handdator

Visa fullständig version : Svårare att vara tjej eller kille?


AlexanderYeah
2008-02-04, 18:04
Typ allmänt sådär vad tror ni? skum fråga jag vet. dom måste då ha det svårare i puberteten iaf sjukt va gapiga en del är. En fråga till jag tänkt på; Blir ni tjejer inte lite less på musikvideos och sånt? Typ hiphop videos alltså. Finns såklart större problem men ändå. snoop dog hade tre tjejer i hundkoppel i en jag såg nyss. Vet inte riktigt hur jag skulle känna om det om jag var tjej.

det här är inget skolarbete eller nåt. Jag har bara tråkigt som vanligt.

tobbo
2008-02-04, 18:07
Tjejer gillar att bli dominerade *whistle*

Polinth
2008-02-04, 18:11
Tror det kan vara jävligt svårt för båda, fast ofta på olika sätt. Dock brukar det (inte minst i media) framställas som att tjejer har det svårare.
Ibland blir man lite arg på att det andra könets problem förbises.

Slartibartfast
2008-02-04, 18:17
Det är jobbigare att vara kille, för då är man slav under sin sexualitet. Det skulle iofs suga att vara tjej också och vara slav under killarnas sexualitet.

Tror det är dött lopp.

Gpajpen
2008-02-04, 18:22
Skulle nog vilja påstå att tjejer i allmänhet har det snäppet värre än killar. Hur man än vrider och vänder på det så är man mer utsatt som qvinna.

regus
2008-02-04, 18:25
Killar slipper föda, ha mensvärk, vara labila, vara horor.. och så har vi det oftast lättare i arbetslivet. Har högre energiförbrukning och kan äta mer, markar mer, böjer mer, bänkar mer, kan odla skägg (i dom flesta vuxna fall, jag inte inräknat.. skägg är snyggt)


Fast vi har ju inte tuttar..

Sir Anselm
2008-02-04, 18:27
Ja jag skulle då inte vilja vara tjej... Ha mens, vara gravid, föda barn... Nu kommer någon tjej säga att det minsann inte är jobbigt att vara gravid, men på mitt jobb föder tjejerna barn på löpande band, och jag tror inte någon av dem inte varit jävligt trötta på att vara gravida när det börjar närma sig 7-8-9 månader... Sen bli utsatt för kladdande och raggande idioter så fort de visar sig ute... Rädslan för våldtäkt...

Sen har ju vi killar våra egna bekymmer naturligtvis.

Fed up
2008-02-04, 18:28
Det är jobbigare att vara kille, för då är man slav under sin sexualitet. Det skulle iofs suga att vara tjej också och vara slav under killarnas sexualitet.

Tror det är dött lopp.

Håller med dig. Största nackdelen att vara kille, som jag ser det, är att många killar verkar ha ett helt skadat förhållande till sina känslor osv. Alltså, när killar mår dåligt så pratar de oftast inte om det utan håller det inom sig eller blir arga på något annat. Killar verkar generellt ha svårare att prata och ytligare relationer till sina kompisar.

Största nackdelen att vara tjej är att man är lite rädd hela tiden för att bli antastad, våldtagen, få rykte som hora osv osv. Dessutom anses ofta pratiga och företagsamma tjejer som jobbiga, enbart i behov att hävda sig, manshaftiga osv osv (fråga mig, jag vet). Edit: + att föda barn, liksom WTF? Inte nog med att man ska kånka runt på skiten i nio månader, tappa formen helt och få ont i ryggen, sen ska man dessutom spricka upp, krysta och lida som ett stackars djur i flera timmar och sen få hemorojder och söndersugna bröstvårtor. Nej, det är inte vackert och nej jag är inte tacksam.

Ja, sen finns det tusen små nackdelar för båda könen. Jag säger också dött lopp, det beror mycket på hur mycket man är offer för sitt kön, så att säga, tror jag, något man i stor utsträckning väljer själv.

Tricklev
2008-02-04, 18:31
Äh, rädslan för våldtäckt är inte så överhängande, iaf inte om man tittar i jämnförelse med misshandlar med mera, du har betydligt större chans som kille att bli påhoppad, än du har att bli våldtagen som tjej.


Ont: Finns nog både fördelar och nackdelar med båda, så är nog ganska jämt. ;)

watertouch
2008-02-04, 18:32
Man får bättre betyg om man är tjej, lägre fängelsestraff. Vinner vårdtvister, Lever längre, mobbas mindre av lärare.

Män har dem tyngsta,smutsigaste,farligaste jobben. En majoritet av dem som tar livet av sig är män.

* pojkar mobbas ofta av lärare på statliga skolor:

"Ny unik databas avslöjar: Kvinnliga lärare kränker pojkar och flickor medan de manliga kränker enbart pojkar."

