handdator

Visa fullständig version : axelproblem/nybörjare


ferrigno
2008-02-05, 10:42
Tja, jag är ny i gemet men har kört lite vikter hemma vilket jag tänker fortsätta med ett tag. Jag är inte ute efter att bli en biff, bara öka massan och styrkan en aning. Problemet är att jag har svårt att träna axlarna. vid alla övningar vare sig det är superlätta tyngder eller tunga där jag kommer åt axlarna knakar det och liksom krasar inne i axellederna. Ska det göra det? Det kvittar också vilken vinkel jag övar i. Det gör inte ont men det låter ju obehagligt. Några tankar eller ideer? Har andra samma problem?

Commando1980
2008-02-05, 12:35
Tja, jag är ny i gemet men har kört lite vikter hemma vilket jag tänker fortsätta med ett tag. Jag är inte ute efter att bli en biff, bara öka massan och styrkan en aning. Problemet är att jag har svårt att träna axlarna. vid alla övningar vare sig det är superlätta tyngder eller tunga där jag kommer åt axlarna knakar det och liksom krasar inne i axellederna. Ska det göra det? Det kvittar också vilken vinkel jag övar i. Det gör inte ont men det låter ju obehagligt. Några tankar eller ideer? Har andra samma problem?


gå till kiropraktor/naprapat etc om du är orolig

ett tips kan vara att träna axlarna som andra muskelgrupp (om du nu inte gör det redan) i ett pass...dvs lägga in axlar efter bröst eller ryggövningar eftersom de då redan är "varma"...alternativt att värma upp mer..(eller både och)

sedan oroa dig inte över att bli biff, kan garantera att det inte händer över en natt ;)

ferrigno
2008-02-06, 18:22
Tackar hjärtligast för tipsen. Jag ska jobba på det, annars får det bli naprapaten. Kiropraktor har jag varit hos, ingen höjdare för min del.



sedan oroa dig inte över att bli biff, kan garantera att det inte händer över en natt ;)

Jag nämnde det där med "biff" bara för att visa var min ambitionsnivå ligger. Inte för att jag är orolig för att bli en "biff".

cakmak
2008-02-06, 18:43
Kul att du börjat träna! Jag har inte alltför mycket erfarenhet ifrån gymet men axlar ska man vara lite försiktig med i början, se gärna över övningsutföranden på övningsbanken som finns här på forumet så att övningarna blir rätt.

Tänker du träna ett tag framöver kan det vara en god idé att träna upp rotatorcuffarna som är viktiga för balansen när man tränar axlar.

Jag själv tog väldigt lätt på mina känningar i början men det kan slå tillbaks på en ganska hårt om man inte är försiktig.

Se över vad du vill ha ut av din träning och hur länge du vill träna. I längden kan det vara bra med "osynliga muskler". :)

Glada Grodan
2008-02-08, 00:55
Tycker du ska träna cuffarna om du inte gör det redan. Det har löst mycket av mina axel problem.

Hade även en inflammation i ena axeln som jag gick med i 4 mån fick en kortison spruta i leden och efter 2v var axeln helt ok och jag har aldrig haft problem med den igen.

Caboose
2008-02-08, 01:09
Bra användarnamn om du inte vill bli biff ;) skämt åsido.
Ta det lugnt ibörjan som föregånde talare har sagt, så ska du se att det släpper. Jag har själv knakande leder och det är inget farligt om det inte gör ont, vilket det tydligen inte gjorde för dig. Kör hårt!