handdator

Visa fullständig version : Äta & Träna rätt, behöver råd!


Schrodz
2008-02-05, 01:33
Hej kära vänner! Så här ligger det till..

Jag är en kille på 18 år som är ca 177 cm & väger i runda slängar ungefär 66 kilo.. Jag vet att det finns massa trådar om deffning,träning osv, men känns som att en kille som mig knappast skulle behöva göra en superdeff för att nå mitt mål, som är att få fastare muskler.. Dvs, Magrutor (har hört att tjejer gillar sånt) fastare bröstmuskler & muskulösa armar..
Jag tränar ishockey 3-4 gånger i veckan + 1 match, ibland 2, och nu ska jag börja gymma igen (slutade i höstas efter 12 veckor, så jag är ingen muskelknutte, som ni kanske har räknat ut..)

Så min fråga till er kunniga där ute är: Hur mycket behöver jag tänka på min kost, när jag äter den för att få mina mål? På sikt sen ska jag även bygga upp mig inför nästa säsong, så även då skulle jag behöva veta om det är något att se upp för så jag tappar det jag en gång byggt upp?

Rör jag på mig tillräckligt när det gäller hockeyn, eller behöver jag ut o springa lite?

Jag är ganska kräsen när det gäller mat, men antar att jag får bita ihop lite, men förmodligen kommer jag inte kunna stoppa i mig fisk & ägg.. Sen att ta en varannan helg är såklart helt förbjudet eller? Skriv gärna med vad det finns för drycker att rekomendera.. Både som dryck till maten och till fikat ;)

Frågorna är många, men jag hoppas att få en klarare bild av det hela..

Ber om ursäkt om det finns en liknande tråd och ni får gärna länka till den isånnafall! :)

/Jonas

J de Koof
2008-02-05, 01:39
Hockey hela veckan nästan...

Har ni inte fysträning i samband med hockeyn? För 150 år sen när jag gick i gymnasiet hade hockeykillarna de mest imponerande fysikerna som man kunde tänka sig, det är ungefär dit jag siktar fortfarande....

/J

Schrodz
2008-02-05, 01:46
Nej det har vi inte just nu.. Blir mer framåt sommaren.. Vet faktiskt inte varför vi inte har det, men det går bra för oss iallafall! :D

Hittade inte hur man editade tråden, så det får bli här.. Även tips på mat före & efter träning vore grymt! Fast det kan jag nog läsa om i en hel del andra trådar kom jag på nu i skrivande stund ^^

Eddie Vedder
2008-02-05, 12:45
Även tips på mat före & efter träning vore grymt!

Lättare att nämna något om du först ger en bild av hur och vad du äter nu. Hur ser dagen ut med matintag och träning och vilken typ av mat brukar det vara.

"Träningsmat" är något som egentligen inte existerar, eller så kan man vända på det och s'ga att ALL mat är träningsmat. Min poäng är att vilken typ av käk man stoppar i sig är underordnad korrekta mängder och hyfsad näringstiming såvida det inte är rena självmisshandelskosten.;)

exzs
2008-02-05, 13:10
Magrutor (har hört att tjejer gillar sånt)
HAHAHA! :laugh:

Schrodz
2008-02-05, 13:14
Lättare att nämna något om du först ger en bild av hur och vad du äter nu. Hur ser dagen ut med matintag och träning och vilken typ av mat brukar det vara.

