handdator

Visa fullständig version : bulk+träning+förkylning=?


kaysim
2008-02-04, 18:08
Alltså, om ni är inne i en liten "bulkperiod" (dock inte en sådan "lägga på mig 10 kilo fett och lite muskler fort som fan bulk!") utan bara en hyffsat ok viktuppgång, äter ni då annorlunda om ni blir förkylda, dvs när vissa pass i veckan försvinner? Jag menar, är det inte stor risk att man snabbt blir småfet om man är förkyld rätt ofta till och från under vintern och bara ligger och vilar, men ändå öser ner mat i magen? Käkar ni mindre på vilodagar, och sen jättemycket på träningsdagarna? eller jättemycket hela tiden?

kaysim
2008-02-04, 19:26
vore intressant o veta hur ni gör/äter/tänker=)

Eddie Vedder
2008-02-04, 19:29
Är man förkyld bör man undvika energiunderskott åtminstone, tycker jag. I övrigt ser jag ingen anledning till att tänka mer hysteriskt än att bli frisk.

Koloftw
2008-02-04, 19:33
Käkar i regel, om jag bulkar, lite mindre på vilodagar. Men fortfarande överskott om det nu är bulk det handlar om.

Scratch89
2008-02-04, 20:37
Käkar i regel, om jag bulkar, lite mindre på vilodagar. Men fortfarande överskott om det nu är bulk det handlar om.

Är det rutinen och erfarenheten som talar?

ChrisDEFC
2008-02-04, 21:06
Käkar i regel, om jag bulkar, lite mindre på vilodagar. Men fortfarande överskott om det nu är bulk det handlar om.

har för mig att jag läst någon stans att kroppen är mer i behov av mat dagen efter träning än själv träningsdagen men det kan jag inte svära på att det stämmer.

Eddie Vedder
2008-02-04, 21:13
har för mig att jag läst någon stans att kroppen är mer i behov av mat dagen efter träning än själv träningsdagen men det kan jag inte svära på att det stämmer.

Du kanske tänker på förhöjd proteinsyntes dygnet efter träning?

Hursomhelst handlar det främst om att låta anabola processer vara i överhand över tid, alltså befinna sig i energiöverskott. En dag som förbrukar mindre energi (t.ex. vilodag) innebär ju samma kaloribalans som en dag som förbrukar mer (t.ex. träningsdag) och om dagen med mindre förbrukad energi innehåller proportionerligt mindre mat blir ju fortfarande överskottet under just de 24 timmarna likvärdigt.:)

Fjällbrynt
2008-02-04, 21:35
jag har sett nånstans att om man tar t.ex. esapro under ett träningsuppehåll så slipper man att tappa muskelmassa(om man ligger i kaloribalans)... såga mig gärna men jag har iallafall fått för mig de:P

3.1415926535
2008-02-04, 21:44
Man tappar alltid muskelmassa under långa träningsuppehåll. Det är väl rätt troligt att man tappar mindre muskelmassa om man har ett högt proteinintag, men om proteinerna kommer från fria aminosyror eller proteiner tror jag inte har någon större betydelse i mån om att bevara muskelmassa.

regus
2008-02-05, 17:46
Käkar mer vissa dagar, käkar mindre vissa, tränar vissa dagar, vilar också vissa dagar.

Vissa bestäms av slump.

Pepz
2008-02-05, 17:55
äter mer när jag är förkyld. oavsett bulk eller diet

Är på diet nu och har precis blivit förkyld. ligger garanterat på överskott nu bara för att jag tror mig bli frisk fortare på så vis.

kaysim
2008-02-06, 10:11
tack för svar!

RTB
2008-02-06, 14:54
kan svära på att Grub har påvisat att man inte blir friskare fortare med kaloriöverskott *whistle*

själv blir det väl lätt mer mat på träningsdagen (då jag blir hungrigare av träningen) och mindre mat övriga dagar. oavsett bulk/deff. vid förkylning blir det troligen ingen större skillnad än vanligt om det inte är megaont i halsen vi pratar om.