handdator

Visa fullständig version : Sås


BallPythoN
2008-02-04, 14:47
Hejsan. Jag skulle behöva lite hjälp med olika såser som är energi snåla.
Jag är en person som älskar sås och har därför tappat lust för många olika sorters maträtter som jag förut har älskat eftersom jag nu drar ne på det fetaste. Någon som har några råd på bra såser eller hur man kan skapa energi snåla såser :)


Tack på förhand. :bpump:

Modify
2008-02-04, 15:16
Diggar du kalla såser så tycker jag personligen att smaksatt Creme Fraiche funkar jäkligt bra som sås!

LadyG
2008-02-04, 15:29
Finns många bra förslag här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=1422

mela
2008-02-04, 15:34
Jag är också en såsmänniska. Jag ÄLSKAR sås.

Milda Extra Mat på 4% är alldeles utmärkt stt göra sås på.

Till kött och potatis/klyftpotatis kan du göra t.ex. pepparsås.
Bara häll i önskad mängd Milda Extra och vitpeppar och lite salt. Smaka av så att du får såpass mycket peppar som passar dig.

Till kyckling och pasta passar Tortillia Dipmix utmärkt. Häll dipmixen i Milda Extra.
Finns andra dipmixer som säkert också funkar. Det är ju kcal i dem också men jag vet inte hur mycket, men för mig spelar det varken till eller från, det känns som att det är såpass lite liksom.

Jag brukar göra en tonfisksås på Hollandésås. Har sån färdigsås och skippar matfettet i, kanske har i lite kvarg för tjocklekens skull. Sedan i med en burk tonfisk. Äts tillsammans med makaroner. (och ketshup *drool* )

regus
2008-02-04, 16:17
Dom flesta keldas såser ligger runt 4-8% och smakar helt okej.

BallPythoN
2008-02-04, 18:02
okok tack för svaren. är det någon som kommer på mer så skriv :)

Cohen
2008-02-04, 23:36
Om du vill ha redda såser är ju ett tips att topp- istället för bottenreda. Sparar en hel del kcal på typ vanlig bechamel.

Jaeric
2008-02-07, 13:07
Brukar ta lite viktväktarnas creme fraiche, som jag blandar med lite chili och paprika fraiche. Jätte god kall sås som funkar till det mesta. Inte mycket kcal heller, :)

z_bumbi
2008-02-07, 13:19
Tomatsås
Krossade tomater
Lök
Vitlök
Övriga kryddor anpassade efter egen smak och vilken maträtt man ska ha det till.
Olja
Svetta lök och vitlök i oljan och häll sen på tomaterna.
Låt sjuda en bra stund.

Tomatsalsa
Tomater
Lök
Frukt
Andra grönsaker
Vitlök
Chili
Etc
Går att servera kall men annars är det bara att värma på den.

Filmjölk/yoghurt plus kryddor

Cilia
2008-02-07, 14:12
jag brukar göra vit grundsås som man sen kan smaksätta.

lite smör fräses 1 tsk kanske
blandas med mjöl ca 1 msk till fast sörja
sen blandar du försiktigt försiktigt ner minimjölk ca 1,5 - 2 dl
kryddar med salt och peppar och vad med du vill ha
låter koka tills den blir tjock.
blir den för tjock späd med mer minimjölk.

vet inte kalorimängden men det blir inte mycket för du behöver trots allt inte använda så mycket sås.

kan krydda med curry, lite steksky från kyckling eller kött t ex

xoxo
2008-02-14, 13:44
tomatsas ar gott.. antigen gora egen men om man inte orkar det sa finns det bra saser att kopa.. (alltsa typ pasta sas)

annars kan du ju alltid testa att ha kanske nan salsa till maten istallet for sas..

om man avander pulversas sa ar det bara att utesluta fettet helt.. viktvaktarna har ju pulversasmixer.. har sjalv aldrig testat dom men dom kanske ar bra..