handdator

Visa fullständig version : Beta-alanin, verkningslöst?


Racso
2008-02-05, 01:57
"Carnosine (Carn) occurs in high concentrations in skeletal muscle is a potent physico-chemical buffer of H(+) over the physiological range. Recent research has demonstrated that 6.4 g.day(-1) of beta-alanine (beta-ala) can significantly increase skeletal muscle Carn concentrations (M-[Carn]) whilst the resultant change in buffering capacity has been shown to be paralleled by significant improvements in anaerobic and aerobic measures of exercise performance. Muscle carnosine increase has also been linked to increased work done during resistance training. Prior research has suggested that strength training may also increase M-[Carn] although this is disputed by other studies. The aim of this investigation is to assess the effect of 10 weeks resistance training on M-[Carn], and, secondly, to investigate if increased M-[Carn] brought about through beta-ala supplementation had a positive effect on training responses. Twenty-six Vietnamese sports science students completed the study. The subjects completed a 10-week resistance-training program whilst consuming 6.4 g.day(-1) of beta-ala (beta-ALG) or a matched dose of a placebo (PLG). Subjects were assessed prior to and after training for whole body strength, isokinetic force production, muscular endurance, body composition. beta-Alanine supplemented subjects increased M-[Carn] by 12.81 +/- 7.97 mmol.kg(-1) dry muscle whilst there was no change in PLG subjects. There was no significant effect of beta-ala supplementation on any of the exercise parameters measured, mass or % body fat. In conclusion, 10 weeks of resistance training alone did not change M-[Carn]."

The effects of 10 weeks of resistance training combined with beta-alanine supplementation on whole body strength, force production, muscular endurance and body composition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18175046?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Ola Wallengren
2008-02-05, 10:19
Denna studien skall definitivt läggas till de övriga vad gäller effektiviteten av b-alanin. jag tror däremot att de inte testade så uthållighetskrävande aktiviteter i denna studie och man kanske inte skulle förvänta sig en förbättring i de tester.

Racso
2008-02-05, 20:23
Jo precis, det är där (uthållighet) de flesta anspråk görs gällande beta-alanin.

BA är väl kanske mindre lämpligt för oss som bara lyfter vikter.

Pepz
2008-02-06, 09:46
jag har läst hela den.
de mätte framför allt maxstyrka i denna och där borde det inte ge någon effekt. Effekten är nog mer vid totalt uttröttande arbete det är också där man sett effekter i tidigare studier. Där det totalt utförda arbetet ökade..

"Carnosine (beta-alanyl-l-histidine) is present in high concentrations in human skeletal muscle. The ingestion of beta-alanine, the rate-limiting precursor of carnosine, has been shown to elevate the muscle carnosine content. We aimed to investigate, using proton magnetic resonance spectroscopy (proton MRS), whether oral supplementation with beta-alanine during 4 wk would elevate the calf muscle carnosine content and affect exercise performance in 400-m sprint-trained competitive athletes. Fifteen male athletes participated in a placebo-controlled, double-blind study and were supplemented orally for 4 wk with either 4.8 g/day beta-alanine or placebo. Muscle carnosine concentration was quantified in soleus and gastrocnemius by proton MRS. Performance was evaluated by isokinetic testing during five bouts of 30 maximal voluntary knee extensions, by endurance during isometric contraction at 45% maximal voluntary contraction, and by the indoor 400-m running time. beta-Alanine supplementation significantly increased the carnosine content in both the soleus (+47%) and gastrocnemius (+37%). In placebo, carnosine remained stable in soleus, while a small and significant increase of +16% occurred in gastrocnemius. Dynamic knee extension torque during the fourth and fifth bout was significantly improved with beta-alanine but not with placebo. Isometric endurance and 400-m race time were not affected by treatment. In conclusion, 1) proton MRS can be used to noninvasively quantify human muscle carnosine content; 2) muscle carnosine is increased by oral beta-alanine supplementation in sprint-trained athletes; 3) carnosine loading slightly but significantly attenuated fatigue in repeated bouts of exhaustive dynamic contractions; and 4) the increase in muscle carnosine did not improve isometric endurance or 400-m race time."

beta-Alanine supplementation augments muscle carnosine content and attenuates fatigue during repeated isokinetic contraction bouts in trained sprinters.

