handdator

Visa fullständig version : Muskelminne


Uffesmyg
2008-02-04, 11:52
Som jag har läst så desto fetare man är desto mer muskler har man på kroppen. Alltså en kraftigt överviktig man bör alltså vara stark och muskulös utan att ha styrketränat? Självklart består han mestadels utav fett.

Men låt oss då säga att han då gå ner till sin normalvikt och sedan börjar styrketräna, är det då lättare för honom att bygga muskler? Att det på något "muskelminnet" reagerar på? Är jag helt ute och cyklar nu eller?

King Grub
2008-02-04, 12:15
Det är tvärtom; efter en fettförlust, kommer en framtida viktökning också att bestå av större delen fettvikt. Bäst förutsättning för ökningar av fettfri massa har en naturligt smal person som aldrig varit överviktig och med stor del oxidativa muskelfibrer, som börjar överäta och styrketräna.

Den som varit överviktig har sämre förutsättningar resten av livet.

Med "muskelminne" menas tilltränad muskelmassa som tillbakabildas under uppehåll från träning - när personen börjar träna igen, återfår han muskelmassan snabbare än det tog att skaffa den första gången.

DANNE1988
2008-02-04, 13:06
Det är tvärtom; efter en fettförlust, kommer en framtida viktökning också att bestå av större delen fettvikt. Bäst förutsättning för ökningar av fettfri massa har en naturligt smal person som aldrig varit överviktig och med stor del oxidativa muskelfibrer, som börjar överäta och styrketräna.

Den som varit överviktig har sämre förutsättningar resten av livet.

Med "muskelminne" menas tilltränad muskelmassa som tillbakabildas under uppehåll från träning - när personen börjar träna igen, återfår han muskelmassan snabbare än det tog att skaffa den första gången.

Fy fan, tråkigt att det är så! :( Men det är inte mycket en person blir sämre för har varit överviktig?

King Grub
2008-02-04, 13:13
Jo, framtida överätning kommer att innebära huvudsakliga fettökningar i stället för ökningar av fettfri massa.

En "oåterkallelig försämring av ett redan dåligt utgångsläge" som thezet träffande skriver i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1942077&postcount=25

Har man förlorat stora mängder fett, kommer viktuppgången vid återgång till normal kost också bestå till största delen av i fettvikt, dvs man först och främst lägger på sig fettvikt igen, inte fettfri massa. Först när fettdepåerna är återställda normaliseras termogenes o fettoxidation.

Den som började med mycket kroppsfett före dieten, återfår också fett lättast.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3086592

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

DANNE1988
2008-02-04, 13:26
Oh fan, men det kan fixas? diverse att man äter ordentligt hela tiden och tränar regelbundet?

Turbonisse
2008-02-04, 13:32
Gäller detta även "tonårshull" som växt bort?

Scratch89
2008-02-04, 13:43
Gäller detta även "tonårshull" som växt bort?

+1 :(

Uffesmyg
2008-02-04, 13:49
Även om de lyckas hålla vikten under längre tid och sedan börjar styrketräna och äta mer för att bygga muskelmassa så kommer det bestå först o främt av fett? Jaha? Va ska de då göra?

King Grub
2008-02-04, 14:14
Va ska de då göra?

Finna sig i att förutsättningarna är sämre än om dom inte varit överviktiga.

Ämnet har varit uppe många gånger förr.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893&highlight=Kroppsminne+f%F6r+fettinlagring

vesterberg
2008-02-04, 15:11
borde inte detta ändras efter ett par år, om man under hela tiden sköter kost och träning? eller "minns" kroppen tills man dör? kroppen är ju så bra på att anpassa sig och justera sig annars, att det här håller i sig resten av livet vore ju bara konstigt.

Sniggel
2008-02-04, 15:28
När man under åren lagt på sig och blivit kraftigt överviktig kommer man ha en större mängd fettceller än vad som är "normalt". Vad jag förstått så försvinner inte fettceller, de antingen, krymper, växer, eller förökar sig (när de blir för stora).
Ungefär som en dopad bodybuilder som har fler muskelfibrer än "normalt" och lättare lägger på sig muskler i framtiden om denne personen har tappat och vill återuppta träningen.

King Grub
2008-02-04, 15:34
När man under åren lagt på sig och blivit kraftigt överviktig kommer man ha en större mängd fettceller än vad som är "normalt".

