handdator

Visa fullständig version : Ont vid utsidan smalbenet precis under knät


Johan86
2008-02-02, 21:23
Jag har inte ont på framsidan smalbenet. Utan det är på utsidan på smalbenet precis under knät, när jag klämmer där gör det ont. När jag gör en knäböj utan vikt så känns det när jag ska upp men inte ner, men bara ibland. Det började för 2 veckor sen när jag promenrade. Idag har jag joggat 5km och kände ingenting. Det är ju ingen ihållande smärta utan den kommer och går. Skitskumt. Jag känner den inte när jag joggar.

Vad är det som kan ha hänt?

LadyG
2008-02-02, 21:30
http://www.exrx.net/Graphics/QuadricepsAnterior.gif

Är det vid 'k' på bilden, eller vart?

grimfish
2008-02-02, 21:37
Det rör sig ofta om överbelastning av vadmusklerna.

Johan86
2008-02-03, 11:34
LadyG: Det är inte "K". Svårt att se på den bilden men jag tycker att min smärta sitter längre ner.

Grimfish: Är det stretcha och massera vaderna som gäller?

Åse Columbus
2008-02-03, 12:34
LadyG: Det är inte "K". Svårt att se på den bilden men jag tycker att min smärta sitter längre ner.

Grimfish: Är det stretcha och massera vaderna som gäller?

har det lite då o då ....min nappis förklarade att det var fascia lata på det benet som var för tight...att stretcha den kan vara knepigt..men ja har hittat en som funkar...

lägg dig på den sidan som inte har problemet...lägg dig nära kanten på bänken eller sängen...låt sedan det benet som du har problemet med hänga över kanten bakom dig...du kommer att känna att det drar i höften o ibland får man kontakt med just den punkten som du beskriver...

försök att koppla av så du verkligen kommer åt ......

har du problemet på bägge ben som gör sammma där då.....*rolleyes*

hoppas du har förstått.....punkten du beskriver är just fästet på senan.

lycka till ....du får gärna pm:a mig så kan vi prata vidare


nu såg jag att det inte var du som hade problemet först i tråden...hehe!!!

Johan86
2008-02-03, 14:12
Man ska alltså ligga på mage när man gör strechen?

Åse Columbus
2008-02-03, 14:16
Man ska alltså ligga på mage när man gör strechen?


på sidan.....motsatta sida som du vill stretcha...låt sedan det övre benet hänga nedanför kanten bakom dig

Johan86
2008-02-03, 22:05
Jag får inte riktigt stretchen att fungera. Känns liksom ingenting. Är det lugnt att jogga så länge det inte känns något just då? Det kan ju vara en stund efter passet ellerl liknande som smärtan kommer.

Johan86
2008-02-04, 20:28
Jag gick lite med joggade mest 7,5km. Kändes lite lite i smalbenen. Men ingenting från mitt smärtområde ovan. Däremot efter passet så känns det där jag har beskrivit.

Jag testade att bara springa ca 2 gånger inom en 3 veckors period i januari. Men jag blev inte helt frisk i smalbenen. Till och med när jag promerade så kändes det. Fast det är svårt att veta om det är smärta, stelhet eller träningsvärk i smalbenen.