Derave W, Ozdemir MS, Harris RC, Pottier A, Reyngoudt H, Koppo K, Wise JA, Achten E.
Dept. of Movement and Sport Sciences, Ghent Univ., Watersportlaan 2, B-9000 Ghent, Belgium. Wim.derave@ugent.be





"This study examined the effects of 28 days of beta-alanine supplementation on the physical working capacity at fatigue threshold (PWCFT), ventilatory threshold (VT), maximal oxygen consumption (VO2-MAX), and time-to-exhaustion (TTE) in women. Twenty-two women (age+/-SD 27.4+/-6.1 yrs) participated and were randomly assigned to either the beta-alanine (CarnoSyn) or Placebo (PL) group. Before (pre) and after (post) the supplementation period, participants performed a continuous, incremental cycle ergometry test to exhaustion to determine the PWCFT, VT, VO2-MAX, and TTE. There was a 13.9, 12.6 and 2.5% increase (p<0.05) in VT, PWCFT, and TTE, respectively, for the beta-alanine group, with no changes in the PL (p>0.05). There were no changes for VO2-MAX (p>0.05) in either group. Results of this study indicate that beta-alanine supplementation delays the onset of neuromuscular fatigue (PWCFT) and the ventilatory threshold (VT) at submaximal workloads, and increase in TTE during maximal cycle ergometry performance. However, beta-alanine supplementation did not affect maximal aerobic power (VO2-MAX). In conclusion, beta-alanine supplementation appears to improve submaximal cycle ergometry performance and TTE in young women, perhaps as a result of an increased buffering capacity due to elevated muscle carnosine concentrations."

PMID: 17136505 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Effects of beta-alanine supplementation on the onset of neuromuscular fatigue and ventilatory threshold in women.

Stout JR, Cramer JT, Zoeller RF, Torok D, Costa P, Hoffman JR, Harris RC, O'Kroy J.
Department of Health and Exercise Science, University of Oklahoma, Norman, OK 73019-6081, USA. jrstout@ou.edu


BA verkar inte ha den akuta effekt som många tillskriver den..

Toljanen
2008-02-06, 11:37
Jag har alltid varit skeptisk till dom flesta tillskotten som anses öka prestationsförmågan (förutom kreatin).

Senast jag bestälde maltodextrin tog jag även en burk beta-alanin eftersom det nästan var gratis. På burken stod det att man skulle ta 1-2 teskedar 0,5-1 h innan träning så jag drog till med 3 teskedar. Efter 10 min kom stickningarna som kulminerade efter ca 30 min. När jag sedan började träna slog jag PB i nästan alla set och övningar. Något sådant har inte inträffat under min 10 åriga träningstid. I dom tre efterföljande passen upplevde jag liknande ökningar fast då minskade jag dosen till 2 teskedar.

Ökningarna märks tydligast i dom sista seten samt i övningarna som jag kör sist i passet. På mig verkar beta-alanin ha en akut effekt.

schabo-labo
2008-02-06, 19:01
Jag har alltid varit skeptisk till dom flesta tillskotten som anses öka prestationsförmågan (förutom kreatin).

Senast jag bestälde maltodextrin tog jag även en burk beta-alanin eftersom det nästan var gratis. På burken stod det att man skulle ta 1-2 teskedar 0,5-1 h innan träning så jag drog till med 3 teskedar. Efter 10 min kom stickningarna som kulminerade efter ca 30 min. När jag sedan började träna slog jag PB i nästan alla set och övningar. Något sådant har inte inträffat under min 10 åriga träningstid. I dom tre efterföljande passen upplevde jag liknande ökningar fast då minskade jag dosen till 2 teskedar.

Ökningarna märks tydligast i dom sista seten samt i övningarna som jag kör sist i passet. På mig verkar beta-alanin ha en akut effekt.
Tre teskedar? Var det rent beta-alanin?

