handdator

Visa fullständig version : abroller vs. annan magträning


Solve
2008-02-02, 23:14
Hur bra står sej abroller mot tex. situps eller benlyft? Kabelsitups osv. någon som kör de?

nr16
2008-02-02, 23:27
Personligen tycker jag att den e skönare än tex situps men om den är effektivare det har jag ingen aning om :P

Ondskapelsen
2008-02-02, 23:35
Känns hursomhelst mer skonsam!

dyxeldoff
2008-02-02, 23:35
DRAGON FLAGG:hbang:

Ondskapelsen
2008-02-02, 23:41
DRAGON FLAGG:hbang:


http://7b.img.v4.skyrock.com/7b5/remyshorttrack/pics/766333234.jpg

??

Ondskapelsen
2008-02-02, 23:42
mjCMq2zkbOo

Rahf
2008-02-02, 23:43
DRAGON FLAGG:hbang:

Alla kan inte göra dragon flags.

En bra fingervisning om bålstabiliteten är välutvecklad är att köra abroller (hjulet, inte grunkan med fjäder) från stående.

dyxeldoff
2008-02-02, 23:56
[QUOTE=Rahf;2797258]Alla kan inte göra dragon flags.

är den ända magövning jag kört på flera år inget annat funkar för mig tycker jag.

ett tipps är att vara sjukt försiktig med att lägga på vikt man kan lätt skada sig

Fat tony
2008-02-03, 00:38
magrullningar tycker jag tar ganska mycket på axlarna och lite på ryggen i förhållande till vad den tar på magen. det är ju en bra overall styrke övning tycker jag

Mapa
2008-02-03, 00:42
utrullningar med skivstång.. (samma princip som ab-roller)

extremt bra för bålstabilitet.. behöver du extra vikt så släng ner ett par viktplattor i en ryggsäck och ha den på dig... visst tar den lite på axlar och rygg.. men helt klart mest på magen

krellik
2008-02-03, 00:43
Ab-wheel är kungen. Men kör varierat!

joriice
2008-02-03, 00:44
Vill man att det tar mest på magen så är nog maskiner bäst, vill man ha lite mer overall-bål träning så kan hjulet vara en bra sak. Väldigt jobbigt att göra från "stående"position.

Solve
2008-02-03, 13:25
får väl köpa en sån där o släpa me till gymmet kan inte kosta mer än 100spänn? :P

tack för svaren föv.

Ondskapelsen
2008-02-03, 13:54
Ställ dig på knä, lägg en skivstång på golvet, rulla.
Klart :).
Behöver inte köpa nån rulle inte.
(Enda negativa med skivstången e att du inte kan rulla så bra i sidled eller. snett framåt. Men de finns de andra övningar till :).

Yes
2008-02-03, 14:28
En bra fingervisning om bålstabiliteten är välutvecklad är att köra abroller (hjulet, inte grunkan med fjäder) från stående.
Känns som en rätt bra fingervisning om styrkan i axlarna också.

Mr. Athletic
2008-02-03, 14:48
Känns som en rätt bra fingervisning om styrkan i axlarna också.

Kan någon av er göra en utrullning från stående? Har någon av er ens försökt. Jag jobbar nämligen på att lära mig den och i nuläget känns det omöjligt ;)

Yes
2008-02-03, 15:06
Jag vet inte om jag kan. Sist jag provade gav axlarna upp, men då var de redan uttröttade. Vid ett annat tillfälle innan det kunde jag utan större problem göra några repetitioner i varje fall.

Om det nu inte funkar från stående kan du väl kanske börja med att köra från knä?

Yankeee
2008-02-03, 15:14
Jag är inte närheten av att kunna magrullningar från stående. Efter en viss punkt är det i princip omöjligt för mig att behålla spänningen i kroppen. Tror att vinklar (lol) spelar in en del i den övningen.