"I själva verket är 37 procent av kränkarna lärare. Av dessa är 66 procent kvinnor."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=618175

Arf Pingvin
2008-02-04, 18:35
Skulle tjejer ha det jobbigare än killar? Hah! Jag är förkyld!

mz6DktXFvg4

egge
2008-02-04, 18:37
Man får bättre betyg om man är tjej, lägre fängelsestraff. Vinner vårdtvister, Lever längre, mobbas mindre av lärare.

Män har dem tyngsta,smutsigaste,farligaste jobben. En majoritet av dem som tar livet av sig är män.

* pojkar mobbas ofta av lärare på statliga skolor:

"Ny unik databas avslöjar: Kvinnliga lärare kränker pojkar och flickor medan de manliga kränker enbart pojkar."

"I själva verket är 37 procent av kränkarna lärare. Av dessa är 66 procent kvinnor."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=618175

Fan va lack man blir. Alla borde kränkas lika mycket för bövelen. *mini*

watertouch
2008-02-04, 18:47
Skulle tjejer ha det jobbigare än killar? Hah! Jag är förkyld!

mz6DktXFvg4

Man stroke woman. Så sjukt kul serie, gillar sminktjejerna bäst. :D

Scratch89
2008-02-04, 18:53
Film

:laugh: :laugh:

Loke
2008-02-04, 19:02
Är det svårast att vara bagare eller mellanstadielärare?

Beror ju såklart på vad man har för personlighet och intressen.

Muskelbyggaren
2008-02-04, 19:11
Skulle vilja påstå att man har det lättast som kille idag, om man nu ens kan diskutera frågan. Man tar sig nog längre på de egenskaper killar generellt besitter i högre grad än tjejer, dvs. cynism och rationalitet. Statistiken visar ju dessutom att unga tjejer mår allt sämre. Tror det också har en del att göra med att tjejer förväntas numer vara både "tjej och kille", medan vi killar kan vara som förut men bara lite mjukare.

L-Sami
2008-02-04, 19:17
Tjejer har det jobbigare känns det som, därför ska man behandla dem med respekt. De som är med i rapvideos ställer upp där frivilligt, det är ingen som tvingar dem göra saker de inte vill. Det är bara att pengar och uppmärksamhet lockar för vissa.

jesse
2008-02-04, 19:22
Dum frågeställning, i alla fall om vi tittar på ett land som sverige där män och kvinnor har lika rättigheter.

He-man
2008-02-04, 19:44
Dum frågeställning, i alla fall om vi tittar på ett land som sverige där män och kvinnor har lika rättigheter.

Och ett lika dumt svar! *screwy*

jesse
2008-02-04, 19:51
Och ett lika dumt svar! *screwy*

Han ville ha åsikter, jag gav min åsikt på saken. Svara på frågeställningen och ge din syn på saken istället.

Fed up
2008-02-04, 20:04
Äh, rädslan för våldtäckt är inte så överhängande, iaf inte om man tittar i jämnförelse med misshandlar med mera, du har betydligt större chans som kille att bli påhoppad, än du har att bli våldtagen som tjej.



Vad vet du om hur överhängande rädslan är? Rädslan behöver ju inte vara procentuellt överensstämmande med risken, det handlar om mycket annat också, tex. att många anser det vara värre att bli våldtagen än att bli misshandlad, att man förmanas att vara försiktig hela tiden, mediabilden, att man relativt ofta blir utsatt för antastning i nån form tex. att nån ropar nåt efter en osv.

Palm
2008-02-04, 20:10
Vad vet du om hur överhängande rädslan är? Rädslan behöver ju inte vara procentuellt överensstämmande med risken, det handlar om mycket annat också, tex. att många anser det vara värre att bli våldtagen än att bli misshandlad, att man förmanas att vara försiktig hela tiden, mediabilden, att man relativt ofta blir utsatt för antastning i nån form tex. att nån ropar nåt efter en osv.

Det skulle säkert kunna säga något intressant om samhället om man grävde ner sig i det.

petersson
2008-02-04, 20:11
Dum frågeställning, i alla fall om vi tittar på ett land som sverige där män och kvinnor har lika rättigheter.

Det finns ganska starka normer om vad som är manligt och kvinnligt här även om män och kvinnor har lika rättigheter.

AFanatic
2008-02-04, 20:28
Män har dem tyngsta,smutsigaste,farligaste jobben. En majoritet av dem som tar livet av sig är män.

Undra om det kan ligga något i det där som fed up sa tidigare om att många killar har svårt att visa känslor och ofta har ytliga relationer.