Fairing
2008-02-06, 20:01
Tre teskedar? Var det rent beta-alanin?

om det var det så pratar vi ca. 15g BA

Pepz
2008-02-06, 21:16
Jag har alltid varit skeptisk till dom flesta tillskotten som anses öka prestationsförmågan (förutom kreatin).

Senast jag bestälde maltodextrin tog jag även en burk beta-alanin eftersom det nästan var gratis. På burken stod det att man skulle ta 1-2 teskedar 0,5-1 h innan träning så jag drog till med 3 teskedar. Efter 10 min kom stickningarna som kulminerade efter ca 30 min. När jag sedan började träna slog jag PB i nästan alla set och övningar. Något sådant har inte inträffat under min 10 åriga träningstid. I dom tre efterföljande passen upplevde jag liknande ökningar fast då minskade jag dosen till 2 teskedar.

Ökningarna märks tydligast i dom sista seten samt i övningarna som jag kör sist i passet. På mig verkar beta-alanin ha en akut effekt.

ja men inte för alla andra eller?;)
Låter som om du fått en redig placeboeffekt. Jäkligt bra det med. men det behöver ju inte betyda att BA ger en akut effekt annat än stickningarna.
bevisat är att det tar flera veckor att nå höjningarna på karnosinet. i ett exempel gav 4veckors supplementering en höjning med 64% vid 6,4g/dag("The absorption of orally supplied beta-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis". Harris RC et al)

Är det någon kunnig som vågar sig på att gissa om BA kan ge andra effekter än just höjda karnosinnivåer?

Toljanen
2008-02-06, 22:15
Inställningen som jag hade före passet och till beta alanin så borde jag snarare ha drabbats av en nocebo effekt istället för placebo effekt.;)
Sedan tror jag inte att en tesked väger 5 g utan mindre med tanke på hur mycket det finns i burken samt att den bara väger 400 g (FX-beta).

Pepz
2008-02-06, 23:02
Inställningen som jag hade före passet och till beta alanin så borde jag snarare ha drabbats av en nocebo effekt istället för placebo effekt.;)
Sedan tror jag inte att en tesked väger 5 g utan mindre med tanke på hur mycket det finns i burken samt att den bara väger 400 g (FX-beta).

du fick ju stickningar eller hur. Pang! du tror att det ger effekt.

Finns inga bevis för en akut effekt så det spelar ingen roll att du säger "det funkade för mig"

Snorlös
2008-02-06, 23:06
du fick ju stickningar eller hur. Pang! du tror att det ger effekt.

Finns inga bevis för en akut effekt så det spelar ingen roll att du säger "det funkade för mig"


Det är väl därför skiten säljer naturligtvis, för att man får en akut effekt, nämligen stickningar, guldgruva för företagen

Pepz
2008-02-06, 23:09
Det är väl därför skiten säljer naturligtvis, för att man får en akut effekt, nämligen stickningar, guldgruva för företagen


i mångt och mycket så tror jag det med.

Men jag tror att BA är ett bra tillskott om man använder det på rätt sätt.
Det är inte till för gemene mans gymträning imho.
tränar man extremt långa pass eller mer pump-inriktat så kanske.

Kanske för AF? :D

LunaSpice
2008-02-07, 01:24
Jag förstår att ni i detta sammanhang söker vetenskapliga bevis eftersom det är det tråden handlar om men jag måste ändå ställa frågan; Spelar det verkligen någon roll huruvida det är "verklig" effekt eller placebo? Som Troljanen skriver, troligen hade nocebo istället inträffat i och med hans inställning från början. Det har gjorts massvis med studier på smärtlindring och placebo t.ex. där man sett minst lika god smärtlindrande effekt trots att studiedeltagarna fick sockerpiller.

Jag menar absolut inte att BA _INTE_ fungerar...jag har själv testat RAGE och är mycket nöjd. Placebo eller inte...

Ola Wallengren
2008-02-07, 08:10
Om vi antar att det bara är placeboeffekt så betalar man ju ändå en del för den och placeboeffekten lär avta rätt snabbt (min gissning är inom en månad eller så), så att betala ca 1100kr per år för detta kan väl kännas lite onödigt.

Om man hela tiden köper nya och dyra tillskott för att jaga placeboeffekten så kanske man bör tänka om och satsa lite på mental träning.

