handdator

Visa fullständig version : Angående fotbollslöner


shut teh face
2008-02-04, 12:18
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/england/article1761673.ab

Han ska tydligen få en 1.8 miljoner - i veckan.

Vad anser ni om att de har så höga löner?

Själv tycker jag det är bra. Min mosters man spelade i djurgården för 35-40 år sedan och på den tiden så fick man inte mer lön som fotbollspelare än en vanlig arbetarlön.

MasterChief
2008-02-04, 12:29
Tydligen anser marknaden att de är värda det så det är ok såklart. Däremot kan jag inte låta bli att förvånas över att marknaden tycker att de är värda dessa summor.

ligne
2008-02-04, 12:31
lönetak FTW !

DANNE1988
2008-02-04, 12:34
men tänk så här... vad gör fotbolls spelare för att vårat samhälle ska bli bättre? håller ungdomar och vuxna på plats så dom är lugna? näe det tycker jag inte, jag tycker att dom ska ha som en vanlig människa, men om dom nu skulle få det, vart skulle alla pengar tagit vägen, så det är nog bäst att dela ut skiten till spelarna istället :) visst är man lite avis...

helt ok :)

ArcTiC
2008-02-04, 12:49
Tydligen anser marknaden att de är värda det så det är ok såklart. Däremot kan jag inte låta bli att förvånas över att marknaden tycker att de är värda dessa summor.

+1

nr16
2008-02-04, 12:52
Jag tycker inte att det är något fel på att tjäna så mycket men det är helt fel kille som gör det. Om jag inte missminner mig så tjänar (enligt goal.com) Ballack och Shevshenko (ahh så svårt namn att stava till) 1.9 miljoner i veckan.

Att folk säger att fotbollsspelare ska käna som en vanlig person är bara väldigt korkat. Låt säga att man är svetsare, det är en 3 årig utbildning och alla klarar av det. Men att spela fotboll i man united o göra 19 mål som mittfältare på 20 matcher i världens bästa liga är inte något som alla kan. Sen att en spelare som Ronaldo säkert börja spela fotboll när han var 6-7 år och sen gjort det regelbundet i 15 år och lagt ner all sin tid på det för att bli så bra som han nu är idag..

Snafu
2008-02-04, 12:54
Tänk på alla åldersdomshem, gamlingar och sjuka som kunde fått hjälp istället för dessa kapitalitiska löner!!"#!"

ironi

Slartibartfast
2008-02-04, 13:32
Svenska avundssjukan.

LÅL.

redbrigade
2008-02-04, 13:32
Hellre att pengarna går till spelarna än dom giriga utländskaägarna.

redbrigade
2008-02-04, 13:32
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/england/article1761673.ab

Han ska tydligen få en 1.8 miljoner - i veckan.

Vad anser ni om att de har så höga löner?

Själv tycker jag det är bra. Min mosters man spelade i djurgården för 35-40 år sedan och på den tiden så fick man inte mer lön som fotbollspelare än en vanlig arbetarlön.

Man tjänar inte speciellt mycket i allsvensk idag heller, det finns inga pengar här.

Mirre
2008-02-04, 13:52
Om laget/sponsorerna så dumma att de ger så mycket i lön till någon som sparkar på en boll bättre än snittpojkarna på lekplanen så är det bara att tacka och ta emot cashen som spelare. :D

Förhoppningsvis kanske spelaren är givmild och drar ett strå i stacken och skänker lite till behövande...

Exdiaq
2008-02-04, 13:56
Svenska avundssjukan.

LÅL.



Finns inget som heter "Svenska avundsjukan" utan det ska vara "avundsjuka". Avundsjuka existerar i alla länder och inte typiskt svensk om du inte visste.

Överbetalda primadonnor tycker jag spontant.

Jacksatan
2008-02-04, 14:14
Tillgång och efterfråga. Det finns 1 spelare som Cristiano o världen. Han glädjer väldigt många varje vecka. Fan många lever ju för att få se sitt älskade Man utd varje vecka. Får inte han den lönen så blir det bara mer lön till ägaren.

JoelR
2008-02-04, 14:21
Tillgång och efterfråga. Det finns 1 spelare som Cristiano o världen. Han glädjer väldigt många varje vecka. Fan många lever ju för att få se sitt älskade Man utd varje vecka. Får inte han den lönen så blir det bara mer lön till ägaren.