Det är inte det det handlar om, och det du beskriver är inte något som normalt händer förrän vid kraftig fetma. Det handlar om förändringar i fettvävnadsspecifik termogenes; rollerna centrala nervsystemet och uncoupling protein UCP1, UCP2, UCP3 och UCP5/BMCP1.

Jacksatan
2008-02-04, 15:37
borde inte detta ändras efter ett par år, om man under hela tiden sköter kost och träning? eller "minns" kroppen tills man dör? kroppen är ju så bra på att anpassa sig och justera sig annars, att det här håller i sig resten av livet vore ju bara konstigt.

kroppen är en långsint jävel, tyvärr. =(

joriice
2008-02-04, 15:43
Mao, bli inte för tjock. :P

kulle
2008-02-04, 16:23
Jag känner igen mig i det ni skriver ovan. Var smällfet i sena tonåren innan jag tog tag i det hela och bantade ner mig. Tränar styrketräning regelbundet och hyfsat seriöst, och varje gång jag försöker mig på en "kontrollerad" bulk blir det som ni skriver mest fett runt midja och pattar och dåliga ökningar muskelmässigt.

Kanske ska hålla mig till boxningen och inrikta styrketräningen på färre gånger i veckan och lägre reps för att få en "snygg" och hälsosam kropp.

Ganymedes
2008-02-04, 17:51
Även om de lyckas hålla vikten under längre tid och sedan börjar styrketräna och äta mer för att bygga muskelmassa så kommer det bestå först o främt av fett? Jaha? Va ska de då göra?

Det är väl inget som säger att det måste finnas något att göra åt det? Men visst fan är det surt för dem. Dock betyder detta inte att det inte går att öka i muskelmassa. Bara att det är svårare och tar längre tid.

chaffisen
2008-02-04, 19:06
Detta är ju bara en faktor av många. Tänk på det innan ni överger era mål ~~

Solve
2008-02-04, 19:15
Jag känner igen mig i det ni skriver ovan. Var smällfet i sena tonåren innan jag tog tag i det hela och bantade ner mig. Tränar styrketräning regelbundet och hyfsat seriöst, och varje gång jag försöker mig på en "kontrollerad" bulk blir det som ni skriver mest fett runt midja och pattar och dåliga ökningar muskelmässigt.

Kanske ska hålla mig till boxningen och inrikta styrketräningen på färre gånger i veckan och lägre reps för att få en "snygg" och hälsosam kropp.

känner igen mej :P men de är väl bara o finna sej i de här o köra

Nigle
2008-02-06, 00:23
Borde inte detta tillstånd växa bort sakta men säkert i och med att kroppen byter ut cellerna?

Scratch89
2008-02-06, 00:54
Borde inte detta tillstånd växa bort sakta men säkert i och med att kroppen byter ut cellerna?

Celldelning ger kopior. Om det har skett en omstrukturering av den genetiska koden eller någon annan primärstruktur så hänger felet med hela tiden sen.

psa
2008-02-06, 13:44
Om det har skett en omstrukturering av den genetiska koden eller någon annan primärstruktur så hänger felet med hela tiden sen.

Ändras den genetiska koden för att man blir tjock?

Nigle
2008-02-06, 16:14
Ändras den genetiska koden för att man blir tjock?

Ja exakt. Tror nog inte att DNAt skrivs om.

tigerofsweden
2008-02-06, 16:37
Usch ja, jag kan bara säga att det stämmer och det vet jag av egna erfarenheter. Har man en gång varit överviktig så bör man tänka efter innan man överäter i större omfattning.

Grub, du skriver när man övergår till normalt ätande, vad menar du med normalt? Du menar till samma kcalintag som man hade under uppbyggnaden?

Säg att man som fd överviktig kommer ner i ensiffrigt BF, då antar jag man får leva med ett väldigt lågt kcalintag eller hög aktivitet för att stanna i den formen?!

Koloftw
2008-02-06, 16:40
Usch ja, jag kan bara säga att det stämmer och det vet jag av egna erfarenheter. Har man en gång varit överviktig så bör man tänka efter innan man överäter i större omfattning.

Grub, du skriver när man övergår till normalt ätande, vad menar du med normalt? Du menar till samma kcalintag som man hade under uppbyggnaden?