Snorlös
2008-02-07, 08:33
Om vi antar att det bara är placeboeffekt så betalar man ju ändå en del för den och placeboeffekten lär avta rätt snabbt (min gissning är inom en månad eller så), så att betala ca 1100kr per år för detta kan väl kännas lite onödigt.

Om man hela tiden köper nya och dyra tillskott för att jaga placeboeffekten så kanske man bör tänka om och satsa lite på mental träning.

Precis. För det som tillskotten utlovar är ju i mångt och mycket de effekter man garanterat får av vissa olagliga och receptbelagda preparat.

Hur många på kolo skulle köpa ryssfemmor om det blev lika lagligt som proteinpulver?

Skulle tillskotten ha den effekt som företagen utlovar, så skulle samma biverkningar finnas vid bruk av dessa. Verkar som att folk inte förstår det eller inbillar sig att det finns tillskott med samma effekter men inga biverkningar.

Fairing
2008-02-07, 09:13
i mångt och mycket så tror jag det med.

Men jag tror att BA är ett bra tillskott om man använder det på rätt sätt.
Det är inte till för gemene mans gymträning imho.
tränar man extremt långa pass eller mer pump-inriktat så kanske.

Kanske för AF? :D

KCG (med beta alanin) har många AF killar & tjejer fått bra resultat av.Jag har för mig att en Svensk mästare ökade runt 10% i dips och chins :D

Vi har sålt produkter med beta alanin i sedan 1995 så det är inge nyhet med B-A. Mest är det uthållighetsidrottare som har handlat men även många inom eliten i rena styrkeidrotter. Sent 90-tal såldes det tom. på Bosön till eliten inom friidrott (ni vet dom som inte äter tillskott)

På tal om placebo. Sveriges främsta tränare inom hästsport ger sina hästar KCG & Beta alanin och hästarna får placeboeffekt och springer in mångmillionbelopp.90g KCG innan varje lopp:thumbup:

Pepz
2008-02-07, 21:03
kan vi enas om att den akuta effekten av BA bör studeras?

Jag tror att BA kan vara bättre än många andra populära tillskott, och ett av de få som faktiskt ger en reell effekt.

Degpekka
2008-02-08, 01:02
jag skulle kunna köra med BA enbart för att jag älskar sticket! Bara jag som tänder till av det? :) Riktigt skönt är det!

Whistler
2008-02-08, 01:46
Hur var det nu med B-A och taurin?

Ökade inte kroppens behov av taurin när man tillförde extra B-A och att B-A inte användes optimalt om det inte fanns tillräckligt med taurin tillgängligt?

Hur stod sig den postade studien i avseende av taurin-nivåer?

Racso
2008-02-08, 02:02
Jag kanske är ensam om detta, men jag häller längre inte i mig ämnen som inte direkt påvisat ger mig något resultat.

Jag menar om en riklig konsumption av mejeriprodukter ökar risken för cancer i prostatan, vad är då potentialen i helt isolerade ämnen i relativt enorma mängder.

SÅ mycket ger det mig inte, och eftersom det änsålänge inte finns belägg för goda förbättringar inom styrketräning, så håller jag mig till enbart EAA samt kreatin.

Sverker
2008-02-08, 07:13
Hur var det nu med B-A och taurin?

Ökade inte kroppens behov av taurin när man tillförde extra B-A och att B-A inte användes optimalt om det inte fanns tillräckligt med taurin tillgängligt?

Hur stod sig den postade studien i avseende av taurin-nivåer?


Ämnena är mycket lika i sin uppbyggnad ( på molekylnivå ) och det är inte omöjligt att de konkurrerar med varandra på olika ställen i kroppen.
Eftersom jag inte har full koll har jag tidigare spekulerat i olika trådar om detta och vilken betydelse det har för oss som tränar.