Yes
2008-02-03, 15:20
Bara för det blev jag osäker på om jag ena gången körde från knästående... det var så länge sen att jag minns inte säkert. Men fan, tänk om jag faktiskt äger Yankee här. Jag måste testa snarast, fatta hur länge jag skulle kunna leva på det!

:D

Yankeee
2008-02-03, 15:25
Bara för det blev jag osäker på om jag ena gången körde från knästående... det var så länge sen att jag minns inte säkert. Men fan, tänk om jag faktiskt äger Yankee här. Jag måste testa snarast, fatta hur länge jag skulle kunna leva på det!

:D

Jag tvivlar inte på att du klarar från stående. Det snarare mig det är fel på som inte klarar det.

Mr. Athletic
2008-02-03, 15:32
Jag tvivlar inte på att du klarar från stående. Det snarare mig det är fel på som inte klarar det.

Det gör jag.

Yes, vad har du tränat får nått tidigare? Gymnastik? Har du tränat målmedvetet med hjulet någon period?

Det finns inga på denna jord som klarar att rulla ut från stående "bara så där".

Och ja, jag har tränat att göra det från knäna. Klarar väl av ungefär 55 stycken från knäna, inte i så högt tempo då.

Yes
2008-02-03, 15:35
Jag vet inte, men din längd lär väl i varje fall inte göra övningen lättare. :)

Yes
2008-02-03, 15:38
Det gör jag.

Yes, vad har du tränat får nått tidigare? Gymnastik? Har du tränat målmedvetet med hjulet någon period?

Det finns inga på denna jord som klarar att rulla ut från stående "bara så där".

Och ja, jag har tränat att göra det från knäna. Klarar väl av ungefär 55 stycken från knäna, inte i så högt tempo då.
Jag har testat hjulet endast ett fåtal gånger och aldrig tränat seriöst eller målmedvetet med det.

55 reps från knä skulle jag i varje fall aldrig klara.

machine gun
2008-02-03, 16:12
Förutom styrka krävs ju även en viss grundläggande rörlighet. Kan man inte stå med raka ben och sätta händerna i golvet, lär det bli närmast omöjligt att klara av magrullning från stående.

Troll
2008-02-03, 22:57
Ställ dig på knä, lägg en skivstång på golvet, rulla.
Klart :).
Behöver inte köpa nån rulle inte.
(Enda negativa med skivstången e att du inte kan rulla så bra i sidled eller. snett framåt. Men de finns de andra övningar till :).

Men med skivstång begöver du inte stabilisera som med hjulet, därav inte lika effektivt.

Kan någon av er göra en utrullning från stående? Har någon av er ens försökt. Jag jobbar nämligen på att lära mig den och i nuläget känns det omöjligt ;)

Sist jag provade stående gjorde jag 5st.
På knä gjorde jag 40 - 50st i flera set i snabbt tempo inan jag provade stående (inte samma dag).
En mycket bra magträning! :thumbup:

Fat tony
2008-02-04, 07:43
själv jobbar jag lite på att göra magrullningar från stående position men den sista biten tar som fan på axlarna

Tolkia
2008-02-04, 08:16
Hur bra står sej abroller mot tex. situps eller benlyft? Kabelsitups osv. någon som kör de?
Jag vill slå ett slag för balansboll (http://www.balansboll.nu/) (bara för att jag själv just upptäckt den, typ). Är BRA mycket jobbigare än dess softa utseende ger sken av. Man behöver inte göra cirkustrick, typ knäböj med stång (fråga mig inte hur man vågar om man inte är proffsakrobat eller något) eller fanan ovanpå bollen; det räcker långt med väldigt vanliga, enkla övningar typ crunches, brygga etc.