"Träningsmat" är något som egentligen inte existerar, eller så kan man vända på det och s'ga att ALL mat är träningsmat. Min poäng är att vilken typ av käk man stoppar i sig är underordnad korrekta mängder och hyfsad näringstiming såvida det inte är rena självmisshandelskosten.;)

Som det ser ut nu så äter jag väldigt sällan frukost, har ganska svårt för det.. Men brukar äta någon baugette i cafeterian på skolan.. Ost och skinka.. Sen skol-lunchen är oftast väldigt äcklig, så jag brukar äta när jag kommer hem, då blir det antingen några smörgåsar eller tex. Pasta & bacon, köttbullar etc.. Så sen kanske vi tränar senare på kvällen, innan dess kanske jag tar en till smörgås.. Smörgåsarna jag äter är tex. Vetebröd (polarbröd) med ost skinka osv ;D

Så det är ju förmodligen inte världens nyttigaste, fast jag vet inte.. Ska iallafall göra iordning kyckling och pasta nu, o lite keso ;D

Hoppas det inte blev för rörigt där uppe nu!:Virro

Alfred Nobel
2008-02-05, 13:31
Som det ser ut nu så äter jag väldigt sällan frukost, har ganska svårt för det.. Men brukar äta någon baugette i cafeterian på skolan.. Ost och skinka.. Sen skol-lunchen är oftast väldigt äcklig, så jag brukar äta när jag kommer hem, då blir det antingen några smörgåsar eller tex. Pasta & bacon, köttbullar etc.. Så sen kanske vi tränar senare på kvällen, innan dess kanske jag tar en till smörgås.. Smörgåsarna jag äter är tex. Vetebröd (polarbröd) med ost skinka osv ;D

Så det är ju förmodligen inte världens nyttigaste, fast jag vet inte.. Ska iallafall göra iordning kyckling och pasta nu, o lite keso ;D

Hoppas det inte blev för rörigt där uppe nu!:Virro

Kräsna pojke... Du äter på tok för lite och tar inte vara på möjligheterna och fördelarna med gratis skolmat. Den är godare än vad folk egentligen tror.

Kung TexMex
2008-02-05, 14:28
Niklas här ovanför har helt rätt. Du tror inte att skolmaten är god men det är den faktiskt och dessutom är den gratis, så ät.
Minestronesoppan kan du dock få slippa ifall den finns kvar.

Hehe, förutom pasta och bacon/köttbullar en del dagar så äter du bara smörgåsar? :)

Schrodz
2008-02-05, 14:35
Niklas här ovanför har helt rätt. Du tror inte att skolmaten är god men det är den faktiskt och dessutom är den gratis, så ät.
Minestronesoppan kan du dock få slippa ifall den finns kvar.

Hehe, förutom pasta och bacon/köttbullar en del dagar så äter du bara smörgåsar? :)

Mja, i stora drag, visst risgrynsgröt, o på helgerna kan det ju bli lite finare mat :)
Och nej, alltså, skolmaten i från första klass till 9an var helt okej, den var tom. God! Sen när jag kom upp till gymnasiet så var maten så gudomligt äcklig, faktiskt, det är sällan jag äter i skolan.. Tycker det är jävligt synd att det är så dålig mat.. Inte bara jag som tycker det..

L-Sami
2008-02-05, 15:23
Tycker det är jävligt synd att det är så dålig mat.. Inte bara jag som tycker det..

Du blir inte biffig med den där inställningen, skit i vad andra tycker om maten. Det är coolt att tycka om äcklig skolmat, när andra skippar den ;)

dooh
2008-02-05, 15:57
Men gud vad lite du äter!
Och skolmaten suger inte såå mycket (stolt mattant..*host*). Varje skola med självaktning har i vart fall en vettig salladsbuffe och där burkar alltid vara något i dagens meny som går att trycka ner. Så det brukar finnas möjligheter att bli mätt.
Om man inte är för snorkig.
Men snorkiga kids får inga rutor;)

Eddie Vedder
2008-02-05, 17:56
Du skriver att du vill äta rätt för att nå dina mål och om du är sådär kräsen med maten lär du nog behöva skärpa till dig på den fronten till att börja med.

Skolmaten är inte dålig, dessutom är den gratis. Och den typen av mat som man får i skolan, d.v.s. husmanskost, är samma som är allmänt bra att käka.

*Kött, fisk, fågel, ägg- och mejeriprodukter och baljväxter är bra proteinkällor.

