handdator

Visa fullständig version : ADHD Rage "Strattera"


morrland
2008-02-03, 23:38
Har vi någon läkare här på forumet?
Jag har en lillebror som har ADHD o äter Strattera. Min fråga är om man kan byta ut Strattera mot Rage?
Jag har läst igenom tråden ”Rage” o jag tycker det låter som att man ska kunna byta ut Strattera mot Rage.
Vissa människor har ju problem o få läkare o skriva ut ADHD mediciner pga att dom menar att det inte existerar ”vuxen” ADHD. En ADHD patient har ju problem med både dopamin o noradrenalin så det låter ju som Rage kan vara ett alternativ.

Raggis
2008-02-03, 23:50
Hoppas innerligt att detta är ett skämt.

Sheogorath
2008-02-03, 23:57
Har vi någon läkare här på forumet?
Jag har en lillebror som har ADHD o äter Strattera. Min fråga är om man kan byta ut Strattera mot Rage?
Jag har läst igenom tråden ”Rage” o jag tycker det låter som att man ska kunna byta ut Strattera mot Rage.
Vissa människor har ju problem o få läkare o skriva ut ADHD mediciner pga att dom menar att det inte existerar ”vuxen” ADHD. En ADHD patient har ju problem med både dopamin o noradrenalin så det låter ju som Rage kan vara ett alternativ.

Ger du det rådet till din lillebror hoppas jag att dina föräldrar inte är emot barnaga.

datamg
2008-02-04, 09:42
Har vi någon läkare här på forumet?
Jag har en lillebror som har ADHD o äter Strattera. Min fråga är om man kan byta ut Strattera mot Rage?
Jag har läst igenom tråden ”Rage” o jag tycker det låter som att man ska kunna byta ut Strattera mot Rage.
Vissa människor har ju problem o få läkare o skriva ut ADHD mediciner pga att dom menar att det inte existerar ”vuxen” ADHD. En ADHD patient har ju problem med både dopamin o noradrenalin så det låter ju som Rage kan vara ett alternativ.

I såfall är det bättre att han tar fiskleverolja som har dokumenterad effekt på ADHD. Det finns en mängd information om detta på internet. Använd valfri sökmotor och du lär hitta massor i ämnet.

//Micke

Tolkia
2008-02-04, 10:31
I såfall är det bättre att han tar fiskleverolja som har dokumenterad effekt på ADHD. Det finns en mängd information om detta på internet. Använd valfri sökmotor och du lär hitta massor i ämnet.

Skilj på fiskolja och fiskleverolja; det är det förra som har föreslagits vara bra för personer med ADHD.

On topic: Det är knappast en bra idé att börja byta ut mediciner för en sak mot kosttillskott avsedda för en helt annan. Frågor kring detta skall man definitivt diskutera med läkare.

datamg
2008-02-04, 11:09
Skilj på fiskolja och fiskleverolja; det är det förra som har föreslagits vara bra för personer med ADHD.

On topic: Det är knappast en bra idé att börja byta ut mediciner för en sak mot kosttillskott avsedda för en helt annan. Frågor kring detta skall man definitivt diskutera med läkare.

Skrivfel av mig, sorry. Har inte heller rekommenderat någon att byta ut mediciner mot alternativ utan att diskutera med läkare. Rådet var snarare att använda fiskolja istället för Rage vilket har som jag skrev dokumenterad effekt på sjukdomen. Har barn i min omedelbara närhet som lider av ADHD. Hon medicineras med Ritalin. Fiskolja skulle aldrig fungera, hon skulle vägra ta det och kapslar är uteslutna.

//Micke

morrland
2008-02-05, 01:35
Eye-Q fiskolja ska fungera bäst har jag hört.

Tolkia
2008-02-05, 08:18
Eye-Q fiskolja ska fungera bäst har jag hört.
Huruvida Eye-Q är bättre än någon annan fiskolja kan avgjort diskuteras. Däremot jobbar producenten ganska hårt på marknadsföringen.

Jag upprepar att jag anser att man skall vara väldigt försiktig med att trixa med mediciner och naturmedel på egen hand utan samråd med läkare. För att inte tala om hur försiktig jag tycker att man skall vara när det är någon annans medicinering man vill trixa med.