Säg att man som fd överviktig kommer ner i ensiffrigt BF, då antar jag man får leva med ett väldigt lågt kcalintag eller hög aktivitet för att stanna i den formen?!

Titta på Grandmaster, han lyckas ju med att hålla normalt kcalintag men ensiffrigt BF.

King Grub
2008-02-06, 16:45
Säg att man som fd överviktig kommer ner i ensiffrigt BF, då antar jag man får leva med ett väldigt lågt kcalintag eller hög aktivitet för att stanna i den formen?!

För att stanna i en viss form krävs energibalans. Överskrids den går man upp, både i fett- och muskelvikt. Och har man varit fet, kommer viktuppgången att bestå till större del av fettvikt än om man inte varit fet.

tigerofsweden
2008-02-06, 16:50
För att stanna i en viss form krävs energibalans. Överskrids den går man upp, både i fett- och muskelvikt. Och har man varit fet, kommer viktuppgången att bestå till större del av fettvikt än om man inte varit fet.

Okej, skulle vara intressant att göra en analys exakt hur ens kaloriförbrukning ser ut när man väll nått den kropp man eftersträvar :) Blir iaf svårt att motivera sig att bli större när tonårsidiotin pissar en rakt i ansiktet!

Grub, du har ju varit överviktig om jag inte minns fel? Upplever du det som svårt att behålla din superba form? Jag vet ju att du kör ju cardio flera timmar om dagen?!

King Grub
2008-02-06, 16:53
Jag överäter inte, och då finns det inga svårigheter att hålla en viss kroppsfettnivå. Jag kan äta 4000 kcal per dag utan att öka i vikt. Skulle jag inte tycka om eller inte kunna träna, skulle jag få äta mindre.

tigerofsweden
2008-02-06, 16:57
Jag överäter inte, och då finns det inga svårigheter att hålla en viss kroppsfettnivå. Jag kan äta 4000 kcal per dag utan att öka i vikt. Skulle jag inte tycka om eller inte kunna träna, skulle jag få äta mindre.

Nä det vet jag ju :) Men du har varit överviktig? Och hur många timmar tränar du egentligen?

STarfish
2008-02-06, 19:00
Det här "fet" eller överviktig" menar ni brutalt eller?
Jag har haft lite hull, men inte så varken jag eller andra tyckt jag tillhör kategorin "fet" men överviktig jovisst men inte så folk står o pekar eller påpekar man ser ut som fan.

Innan min fot sattes på ett gym så gissar jag på en 20 kilo för mycket från en normal tränad fysik i bra beach form, Allt det har jag deffat bort för längesen. men har inte upplevt att jag lägger på mig massa fett lätt fastän jag ligger en liten bit över dagsbehovet vid byggning.

Nästan lite skrämmande o läsa att man skulle ha sämre förutsättningar.

kanske är mer riktat åt "större" överviktiga som en gång behövt gå ner 40+ kg kanske mer.

Undrar då vad ordet, en gång varit *Fet* innebär.

Min rippade kompis som föddes rippad och lever på dåliga vanor 7 dagar i veckan går ju inte upp ett gram, vi har samma längd, vikt, ålder, när vi åt samma ett tag när vi bodde ihopa och träna ihopa så lade ju jag på mig men inte han i fett, är väl ämnesomsättningen skulle jag tro, Aktiviteten var densamma.

fonzie
2008-02-06, 21:40
Hmm. Jag är bekant med ämnet. Men hur skall en ex. överviktig kunna bulka/lägga på sig fettfri massa utan att bli smällfet?
Ett litet och strängt kcal-överskott? Mycket cardio tillsammans med kaloriplus?
Kanske "överäta" (säg 250-500 kcal) Mån-Fre och sen "underäta" (:D) tillsammans med cardio (-500 födointag + -500 worth of cardio) Lör-Sön?

500x5=2500
500+500x2=2000

Det blir ett överskott på 500 kcal i veckan. (Reserverar mig för missar, dålig på matte)

King Grub
2008-02-06, 21:53
Men hur skall en ex. överviktig kunna bulka/lägga på sig fettfri massa utan att bli smällfet

Hålla formen god och låta uppbyggnaden ta längre tid.