Det måste vara fruktansvärt jobbigt att hålla inne med sina känslor, och det är ju inte svårt att tänka sig vad sådant kan leda till om man har "rätt" personlighet för det. Jag personligen skulle må väldigt dåligt om jag inte fick ventilera mina känslor eller inte fick visa dem pga att jag var av ett specifikt kön. Liksom lite lol?

joriice
2008-02-04, 20:35
Jag tror tjejer har det jobbigare. Fast vi män är som sagt slavar under våran sexuallitet, det måste nästan vara värst i dagens samhälle. :D

dowjonas
2008-02-04, 20:36
killarna skulle kunna ha svårt som ska va hårda som flinta och på samma gång mjuka som sammet utan att egentligen ha fått lära sig hur

tjejerna behöver kanske bara visa kroppen ibland -så blir alla nöjda- och samtidigt kunna säga; "nte titta fulbert!"

killarna ska alltså spela matchomjuk
tjejerna ska samtidigt spela madonnahora

killarna förlorar nog, det är antagligen svårare att vara syndabocken som alltid gör fel, även om det kanske är rätt

LadyInsane
2008-02-04, 20:45
Ja livet är jobbigt (förmodligen jobbigare) som tjej, men jag skulle aldrig aldrig byta.

egge
2008-02-04, 20:48
Ja livet är jobbigt (förmodligen jobbigare) som kille, men jag skulle aldrig aldrig byta.

LadyInsane
2008-02-04, 20:55
Ja livet är jobbigt (förmodligen jobbigare) som kille, men jag skulle aldrig aldrig byta.



Härmapa:D

Timme
2008-02-04, 21:20
Det är jobbigare att vara kille, för då är man slav under sin sexualitet. Det skulle iofs suga att vara tjej också och vara slav under killarnas sexualitet.

Tror det är dött lopp.

Du tror fortfarande att killar är mer pilska än tjejer?

Loke
2008-02-04, 21:48
Undra om det kan ligga något i det där som fed up sa tidigare om att många killar har svårt att visa känslor och ofta har ytliga relationer.

Det måste vara fruktansvärt jobbigt att hålla inne med sina känslor, och det är ju inte svårt att tänka sig vad sådant kan leda till om man har "rätt" personlighet för det. Jag personligen skulle må väldigt dåligt om jag inte fick ventilera mina känslor eller inte fick visa dem pga att jag var av ett specifikt kön. Liksom lite lol?

Du syftar på att självmord är vanligare bland män? Jag tror man gör ett stort misstag om man tolkar hög självmordsfrekvens som ett tecken på att en grupp mår sämre än andra.

Jag är för övrigt inte alls säker på att folk skulle må bättre för att de ventilerar sina känslor, jag mår nog bättre om jag gör det så lite som möjligt.

Lellan
2008-02-04, 22:03
Blev uppriktigt förvånad när jag läser att det att vara gravid och föda barn skulle vara något man är ledsen över? Klart det är en prövning, men killar har ju inte ens förmågan??

Haha.. jag känner mig iaf som superwoman efter att ha fött barn. *flex* :hbang: Typ som om inget någonsin skulle kunna knäcka en. En självförtroendeboost, en kick för en som människa. Visst kan man utsätta sig för andra prövningar och äventyr, men att bära på och sedan klämma ut en annan människa är.. stort. Typ sådär som man sjöng när man tog stundenten "fy faan vad jag är bra!"

Nu är det ju inte bara det som gör det gött att vara tjej. Vi har tillåtelse att vara mänskliga. Dvs svaga ibland, starka när vi kan och får inkräkta på motsatta könets revir - det anses bara positivt. Pojkflicka klingar i "samhällets" ögon bättre än en flickig pojke..

Samtidigt så har vi ju tyvärr inte lika lön för lika arbete och måste dras med MENS. Tackolov är jag inte tonåring längre, då var det en plåga en gång i månaden.. fy faan. Men jag slapp målbrott och grupptryck att vara hård.

Hursomhelst, skulle aldrig i livet byta! :) dessutom finns ju strapons... HAHA (älska vit text..)

dowjonas
2008-02-04, 22:08
tjejer ventilerar
killar vill ventilera men...

vem vinner
vem förlorar
halleluja

dowjonas
2008-02-04, 22:11
att ha högre lön och dö tidigare
är kanske... inte bättre..
?

Löjtnant Blank
2008-02-04, 22:13
Jag skulle kunna tänka mig att byta. Jag skulle bli en bra tjej tror jag.

jesse
2008-02-04, 22:20
Det finns ganska starka normer om vad som är manligt och kvinnligt här även om män och kvinnor har lika rättigheter.

mm självklart, men jag vill påstå att det strider lika hårt på båda i slutändan, skillnaderna är nog större på personligheter än på könen.

mini
2008-02-04, 22:29
Hur ska man kunna värdera det? Jag tror att det finns en bunt förväntningar på båda könen, och hur straffad man blir om man kliver utanför beror kanske på umgänge osv.

Vad innebär det att vara slav under sin sexualitet?

Imni
2008-02-04, 22:35
Skulle nog vilja påstå att tjejer i allmänhet har det snäppet värre än killar. Hur man än vrider och vänder på det så är man mer utsatt som qvinna.

+1.

Troll
2008-02-04, 22:55
Tror inte man kan säga att tjejer eller killar har det svårare.
Vi har ju alla våra olika bekymmer.

Sen är det ju inte helt jämlikt i samhället med löner bla, vilket är för jävligt.

