handdator

Visa fullständig version : L-Arginin och tillväxthormon


-xR-
2008-02-03, 16:00
PURPOSE OF REVIEW: To describe the effect of an acute bout of exercise on growth hormone responses and to discuss the effect of L-arginine supplementation on growth hormone responses. RECENT FINDINGS: Recent studies have shown that resting growth hormone responses increase with oral ingestion of L-arginine and the dose range is 5-9 g of arginine. Within this range there is a dose-dependent increase and higher doses are not well tolerated. Most studies using oral arginine have shown that arginine alone increases the resting growth hormone levels at least 100%, while exercise can increase growth hormone levels by 300-500%. The combination of oral arginine plus exercise attenuates the growth hormone response, however, and only increases growth hormone levels by around 200% compared to resting levels. SUMMARY: Exercise is a very potent stimulator of growth hormone release and there is considerable research documenting the dramatic growth hormone rise. At rest oral L-arginine ingestion will enhance the growth hormone response and the combination of arginine plus exercise increases growth hormone, but this increase may be less than seen with exercise alone. This diminished response is seen in both in both younger and older individuals.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008 Jan;11(1):50-4.

moment22
2008-02-03, 16:24
Kan någon översätta till oss som inte är så bra på engelska plz? Och förklara va L-arginine är etc

Eddie Vedder
2008-02-03, 16:41
Kan någon översätta till oss som inte är så bra på engelska plz? Och förklara va L-arginine är etc

Arginin är en aminosyra, tillskott av dess L-form är vanliga för både idrottande och impotenta (t.ex. i L-Argiplex och andra sexpiller).:D

Studien säger att fysisk aktivitet ökar vilonivåerna av tillväxthormon markant, detta i samband med L-arginin kan ge ytterligare effekt. Det förefaller gälla både för yngre och äldre människor.

King Grub
2008-02-03, 16:43
detta i samband med L-arginin kan ge ytterligare effekt.

Nej, den kombinerade effekten av träning + L-arginin blir mindre än effekten enbart träning ger.

Eddie Vedder
2008-02-03, 16:44
Nej, den kombinerade effekten av träning + L-arginin blir mindre än effekten enbart träning ger.

Oj my bad!:em:

Läste slarvigt, det var inte 200% extra utan enbart 200%. :smash:

-xR-
2008-02-03, 18:42
Intag av arginin vid andra tillfällen än runt träningen ökar GH nivåerna. Kanske ngt för den som dietar, vad vet jag.

Åke
2008-02-03, 21:55
the combination of arginine plus exercise increases growth hormone, but this increase may be less than seen with exercise alone.

Såhär, eller?

Arginine plus träning ökar nivån gh, men inte lika mkt som enbart träning, alltså (påhittad jämförelse) Arginine plus träning ger nivå 10, medans enbart träning ger nivån 9. Typ
Blev själv lite förvirrad så tänkte förenkla om nån inte riktigt fatta. (Hoppas det blev rätt nu bara)

King Grub
2008-02-03, 21:57
Byt plats på 9:an och 10:an så. Enbart träning ger större frisättning, inte mindre.

Snorlös
2008-02-04, 09:03
Byt plats på 9:an och 10:an så. Enbart träning ger större frisättning, inte mindre.

Riktilinjer för Stallone ådror är alltså?:

- Arginine endast på vilodagar 9-12g?
- På träningsdagar ej inta arginine 9-12g?

eller

- Arginine endast på vilodagar 9-12g?
- På träningsdagar Arginine på morgonen om man tränar på kvällen 9-12g?

Åke
2008-02-04, 09:25
Byt plats på 9:an och 10:an så. Enbart träning ger större frisättning, inte mindre.

Så det är alltså dåligt för en som tränar att inta Arginine? Eller var det kopplat till just tränings timmarna?:Virro :confused:

King Grub
2008-02-04, 10:44
Arginin i samband med träning ger lägre frisättning av GH är vad enbart träning åstadkommer. Arginin i vila stimulerar frisättning av GH kraftigt.

Snorlös
2008-02-04, 12:13
Frågan är med vilken frekvens man skall dosera för att maximera frisättningen av GH?

Inta så långt bort från träningstimmarna som möjligt?

Dvs om man tränar kl 18:00 inta på morgon och lunch (12-13:00) och innan man lägger sig?

endast på vilodagarna? dela upp på 3g 3ggr dagligen?

I samband med träning, innebär det 3 timmar innan och 3 timmar efter? annat?

Vad anser kollektivet?

Intressant med något så ovanligt som ett tillskott som potentiellt skulle kunna ge en mätbar effekt på resultat.