+1

Slartibartfast
2008-02-04, 14:38
Finns inget som heter "Svenska avundsjukan" utan det ska vara "avundsjuka". Avundsjuka existerar i alla länder och inte typiskt svensk om du inte visste.


Nej, det stämmer inte. Googlar man på "svenska avundsjukan" så får man 10.000+ träffar. Samma sökning på "finska avundsjukan" resulterar i tre träffar. *popcorn*

Trance
2008-02-04, 14:41
Lönetak skulle vara intressant, för fotbollens skull.

Speedy
2008-02-04, 16:51
jag tycker snart att ett lönetak skulle vara dags snart..tycker att det är helt sjukt vilka summor det börjar komma upp i...

Exdiaq
2008-02-04, 16:59
Nej, det stämmer inte. Googlar man på "svenska avundsjukan" så får man 10.000+ träffar. Samma sökning på "finska avundsjukan" resulterar i tre träffar. *popcorn*



Okej :laugh: Vad känneteckna den svenska avundsjukan om man får fråga?

Jacksatan
2008-02-04, 17:12
Okej :laugh: Vad känneteckna den svenska avundsjukan om man får fråga?

Om något så äre väl finnar som är avundsjuka på svenskar. De har ju gnällt i ett halvt decennium på allt möjligt. 45% av alla finnar slänger ut tv-apparaterna och gråter när hockeylaget får stryk av Sverige(vilket sker 95% av gångerna), så det säger ju en del om deras bitterhet.

analex
2008-02-04, 17:26
Det är ju tack vare spelarna klubben drar in alla sina miljoner så varför lönetak?

z_bumbi
2008-02-04, 17:37
Det är ju tack vare spelarna klubben drar in alla sina miljoner så varför lönetak?

Hur mycket kostar det att gå på fotboll?

Trance
2008-02-04, 17:40
Det är ju tack vare spelarna klubben drar in alla sina miljoner så varför lönetak?

För att det kan resultera i en roligare liga?

Sven_b
2008-02-04, 17:40
Man tjänar inte speciellt mycket i allsvensk idag heller, det finns inga pengar här.

Beror ju på vad man jämför med, jämför man med vanligt folk så har allsvenska lirarna det ganska bra, Tobbe Hysen fick 5 millar i sign on bonus + 100-200 tusen i månaden när han kom "hem" till blåvitt.

goj739
2008-02-04, 17:56
Spelare som kräver löner på över 1 miljon i veckan är bara giriga.

Fotboll och pengar har gått alldeles för långt.

Palm
2008-02-04, 18:10
Det fungerade väl rätt bra med lönetak i NHL i alla fall?

shut teh face
2008-02-04, 18:12
De förtjänar en god lön. De är ju trots allt de bästa inom området.
Och i.o.m att de sliter ut kroppen och får lägga ned rätt tidigt så är det bra ifall pengarna är kompakta. Man jobbar inte direkt tills man är 65..

Jämför med säg, de 10 bästa programmerna i världen. De sitter förmodligen på sjukt bra betalda kontrakt inom olika konsultsammanhang.

Slartibartfast
2008-02-04, 18:21
Hur mycket kostar det att gå på fotboll?

Nu är jag inte det minsta intresserad av fotboll, men biljettintäkterna utgör väl typ en halv promille av merchandisingen, som är klubbarnas främsta inkomstkälla?

Eller hur menar du?

z_bumbi
2008-02-04, 18:25
Nu är jag inte det minsta intresserad av fotboll, men biljettintäkterna utgör väl typ en halv promille av merchandisingen, som är klubbarnas främsta inkomstkälla?

Eller hur menar du?

Jag undrar hur mycket det kostar. Är det t ex dyrt att följa ett lag en säsong i GB?

egge
2008-02-04, 18:43
Spelare som kräver löner på över 1 miljon i veckan är bara giriga.

Fotboll och pengar har gått alldeles för långt.

Om du hade fått chansen att tjäna så mycket så hade du alltså tackat nej?

redbrigade
2008-02-04, 18:49
Beror ju på vad man jämför med, jämför man med vanligt folk så har allsvenska lirarna det ganska bra, Tobbe Hysen fick 5 millar i sign on bonus + 100-200 tusen i månaden när han kom "hem" till blåvitt.