Men om man vänder på det så kan ju tjejer göra i stort sett allt det vi killar kan men utöver det så får ni multipla orgasmer, ni kan göra flera saker samtidigt, föda barn och till råga på allt ge barnet den näring den behöver. :D


Jag var faktiskt avundsjuk på min fru när hon var gravid, att kunna känna hur en liten bäbis sprattla runt och hickar inne i magen.
Även när hon ammade, såg så mysigt ut. :n00b *cupid*
Sen kanske inte just födandet är något att vara avundsjuk på men å andra sidan så vet hon något jag aldrig kommer kunna lära mig även om jag gör ett könsbyte. :confused:

haiduc
2008-02-05, 01:12
Jag tror det beror mycket på vad man gör det till, omgivningens reaktioner speglar ofta ens egna förväntingar enligt egna erfarenheter.

Jag är kille men inte manlig nånstans och det är aldrig nån som bryr sig om det. Så det här med att killar förväntas vara på ett visst sätt tror jag inte är så farligt som det låter på vissa.
Sen kan det säkert bero lite på vart man bor och vilken kultur man kommer ifrån, jag är ju uppväxt väldigt skyddad och bor i en liten kommun med nästan bara svenska invånare.. Kanske är annorlunda i förorten, vad vet jag?

PowPow
2008-02-05, 01:44
Jag tror, som någon var inne på, att skillnaderna inom könet är så oerhört mycket större än några mätbara skillnader mellan könen.

Men båda har väl sina fördelar. Killar kan stå upp och pissa, och tjejer kan klämma på sina bröst dag in och dag ut. Båda sakerna förlorar nog sin charm ganska fort dock.

Ser man på arbetslivet i Sverige idag så har man ju ett visst försprång som man. Men allt handlar å andra sidan inte om arbetslivet.

Jag skulle för övrigt också vilja kunna föda barn och känna mig som en superkvinna /= Och hur mycket kvinnor än klagar över barnafödandet så tror jag inte många hade velat byta bort det.

J de Koof
2008-02-05, 01:56
Typ allmänt sådär vad tror ni? skum fråga jag vet.

Typ allmänt vilken ålder pratar vi?

Jag har tre barn 12+14+15½ år gamla och vill hävda att killarna har det lättare förspänt. Tjejen är i mitten och visserligen är hon en kaxig jävel men jag ser 'ndå att hon är klart utsatt för "måste-se-ut-på-ett-visst-sätt". Hennes bröder kan skita i vilket, det räcker med att springa snabbast eller att vara bra i matte.

För egen del hade jag INTE velat vara i tonåren idag, varken som tjej eller kille. Hårdare grupptryck och mera måsten för bägge könen. Jag tror dock att killar har lättare att slinka igenom systemet med kass frilla och fel färger, och den stackars tjej/kvinna som råkar ha ett antal för mycket kilon i kroppen har det nog INTE lätt i dessa dagar...

/J

Frida.B
2008-02-05, 01:57
rent fysiskt hade jag mycket hellre velat vara kille. Slippa bröst som är i vägen och behöva ha obekväm bh på sig, kunna stå upp och pissa = mycket enklare att pissa var än man behagar, man kan låta håret i ansiktet växa utan att folk ska reagera nämnvärt gentemot om en tjej låter håret växa i armhålorna, en kille slipper föda barn, det räcker att han hittar en tjej som vill ha barn så kan han få ett gentemot tjejer som måste hitta mannen-bära på barnet och sen trycka ut det för att spricka bli slapp få slappa bröst som då blir ännu jobbigare. Det där med hur killar och tjejer är som individer rent psykiskt tycker jag inte är relevant då jag lika gärna hade kunnat vara en kille in touch with my feelings som jag hade kunnat bli en tjej som ska vara tuff i alla lägen

PowPow
2008-02-05, 02:06
rent fysiskt hade jag mycket hellre velat vara kille. Slippa bröst som är i vägen och behöva ha obekväm bh på sig, kunna stå upp och pissa = mycket enklare att pissa var än man behagar, man kan låta håret i ansiktet växa utan att folk ska reagera nämnvärt gentemot om en tjej låter håret växa i armhålorna, en kille slipper föda barn, det räcker att han hittar en tjej som vill ha barn så kan han få ett gentemot tjejer som måste hitta mannen-bära på barnet och sen trycka ut det för att spricka bli slapp få slappa bröst som då blir ännu jobbigare. Det där med hur killar och tjejer är som individer rent psykiskt tycker jag inte är relevant då jag lika gärna hade kunnat vara en kille in touch with my feelings som jag hade kunnat bli en tjej som ska vara tuff i alla lägen

Om du hade kunnat, hade du överlåtit barnafödandet till din kille/din framtida kille då?

Det är konstigt att inte fler fertila par adopterar, då barnafödandet är något många (eller åminstonde vissa) egentligen vill slippa. Kanske beror på hela lämna sin biologiska avkomma-grejen.