Åke
2008-02-04, 20:39
Så det skulle kunna vara en idé att inta L-arginin på vilodagar???

Sheogorath
2008-02-04, 21:40
Så det skulle kunna vara en idé att inta L-arginin på vilodagar???

Det är precis vad studien säger.

Halldin
2008-02-04, 21:53
Vad blir det i praktiken av att ta det på vilodagar, en fjärt i rymden eller två?

King Grub
2008-02-04, 21:54
Det står ju uttryckligen - 100% högre tillväxthormonnivåer.

King Grub
2008-02-04, 21:55
The subject ingested a dose of arginine (5, 9 or 13 g) or placebo (randomly assigned).

Mean resting GH values for the placebo, 5, 9 and 13 g day were 0.76, 0.67, 2.0 and 0.79 microg/L (n=6), respectively. Integrated area under the curve was not different with 13 g (197.8+/-65.7 min microg/L), yet it increased with 5 and 9 g compared with the placebo (301.5+/-74.6, 524.28+/-82.9 and 186.04+/-47.8 min microg/L, respectively, P<0.05). Mean peak GH levels were 2.9+/-0.69, 3.9+/-0.85, 6.4+/-1.3 and 4.73+/-1.27 microg/L on each day for the placebo, 5, 9 and 13 g days.

In conclusion, 5 and 9 g of oral arginine caused a significant GH response. A 13 g dose of arginine resulted in considerable gastrointestinal distress in most subjects without augmentation in the GH response. The rise in GH concentration started approximately 30 min after ingestion and peaked approximately 60 min post ingestion.

Growth Horm IGF Res. 2005 Apr;15(2):136-9. Growth hormone responses to varying doses of oral arginine.

Patrik Cutler
2008-02-04, 22:18
det vi alla undrar nu är: överstiger dom eventuella positiva effekterna av arginin på träningsdagar dom negativa effekterna?

Halldin
2008-02-04, 22:20
Det står ju uttryckligen - 100% högre tillväxthormonnivåer.
Jo det ser jag, men översatt i praktiken och hur mycket extra muskler man kan tänkas bilda så är det väl en obetydlig mängd i sammanhanget?

Sheogorath
2008-02-04, 22:23
det vi alla undrar nu är: överstiger dom eventuella positiva effekterna av arginin på träningsdagar dom negativa effekterna?

Enligt studien, som jag förstått den: Nej.

Fast ett lika viktigt resonemang, om inte viktigare, är att man kan tycka att pumpen är mycket värd, och då kan ju det få sekundära konskvenser: större motivation, hårdare träning, mer frekvent träning osv. Sådant skall inte underskattas. I sådana fall kanske arginin på träningsdagarna faktiskt totalt sett ge bättre resultat, trots den lilla nedregleringen av GH. Tyngre träning p.g.a. ökat "go" kan ju i sin tur öka frisättningen av mer GH. See what I see? Allt handlar om vad tillskottet gör för dig.

King Grub
2008-02-04, 22:24
Jo det ser jag, men översatt i praktiken och hur mycket extra muskler man kan tänkas bilda så är det väl en obetydlig mängd i sammanhanget?

Extra muskler? Tillväxthormon är inte ett muskelbyggande hormon hos vuxna.

http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=hre8c043

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/2/100

Åke
2008-02-04, 22:59
Extra muskler? Tillväxthormon är inte ett muskelbyggande hormon hos vuxna.

http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=hre8c043

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/2/100

ok, men om jag fortfarande växer då? Vad gör gh då?

-xR-
2008-02-04, 23:13
Extra muskler? Tillväxthormon är inte ett muskelbyggande hormon hos vuxna.

http://content.karger.com/produktedb/produkte.asp?typ=fulltext&file=hre8c043

http://bjsm.bmj.com/cgi/content/full/37/2/100

Om jag förstått det rätt så kan tillväxthormon mycket väl vara anabolt även på muskelmassa hos vuxna, men effekten tros inte vara särskilt stor.

Dessutom verkar tillväxthormon indirekt iom att GH frisätter IGF-1 från levern som i sin tur kan verka anabolt.


Sammanfattning tillväxthormon:

Anabolt
ffa benvävnad under barnår och pubertet

Lipolytiskt
starkt fettfrisättande - främsta orsaken till att det används som doping(?)

Diabetogent
ökar mängden blodsocker


// xR

-xR-
2008-02-04, 23:15
ok, men om jag fortfarande växer då? Vad gör gh då?

Då blir du lååååång :]

Zealot
2008-02-04, 23:24
det vi alla undrar nu är: överstiger dom eventuella positiva effekterna av arginin på träningsdagar dom negativa effekterna?