Ökar behovet av taurin när man använder beta-alanin så behöver man nog skaffa lite kunskap om mängderna. Att chansa hej vilt med en skopa taurin för varje skopa beta-alanin kan inte sluta lyckligt:(

Ola Wallengren
2008-02-08, 08:30
Du kanske också har rört ihop det med histidin eftersom det behövs för bildandet av karnosin (beta-alanyl-histidin) från b-Ala. I så fall tror jag inte det är nödvändigt att tillföra extra histidin på en diet med relativt högt proteinintag.

schabo-labo
2008-02-08, 08:41
Det är nog Taurin han menar, tydligen ska man äta Taurin vid maxdoser av Beta-alanin. Hur mycket Taurin som är lagom har inte klargjorts.
Denna tråden spekuleras det i:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108464&highlight=beta-alanin+taurin
Du kanske också har rört ihop det med histidin eftersom det behövs för bildandet av karnosin (beta-alanyl-histidin) från b-Ala. I så fall tror jag inte det är nödvändigt att tillföra extra histidin på en diet med relativt högt proteinintag.

Fairing
2008-02-08, 09:02
Mycket som Roger Harris har skrivit om Taurin / beta alanin under 10 år ligger i min kraschade dator. Skall se om det går att rädda på något sätt. Han är väl den som forskat mest på B-A och han menade att ett högt intag B-A (+8-9g/dag) krävde extra tillskott Taurin

Har hört talas om att man skall ta kopior på viktiga saker men jag har slarvat med det:em:

Ola Wallengren
2008-02-08, 11:10
Man bör förmodligen inte supplementera med extra taurin när man tar b-Ala

In agreement with a previous study (Harris et al., 2006),
supplementation was not associated with any reduction in
muscle taurine arising from increased competition
between b-alanine and taurine for transport into muscle
cells (Jessen, 1994; Ramamoorthy et al., 1994). The lack
of any decrease in taurine was evident both at the whole
muscle and single fibre level.

Hill CA, Harris RC, Kim HJ, Harris BD, Sale C, Boobis LH, Kim CK, Wise JA. Influence of beta-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity. Amino Acids. 2007 Feb;32(2):225-33

Fairing
2008-02-08, 11:20
Man bör förmodligen inte supplementera med extra taurin när man tar b-Ala

OK,?? måste nog försöka få fram det han skrev så vi får klarhet i detta.

Undra om det tom inte står i någon tråd här på kollo när jag klippte & klistrade från mejl ?

Fairing
2008-02-08, 11:28
För katter:

Abstract
We have used β-alanine, a competitive inhibitor of taurine transport, to perturb taurine stores in cats, a species dependent on dietary taurine to maintain such stores. β-Alanine was supplied in the drinking water for 20 weeks to cats receiving adequate taurine nutrition and to cats that had been deprived of dietary taurine for a long period of time. Tissue taurine concentrations were greatly reduced in both groups of cats. Large amounts of β-alanine accumulated in visceral tissues of both groups of cats and in neural tissues of taurine-deprived cats, but only small amounts accumulated in neural tissues of taurine-supplemented cats. Bile acids conjugated to β-alanine were found in bile, especially of taurine-deprived cats.

Ola Wallengren
2008-02-08, 12:22
I artikeln son jag citerade så står det något om detta, har iofs för mig att det gällde möss, där de trodde att det berodde på de väldigt höga doserna b-ala som använts och att det ju till synes inte påverkade taurinnivåerna hos människor som fick "normala" doser.
Det verkar ju i alla fall dumt att blanda taurin och beta-alanin i samma produkt.

Fairing
2008-02-08, 12:40
I artikeln son jag citerade så står det något om detta, har iofs för mig att det gällde möss, där de trodde att det berodde på de väldigt höga doserna b-ala som använts och att det ju till synes inte påverkade taurinnivåerna hos människor som fick "normala" doser.
Det verkar ju i alla fall dumt att blanda taurin och beta-alanin i samma produkt.

Fast all information som vi har fått under 12 års tid (forskarna bakom KCG) säger att man skall äta extra taurin vid ett högt Beta alanin intag. Vädigt många produkter innehåller Taurin & Beta alanin av det skälet.

"Beta-alanine

Beta-alanine is a non-essential amino acid that is obtained in the diet primarily from meats containing carnosine, a naturally occurring peptide made up of beta-alanine and L-histidine. Beta-alanine serves a variety of functions in the body, but perhaps its most important role is to help formulate carnosine, which is not absorbed intact from food sources.