Jo de är klart, finns ju några som tjänar mycket som tex. Anders Svensson och förmodligen Rabi Shaban

redbrigade
2008-02-04, 18:52
Jag undrar hur mycket det kostar. Är det t ex dyrt att följa ett lag en säsong i GB?

Inte speciellt, i Englad däremot är det sjuka priser ett säsongskort på någolunda bra platser kan gå på runt 20 000.

Trance
2008-02-04, 19:00
De förtjänar en god lön. De är ju trots allt de bästa inom området.
Och i.o.m att de sliter ut kroppen och får lägga ned rätt tidigt så är det bra ifall pengarna är kompakta. Man jobbar inte direkt tills man är 65..

De förtjänar det eftersom någon är villig att betala det. Men man kan ju fortfarande ha en åsikt om att det förändrar sporten till det sämre.


Jämför med säg, de 10 bästa programmerna i världen. De sitter förmodligen på sjukt bra betalda kontrakt inom olika konsultsammanhang.

De är förmodligen professorer och jobbar antingen på ett universitet eller forskar på något annat sätt inom området. En del jobbar på andra saker förutom på univesiteten, typ skriver bok som Knuth eller jobbar för Microsoft Research som simonp. Tjänar säkert rätt bra, men inte i närheten av fotbollslöner i premier league direkt.

Backman
2008-02-04, 19:57
Det enda negativa i fotbollshysteriken är väl spelmissbruket. (Inte spelandet av fotboll då alltså..)

Annars glädjer fotbollen väldigt många, vilket är bra. Men, klart att det är en biffig lön.

adis
2008-02-04, 20:40
Alldels för mycket, så många problem som skulle kunna lösas om man bara halverade deras redan överbetalda löner.

Speedy
2008-02-04, 20:42
man kan ju alltid ange att de inte spelar så länge som skäl men det tycker jag inte funkar så bra för de tjänar ju ruskigt mycket pengar..man skulle klara sig väldigt länge på 5-6 miljoner i ett liv..eftersom de flesta av de bäst betalda har fler hundra miljoner så .....

NiXPhoenix
2008-02-04, 22:16
Tycker det är överdrivet.

Sen ska de som tycker det är helt i sin rätt verkligen inte klaga när folk inom näringslivet uppmärksammas i tidningar för sina höga löner.

En VD vid någon av AP-fonderna tjänar 2-3Mkr per år, det är verkligen inte speciellt mkt med tanke på att de tvingas skatta bort minst hälften.

Sen finns det ju nissar som fixar bonusprogram som ger dem hundratals miljoner (utomlands och Percy Barnevik typ) vilket jag oftast tycker är ganska så sjukt.

ASroma83
2008-02-04, 23:58
Jag tycker inte att det är något fel på att tjäna så mycket men det är helt fel kille som gör det. Om jag inte missminner mig så tjänar (enligt goal.com) Ballack och Shevshenko (ahh så svårt namn att stava till) 1.9 miljoner i veckan.

Att folk säger att fotbollsspelare ska käna som en vanlig person är bara väldigt korkat. Låt säga att man är svetsare, det är en 3 årig utbildning och alla klarar av det. Men att spela fotboll i man united o göra 19 mål som mittfältare på 20 matcher i världens bästa liga är inte något som alla kan. Sen att en spelare som Ronaldo säkert börja spela fotboll när han var 6-7 år och sen gjort det regelbundet i 15 år och lagt ner all sin tid på det för att bli så bra som han nu är idag..

Hahaha! Vad grundar du det på?

Catstyle
2008-02-05, 00:44
Alldels för mycket, så många problem som skulle kunna lösas om man bara halverade deras redan överbetalda löner.
Vilka problem?

PowPow
2008-02-05, 02:15
Vilka problem?

Det undrar jag också. Det är inte precis som om det är skattepengar eller någon slags u-landshjälpskassa som betalar spelarnas löner. Ägarna har ju inget direkt intresse i att lösa några humanitära problem.

De enda problemen jag kan se att det skulle kunna lösa är väl problemen med den ständigt återkommande reklamen, och de ibland hutlöst höga inträdesavgifterna.

joriice
2008-02-05, 02:18
Ge pengarna till mig, jag får fan gå en och en halv mil de dagarna jag skall till gymmet. : (

Honken
2008-02-05, 02:49
Marknadsekonomi i all ära, men vad fan?

