveringen är.

Personligen har jag aldrig slagit i någon del annat än sidorutan i bilen - men jag är inte särskilt lång. Vad gäller att flyga ur bilen så antar jag väl att man sitter fast med bälte.

Grejen är väl att man även har en stödkrage som håller fast huvudet så all belastning inte går på nacken?

Det kan nog stämma - åtminstonde i profesionell racing. Men har du varit på någon öppen bandag någon gång? Jag har aldrig sett en amatör med stödkrage. Och - på tal om topgear - de kör ofta med hjälm men aldrig med krage.

Vinter
2008-02-05, 11:07
Leta upp någon racing/rally crash på youtube och ta reda på varför förarna har hjälm.

Ditt huvud är hårt nog att slå igenom sidorutan men inte hållbart nog för att inte ta skada av smällen.

Motorbreath
2008-02-05, 11:08
Bättre att ha hjälm istället för att slå huvet i ruta/bur/b-stolpe etc.

Cupofcoffee
2008-02-05, 11:18
[...] Ditt huvud är hårt nog att slå igenom sidorutan men inte hållbart nog för att inte ta skada av smällen.

Det låter rimligt.

Känner du till någon allmänt tillgänglig skadestatistik från motorsporten? Typ siffror på antalet nackskador mot antalet (förebyggda?) krossade skallar?

MasterChief
2008-02-05, 12:57
När jag blev påkörd av en 24-meters långtradare önskade jag att jag haft hjälm på mig. För kraften gjorde att huvudet slängdes in i sidorutan och hela ansiktet blev blått av blödningar. Hade det var en aning mer kraft hade jag knäck skallen i två bitar. Söderslitna muskler pga av "ökad huvudvikt" är att föredra framför trasig livsavgörande vävnad (som intakt hjärnstruktur osv).

teargaz
2008-02-05, 13:20
Ännu en fånig fråga kanske. Men när du smäller en bil i 50 knutar far ditt huvud framåt i 14G-15G. Det väger helt plötsligt 50 gånger mer än normalt. Räkna med 2 kilonewton över nacken - alltså nästan 200KG.

Hur motiverar man hjälmen? Alltså - i vilken bilkatastrof kommer en hjälm hjälpa mer än stjälpa? Det känns som att mer vikt på huvudet == dålig idé.


(förlåt fysiken - jag stal den från topgear (http://www.youtube.com/watch?v=vwRtM8J_F8Q). (@02:00) )


Det flyger ganska mycket grejjer när det smäller. Då kan det vara skönt att inte få dom prylarna i ansiktet.
Sen kanske det är skönt att slippa ha håret fladdrande i 360km/h och slippa vinddrag olje/grus stänk i ansiktet/ögonen.
Den dämpar den ljudet en hel del så att man slipper sitta i 140db i öronen.

Om jag fick välja, så hade jag nog haft hjälm på mig. Jag tror inte Kenny Bräck ångrade sig att han tog på sig krukan heller.

BIZjVm95pfg

Idag finns det nåt som heter HANS (Head and neck support) Det är vajrar som sitter mellan hjälm och bil för att motverka gkrafterna vid impact.

Jazen
2008-02-05, 15:44
i top gear kör dom oftast inte med hjälm eller kragar överhuvudtaget, med tanke på finbilarna dom tok kör på banan....tänk ifall du voltar med bilen, har du inte hel/halvbur så får saker intryckta mot dig, kul o slå huvudet i taket då..som teargaz säger, proffesionella förare har just vajrar som ska förebygga den där "slungande" effekten vid krock....har du suttit i en ban/rallybil så sitter man jäääävligt klistrat kan jag berätta för dig...ta t.ex top fuel bilar som krockar i 250-300km/h, dom sitter så tajt och spänt, kul när dom bilarna flippar och du inte har hjälp, bara säga adjö till huvve.