J de Koof
2008-02-05, 02:11
Slippa bröst som är i vägen och behöva ha obekväm bh på sig, kunna stå upp och pissa = mycket enklare att pissa var än man behagar, man kan låta håret i ansiktet växa utan att folk ska reagera nämnvärt gentemot om en tjej låter håret växa i armhålorna, en kille slipper föda barn, det räcker att han hittar en tjej som vill ha barn så kan han få ett gentemot tjejer som måste hitta mannen-bära på barnet och sen trycka ut det för att spricka bli slapp få slappa bröst som då blir ännu jobbigare.

Ojdå. Ja är det sådär man upplever situationen som kvinna är jag min själ glad över att vara man.:( Fast kvinnan i mitt liv skulle nock inte skriva under på ovanstående beskrivning

/J

ManuelIT
2008-02-05, 02:12
Kille, tror jag. En jävla press på sig att konstant prestera i skolan, idrotten, jobbet, karriären, i sängen, vara macho etc. Livet är en stor kukmätartävling :)
Känns som tjejer har lite större "felmarginal" då de kan sitta vid sidan se söta ut och fnissa.

Frida.B
2008-02-05, 03:34
Om du hade kunnat, hade du överlåtit barnafödandet till din kille/din framtida kille då?

Det är konstigt att inte fler fertila par adopterar, då barnafödandet är något många (eller åminstonde vissa) egentligen vill slippa. Kanske beror på hela lämna sin biologiska avkomma-grejen.

ja det hade jag med all glädje gjort. Troligtvis blir det inga barn för mig då jag inte har någon lust att bära på och föda det och att adoptera är ingen lätt ska som man får göra bara för att man vill

Frida.B
2008-02-05, 03:36
Kille, tror jag. En jävla press på sig att konstant prestera i skolan, idrotten, jobbet, karriären, i sängen, vara macho etc. Livet är en stor kukmätartävling :)
Känns som tjejer har lite större "felmarginal" då de kan sitta vid sidan se söta ut och fnissa.

jo men du får tänka på att inte alla tjejer kan se söta ut och fnissa. De som inte ser söta ut när de fnissa får inte ens sitta på bänken, de får sitta i omklädningsrummet

pragmatist
2008-02-05, 10:00
Jag tycker att de som har det lättast och är mest gynnade i svenska samhället vanligtvis är män, och de som har det svårast och är mest missgynnade i svenska samhället vanligtvis också är män. I genomsnitt tror jag inte det är svårare att vara kvinna än man, det beror på de speciella omständigheterna och vilka mål man har i livet.

Angående det där med kroppen - ja, kvinnokroppen är generellt mer "jobbig" men också mycket mer fantastisk än manskroppen. Manskroppen är en sorts kiss- och bajsmaskin och transportmedel, kvinnokroppen skapar liv. Hur häftigt är inte det? :)

AFanatic
2008-02-05, 16:02
Du syftar på att självmord är vanligare bland män? Jag tror man gör ett stort misstag om man tolkar hög självmordsfrekvens som ett tecken på att en grupp mår sämre än andra.

Jag är för övrigt inte alls säker på att folk skulle må bättre för att de ventilerar sina känslor, jag mår nog bättre om jag gör det så lite som möjligt.

Ja det var det jag syftade på. Hur kan det vara ett misstag att tolka att hög självmordsfrekvens är ett tecken på att en grupp mår sämre än andra? Jag skulle tolka det exakt så. Om inte hela högen lider av något undermedvetet sekttänkande som går ut på att domedagen är nära, och att dem måste offra sig innan dem blir kidnappade av aliens...Eller något åt det hållet.

Nu är ju män en mycket stor grupp så visst är det vanskligt att generalisera, men frågan återstår ju. Varför är det fler män än kvinnor som begår/tar osv självmord?

Alla är olika så klart, vissa vill ventilera andra inte. Jag undrar bara vart tar alla dessa känslor vägen om man inte gör något åt dem? Jag ser små känslobomber som springer omkring, och springer dem omkring tillräckligt länge kan de bli ganska obehagliga. Någonstans måste ju känslorna "ta vägen". Det är vad jag tror iaf.

Yankeee
2008-02-05, 16:14
Om jag får gissa - vilket jag naturligtvis får - skulle jag säga att kvinnor generellt är bättre på att prata och dela med sig av sina problem och känslor än vad män är. Karlar ska vara tysta och klara sig själva helt enkelt, och det är inte optimalt i alla lägen.

AFanatic
2008-02-05, 16:53
Karlar ska vara tysta och klara sig själva helt enkelt, och det är inte optimalt i alla lägen.

Framför allt fruktansvärt tråkigt för alla.

Mental
2008-02-05, 17:24
Ja det var det jag syftade på. Hur kan det vara ett misstag att tolka att hög självmordsfrekvens är ett tecken på att en grupp mår sämre än andra? Jag skulle tolka det exakt så. Om inte hela högen lider av något undermedvetet sekttänkande som går ut på att domedagen är nära, och att dem måste offra sig innan dem blir kidnappade av aliens...Eller något åt det hållet.