Och vad är dom negativa effekterna av L-arginin??

Åke
2008-02-04, 23:28
Då blir du lååååång :]

ok, låter farligt, är ju 201 nu...men skulle det ha så stor inverkan på min längd, har växt 1 cm de senaste 12 månaderna! För om de skulle ha nån betydelse så skulle det ju innebära att en som är i puberteten och tränar då höjer sina nivåer några hundra procent skulle växa mer än om han inte tränat! Om jag skulle inta detta på vilodagar och eventuellt höja min nivå på vilodagen med 100 procent, vad skulle hända, skulle jag verkligen växa så mkt mer, och hur var det med fettfrisättningen, skulle jag kunna dra nytta av den eventuella höjda nivån nu när jag tänkt skala av några kilon? Det nämdes ju också att sexlusten ökade. Det är förvirrande med hormoner:Virro

Edit: Så på vuxna ger gh effekterna, höjd sexlust(nått iden stilen iaf), eventuell fettfrisättning, ingen extra muskeltillväxt?

King Grub
2008-02-05, 05:22
Om jag förstått det rätt så kan tillväxthormon mycket väl vara anabolt även på muskelmassa hos vuxna, men effekten tros inte vara särskilt stor.

There is no proof that net protein retention is promoted in adults.

Rennie, Br J Sports Med 2003;37:100-105.

-xR-
2008-02-05, 10:03
Edit: Så på vuxna ger gh effekterna, höjd sexlust(nått iden stilen iaf), eventuell fettfrisättning, ingen extra muskeltillväxt?

Aminosyran arginine kanske ger ökad sexlust men inte tillväxthormon, skilj på det.

Varför ska du käka arginine tillskott för?

Hurvida det blir med växt och gh nivåer under längre tid är svårare att säga iom att GH utsöndras rytmiskt (ex. högst under sömn) och sker kontrollerat med feed-back mekanismer.

birra_peroni
2008-02-05, 11:13
Vad är de positiva effekterna av att höja GH som "vuxen"? Eftersom att det, vad jag förstått det som, inte är muskelanabolt?

-xR-
2008-02-05, 12:44
Vad är de positiva effekterna av att höja GH som "vuxen"? Eftersom att det, vad jag förstått det som, inte är muskelanabolt?

Fettförbrännande samtidigt som det sparar muskler.

Tompeii
2008-03-05, 16:09
Så det är bättre att endast inta L-arginin på träningsfria dagar istället för träningsdagar? Eller ska man ta det alla dagar?

Fattar inte:s

Tacksam för svar
MVH

JohnRick
2008-03-05, 16:27
Som jag ser det, eller har förstått rent allmänt efter ett gäng länkar, blir GHs positiva effekter bara aktuellt om du skulle ha en faktisk brist på det? Ungefär som andra nutrienter och mineraler och hormoner. Om man är frisk och fungerande kommer ett tillskott inte att göra så fruktansvärt mkt mer.

phel
2009-06-28, 22:14
Ger arginin pump även på vilodagar vid intag/ vid liten stimulans? Primaten inom mig hade mått bra av Stallone-ådror och svällande muskler under beachvolleybollen. Om det nu är lugnt att ta på vilodagar.

Cerberus
2009-06-29, 01:46
gissar att arginin ger helt försumbara ökningar av lipolys i relation till kostnaden?

läste nåt om arginin i råttor minskade fat-gain vid viktökning, var på ergo-log.com , om det är nåt man kan överföra på människor vet jag ej.

schabo-labo
2009-06-29, 07:47
Ger arginin pump även på vilodagar vid intag/ vid liten stimulans? Primaten inom mig hade mått bra av Stallone-ådror och svällande muskler under beachvolleybollen. Om det nu är lugnt att ta på vilodagar.
Ja det tycker jag. Du kan gott ta det för beachvolleybollen tycker jag.

130kg finsk sisu
2009-06-29, 19:10
Några frågor:
Om det höjer tillväxthormon och numera tar man ju blodprov vid dopingtest oxå. Kan man åka fast då?
Hur belastar detta tillskott lever och njurar?

Cerberus
2009-06-29, 19:15
Några frågor:
Om det höjer tillväxthormon och numera tar man ju blodprov vid dopingtest oxå. Kan man åka fast då?
Hur belastar detta tillskott lever och njurar?

jag är ingen expert men eftersom arginin är en helt vanlig aminosyra som finns i mat så lär det knappast belasta någonting tror jag.