De springer runt på en gräsmatta och bölar när de trillar. Fotboll kräver talang och skicklighet som alla andra sporter här i världen men förhelvete vad ska man med så mycket pengar till egentligen? Idrottsstjärnor borde givetvis tjäna feta summor, 100 000 månaden kanske? Mer än det är ju fan bara efterblivet. Ta de där 1.7 mille och förbättra något, sänk priserna på matcherna, bygg fler stadion, whatever!

MasterChief
2008-02-05, 12:45
Marknadsekonomi i all ära, men vad fan?

De springer runt på en gräsmatta och bölar när de trillar. Fotboll kräver talang och skicklighet som alla andra sporter här i världen men förhelvete vad ska man med så mycket pengar till egentligen? Idrottsstjärnor borde givetvis tjäna feta summor, 100 000 månaden kanske? Mer än det är ju fan bara efterblivet. Ta de där 1.7 mille och förbättra något, sänk priserna på matcherna, bygg fler stadion, whatever!

Ja, gnälla går ju men berätta gärna också hur det ska gå till i verkliga livet.
Det finns väl ett par miljarder människor som gillar fotboll och några hundra miljoner är fanatiska fans. Det bästa de vet är när deras lag vinner. Hur ska då laget vinna på enklaste sätt? Jo, köpa in bättre spelare. Om nu alla tusentals lag slåss om de bästa spelarna blir efterfrågan väldigt hög på en begränsad tillgång: De bästa av de bästa. Sen rullar hjulet vidare. Laget blir bättre och kan ta ut högre biljettpriser och fansen betalar gärna. Sen är övergångar av stora stjärnor en stor händelse som får mycket publicitet. Något som betalas tillbaka av att fler rika sponsorer dras till laget. Alla vill synas med de bästa.

Så berätta gärna hur detta ska stoppas? Pratar du om klassisk svensk förbjudspolitik? Att någon politiker ska gå in och sätta något tak? Ska det då göras i alla sporter? Hur mycket får de tjäna? Vem bestämmer hur mycket som är lagom? Sen är fotboll internationell så bestämmelserna bör ju också bli internationella. Annars får det ju ingen verkan.

Spelar det egentligen någon större roll att några hundra spelare tjänar dessa summor?

Orka.

Viktor_Balck
2008-02-05, 12:51
Om man skall gnälla på fotbollslöner så borde man gnälla ännu mera på baseboll eller basketlöner, dom tjänar betydligt mera, var väl nån basebollstjärna som skrev på ett 10-års kontrakt värt 1,7 miljarder eller liknande.

Personligen förstår jag inte varför man klagar, visst man kan tycka att det är helt överdrivna summor det rör sig om men dessa summor är ju inte tagna ur luften direkt, det finns såklart en anledning att spelarna får dom pengar dom får.

Trance
2008-02-05, 13:07
Så berätta gärna hur detta ska stoppas? Pratar du om klassisk svensk förbjudspolitik? Att någon politiker ska gå in och sätta något tak? Ska det då göras i alla sporter? Hur mycket får de tjäna? Vem bestämmer hur mycket som är lagom? Sen är fotboll internationell så bestämmelserna bör ju också bli internationella. Annars får det ju ingen verkan.

Spelar det egentligen någon större roll att några hundra spelare tjänar dessa summor?

Orka.

Det jag skulle vilja är ju att ligorna inför lönetak som i NHL. Då har varje lag x miljoner att lägga på spelare vilket gör att man inte kan fylla laget med de dyraste spelarna. Vilket skapar en jämnare liga och enligt mig roligare matcher.

Om man tittar på senaste vinnarna i premier league från wiki så ser man nog vad jag menar:
2006/2007 Manchester United FC 9 (16)
2005/2006 Chelsea FC 2 (3)
2004/2005 Chelsea FC 1 (2) Vann även Ligacupen
2003/2004 Arsenal FC 3 (13) Obesegrade i ligan
2002/2003 Manchester United FC 8 (15)
2001/2002 Arsenal FC 2 (12) Vann även FA-cupen
2000/2001 Manchester United FC 7 (14)
1999/2000 Manchester United FC 6 (13)
1998/1999 Manchester United FC 5 (12) Vann även FA-cupen och
UEFA Champions League
1997/1998 Arsenal FC 1 (11) Vann även FA-cupen
1996/1997 Manchester United FC 4 (11)

Nu skulle väl förmodligen lönetaket sättas rätt högt ändå så det skulle fortfarande bli stora pengar. Dessutom skulle väl det inte gå att införa då de finns flera konkurrerande ligor och alla skulle dels vilja det och dels komma överrens om det.

