handdator

Visa fullständig version : Minimal muskel förlust vid fotboll!


Lopezzo
2003-05-13, 15:48
Efter att ha hållt upp med fotbollen i 3 år och tränat intensivt med bra resultat så har jag nu börjat lira igen i div 8 i GBG (den sämsta divisionen i stan) Vi tränar en gång och spelar en match i veckan.
Vad gör jag för att inte förlora alla musklerna jag byggt upp på överkroppen? Vi tränar 60 min då äter jag direkt efter. En match dock är ju 90 min ska jag typ äta något i halvlek och också direkt efter matchen?

Tacksam för svar

Lopezzo

TV-shopparen
2003-05-13, 16:47
Det mesta av dina muskler sitter fortfarande på benen, så blir mest dom som bränns, din överkropp är säker :thumbup:

TV-shopparen
2003-05-13, 16:53
käka normalt innan bara så att blodsockret är högt under matchen. Då kommer inga muskler förbrännas. Man måste klanta sig ganska rejält med kosten för att bränna nån nämnvärd mängd muskler genom motion. Om du vill kan du väl käka en banan eller nåt i halvlek men jag tror inte det behövs.

Lopezzo
2003-05-13, 17:35
Nä, vetefan jag är nog relativt säker på att man bränner en del muskle och då främst på överkroppen... Vi tycks vara av delad åsikt. Kraftigt!

Jag menar jag går ju inte direkt ut och spinger en och en halv timme när jag vill bränna fett! Då tror jag mussklerna ryker ganska snabbt!
Deffar nu för övrigt enbart HIIT 3gånger i veckan efter gympassen.

Lopezzo

TV-shopparen
2003-05-13, 19:04
Vad har du fått det där ifrån? Tror du verkligen kroppen är så dum att den väljer att göra om muskler till energi när det redan finns massa lättillgängligt blodsocker?

Rimbo
2003-05-13, 20:09
är det faktiskt så att man tappar muskler av att springa/röra på sig?
tränar själv 3ggr i veckan handboll så det blir ca.4 timmar av springande per vecka.
skulle jag alltså få mycket mer massa om jag slutade handbollen?
inte för att jag skulle göra det. Har 3 år kvar som junior, har tänkt sluta efter de...

King Grub
2003-05-13, 20:13
Originally posted by Rimbo
är det faktiskt så att man tappar muskler av att springa/röra på sig?
tränar själv 3ggr i veckan handboll så det blir ca.4 timmar av springande per vecka.
skulle jag alltså få mycket mer massa om jag slutade handbollen?
inte för att jag skulle göra det. Har 3 år kvar som junior, har tänkt sluta efter de...

Nej, det gör du inte, om du inte gör det på fastande mage eller springer Marathon.

Lopezzo
2003-05-13, 20:49
Så grub rekomenderar inte att jag äter någonting i pausen på en fotbollsmatch?

Lopezzo

Jon2
2003-05-13, 21:22
tag en bannan det blir perfekt

Lopezzo
2003-05-13, 21:25
Protte då det måste väl vara viktigt det med??

Lopezzo

ivandrago
2003-05-13, 22:16
så lång är inte en match. har du ätit bra innan behöver du inte oroa dig för att få i dig protte. Käka ordentligt efteråt istället, precis som ett vanligt styrke- eller konditionspass.

Sverker
2003-05-14, 06:36
Originally posted by Rimbo
är det faktiskt så att man tappar muskler av att springa/röra på sig?
tränar själv 3ggr i veckan handboll så det blir ca.4 timmar av springande per vecka.
skulle jag alltså få mycket mer massa om jag slutade handbollen?
inte för att jag skulle göra det. Har 3 år kvar som junior, har tänkt sluta efter de...

Handboll är som ishockey, fast utan skydd...

För ett par år sedan gjorde jag debut i handboll på div 4-nivå. 25 kg tyngre än när jag slutade som junior gjorde jag succe´i försvaret.

