handdator

Visa fullständig version : Kokt vs okokt?


gnagaren
2008-02-03, 21:56
Tjena kolo hade bara en fråga eftersom att jag nu ska börja deffa. Jag kommer antagligen börja morgonen med havregrynsgröt + proteinkälla och därför undrar jag om det finns nån hemsida där man kan se hur mycket kcal det skiljer sig mellan kokt och okokt föda. T.ex; hur får jag reda på hur mycket 1dl okokta fiberberikade havregryn blir om det kokas (kör i micron)?

Peace

King Grub
2008-02-03, 21:59
Alla värden i tabeller anger otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges. Väg varan innan tillagning. Problemet löst.

gnagaren
2008-02-03, 22:02
Alla värden i tabeller anger otillagad vara, om annat inte uttryckligen anges. Väg varan innan tillagning. Problemet löst.

Så du menar att (för att göra det enkelt) 1dl havregryn = 100gram, 100g = 100kcal(okokt) När grynen sedan kokas blir dessa 100g - 300g(kokta) då blir alltså kalorisumman 300kcal?

Ursäkta om jag är seg.

King Grub
2008-02-03, 22:04
Det är vikten som förändras vid tillagning. Kalorimängden i varan förblir oförändrad. Kokad du 100 gram havregryn som ger 340 kcal, kommer gröten också att ge 340 kcal, men väga betydligt mer. Det är ju bara vattenvikt.

gnagaren
2008-02-03, 22:06
Det är vikten som förändras vid tillagning. Kalorimängden i varan förblir oförändrad. Kokad du 100 gram havregryn som ger 340 kcal, kommer gröten också att ge 340 kcal, men väga betydligt mer. Det är ju bara vattenvikt.

Ok, då förstår jag, tack så mycket Grub, alltid skönt med nån som svarar så snabbt och enkelt :thumbup:


Edit: Glömde fråga, gäller detta pasta och ris också?

King Grub
2008-02-03, 22:11
Allt.

Tar du 100 gram kycklingfilé så ger den 105 kcal rå. Steker du upp den ger den fortfarande 105 kcal, men den väger mindre. Där är det tvärtom, eftersom vattenvikt försvunnit i stället. 100 g tillagad kycklingfilé ger mycket mer kalorier än 100 gram rå, men den vägde inte 100 g före tillagning, utan mer. Därför väger man före tillagning och går efter dom värdena.

Värdena i tabellerna gäller otillagad vara. Vid tillagning förändras vikten och volymen, men inte värdena (om man inte kokar i grädde eller något, förstås).

gnagaren
2008-02-03, 22:13
Allt.

Tar du 100 gram kycklingfilé så ger den 105 kcal rå. Steker du upp den ger den fortfarande 105 kcal, men den väger mindre. Där är det tvärtom, eftersom vattenvikt försvunnit i stället. 100 g tillagad kycklingfilé ger mycket mer kalorier än 100 gram rå, men den vägde inte 100 g före tillagning, utan mer. Därför väger man före tillagning och går efter dom värdena.

Värdena i tabellerna gäller otillagad vara. Vid tillagning förändras vikten och volymen, men inte värdena (om man inte kokar i grädde eller något, förstås).

Ahaaaa. Tack så himla mycket, jag som har missuppfattat en hel del saker alltså. Man lär sig något nytt varje dag, jag tackar och bockar *kissass*