Våga vara ghey. :D

Mr. Athletic
2008-02-04, 11:25
Sist jag provade stående gjorde jag 5st.
På knä gjorde jag 40 - 50st i flera set i snabbt tempo inan jag provade stående (inte samma dag).
En mycket bra magträning! :thumbup:

Bullet-proof abs :cool:

Jag vill slå ett slag för balansboll (http://www.balansboll.nu/) (bara för att jag själv just upptäckt den, typ). Är BRA mycket jobbigare än dess softa utseende ger sken av. Man behöver inte göra cirkustrick, typ knäböj med stång (fråga mig inte hur man vågar om man inte är proffsakrobat eller något) eller fanan ovanpå bollen; det räcker långt med väldigt vanliga, enkla övningar typ crunches, brygga etc.

Våga vara ghey. :D

Det gav mig en grym idé. Jag har en sån där balansbräda hemma. Man kanske skulle börja öva lite enbenta knäböj på den. Verkar kunna ge otroligt bra benstabilitet och balans!

obesogen
2008-02-04, 11:35
Jag vill slå ett slag för balansboll (http://www.balansboll.nu/) (bara för att jag själv just upptäckt den, typ). Är BRA mycket jobbigare än dess softa utseende ger sken av. Man behöver inte göra cirkustrick, typ knäböj med stång (fråga mig inte hur man vågar om man inte är proffsakrobat eller något) eller fanan ovanpå bollen; det räcker långt med väldigt vanliga, enkla övningar typ crunches, brygga etc.

Våga vara ghey. :D

Balansboll är helt okey träningsredskap. Alla övningar går dock lika bra att på en matta utan bollen, bara man vet hur man stegrar övningarna.

Ontopic; En bra tutorial för att kunna klara stående utrullningar med hjul:
http://www.beastskills.com/AbWheel.htm

krellik
2008-02-04, 13:59
Balansboll är helt okey träningsredskap. Alla övningar går dock lika bra att på en matta utan bollen, bara man vet hur man stegrar övningarna.

Ontopic; En bra tutorial för att kunna klara stående utrullningar med hjul:
http://www.beastskills.com/AbWheel.htm

http://www.rosstraining.com/articles/wheel.html

Dessa två artiklar kompleterar varandra bra.

Mr. Athletic
2008-02-04, 14:05
http://www.rosstraining.com/articles/wheel.html

Dessa två artiklar kompleterar varandra bra.

En-armad utrullning med viktväst :kickass:

Totte på slottet
2008-02-04, 14:30
Kan någon av er göra en utrullning från stående? Har någon av er ens försökt. Jag jobbar nämligen på att lära mig den och i nuläget känns det omöjligt ;)

Var givetvis tvungen att testa när du sa så, jag klarade en trea utan större problem innan axlarna strejkade. För mig var det helt klart dem som satt stopp, kändes inte bra under övningen och nu är min vänsteraxel öm och konstig :P Tränar vanligtvis mage väldigt tungt pga. min idrott, ex fällknivar med 50kg och situps med 125kg så den klarade sig ganska bra!

Mr. Athletic
2008-02-04, 15:55
Var givetvis tvungen att testa när du sa så, jag klarade en trea utan större problem innan axlarna strejkade. För mig var det helt klart dem som satt stopp, kändes inte bra under övningen och nu är min vänsteraxel öm och konstig :P Tränar vanligtvis mage väldigt tungt pga. min idrott, ex fällknivar med 50kg och situps med 125kg så den klarade sig ganska bra!

Vadå för idrott? Vilken magstyrka med dessa vikter måste jag säga ;)

H@mpah
2008-02-04, 16:36
Jag gillar hjulet som träningsredskap får inte så välformade muskler av det. Magen blir mer... platt.
Jag är tvungen att köra riktigt tunga situps med mycket vikt för att få lite form på saker o ting.

DjiinZ
2008-02-04, 20:13
Dragon-flag!