*Fullkornsvarianter av spannmålsprodukter (bröd, ris, pasta, havregryn, frukostcerealier m.m.), potatis andra rotfrukter samt frukt och grönsaker får gärna utgöra en bas i din kost.

*Bra fettkällor är fettet i fet fisk, olivolja, rapsolja, smör, ägg, smör, nötter, såser o.s.v.

Sunesha
2008-02-05, 22:50
När jag var grabb och gick gymnasiet var jag lika kräsen som alla andra. Men jag tränade och behövde bli mätt och var hungrig. Så jag åt bara utan och tänka på det. Sen drack jag typ 4-5 glas mjölk. Klart jag gick yrkes gymnasium att inte äta ordentligt är som skjuta sig själv i foten. Samma gäller teori lektioner. En bagge är typ inte mat, det är bara ca 400-500 kcal om den är stor. Tror inte baggarna är hemma gjorde med 100-200 gram kött direkt.

Maten smakade inte alltid top, men nu för tiden har jag hört att det finns salladsbuffér med gratis keso. Jag hade typ käkat en tallrik med keso.

Jag brukade när jag inte gillade nåt käka grova mackor med ris eller potasis på. Men jag behövde maten för orka träna bra ;)

Schrodz
2008-02-05, 23:23
så ni menar om jag äter i skolan så når jag mitt mål? börjar styra offtopic nu, handlar mer om skolmat än något annat ;)

Eddie Vedder
2008-02-05, 23:26
så ni menar om jag äter i skolan så når jag mitt mål? börjar styra offtopic nu, handlar mer om skolmat än något annat ;)

Nej men om du äter bra mat i tillräckliga mängder samt om du har lite offervilja. Bra mat i tillräckliga mängder får du i dig av skolmaten. Är du för kräsen för skolmaten är det svårt att se hur du ska kunna ha disciplin nog för att nå träningsmålen.

Så det är ganska logiskt att tråden gått åt det hållet. Du undrar ju trots allt om bra mat för din träning, gratisbuffén som du får fem dagar i veckan innehåller bra mat för just dom målen.:thumbup:

Koloftw
2008-02-05, 23:31
Är ju dessutom skapligt lätt att välja själv helt hur man vill ha, mycket protein/mycket fett/lite fett/mättande etc. etc.

Schrodz
2008-02-05, 23:36
Kan ju berätta min dag i korta drag.. Antar att ni kommer hitta en hel del fel, here it goes..

Gick upp kl ~11, satt o tog det lugnt till klockan 13, då började jag med maten, som var Kycklingfilé med pasta, keso, gurka & tomater.. Blev vatten att dricka till det..
Vid 14:45 började en liten fyslektion i skolan, inte så jobbig.. Direkt efter vid 16:30 så stack jag iväg till gymmet och var där i ungefär 2 timmar (duschade o bastade o tog det lugnt ;) Sedan åkte jag hem & åt 2 grova mackor, skinka & hushållsost blev det som pålägg & mjölk till.. Gjorde iordning en hönekaka & tog med en liter apelsinjuice som jag tog med till hockeyträningen som började kl 21:30, åt halva mackan typ 21:00.. Sedan direkt efter åt jag andra halvan och drack kvar resterande juice.. Nu sitter jag här o funderar på vad jag ska ta mig till, haha ;)

Det var dagen i korta drag.. hoppas inte på allt för otydlig text :p

Chrillee
2008-02-06, 00:13
Du äter ju vansinnigt lite tycker jag, din hockeyträning lär ju förbruka sjukt mycket kalorier, sen plus ett styrkepass på det.

Så vill du pack on some heat måste du äta mycket mer, av det tjat man fått höra av alla =)

Känns som om att det är på gränsen till underskott?

Schrodz
2008-02-06, 00:24
Du äter ju vansinnigt lite tycker jag, din hockeyträning lär ju förbruka sjukt mycket kalorier, sen plus ett styrkepass på det.