Nu är ju män en mycket stor grupp så visst är det vanskligt att generalisera, men frågan återstår ju. Varför är det fler män än kvinnor som begår/tar osv självmord?

Alla är olika så klart, vissa vill ventilera andra inte. Jag undrar bara vart tar alla dessa känslor vägen om man inte gör något åt dem? Jag ser små känslobomber som springer omkring, och springer dem omkring tillräckligt länge kan de bli ganska obehagliga. Någonstans måste ju känslorna "ta vägen". Det är vad jag tror iaf.

Jag skulle tolka det som att killar är bättre på att ta livet av sig än tjejer, självmordsförsöken är betydligt vanligare hos tjejer, men då med mindre drastiska metoder så som läkemedel, alkohol etc.

Medans killar är mer fysiska och hoppar framför tåg eller hänger sig.

Kvinnor försöker oftare men är inte lika bra på att ta livet av sig, jag skulle då se det som att kvinnor mår sämre

AFanatic
2008-02-05, 17:35
Jag skulle tolka det som att killar är bättre på att ta livet av sig än tjejer, självmordsförsöken är betydligt vanligare hos tjejer, men då med mindre drastiska metoder så som läkemedel, alkohol etc.

Medans killar är mer fysiska och hoppar framför tåg eller hänger sig.

Kvinnor försöker oftare men är inte lika bra på att ta livet av sig, jag skulle då se det som att kvinnor mår sämre

Undra om många som klarar att ta livet av sig ångrar sig. Och de som inte klarar att ta kol på sig själva känner sig lättade?

Olika bud. SCB ligger nära till hands just nu.

stridis
2008-02-05, 17:38
Jag skulle tolka det som att killar är bättre på att ta livet av sig än tjejer, självmordsförsöken är betydligt vanligare hos tjejer, men då med mindre drastiska metoder så som läkemedel, alkohol etc.

Medans killar är mer fysiska och hoppar framför tåg eller hänger sig.

Kvinnor försöker oftare men är inte lika bra på att ta livet av sig, jag skulle då se det som att kvinnor mår sämre

Kan ju vara ett sätt att få uppmärksamhet, vissa av självmordsförsöken. Annars om man verkligen vill ta livet av sig så använder man ju ett sätt som garanterat lyckas. Sedan om de inte lyckas så har ju de några gånger till på sig att lyckas. Betyder det att man mår sämre?

Sedan finns det ju tafatta självmordsförsök som inte finns med i någon statistik, där kan ju finnas en skev fördelning.

bertbert
2008-02-05, 17:44
Jag tror det är lättare att vara man. Behöver bry sig mindre om sitt utseende, mindre utsatt rent fysiskt en sen kväll i en större stad, orättvis fördel när det kommer till lönen, etc.

Kvinnor är däremot jäkligt mycket bättre på att bygga (sociala) nätverk än män är min uppfattning.

Snafu
2008-02-05, 17:54
Skolålder:

Ytligt: färre krav på män

Prestation: intellektuellt antagligen ungefär samma krav.

Fysiska prestationer: Högre krav på män (suger du på fotboll är du helt enkelt inte cool i skolan). Jag misstänker att det inte är samma för tjejer men vad det ersätts av vet jag inte. Kanske skvaller-skills? Ärligt alltså.

Sissådär halvvuxen:
Ytligt: Mäns fysik inte lika viktig, kvinnors mer viktig?
Prestationer: Män: Belägra kvinnor, Kvinnor: Inte belägra män
Fysiska prestationer: Män, alldeles för många. Kvinnor, inte så många


Summa summarum: Det är lättare att vara man. Tror jag.

Trance
2008-02-05, 17:55
Alla är olika så klart, vissa vill ventilera andra inte. Jag undrar bara vart tar alla dessa känslor vägen om man inte gör något åt dem? Jag ser små känslobomber som springer omkring, och springer dem omkring tillräckligt länge kan de bli ganska obehagliga. Någonstans måste ju känslorna "ta vägen". Det är vad jag tror iaf.

Kan ju även vara så att man helt enkelt inte är lika känslosam.

Snafu
2008-02-05, 17:57
Vill ni ha ett ypperligt exempel på en kvinna som har mer manliga karaktärsdrag än kvinnor i allmänhet har så får ni gärna träffa min flickvän. OBS hon ser ut som en kvinna, oerhört feminin, men skulle nog hellre dra ut en tand istället för att prata om känslor.

Jag är så emo.

Loke
2008-02-05, 18:03
Ja det var det jag syftade på. Hur kan det vara ett misstag att tolka att hög självmordsfrekvens är ett tecken på att en grupp mår sämre än andra? Jag skulle tolka det exakt så. Om inte hela högen lider av något undermedvetet sekttänkande som går ut på att domedagen är nära, och att dem måste offra sig innan dem blir kidnappade av aliens...Eller något åt det hållet.