Troll
2008-02-04, 21:40
Bullet-proof abs :cool:

Det kan jag nog inte påstå.
Ingen aning faktiskt, massa späck ivägen! :D

Alltidxx
2008-02-05, 15:47
Hur bra står sej abroller mot tex. situps eller benlyft? Kabelsitups osv. någon som kör de?
Situps (jag tolkar som "crunches") är lägre belastning än abroller där hävarmen och kroppsvikten är större. Är man starkare så får man ge sig på övningar med mer belastning. Avgör själv. Benlyft ger statisk magträning och stärker höftböjare (dynamiskt) på köpet. Inte säkert att det är bra. Dragonflags är mer krävande än vad man får ut av det (övervägande statisk variant) för både mage, höftböjare och rectus femoris. Jag tycker därför övningen mest har ett uppvisningsvärde ("kolla vad spektakulär jag är"). Kabelcrunches är bra.

Mr. Athletic
2008-02-05, 19:14
Jag gillar hjulet som träningsredskap får inte så välformade muskler av det. Magen blir mer... platt.
Jag är tvungen att köra riktigt tunga situps med mycket vikt för att få lite form på saker o ting.

Jag betvivlar mycket starkt detta påstående.

Situps (jag tolkar som "crunches") är lägre belastning än abroller där hävarmen och kroppsvikten är större. Är man starkare så får man ge sig på övningar med mer belastning. Avgör själv. Benlyft ger statisk magträning och stärker höftböjare (dynamiskt) på köpet. Inte säkert att det är bra. Dragonflags är mer krävande än vad man får ut av det (övervägande statisk variant) för både mage, höftböjare och rectus femoris. Jag tycker därför övningen mest har ett uppvisningsvärde ("kolla vad spektakulär jag är"). Kabelcrunches är bra.

Har aldrig hört något dummare. En övning som "är mer krävande än man får ut av det"...

z_bumbi
2008-02-05, 19:26
Har aldrig hört något dummare. En övning som "är mer krävande än man får ut av det"...

Det är mycket vanligt när man väljer övningar inom idrotten att man sorterar bort sådana som inte ger den effekt man är ute efter inom rimlig tid eller i vissa fall inte får någon användbar effekt överhuvudtaget.
Vad gäller just dragonflyes är jag böjd att hålla med för det stora fleratalet och då särskilt om man styrketränar något så när seriöst för styrka eller volym. Övningen är populär på vissa kamsportsidor på nätet men att träna statiskt är ingen höjdare om man ska kunna reagera snabbt på belastningar och den tiden som går åt för att lära sig övningen kan man kanske lika gärna ägna åt att träna magen dynamiskt.

the_PL_man
2008-02-06, 14:46
När jag körde den reglbundet så fixade jag några 5:or i rad.

Gjorde det efter några bärs på en fest en gång, då vi såklart skulle utmana varandra. Läs nu & lär er hur man inte skall göra.......

Jag stod på en trasmatta. Gick ner & ut i ytterläget. så långt allt väl.
Trycker sedan på med bra kraft för att komma tillbaka till stående.

Det som händer är att när jag kommit 3/4-delar upp så halkar mattan iväg mot fötterna, och hjulet följer med den. Lika fort som jag var på väg upp så är jag på väg ner.

Mina händer är på hjulet, som nu befinner sig i skrevtrakten. Resultat är att jag tar emot mig med pannan, vilken resulterar i en något dimmig Lars, med ett 10x10cm vattningt sår i pannan ala skrapsår grand luxe.

/the_PL_man

Kan någon av er göra en utrullning från stående? Har någon av er ens försökt. Jag jobbar nämligen på att lära mig den och i nuläget känns det omöjligt ;)

panzerpig
2008-02-06, 17:00
Jag läste denna tråd så i måndags fick jag för mig att testa stående utrullningar på gymmet (har bara gjort från knäna förut). jag kom rätt så långt men det tog stopp innan jag rullade ut helt (orkade inte alltså).
gjorde väl 3-5 stycken "3/4-dels" stående utrullningar.
jösses vilken träningsvärk jag fick av dom.. aj aj, känns fortfarande rätt så mycket..