Så vill du pack on some heat måste du äta mycket mer, av det tjat man fått höra av alla =)

Känns som om att det är på gränsen till underskott?

gah, känns som jag ätit ovanligt mycket idag... Om jag äter mer, får jag enklare för att nå mitt mål då? Är det därför all den här träningen inte gett några bra resultat? Jag som trodde jag behövde äta mindre ändå jag :p

Kung TexMex
2008-02-06, 00:26
Lär ju knappast vara ett sammanträffande att du vaknade samtidigt som skolbespisningen slog upp portarna...

Men ett mål mat hade ju suttit alldeles utmärkt mellan gymmet och hockeyträningen. Och om du käkat frukost direkt när du gick upp hade du ju ändå kunnat käka lunch innan du gick till skolan.
Tryck ner mer mat. Två vanliga mackor, en stor macka och ett mål mat... det är ju ingenting.

dooh
2008-02-06, 06:52
Som alla säger. Alldeles för lite mat med så mycket fysisk aktivitet!
Och det finns en stor chans att du inte får några resultat pga energiunderskott. Två lagade mål mat är något att sikta på/dag iaf. Det du äter på en hel dag har jag nog stoppat i mig innan kl 13 en vanlig dag!

Och juicen? Dricker du en liter för att det är gott? Lr har du ett syfte med det?

Ganymedes
2008-02-06, 08:35
Äter du bara ett mål lagad mat om dagen och resten mackor?!

Schrodz
2008-02-06, 08:59
Som alla säger. Alldeles för lite mat med så mycket fysisk aktivitet!
Och det finns en stor chans att du inte får några resultat pga energiunderskott. Två lagade mål mat är något att sikta på/dag iaf. Det du äter på en hel dag har jag nog stoppat i mig innan kl 13 en vanlig dag!

Och juicen? Dricker du en liter för att det är gott? Lr har du ett syfte med det?

Okej, får väll försöka äta mer då*drool* Vet bara inte vad jag ska äta, några tips på enkla maträtter som går relativt fort att tillaga?

Och Juice dricker jag för det är gott samt att det inte är helt onyttigt utan snarare nytttigt?

King Grub
2008-02-06, 09:00
Juice är inte direkt onyttigt, men ger mycket socker och lättdruckna kalorier utan mättnad.

Schrodz
2008-02-06, 09:10
Juice är inte direkt onyttigt, men ger mycket socker och lättdruckna kalorier utan mättnad.

Okej då slutar jag att dricka det med då, så det är bara vatten som gäller? :(

Eddie Vedder
2008-02-06, 09:12
Vet bara inte vad jag ska äta, några tips på enkla maträtter som går relativt fort att tillaga?

Jag menar inte att vara tjatig nu men återigen funkar helt vanligt käk av den typen du hittar på skolmatsedeln. Kopiera en sån i skolan och tillaga sedan några av rätterna där, köttbullar och makaroner, en bukr makrill i tomatsås med ris, stek upp en kycklingfilé och koka pasta, öppna upp en burk bönor och gör en köttfärsröra, potatismos och fiskbullar, sen finns ju alltid gröt, müsli och annan frukostmat där man med lite fantasi kan få ihop en jättekomplett måltid.:thumbup:

Okej då slutar jag att dricka det med då, så det är bara vatten som gäller? :(

Allt är inte svart eller vitt, drick gärna ett glas juice eller två. Men en liter om dagen kanske är att ta i.:)

Var inte blyg för att exprimentera med frukt och grönsaker heller. Finns oerhört goda grönsaker, rotfrukter och frukter om man bara tar sig för att leta lite.*drool*

z_bumbi
2008-02-06, 10:34
Okej då slutar jag att dricka det med då, så det är bara vatten som gäller? :(

Eftersom de flesta verkar överrens om att du äter för lite skulle jag behålla den, det ger som sagt liten mättnad och en del kalorier.

