handdator

Visa fullständig version : Ungefärligt näringsinnehåll på detta? Och...


demode
2008-02-04, 18:23
Hej, har en måltid jag alltid plockar i mig efter gainer/protte drink efter träningspasset och det är... GRÖT!

Tänkte bara höra om någon vill räkna ut ungefärligt näringsvärde för:
175g havregryn
60gr sesamfrö skalade
20g hela linfrön
en matsked smör lätt o lagom
massa vatten =)

Brukar ta detta en timme efter träning, är det bra after-work mat?

kaysim
2008-02-04, 18:35
Hej, har en måltid jag alltid plockar i mig efter gainer/protte drink efter träningspasset och det är... GRÖT!

Tänkte bara höra om någon vill räkna ut ungefärligt näringsvärde för:
175g havregryn
60gr sesamfrö skalade
20g hela linfrön
en matsked smör lätt o lagom
massa vatten =)

Brukar ta detta en timme efter träning, är det bra after-work mat?

175g havregryn + 60gr sesamfrö + 20gr hela linfrön + smör = 1150 kcal

shit, skulle aldrig orka "dricka" 5dl havregryn efter träningspass. hade tagit en gainer och nån macka istället:) och sedan "vanlig" husmanskost 1-2 timmar senare

z_bumbi
2008-02-04, 18:42
Brukar ta detta en timme efter träning, är det bra after-work mat?

Nope. Det är iofs ingen bra mat vid något tillfälle. Fibermängden lär bli ganska mycket mer än vad du behöver under en hel dag och vad tillför så stora mängder sesam- och linfrön?
Vill du ha mycket kalorier i gröten så tillsätt smör istället för lätt och lagom och häll på standardmjölk istället för vatten.

demode
2008-02-04, 19:28
Jag har kompletterat havregrynen med sesamfrön för att få fullvärdigt protein. Kanske finns det bättre frön?

har iaf inte blivit hård i magen på det här, käkar det i grötform tar väl en timme att äta upp sen kompletterar jag med lite mjölk och en frukt ibland. Men om det inte är bra after workout mat så vill jag gärna ha lite bra tips gärna gröt eller om det är för mkt fibrer något annat som är lika lätt att laga och kränga.. Viktigt att jag får i mig mkt protte därav jag krängt i en massa extra .. ge tips på andra ingredienser än sesamfrön och linfrön som ökar proteinmängden.

Mvh Dennis

z_bumbi
2008-02-04, 21:14
Vill du ha mycket kalorier i gröten så tillsätt smör istället för lätt och lagom och häll på standardmjölk istället för vatten.

Havregryn och mjölk är utmärkt ihop.

demode
2008-02-04, 21:44
Havregryn och mjölk är utmärkt ihop.

okay och det blir bättre som en måltid efter träning än det jag kör på nu?

säg 175g havregryn och en halv liter mellanmjölk vad blir näringsvärdet? (inte kcal)

Kung TexMex
2008-02-04, 21:54
ge tips på andra ingredienser än sesamfrön och linfrön som ökar proteinmängden.

Mvh Dennis

Hela linfrön ger dig inte annat än sprutt på tarmen. Linfrön måste vara krossade för att kroppen ska ta upp någon näring från dem.

Och käka förfan inte mer än två matskedar om dagen eftersom det innehåller något som omvandlas till cyanid... vilket inte är speciellt nyttigt, men två matskedar ska vara lugnt.

demode
2008-02-04, 22:13
Cyanide!! whoa!! hehe *drool*

Tror jag skipper linfröna från och med nu :Virro

Eddie Vedder
2008-02-05, 06:50
Cyanide!! whoa!! hehe *drool*

Tror jag skipper linfröna från och med nu :Virro

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.

King Grub
2008-02-05, 07:18
Och avslutningen...

Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

Kung TexMex
2008-02-05, 12:34
Hoppsan, se där. Då får jag be om ursäkt för jag kommer här och sprider ohälsosamheter.

Men man kan även läsa detta hos livsmedelsverket:
Under senare tid har även krossat eller malt linfrö aktualiserats som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehovet hos t ex vegetarianer. Det saknas dock f n uppgifter om i vilken omfattning detta kan tänkas förekomma.

Det är alltså inte motbevisat att fröna måste krossas för att man ska komma åt fettsyrorna iallafall, men det kan väl vara en bra idé att se sig om efter andra protein- och omega 3-källor.

z_bumbi
2008-02-05, 12:56
okay och det blir bättre som en måltid efter träning än det jag kör på nu?

säg 175g havregryn och en halv liter mellanmjölk vad blir näringsvärdet? (inte kcal)

Näringsvärdet?

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

demode
2008-02-05, 19:32
Snacka om att min "gainer" blev helt demolerad haha. Men tack för upplysningen det sparade nog mig ett läkarbesök eller två!