Nu är ju män en mycket stor grupp så visst är det vanskligt att generalisera, men frågan återstår ju. Varför är det fler män än kvinnor som begår/tar osv självmord?

Alla är olika så klart, vissa vill ventilera andra inte. Jag undrar bara vart tar alla dessa känslor vägen om man inte gör något åt dem? Jag ser små känslobomber som springer omkring, och springer dem omkring tillräckligt länge kan de bli ganska obehagliga. Någonstans måste ju känslorna "ta vägen". Det är vad jag tror iaf.

Grejen är att jag tror att det är mycket lättare för vissa att begå självmord än andra. De som har lätt för att ta livet av sig behöver inte egentligen vara så nedstämda för att göra det.

Rent rationellt så borde man ta livet av sig så fort det ser ut som att nakdelarna med att leva kommer att överväga fördelarna att leva i framtiden. Det är en känsla som jag tror drabbar de flesta till och från (dvs, livet känns fördjävligt, och det ser inte ut som att det kommer bli bättre) men ändå är det relativt få som tar livet av sig. Det beror på flera saker, bland annat handlar det om osäkerhet, rädsla och en hel rad av andra faktorer som egentligen har väldigt lite med hur dåligt man mår i vardagen.

Om ens religion eller kultur ser ner på självmord så blir man rädd att ta livet av sig. Ingår man därmot i en religion eller kultur där det är ärofullt så försvinner rädsla. Det har inget med hur dåligt man mår. Om något tror jag personer som lever i en kultur där självmord är något positivt mår allra bäst, även fast självmordsfrekvensen antagligen blir högst.

Om man är osäker på hur ens liv faktiskt ser ut så kanske man inte litar på sin egen bedömning. Här har äldre personer en fördel: De kan mycket lättare avgöra hur deras framtid kommer se ut. Det har inget med hur dåligt man mår. Tvärt om, ju äldre man blir desto bättre blir ens självförtroende och man mår bättre, samtidigt ökar ens förmåga att ta livet av sig.

Det som skiljer killar från tjejer på den här punkten är att killar allmänt har ett mer snävt synsätt. Tjejer eftersträvar ofta balans i livet, där det är viktigt att nå en acceptabel nivå i många områden. Killar därmot sätter mycket högre krav på sig själva, men inom färre områden. Detta tror jag är en av de fundamentala skillnaderna mellan tjejer och killar.

Detta gör att medans tjejer ofta känner sig lite otillräckliga, så kan en killes liv kännas helt värdelöst om han inte har någon framgång i sitt område, vad det än må vara. Motsatsen gäller dock oftast, att killes liv för utomstående verkar helt kört i botten, men han är ändå ganska nöjd, för han har det han vill ha. Detta tror jag för övrigt är det som gör att det verkar som att killar inte delar med sig av sina känslor: De kanske, i ärlighetens namn, inte har fullt så starka känslor om alla de saker som tjejer har.

Därför tror jag faktiskt att killar som grupp mår bättre än tjejer som grupp, även om självmordsfrekvensen är högre.

Tricklev
2008-02-05, 18:09
Jag tror det är lättare att vara man. Behöver bry sig mindre om sitt utseende, mindre utsatt rent fysiskt en sen kväll i en större stad, orättvis fördel när det kommer till lönen, etc.

Kvinnor är däremot jäkligt mycket bättre på att bygga (sociala) nätverk än män är min uppfattning.

Om vi bortser ifrån misshandel och rån, ja, knappast annars.

akerstrom
2008-02-05, 18:36
Undra om många som klarar att ta livet av sig ångrar sig.


Får vi nog aldrig veta..!







jag tror att kvinnor och män har det lika drygt, bara i olika saker...

AFanatic
2008-02-05, 18:49
Grejen är att jag tror att det är mycket lättare för vissa att begå självmord än andra. De som har lätt för att ta livet av sig behöver inte egentligen vara så nedstämda för att göra det.

Det tror jag med.

Rent rationellt så borde man ta livet av sig så fort det ser ut som att nakdelarna med att leva kommer att överväga fördelarna att leva i framtiden.

True.

Om man är osäker på hur ens liv faktiskt ser ut så kanske man inte litar på sin egen bedömning. Här har äldre personer en fördel: De kan mycket lättare avgöra hur deras framtid kommer se ut. Det har inget med hur dåligt man mår. Tvärt om, ju äldre man blir desto bättre blir ens självförtroende och man mår bättre, samtidigt ökar ens förmåga att ta livet av sig.

Ja förmågan kanske ökar, men nödvändigtvis inte sannolikheten.

Det som skiljer killar från tjejer på den här punkten är att killar allmänt har ett mer snävt synsätt. Tjejer eftersträvar ofta balans i livet, där det är viktigt att nå en acceptabel nivå i många områden. Killar därmot sätter mycket högre krav på sig själva, men inom färre områden. Detta tror jag är en av de fundamentala skillnaderna mellan tjejer och killar.