Tolkia
2008-02-06, 23:11
Ändras den genetiska koden för att man blir tjock?
Knappast. Däremot kan ju uttrycket ändras på olika nivåer.

smeklol
2008-02-07, 16:54
"Den som varit överviktig"?


Ungefär vad menas med överviktig?
Har själv aldrig haft ett högre bmi än 23.5 (184cm, 80kg), men när jag hade det så hade jag en liten "ölmage".
Är detta något som kommer att beröra mig i framtiden?

Och även om BMI är rätt missvisande, finns det någon ungefärlig siffra man kan säga räknas som "överviktig" med en normal kroppstyp?

King Grub
2008-02-07, 16:58
En sådan universalgräns är naturligtvis omöjligt att ange; en mängd faktorer påverkar och gör att den blir helt individuell. Precis som med allt annat är det gener som avgör, och vissa kan ha bra gener här också, andra värdelösa.

goggen
2008-02-07, 17:03
har du vært tjukk king grub

Uffesmyg
2008-02-07, 19:56
jag har vägt 107kg på 181 cm, o gick ner till 68. Jag började träna och väger nu 74 efter ca 6 månader. Jag har gått upp sakta men säkert, och kan säga att jag har inte gått upp större del i fettmassa direkt. Stämmer detta verkligen eller är det från person till person?

King Grub
2008-02-07, 20:13
Ja, det stämmer. Referenser är givna.

ChewChew
2012-03-21, 23:19
Hur ser fallet ut då en överviktig person valt att använda sig utav fettsugning?
Då får man ju bort en hel del fettceller om jag förstått rätt.

Skulle det då innebära att denna personen har bättre förutsättningar, att lägga på sig en större mängd fettfri massa vid överskott, än en person som valt att enbart banta ner sig i vikt?

Jeml
2012-03-21, 23:34
spelar det någon roll under hur lång tid man var överviktig?

RobinSilver
2012-03-22, 12:41
Men för att ta tillbaka hela diskussionen ett steg.

När du deffar tappar du oundvikligen en X mängd muskelmassa också.
Den tappade mängden borde väl vara lätt att få tillbaka utan att lägga på sig en massa onödigt fett?

RobinSilver
2012-03-22, 13:00
Men för att ta tillbaka hela diskussionen ett steg.

När du deffar tappar du oundvikligen en X mängd muskelmassa också.
Den tappade mängden borde väl vara lätt att få tillbaka utan att lägga på sig en massa onödigt fett?

Oj, såg att detta var en väldigt gammal tråd. Dock kvarstår min fråga *whatever*

Ronn
2012-03-22, 13:02
Är inte tidsintervallen från viktnedgång också intressant, normaliseras inte kroppen över längre tid, är det testat? Kanske är ute och cyklar men det känns som att dom studier som finns fokuserar på människor som nyligen gått ner i vikt?

TheIsh
2012-03-22, 16:14
Vad exakt innebär övervikt i det här fallet? 20bf%? 30%?

King Grub
2012-03-22, 16:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2806190&postcount=34

TheIsh
2012-03-22, 16:23
Fan, jag anade att gener kunde ha ett finger med i spelet. Det är kört mao.

Sniggel
2012-03-22, 16:51
Men för att ta tillbaka hela diskussionen ett steg.

När du deffar tappar du oundvikligen en X mängd muskelmassa också.
Den tappade mängden borde väl vara lätt att få tillbaka utan att lägga på sig en massa onödigt fett?

Nej tänk på att en del av muskelmassan man hade tidigare var där pga av vikten och numera på "normalvikt" är "överflödig". Ska man upp i samma mängd muskelmassa som man hade när man var 30 kg tyngre (säg att man tappade 5 kg muskler) så får man helt enkelt träna sig till den muskelmassan på vanligt vis, utan "muskelminne".

Obs att jag inte tar hänsyn till extra stor muskelförlust pga aggressiv viktminskning eller dylikt. Då kan man säkert få tillbaka en del av den muskelmassan när man börjar tillföra en ok mängd näring och börjar styrketräna. Men 100% av det man hade som 30 kg tyngre kommer man inte få tillbaka utan att träna till sig muskelmassa på traditionellt tidsödande vis.

Hade det funkat, så hade man ju bara kunnat "gå sumo", få 120kg LBM, banta, börja styrketräna och "äta bra" och fått tillbaka sina muskler som man hade som sumo och ställa upp i Olympia.