Carnosine has long been celebrated as an “anti-aging” compound because it is an antioxidant, prevents glycation (a processes whereby excess sugar in the bloodstream damages body proteins, contributing to Alzheimer’s disease and other problems), and extends the lifespan of individual cells. But more recently scientists have discovered that carnosine has a powerful role in exercise performance. Specifically, it helps the muscles maintain normal pH levels during intense exercise.

Consistent, high-intensity exercise naturally increases the muscle carnosine concentration, but research has shown that taking a daily beta-alanine supplement increases it far more than training and a carnosine-rich diet can. As muscle carnosine levels increase, performance in high-intensity workouts (such as the resistance and cardio workouts you’re doing in the Lean Look program) improves. For example, a joint study by British and South Korean researchers found that four weeks of supplementation with beta-alanine increased the muscle concentration of carnosine by 64 percent and increased anaerobic exercise performance by 14 percent.

Other studies have produced contrary results, however. Researchers at the University of Ghent, Belgium, and the University of Chichester, England, recently investigated whether beta-alanine supplementation would raise the carnosine concentration in the calf muscles of trained sprinters and whether it would enhance performance in a pair of strength/endurance tests and a single-sprint race simulation.

Fifteen male sprinters with 400-meter times under 52 seconds took either a beta-alanine supplement or a placebo daily for four weeks. The athletes completed three performance tests both before and after the supplementation period: a 400-meter sprint, five sets of 30 maximal-effort leg extensions, and a maximal-duration isometric contraction of the knee extensors.

Supplementation increased the carnosine concentration of the gastrocnemius muscle by 37%, compared to a 16% increase in the placebo group. In the multiple-set strength test, the beta-alanine group increased its maximal torque significantly more than the placebo group in the first two sets but not the last three. Supplementation had no effect on isometric endurance or 400m sprint time.

There are several beta-alanine supplements on the market that are formulated especially for exercisers and which I’ve listed below. Some also contain L-histidine or other nutrients. The beta-alanine dosage level that has been proven effective in studies is 3-6 grams daily; I would say 1 to 4 grams daily is plenty.

I should note that there is one strange but totally harmless side effect of beta-alanine supplementation, which affects roughly half of those who take it. Parathesia is a fancy name for a transient and benign tingling sensation in the upper extremities resulting from beta-alanine’s actions as a neurotransmitter. High levels of beta-alanine supplementation have also been known to result in taurine depletion (i.e. reduced cellular stores of the amino acid taurine), which may make concomitant taurine supplementation advisable.

schabo-labo
2008-02-08, 17:11
Tack Mr Fairing för infot. Enligt vad jag läst finns det inga nackdelar med att ta hela dags-dosen i ett svep? Har för vana att ta ca en tesked innan träningen, ibland blandar jag även i lite i vattnet som jag har under själva passet. Till beta-alaninet har jag även vanligt kreatin monohydrat. Men jag tar bara beta-alanin på träningsdagar. Nån som ser några nackdelar med upplägget?

Förresten stör det mig lite att sprinterserna ej förbättrade sitt 400m lopp, utan bara i själva ben-övningen. Förstår inte varför..?

Pepz
2008-02-08, 22:37
ta BA varje dag! karnosinnivåerna bara ökar med tiden.. upp till 80% på 10veckor har man sett.. undrar var gränsen går?

Mehdi
2008-02-09, 01:49
Hur mkt BA är en vanlig dos? Jag tror inte att jag skulle fixa 1g l-carnosine pga stickningar.

schabo-labo
2008-02-09, 12:54
ta BA varje dag! karnosinnivåerna bara ökar med tiden.. upp till 80% på 10veckor har man sett.. undrar var gränsen går?Wow, där ser man. Får försöka få det som rutin att ta det varje dag.

Hur mkt BA är en vanlig dos? Jag tror inte att jag skulle fixa 1g l-carnosine pga stickningar. 4gram är dagsdosen enligt den burken jag har från Primaforce. Men gissninsvis varierar det en hel del beroende på hur mycker muskler man har.