130kg finsk sisu
2009-06-29, 19:17
Kreatin finns i vanlig mat och belastar njurarna
Fett olika former finns ivanlig mat och belastar levern

Cerberus
2009-06-29, 19:19
där har du en poäng, jag e iaf övertygad att du inte åker fast i något dopingtest för de om nu inte pulvret är tainted av ngt annat.

phel
2009-06-30, 00:25
Ja det tycker jag. Du kan gott ta det för beachvolleybollen tycker jag.

Ger Arginin ökat blodflöde i musklerna utan att de stimuleras av styrketräning? Eller får jag köra några fjolliga armhävnings-reps (med låga GH-nivåer!) för att min plan ska gå i verket?

Degpekka
2009-06-30, 02:21
Nej, du kommer inte bli upp-pumpad automatiskt av arginin.

Sverker
2009-06-30, 06:47
Några frågor:
Om det höjer tillväxthormon och numera tar man ju blodprov vid dopingtest oxå. Kan man åka fast då?
Hur belastar detta tillskott lever och njurar?


Nu är vi OT, men jag måste fråga.
Finns det analysmetoder för tillväxthormon i blod. Kan man fällas för förhöjda nivåer och bli utkastad från idrottsgemenskapen ?





Söker du på Kolozzeum så finns det studier med arginin där deltagarna får problem med magen med doser kring 12 gram. Antagligen för att upptaget i tarmen är begränsande och bakterierna hinner göra en del nya, mer eller mindre giftiga, ämnen av argininet.

130kg finsk sisu
2009-06-30, 06:54
Vet inte mer än att på bänk-VM för en månad sen så tog man blodprover. Då man frågade vad de letade efter sa de "insulin och tillväxthormon". Mer vet jag inte...

Barbastark
2011-12-01, 10:06
Nån som har artikeln i huvudposten som fulltext? Ja hittar bara sidor där man måste köpa den.

kettlebellGuden
2011-12-01, 10:09
Jag gissar hejvilt på att de letar efter GH som är långt ovanför något utarbetat riktvärde.

Sniggel
2011-12-01, 10:46
Ett annat abstrakt säger så här (aakg), hos tränade:

Abstract
Dietary supplement companies claim that arginine supplements acutely enhance skeletal muscular endurance. The purpose of this study was to determine whether acute arginine α-ketoglutarate supplementation (AAKG) will affect local muscle endurance of the arm and shoulder girdle or the blood pressure (BP) response to anaerobic exercise. Twelve trained college-aged men (22.6 ± 3.8 years) performed 2 trials of exercise separated by at least 1 week. At 4 hours before, and 30 minutes before exercise, a serving of an AAKG supplement (3,700 mg arginine alpha-ketoglutarate per serving) or placebo was administered. Resting BP was assessed pre-exercise after 16 minutes of seated rest, and 5 and 10 minutes postexercise. Three sets each of chin-ups, reverse chin-ups, and push-ups were performed to exhaustion with 3 minutes of rest between each set. Data were analyzed using repeated-measures analysis of variance and paired t-tests. The AAKG supplementation did not improve muscle endurance or significantly affect the BP response to anaerobic work. Subjects performed fewer total chin-ups (23.75 ± 6.38 vs. 25.58 ± 7.18) and total trial repetitions (137.92 ± 28.18 vs. 141.08 ± 28.57) in the supplement trial (p ≤ 0.05). Subjects executed fewer reverse chin-ups (5.83 ± 1.85 vs. 6.75 ± 2.09) during set 2 after receiving the supplement as compared to the placebo (p < 0.05). Because AAKG supplementation may hinder muscular endurance, the use of these supplements before resistance training should be questioned.

NiHa
2011-12-01, 20:50
"Behandling med tillväxthormon har visat sig bidra till ökad muskelmassa och minskad fettmassa. Detta syns vid en så kallad DEXA-undersökning. Den mest synliga effekten är minskad bukfetma. Bukomfånget mäts med ett vanligt måttband."

kettlebellGuden
2011-12-01, 20:56
"Behandling med tillväxthormon har visat sig bidra till ökad muskelmassa och minskad fettmassa. Detta syns vid en så kallad DEXA-undersökning. Den mest synliga effekten är minskad bukfetma. Bukomfånget mäts med ett vanligt måttband."

"Källa är bra när man citerar"

NiHa
2011-12-01, 21:01
Tog det från
http://www.genotropin.nu/default____10314.aspx

King Grub
2011-12-01, 21:06
Ja, med det gäller ju personer med medicinskt diagnosticerad brist.

NiHa
2011-12-01, 21:17
Ville bara visa att tillväxthormon är bidragande till ökad muskelmassa och någon nämde Sylvester Stalone och han tar ganska stora mängder tillväxthormon. Det som ger muskeltillväxt genom tillväxthormon är IGF-1. Behandling i Sverige regleras så att "behandlingen börjar med en låg dos och man mäter hur kroppen reagerar med IGF-I. Sedan höjs dosen till dess att IGF-I nivåerna blir normala." men det är inga problem att rejält förhöja IGF-1-nivåerna vilket leder till ökad muskelmassa som det största proffsen absolut utnyttjar.

King Grub
2011-12-01, 21:19
it appears that the evidence for a sustained anabolic effect of rhGH on muscle mass in normal healthy young men, trained or untrained, is extremely slim.

The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism, and in particular promotes the metabolic use of adipose tissue triacylglycerol. However, there is no proof that net protein retention is promoted in adults, except possibly of connective tissue.

Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5.

ChrisA
2011-12-01, 21:25
Så om gh inte är viktigt för muskelbygget direkt hos en frisk individ så kan man ta arginin utan att noja över att det skulle vara dåligt för ens resultat? Mer blod betyder väl mer näring åt musklerna?

stridis
2011-12-01, 21:28
Så om gh inte är viktigt för muskelbygget direkt hos en frisk individ så kan man ta arginin utan att noja över att det skulle vara dåligt för ens resultat? Mer blod betyder väl mer näring åt musklerna?

Mer blod betyder mer pump, som hindrar en från att fixa den där sista repetitionen...

ChrisA
2011-12-01, 21:50
Någon annan?

Barbastark
2011-12-01, 22:14
Försöker igen. Någon som har fulltexten till artikeln i huvudposten? Hittar inte någon gratis

Sniggel
2011-12-01, 22:20
Mer blod betyder väl mer näring åt musklerna?

Bara om det sker ett utbyte av näring som hjälper dig att bygga muskler. Direkt eller indirekt.

Doctor Snuggles
2011-12-01, 22:24
Mer blod betyder mer pump, som hindrar en från att fixa den där sista repetitionen...

Å andra sidan är "blood occlusion" en anabol signal för muskler. Det är ju därför kaatsu fungerar. Byggare har ju länge eftersträvat pump, så det kanske inte bara är broscience.

NiHa
2011-12-01, 22:27
Barbastark;
Tror det är den här du menar:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&langpair=en%7Csv&rurl=translate.google.se&u=http://bjsm.bmj.com/content/37/2/100.full&usg=ALkJrhhuoq3oWSmL-8fQu3Ome-LPFvrfCQ

Barbastark
2011-12-01, 22:37
Barbastark;
Tror det är den här du menar:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&langpair=en%7Csv&rurl=translate.google.se&u=http://bjsm.bmj.com/content/37/2/100.full&usg=ALkJrhhuoq3oWSmL-8fQu3Ome-LPFvrfCQ

Äe, det är denna: Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2008 Jan;11(1):50-4.

Men hittar som sagt inte den gratis

King Grub
2011-12-01, 22:49
Den är inte gratis helt enkelt.

NiHa
2011-12-03, 17:10
Man lär sig något nytt då jag trott att det även påverkar friska människor då det så kraftigt påverkar muskeltillväxten på personer som har underskott av tillväxthormon. Kanske myostatinet har inverkan då det gäller friska människor?

swebar
2013-05-16, 19:32
Fråga ett: Ponera att man är kraftigt överviktig; är det då effektivt att använda sig av l-arginin för att höja GH-nivåerna? Dvs kommer det göra märkbar skillnad? Om man tänker på att ligga på energiunderskott med ofc.

Fråga två: "The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism." Vad menas med det?

Doggeh
2013-05-16, 19:41
Fråga ett: Ponera att man är kraftigt överviktig; är det då effektivt att använda sig av l-arginin för att höja GH-nivåerna? Dvs kommer det göra märkbar skillnad? Om man tänker på att ligga på energiunderskott med ofc.

Fråga två: "The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism." Vad menas med det?

Om det är effektivt kan jag inte svara på men rent teoretiskt så borde det väl ge en liiiten skjuts i alla fall. Fasta är annars ett bra sätt att få mer GH i kroppen, då speciellt på morgonen om jag inte minns fel.

Growth hormone är fettförbrännande så det är väl det som menas.

BobaFett
2013-05-16, 20:21
I stället för att ta l-arginin så finns det ett gratis och fullt lagligt sätt att höja GH-nivåerna 530% och det tar endast 30 sekunder ;)

http://www.bodybuilding.com/fun/phil3.htm

Det man ska göra är att springa allt man orkar i 30 sekunder.

Om man nu av någon anledning är intresserad av att höja sit GH förstås.