handdator

Visa fullständig version : Protein för tjej när man inte giller pulver och mjölk


tilly
2003-05-13, 18:27
Hej alla kunninga!

Jag är ny på det här forumet och tänkte fråga om lite tips av er erfarna. Jag är en tjej på 21 år som styrketränar ganksa seriöst och vill lägga på mig mer muskler.

Jag har ganksa bra koll på vad jag äter och är ganska noga med allt jag stoppar i mig. Jag har inget problem med fettet utan tycker att jag kan hållla mig hyffsad "off-season" hård. Problemet är att jag inte äter tillräcklig med protein tror jag för jag lägger inte på mig så mycket muskler som jag skulle önska.

Nu är det så att jag avskyr mjölk och har väldigt svårt att äta proteinpulver eller gainer. Jag har lärt mig att äta tonfisk men jag äter mer än en burk tonfisk om dagen men känner att jag kommer börja tröttna på det väldigt snart.

Vad ska jag äta för att få i mig mer protein? Helst fettsnålt och med hyffsad låg mängd kolhydrater som självklart ska vara långsamma och gärna smaka gott. Det är framförallt efter gympasset jag har svårt att få i mig protein snabbt.

Är det något pulver som ni tycker är väldigt lättdrucket och smakar extemt gott. Hittils har jag inte hittat något som jag inte kan dricka utan att få kvällningar men jag gillar inte milkshake eller mjölk heller.

Idag försökte jag trycka i mig 80 gram gainer för att sedan gå hem och senare äta pasta och en burk tonfisk. Det kändes som det var väldigt bra men jag hade så svårt att få i mig det så att jag mådde illa.

Jag antar att ni tyckar att jag är kinkig och gnällig men jag tänkte att ni kankse har något bra tips.

Det skulle vara jättekul att t ex få svar av Janna eller någon annan kunnig tjej för det känns som om de killar jag har frågat oftast svarar att det bara är att trycka i sig och strunta i hur det smakar.


Väldigt tacksam för svar

/

Tilly

King Grub
2003-05-13, 18:34
Jag är inte tjej, tror jag, men varför måste det vara pulver? Det finns massor av proteinmat som smakar toppen, och som innehåller väldigt lite fett: grillade kycklingbröst, lövbiff, rostbiff, innanlår, fläskkotlett, fläskfilé, musslor, räkor, ägg i alla former, krabba, alla fiskar (även de feta, för fiskfett är bäst), kalkon, hamburgerkött, skivad rökt eller kokt skinka, 1% mjukost... osv osv. Och det är ju inte så att tjejers proteinbehov skiljer sig på några avgörande punkter. :)

ugly_kid
2003-05-13, 18:34
kött eller linser och bönor

phillimon
2003-05-13, 18:34
finns massa protein i ägg t ex.. sen finns det annan fisk som makrill men det kanske är lite väl likt tonfisk

Men det är ju bara att trycka i sig protte drinken:rolleyes:

tilly
2003-05-13, 19:04
Originally posted by King Grub
Jag är inte tjej, tror jag, men varför måste det vara pulver? Det finns massor av proteinmat som smakar toppen, och som innehåller väldigt lite fett: grillade kycklingbröst, lövbiff, rostbiff, innanlår, fläskkotlett, fläskfilé, musslor, räkor, ägg i alla former, krabba, alla fiskar (även de feta, för fiskfett är bäst), kalkon, hamburgerkött, skivad rökt eller kokt skinka, 1% mjukost... osv osv. Och det är ju inte så att tjejers proteinbehov skiljer sig på några avgörande punkter. :)

Tack för svar

Jo jag vet, jag äter massvis med kycklingfiléer, innanlår och fisk. Men det är just att ta med något smidigt som inte behöver lagas till som jag är ute efter. Jag vill ju inte ha med en kycklingfilé i väskan som jag står och trycker i mig i omklädningsrummet på gymmet. Som jag har fattat det så ska man få i sig proteinet och de snabba kolisarna direkt efter avslutat pass och om jag inte äter förren jag kommer hem så har det tagit alldeles för lång tid. Kolhydrater är ju lätt att stoppa i sig efter passet. det går ju att äta riskakor, banan eller t o m godis men just proteinet tycker jag är svårt att få i sig.

/

Tilly

ivandrago
2003-05-13, 22:39
men EN prottedrink kan du väl klämma i dig efter träningen om du absolut måste ha i dig något DIREKT (fast du kanske har långt hem?).

Vassle är extremt lättblandat och du behöver typ 1dl vatten till en drink med 30g protein. Tar 1-2 sek att svepa och sedan får du kväljningar i någon sekund, klart. Vet inte vilka pulver du provat, men det finns inga extremt goda prottepulver. Eftersom du får kväljningar bör du välja ett med så lite smak/sötma som möjligt.