Min erfarenhet är att det kostar muskler !
Att försöka kombinera två träningar handboll / ( fotboll ) med tre tunga träningspass på gymmet + ev match varje vecka sliter hårt.
Det är svårt att återhämta sig mellan träningarna och man står still eller minskar i styrka på gymmet.

I mitt fall var dock gymmet viktigast och handbollen rent nöje.
Ät ordentligt och vila ordentligt mellan träningarna ska det säkert fungera.

Nils
2003-05-14, 09:14
Originally posted by King Grub


Nej, det gör du inte, om du inte gör det på fastande mage eller springer Marathon.
Nja, det beror nog på. Kanske inte om man bara tänker på kalorierna som förbrukas. Men tom när man spelar pingis på allvar så går styrketräningen i stå för att det hela tiden blir en balans mellan vad man är ute efter. När man bygger hårt och bra så har man (i alla fall jag) konstant så ont att man knappt kan använda några muskler på kroppen (olika beroende på vilken dag det är). Men i det skicket kan man INTE spela en sport på någon vettig nivå. Så man måste dra ner på styrketräningen eller minska intensiteten.
och DET kostar muskler.
Nils

Lopezzo
2003-05-14, 18:56
Så om jag ligger på samma frekvens med styrketräningen som jag låg på innan jag började spela fotboll så kommer jag inte att "springa bort" musklerna då?

Skulle kanske rent av ta en fotbollsmatch eller träning som ett HIIT pass eller hur? Och då skulle det kanske räcka med 3 HIIT pass i veckan + en match och en fotbollsträning?

Ps fan va man märker att man gymmat alla motståndare flyger i närkamperna heheheh

Lopezzo

Ikväll blir det spansk SEGER!!!!

Ado
2003-05-15, 16:58
Det bästa du kan göra för att inte tappa muskelmassa är att käka en Kebab i halvtid!! Funkar för mig :eating:

Lopezzo
2003-05-15, 18:52
Ja visst dålig fettsammmansättning och tungt att springa på mitt under en seriös deff! Ja chanserna till att jag tar en kebab i halvtid är oändliga. HAHAHAHAHA

Inga seriösa svar???

Lopezzo

z_bumbi
2003-05-15, 19:36
Om du deffar och samtidigt lägger till träningen kan det vara tungt för kroppen men om du minskar din övriga konditionsträning så ser jag inget problemet.
Lämpligt att äta i pausen kan vara frukt, sportdryck, gainer, slow carbs, proteinpulver eller vad du nu fastnar för och märker funkar.

Lopezzo
2003-05-15, 20:14
OKey så det finnsc alltså inget givet som fungerar?? Ingen som är som jag dvs super seriös med styrketräningen samtidigt som man vill utföra en bollsport???

Lopezzo

Galatasaray
2003-05-15, 20:24
Jo, jag:D

z_bumbi
2003-05-15, 20:30
Lopezzo: Det finns säkert massor som kombinerar men alla har ju olika mål med träningen samt till viss del så klarar man olika bra att träna med saker i magen.
Jag förutsätter att du så närma som möjligt innan matchen stoppar i dig långsamma kolhydrater och protein, samt tar en gainer efter matchen då vet jag inte om det har så stor betydelse för musklerna vad du gör i pausen, för spelets det kan det ju vara en fördel att få i sig kolhydrater i alla fall.

Lopezzo
2003-05-16, 09:26
Ok.. mål med träningen prio1 Styrketräningen
Prio 2-1000 Styrketräningen
Prio1001 Fotbollen

Tack för svaren Tyvärr kan jag inte äta så kort innan fotbollen käkar nu ca 2 timmar innan. KAn verkligen inte närmare än så inpå (har försökt). Kanske skulle sagt dett direkt :) Därför befarar jag nedbrytning i slutet på matherna....

Lopezzo