Det tror jag med. Killar verkar bli nästintill förstörda om det går dåligt inom ett område. Balans är ganska vettigt med andra ord. Att så lätt komma ur balans ser lite dåligt ut för självmordstatistiken trots allt. Vore intressant att ha hela bilden för sig med mörkertal och allt.

Detta gör att medans tjejer ofta känner sig lite otillräckliga, så kan en killes liv kännas helt värdelöst om han inte har någon framgång i sitt område, vad det än må vara. Motsatsen gäller dock oftast, att killes liv för utomstående verkar helt kört i botten, men han är ändå ganska nöjd, för han har det han vill ha. Detta tror jag för övrigt är det som gör att det verkar som att killar inte delar med sig av sina känslor: De kanske, i ärlighetens namn, inte har fullt så starka känslor om alla de saker som tjejer har.

Självklart kan man ha olika starka känslor till olika företeelser, det vore ju konstigt annars. Det finns ju dock vissa känslor som alla har, även om man inte alltid ger uttryck för dem. Jag pratar inte om triviala känslor (om sådana nu finns?) utan om sådant alla känner i livet. Min bild är att killar i mer eller mindre utsträckning måste lägga band på sina känslor, även fast de finns där.

Därför tror jag faktiskt att killar som grupp mår bättre än tjejer som grupp, även om självmordsfrekvensen är högre.

Ja de killar som mår dåligt begår ju självmord lättare. Så det vore ju konstigt om killar som grupp inte mådde bättre om man skall kolla på vilka som klarar att ta livet av sig. Jämförelsevis finns det fler tjejer som inte lyckas ta livet av sig men mår dåligt. Och därmed för ner tjejernas självmordsstatistik på den fronten.

Bortsett från allt det där vågar jag inte ens gissa vilken grupp som mår sämst.

AFanatic
2008-02-05, 18:51
Får vi nog aldrig veta..!



Men det hade varit intressant...nonetheless! Sherlock.

akerstrom
2008-02-05, 19:01
Men det hade varit intressant...nonetheless! Sherlock.

heheh ett dåligt skämt:smash: är trött:Virro

AFanatic
2008-02-05, 19:09
heheh ett dåligt skämt:smash: är trött:Virro

Bra då ska jag inte lägga dig i "det där" facket. :D

z_bumbi
2008-02-05, 19:18
Ja det var det jag syftade på. Hur kan det vara ett misstag att tolka att hög självmordsfrekvens är ett tecken på att en grupp mår sämre än andra? Jag skulle tolka det exakt så. Om inte hela högen lider av något undermedvetet sekttänkande som går ut på att domedagen är nära, och att dem måste offra sig innan dem blir kidnappade av aliens...Eller något åt det hållet.

Nu är ju män en mycket stor grupp så visst är det vanskligt att generalisera, men frågan återstår ju. Varför är det fler män än kvinnor som begår/tar osv självmord?

Det bör nog i själva verket stå att invandrade män och då främst finska, danska och ungerska sådana boende i Sverige oftare begår självmord. Plockar man bort dessa ur statestiken så blir det inte vad jag kommer ihåg inte så stora skillnader på befolkningen i stort även om det fortfarande existerar en skillnad.

miss_incorrigible
2009-12-23, 19:00
Till det yttre och omständigheter det bringar, även om jag inte hann så långt med killgrejen, finns det fördelar med både och. Det är rätt intressant och ibland önskar jag att jag kunde kryssa mellan gränserna för könen, skörda frukterna av det båda har att erbjuda. :D

Kwon
2009-12-23, 19:10
Är nog lika svårt för båda, gällande olika saker bara.

Om man skulle göra en lista med Pros / Cons alltså så känns det som jämnt skägg.

Anton Fräs
2009-12-23, 19:14
Dessutom anses ofta pratiga och företagsamma tjejer som jobbiga, enbart i behov att hävda sig, manshaftiga osv osv (fråga mig, jag vet). Jag säger också dött lopp, det beror mycket på hur mycket man är offer för sitt kön, så att säga, tror jag, något man i stor utsträckning väljer själv.

Alla antaganden i tråden roar mig väldigt mycket, men speciellt detta lilla citat. Pratiga framåt tjejer är ju de som är intressantast. De finns olika svårigheter och möjligheter för varje kön men något som syns tydligt i tråden är hur folk ritar in sig i ett hörn. "Killar tycker inte om det här." "Tjejer lyder under mannens sexualitet."

Hur satan kan man leva efter sådana föreställningar? Jag tror Fed up har ett stort rätt när det gäller sista meningen i citatet. Personligen försöker jag tänka utanför de mallar som finns, även om man självklart alltid är begränsad. I större eller mindre utsträckning.

Ape3
2009-12-23, 19:40
Mycket intressant. Dött lopp tror jag också även om jag fastnar vid tanken på ett par bröst ;). För mycket Californication den sista tiden.