Som sagt pulvet är inte nödvändigt, men jag kan inte komma på något bättre om du ska få i dig protte i omklädningsrummet och inte gillar mjölk och inte vill äta kött där.

ivandrago
2003-05-13, 22:41
du kan ju blanda kesella med funligt i en burk och ta med dig, kom jag på. Inte det snabbaste proteinet men mycket protein och lite fett iaf.

Pez
2003-05-14, 00:32
En fråga bara - vad är det med "pulver" som du inte klarar av?
Smaken, konsistensen.... allt?

PS. Välkommen till Kolozzeum förresten. :thumbup:

/pez

Langster
2003-05-14, 07:25
Nötter är ju rätt lätt att få i sig. En del fett får man på köpet iof...

Annars kan man ju käka protein-bars efter träning oxå. Eftersom du redan kan tänka dig att äta godis så borde de ju inte vara nåt problem.

tilly
2003-05-14, 16:58
Originally posted by Pez
En fråga bara - vad är det med "pulver" som du inte klarar av?
Smaken, konsistensen.... allt?

PS. Välkommen till Kolozzeum förresten. :thumbup:

/pez

Tack!

Det är både konsistensen och smaken. Men jag avskyr mjölk och milkshake också, så det är inte just proteinpulver.

/

Tilly

tilly
2003-05-14, 17:02
Originally posted by Langster
Nötter är ju rätt lätt att få i sig. En del fett får man på köpet iof...

Annars kan man ju käka protein-bars efter träning oxå. Eftersom du redan kan tänka dig att äta godis så borde de ju inte vara nåt problem.

Båda alternativen har jag faktiskt tänkt över men som du säger så innehåller nötter ganksa mycket fett och det vill jag ju inte ha första målet efter träning.

Vad gäller bars är det en möjlighet. Nackdelen är att GI på bars är för lågt. Godis däremot har ju högt GI och är oftast nästan helt fettfritt (men innehåller inget protein:insane: ).

/

Tilly

Lellan
2003-05-14, 17:08
Originally posted by tilly


Tack!

Det är både konsistensen och smaken. Men jag avskyr mjölk och milkshake också, så det är inte just proteinpulver.

/

Tilly

Har för mig att soyabaserat naturellt proteinpulver smakar som välling när man blandar med vatten? För övrigt så skulle jag aldrig klara av att dricka proteinpulver med mjölk, urk urk..

När det gäller bars trodde jag att de var snabba? :confused: Fast de kanske inte är tillräckligt snabba?

Doktor V
2003-05-14, 17:21
Mixa 1 burk tonfisk med 33 cl lightcola.

Är inte alls så hemskt som det låter och tar ca 4 sekunder att dricka

Lellan
2003-05-14, 17:36
Originally posted by Doktor V
Mixa 1 burk tonfisk med 33 cl lightcola.

Är inte alls så hemskt som det låter och tar ca 4 sekunder att dricka

Hmm.. lite frågor..

1) Blir det inte äckligt?
2) Varför inte helt enkelt ta dem var för sig?
3) Varför light efter träning? "sockercola" tycker jag verkar bättre..
4) är tonfisk snabbare protein än andra(tex grynost el liknande)(har ingen koll på sånt)

tilly
2003-05-14, 18:02
Originally posted by Lellan


Har för mig att soyabaserat naturellt proteinpulver smakar som välling när man blandar med vatten? För övrigt så skulle jag aldrig klara av att dricka proteinpulver med mjölk, urk urk..

När det gäller bars trodde jag att de var snabba? :confused: Fast de kanske inte är tillräckligt snabba?

De flesta jag har sett innehåller en hel det fruktos och är mer tänkta som måltidsersättare än att ta efter träning. Men det är klart. Det är ju ett sätt att få i sig protein. Väldigt dyrt dock!

/

Tilly

Pez
2003-05-15, 04:21
Originally posted by tilly


De flesta jag har sett innehåller en hel det fruktos och är mer tänkta som måltidsersättare än att ta efter träning. Men det är klart. Det är ju ett sätt att få i sig protein. Väldigt dyrt dock!

/

Tilly

Bars som jag stött på har såtillvida dom inte varit renodlade proteinbars oftast innehållit en hel del snabba kolisar...

Testa Powerblock/Giants bar...

Annars kan du ju köra med bar+godis... ;)

Har du testat att blanda prottet med vatten istället för mjölk?
Vilka proteinpulver och smaker har du testat?

Bara en tanke - om det är företrädesvis gainer du använt så kan det vara så att din mage är känslig för dextrosol - en del blir riktigt illamående av det.

/pez