handdator

Visa fullständig version : Vilken muskel stretchas när jag gör såhär?


cliclock
2008-02-03, 23:35
Om jag drar upp min arm rakt ovanför huvudet, böjer den, tar tag med andra armen i den uppsträcka armens armbåge och och drar i den?

Är nämligen grymt stel där, speciellt i ena armen. Den stretar emot redan när man sträcker den över huvudet.

Kan villigt erkänna att jag har slarvat en hel del med att töja ut musklerna under mitt första år av seriöst styrketränande.

Den stela armen kan jag inte heller få upp längre än till nedre brösthöjd om jag försöker dra upp den bakom ryggen. Den mindre stelare armen får jag upp till korsrygg, nästan nacke.

EDIT: Får skämmas lite över rubriken.

Vad är det som stretar emot och hur gör jag det bättre?

tobbo
2008-02-03, 23:42
http://www.ryggochmuskelakuten.se/Gismo/Bildarkiv/org/350/3_6.jpg

Triceps brachi

cliclock
2008-02-03, 23:52
Exakt den övningen jag syftade på!

Men kan det verkligen vara min triceps som är så stel? Det drar inte i triceps, utan snarare i baksida axel/skulderblad.

Sheogorath
2008-02-03, 23:54
Exakt den övningen jag syftade på!

Men kan det verkligen vara min triceps som är så stel? Det drar inte i triceps, utan snarare i baksida axel/skulderblad.

Triceps långa (inre) huvud fäster på skulderbladet, så det är den delen som stretchas.

cliclock
2008-02-04, 00:00
Ok. Det var något nytt det.

Är det samma muskel som stretar vid den andra exemplet jag nämnde?
(Förra upp armen bakom ryggen mot nacken-övningen)

Känns skönt att det "bara" var triceps och inte nån jobbig axeldel.
Lösningen är att fortsätta stretcha?

Sheogorath
2008-02-04, 00:09
Ok. Det var något nytt det.

Är det samma muskel som stretar vid den andra exemplet jag nämnde?
(Förra upp armen bakom ryggen mot nacken-övningen)

Känns skönt att det "bara" var triceps och inte nån jobbig axeldel.
Lösningen är att fortsätta stretcha?

Njae. Där är det troligare att det är deltoideus eller någon/några av musklerna i rotatorcuffen. Men vad som är stelt spelar ju ingen roll. Stretcha i den vinkeln du vill bli rörlig i och när du är så rörlig som du vill vara, så är du färdig, oavsett vad det nu var som du egentligen stretchade. Eller hur?

Men du ska alltid fråga dig varför du vill vara rörlig i en viss vinkel. Att vara jämnstretchad mellan kroppshalvorna är alltid bra, men att vara rörlig i alla muskler finns det ingen poäng med. Rörlig/uttöjd rygg, nacke, hamstrings, mage och säte kan t.ex. försämra hållningen om man är svankig och har framåtroterade axlar. Så du ska alltid analysera varför du stretchar ditten eller datten, innan du drar igång.

Snakebite
2008-02-16, 22:29
Nog inte omöjligt att det drar i Latissimus dorsi också eftersom den stretchas beroende på hur mycket du drar åt sidan...

Rahf
2008-02-16, 22:33
Kan för övrigt tillägga att "Handen-på-ryggen-deltoidstretch" kan begränsas av muskel- och fettmassa, och inte behöver det vara mycket sådan heller.

Någon annan som nästan känner att pecsen stryper en vid triceps-stretch? ;)