Schrodz
2008-02-06, 14:02
Jag menar inte att vara tjatig nu men återigen funkar helt vanligt käk av den typen du hittar på skolmatsedeln. Kopiera en sån i skolan och tillaga sedan några av rätterna där, köttbullar och makaroner, en bukr makrill i tomatsås med ris, stek upp en kycklingfilé och koka pasta, öppna upp en burk bönor och gör en köttfärsröra, potatismos och fiskbullar, sen finns ju alltid gröt, müsli och annan frukostmat där man med lite fantasi kan få ihop en jättekomplett måltid.


Så jag kan fortsätta äta makaroner & köttbullar o sånt gott? :laugh:
Kan jag äta allt som vanligt, bara äta mer? :D
Pizza på helgerna då?



Eftersom de flesta verkar överrens om att du äter för lite skulle jag behålla den, det ger som sagt liten mättnad och en del kalorier.


Okej, vad bra, lättmjölk då? :D

Dom här svaren var dom sista jag hade tänkt mig :D *popcorn*

Eddie Vedder
2008-02-06, 14:31
Så jag kan fortsätta äta makaroner & köttbullar o sånt gott? :laugh:
Kan jag äta allt som vanligt, bara äta mer? :D
Pizza på helgerna då?

Okej, vad bra, lättmjölk då? :D

Ja till allting. Vad är det som är så konstigt med svaren och som du hade förväntat dig helt annorlunda?

ENBART köttbullar och makaroner är ju förstås ingen bra kost, men visst är det en helt okej måltid. Gärna med krossade tomater och en portion broccoli till det exempelvis så blir måltiden mer komplett.

dooh
2008-02-06, 16:34
hehe, inte lätt det här;)
Men mjölk är ju jättebra för dig att dricka med tanke på att du absolut inte behöver vara orolig för kaloriintaget.
Mat jag tycker är kalas som går snabbt (jag lagar sällan mat som tar mer än 20min om jag ska äta själv) är bla:

Pasta med tonfisk och keso. Koka pasta, krydda avrunnen tonfisk med citron,salt och peppar. Blanda pasta, tonfisk, keso och div grönsaker du gillar. Ät! Tar inte längre tid än det tar att koka pastan.

Omelett/fritata med tex salami eller skinka. Stek överbliven kokt skivad potatis med lite rökt skinka alt salami och tex purjo. Vispa 3 ägg med några droppar mjölk, salt och peppar. Häll i pannan över potatis. Stek på låg värme tills hela har stelnat. Ät med grönsaker och ha ev i tomat under stektiden om du gillar varm tomat. ca 15min. Vill man lyxa kan man kasta i lite ost i det här!

jockemedkniven
2008-02-06, 19:05
hehe, inte lätt det här;)
Men mjölk är ju jättebra för dig att dricka med tanke på att du absolut inte behöver vara orolig för kaloriintaget.
Mat jag tycker är kalas som går snabbt (jag lagar sällan mat som tar mer än 20min om jag ska äta själv) är bla:

Pasta med tonfisk och keso. Koka pasta, krydda avrunnen tonfisk med citron,salt och peppar. Blanda pasta, tonfisk, keso och div grönsaker du gillar. Ät! Tar inte längre tid än det tar att koka pastan.

Omelett/fritata med tex salami eller skinka. Stek överbliven kokt skivad potatis med lite rökt skinka alt salami och tex purjo. Vispa 3 ägg med några droppar mjölk, salt och peppar. Häll i pannan över potatis. Stek på låg värme tills hela har stelnat. Ät med grönsaker och ha ev i tomat under stektiden om du gillar varm tomat. ca 15min. Vill man lyxa kan man kasta i lite ost i det här!


Omelett <3 :hbang:

Tryckte själv i mig en köttbulls/keso omelett för 1½ timme sedan driekt efter gymmet, det är grejjer det.
Bra med protein också, keso, köttbullar, ägg o mjölk...lätt gjort som skam också..

