handdator

Visa fullständig version : Mer än 7 dagar mellan vissa pass?


DenSisteMohikanen
2008-02-04, 20:03
Blir det för lång vila med vi säger 8 dagar? Händer rätt ofta att mina pass blir framskjutna på grund av andra aktiviteter tex som nu. Körde bröst/tricpes förra måndagen och idag orkade jag inte så det blir ta det passet immorn istället.

Rahf
2008-02-04, 20:06
Nej det gör med stor sannolikhet ingen skillnad, antar att du tränar någonting annat däremellan också. Hellre att du känner dig taggad och redo för passet.

regus
2008-02-04, 20:07
Det funkar. Se till att träna hårt när du väl är där.

DenSisteMohikanen
2008-02-04, 20:09
Jo körde allt som vanligt under veckan fick även pressa fram ett pass en dag tidigare så det blev vell aktivitet 3 dagar i rad nu så idag var man helt körd efter jobbet. Känns lite off bara...

Bojje
2008-02-04, 20:52
Blir det för lång vila med vi säger 8 dagar? Händer rätt ofta att mina pass blir framskjutna på grund av andra aktiviteter tex som nu. Körde bröst/tricpes förra måndagen och idag orkade jag inte så det blir ta det passet immorn istället.

Tror man på Max OT så är det 5 till 7 dagar mellan varje pass som gäller.

Mr. Athletic
2008-02-04, 21:41
För vissa aktiviteter tror jag skarpt på att det räcker med en frekvens av varannan vecka. Säg att man ska springa milen på en hyfsad tid. Om man idrottar mycket i allmänhet men inte ägnar sig särskilt mycket åt långdistanslöpning räcker det med varannan vecka för att kroppen inte ska "glömma" hur det är att springa 10 km. Trots att man sällan springer så långt kan man fortfarande prestera något så när trots att man bara springer denna distans varannan vecka.

ChrisDEFC
2008-02-04, 21:44
vet inte vad du kör för upplägg men kör du 4split kan du dra ner till 3split på så sätt får du träna varje muskelgrupp oftare... om du nu inte kör helkropp var 8de dag vill säga...

dyxeldoff
2008-02-05, 00:41
tränar du extremt tungt innan det längre avbrottet kan det till och emd vara optimalt

YTS
2008-02-05, 22:04
Blir det för lång vila med vi säger 8 dagar? Händer rätt ofta att mina pass blir framskjutna på grund av andra aktiviteter tex som nu. Körde bröst/tricpes förra måndagen och idag orkade jag inte så det blir ta det passet immorn istället.

Nio dagar är nog den övre gränsen, iaf för mig.
Ju fler arbetsset du kör, desto längre vila behöver du.
För varje arbetsset du kör sjunker den kvarvarande styrkan i muskeln, man bör nog inte köra fler set än att åtminstonde 65% av ursprungsstyrkan finns kvar, detta når jag efter 9 set på en icke solfjäderformad muskel, om jag vilar 90 sekunder mellan arbetsseten. Med 3 minuters vila mellan arbetsseten har jag klarat 15 set, innan kvarvarande styrka sjunkit till 65%, och då har det varit nödvändigt att vila 9 dagar innan nästa pass.