Snafu
2008-02-05, 13:09
Det jag skulle vilja är ju att ligorna inför lönetak som i NHL. Då har varje lag x miljoner att lägga på spelare vilket gör att man inte kan fylla laget med de dyraste spelarna. Vilket skapar en jämnare liga och enligt mig roligare matcher.
.

Men endast om det blir många mål är jämna matcher roliga att se på. Det får gärna bli 3-0 också.

11-0, not so much.

MasterChief
2008-02-05, 13:19
Nu skulle väl förmodligen lönetaket sättas rätt högt ändå så det skulle fortfarande bli stora pengar. Dessutom skulle väl det inte gå att införa då de finns flera konkurrerande ligor och alla skulle dels vilja det och dels komma överrens om det.

Ja, precis.

Höga löner skulle inte försvinna (NHL har ju bland de högsta lönerna av alla) och det är nödvändigt att alla stora fotbollsligor inför dessa tak (vilket låter orimligt). Fan, nu repeterade jag ju vad du själv skrivit. Men jag köper din poäng att pengar definitivt kan ta bort en del av det sportsliga. Om några få lag blir så ekonomisk starka att deras lag kan matcha Brasiliens nationslag så kan det på sikt vara negativt för utvecklingen. Men då ska förändringen ske från de som äger och driver ligorna. I sådana fall har inte jag en enda åsikt om det. Men om politiker ska in och peta blir jag grinig.

Noodles
2008-02-05, 13:39
Men då ska förändringen ske från de som äger och driver ligorna. I sådana fall har inte jag en enda åsikt om det. Men om politiker ska in och peta blir jag grinig.

Jag håller med om att staten inte ska ge sig in med ett lönetak. Iofs tror jag att den risken är minimal. När det gäller NHL var det de själva som ville ha lönetaket. Efter lockouten var de tvungna att göra en stor förändring för att få tillbaka publiken. Jag tror det blir svårt att få med de rikaste fotbollsklubbarna på det så länge som de går med vinst. Tycker de att det blir för mycket tjafs och förbud startar de säkert en egen organisation a'la G14.

Att idrottare tjänar hiskeliga mängder pengar stör mig inte särskilt mycket. Det är som sagt en fråga om marknadskrafter. Sedan kan det kännas lustigt att lönekarusellen får mediokra spelare att tjäna hur mycket som helst. Detta trots att de antagligen inte bidrar särskilt mycket till att höja klubbens marknadsvärde. Precis som Trance skulle jag vilja se ett lönetak för att få till en jämnare liga. Om lönerna trissas upp för mycket finns det en risk att klubbar som egentligen inte har råd börjar slösa (Leeds). Innan den bubblan spricker finns det en risk att de har fått sportsliga framgångar som drabbar andra klubbar med en mer sansad syn på ekonomi.

analex
2008-02-06, 15:18
Hur mycket kostar det att gå på fotboll?

Ett par 100-lappar?

z_bumbi
2008-02-06, 16:24
Inte speciellt, i Englad däremot är det sjuka priser ett säsongskort på någolunda bra platser kan gå på runt 20 000.

Det var iofs England jag frågade efter (GB), risken finns väl att fotboll blir en överklasssport om det blir för dyrt att gå på matcherna.

Jacksatan
2008-02-06, 16:26
Det var iofs England jag frågade efter (GB), risken finns väl att fotboll blir en överklasssport om det blir för dyrt att gå på matcherna.

Så är det redan nu i England. Men ska Man.utd sänka priserna ifall de ändå har fullsatt? Det funkar ju inte riktigt så även om det så klart är väldigt ledsamt.

z_bumbi
2008-02-06, 17:05
Så är det redan nu i England. Men ska Man.utd sänka priserna ifall de ändå har fullsatt? Det funkar ju inte riktigt så även om det så klart är väldigt ledsamt.

Risken blir ju att de tappar supporterbasen om det stora flertalet inte har råd att gå på matcherna. Efter att ha kollat priserna så var det iofs inte så dyrt även om det troligen svider ganska bra för många barnfamiljer att betala över 1000 kr för en match.