Och sen måste jag hålla med allihopa om skolmaten, helt jävla fantastisk är den, matvrak som man är så får man ju nästan hålla igen :banned ...Och det bästa är ju som någon sa tidigare, salladsbordet...Min skola har mycket bra med massor av bönor, majs, ärtor rivna morötter, sallad, allt möjligt...Och KESO! *flex*

Käka på bara så ska du se att det ger sig ! ;)

larkan
2008-02-06, 20:47
OM du är 177 cm och väger 66 kg, har du inget speciellt högt BMI, och på den onsdagen du tränade 3 gånger på 1 dag. du borde få i dig mycket mer mat. Men att äta rätt är väldigt svårt ibland men jag kan ge dig lite tips av vad jag harbörjat äta och dricka nu när jag har börjat gymma seriöst och spelar fotboll seriöst.

Mat
Kvarg (milbona och kesella), mycket gott och nyttigt
Vitkål , otroligt gott att äta vanligt eller dippa i kvargen.
Havregrynsgröt, mycket snabbt att göra och väldigt nyttigt och bra. (lite mjölk på havregrynsgröten skadar inte)
Jordnötssmör (innehåller mcket nyttiga fetter och proteiner)
Keso
Alla olika frukter som är otroligt goda, helst dom exotiska, dvs mango,ananas och massa mer. Grönsaker gurka,paprika,sallad.
Olika vitlökar i olika smaker och allt man kan köpa på ica och i burkar (dock lite dyrt)

Dryck
Vanligt kranvatten, kolsyrat vatten såsom ramlösa,loka osv.
Coca Cola Light , inga kalorier, mycket god och billig i 1,5 liters flaska. (dock lika dålig som den vanliga colan mot tänderna, men jag bryr mig inte om mina tänder då jag aldrig haft hål)
Coca Cola Zero, godare än coca cola light, men grejjen är att den innehåller aspartam som inte är bra.


Det finns massa olika förslag på mat du kan käka ifall du går in på recept och olika andra trådar som folk har skapat.

Jaeric
2008-02-06, 21:37
Kolla i den här tråden ifall du vill ha tips på bra och god mat som du kan käka mycket av. Många som är jätte lätta att laga också.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=65397

Fått massvis med tips därifrån!

Lycka till! :)

Schrodz
2008-02-07, 00:39
Kolla i den här tråden ifall du vill ha tips på bra och god mat som du kan käka mycket av. Många som är jätte lätta att laga också.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=65397

Fått massvis med tips därifrån!

Lycka till! :)


Tack så mycket alla för svaren! Är mycket givande och jag börjar få lite mer koll på saker & ting.. Försöker äta så mycket som ni sagt, men det är ganksa svårt nu till en början.. Får oftast slänga lite då jag blir proppmätt.. Men antar att jag orkar äta upp allt med tiden då jag blivit van! :)*popcorn*

Eddie Vedder
2008-02-07, 06:43
Men antar att jag orkar äta upp allt med tiden då jag blivit van! :)*popcorn*

Ja eller äta oftare. Blir du snabbt mätt på en måltid kan det ju vara en fördel att sträva efter fler måltider, fler måltider samt energirik mat. Något glas juice per dag och ett glas mjölk har ju redan nämnts. Vill du få i dig mer energi finns ju standardmjölk och även den jölken som heter "Gammeldags mjölk" eller något sånt, tror den har ungefär 4.5% fett elller så.

Fett är i sig inget farligt.

dooh
2008-02-07, 06:45
Ja eller äta oftare. Blir du snabbt mätt på en måltid kan det ju vara en fördel att sträva efter fler måltider, fler måltider samt energirik mat. Något glas juice per dag och ett glas mjölk har ju redan nämnts. Vill du få i dig mer energi finns ju standardmjölk och även den jölken som heter "Gammeldags mjölk" eller något sånt, tror den har ungefär 4.5% fett elller så.

Fett är i sig inget farligt.

+1:thumbup: