handdator

Visa fullständig version : "Ryggproblem"


KlenÅful
2008-02-03, 10:40
Hej och okej!

Mitt S.K. ryggproblem är ett muskelproblem, eller snarare avsaknaden av dem.

Då många som har tränat rygg får dem där grova musklerna över hela ryggen, längs ryggraden och sedan breder ut sig mellan skulderbladen.. Så det ser ut som om det vore en enda stor, lång muskel.

(För er som inte förstår hänvisar jag till "Bröderna Strågefors (Timme & Pojken) viker ut sig - tråden", på bild 6 och 7 (räknat uppifrån på första sidan) ser man tydligt vad jag menar)

I varje fall, mitt problem är då att just mellan skulderbladen och upp till nacken har jag knappt någon muskulatur överhuvudtaget.. Jag har skåran längs korsryggen men sedan mellan skulderbladen är det nästan helt tomt...Detta gör att det ser ut som om mina skulderblad sticker ut. Då jag var deffad såg det TOM ut som början på små vingar.

Ivf; Vad ska man köra för övningar för att fokusera träningen mellan skulderbladen? Traps har jag koll på, roddmaskin, latsdrag, och den där då man står framåt böjd över en bänk och lyfter hantel mot bröstet kör jag redan.

Tack!

joriice
2008-02-03, 10:58
Det är trapzeius du skall träna, och det verkar som du redan gör det, så jag vet inte varför det inte funkar för dig, kör tyngre? Shrugs kanske kan funka med.

Spene
2008-02-03, 11:05
Det är trapzeius du skall träna, och det verkar som du redan gör det, så jag vet inte varför det inte funkar för dig, kör tyngre? Shrugs kanske kan funka med.
I shrugs tränar man inte mellan skulderbladen.

Tänk på att knipa ihop skulderbladen i slutläget i dina roddar. Kör roddar med lite bredare grepp mot bröstet (istället för magen). Jag brukar köra min stångrodd med lite cheat, vinklar ut armbågarna lite och drar upp stången mot diafragman till. Det tycker jag tar väldigt bra för nedre trapz och muskulaturen där omkring.

KlenÅful
2008-02-03, 11:27
Hej och okej!

den där då man står framåt böjd över en bänk och lyfter hantel mot bröstet kör jag redan.




den där då man står framåtböjd över en bänk och drar hanteln mot bröstet kör jag redan.*

ChrisDEFC
2008-02-03, 11:29
dom övningarna jag kör där jag tycker det svarar allra bäst mellan skulderbladen är när jag kör marklyft tungt och när jag kört t-bar row tungt. fördelen med t-bar i förhållande till vanlig stångrodd är att du inte behöver fokusera lika mycket på balans och kan därför lasta på med vikt så ryggen får jobba mer.

Åse Columbus
2008-02-03, 12:49
läs denna............

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249

talar om för dig hur du ska gå till väga för att få bort o sedan undvika samma problem i framtiden..........

KlenÅful
2008-02-03, 15:02
Tack för alla svar.

Fjod0r
2008-02-03, 19:46
Jag hade lite samma problem för ett par år sen. Min amatör analys är att jag i tex skivstångsrodd roterade fram axlarna. Körde jag lätt reps så var det inga problem med att rotera tillbaks axlarna och knipa ihop skulderbladen. Problemet var att så fort jag la på lite vikt och släppte fram axlarna aldrig orkade ”ro” tillbaka dem. Det vart någon variant av lats/bicepsrodd där jag dessutom drog upp axlarna snarare än tillbaka dem. Resultatet vart sen att jag hade relativt välutvecklade biceps/lats och övre del av trapz.

Läsningen för mig var att ändra lite på utförandet. Jag går fram till stången. Bröstar upp mig så mycket det bara går, drar tillbaks axlarna, sådär så det nästan känns löjligt. Fixerar den hålningen och böjer mig i höft/knä och börjar köra. Hela tiden utan att låta axlarna flytta sig framåt dvs inte framåtrottera bröstet.

Vet inte om det är vetenskapligt riktigt men det har funkat bra för mig. Kan tillägga att jag fått sänka vikterna en del. Inte mycket men kanske 10-20%.

KlenÅful
2008-02-03, 20:13
Jag hade lite samma problem för ett par år sen. Min amatör analys är att jag i tex skivstångsrodd roterade fram axlarna. Körde jag lätt reps så var det inga problem med att rotera tillbaks axlarna och knipa ihop skulderbladen. Problemet var att så fort jag la på lite vikt och släppte fram axlarna aldrig orkade ”ro” tillbaka dem. Det vart någon variant av lats/bicepsrodd där jag dessutom drog upp axlarna snarare än tillbaka dem. Resultatet vart sen att jag hade relativt välutvecklade biceps/lats och övre del av trapz.

Läsningen för mig var att ändra lite på utförandet. Jag går fram till stången. Bröstar upp mig så mycket det bara går, drar tillbaks axlarna, sådär så det nästan känns löjligt. Fixerar den hålningen och böjer mig i höft/knä och börjar köra. Hela tiden utan att låta axlarna flytta sig framåt dvs inte framåtrottera bröstet.

Vet inte om det är vetenskapligt riktigt men det har funkat bra för mig. Kan tillägga att jag fått sänka vikterna en del. Inte mycket men kanske 10-20%.

Thanks a bunch! Ska testa detta och se om det kan ändra på ryggattan.