handdator

Visa fullständig version : DVkamera-usb-dator:fungerar inte- HJÄLP


Pinglan
2008-02-02, 17:06
Förbannade skit! Skulle importera en filmsekvens från min DV-kamera till datorn via usb och det fungerar inte!!!! Jag använder windows movie maker som redigeringsprogram men nu känner skiten inte av kameran. Får beskedet "hittade ingen videofångstenhet" hela tiden.

Grejen är den att detta ju har fungerat tidigare!!! Nu är det förvisso ganska länge sedan jag gjorde det men det har verkligen fungerat förut!!! Problemet är ju att jag är så pinsamt dålig på sånt här så jag vet verkligen inte hur jag ska göra! Det finns fler usb-"ingångar" eller vad man säger men jag har provat alla och inget fungerar!!! Jag har inte firewire som jag sett att många tycker fungerar bättre! Jag har testat med att koppla ur alla andra usb-ingångar (tex till det mobila bredbandet) men det hjälper inte heller!

Hjälp för faaan innan jag kastar ut både kamerahelvetet och datorfaaaan *gah!* *gah!* *gah!* *mini* *grr27*

DanielF
2008-02-02, 17:10
Har du slagit på kameran?

Pinglan
2008-02-02, 17:15
Har du slagit på kameran?

Den är påslagen! (och snart sönderslagen *grr* ;) )

Fatalist
2008-02-02, 17:55
Vad för typ av lagringsmedie ligger filmen på? en DVD, ett minneskort?

Edit: Står ju DV-kamera. DOH!

hahavaffan
2008-02-02, 18:02
Är kameran av märket Sony?

Pinglan
2008-02-02, 18:19
Är kameran av märket Sony?

Japp! Ökar eller minskar detta mina chanser att få ordning på skiten? Min magkänsla säger mig att chanserna minskar.........*cry*

hahavaffan
2008-02-02, 18:46
Ja, Sony är kända för att i 90 fall 100 inte fungera via USB. Kolla om du har en s.k. firewire-anslutning på din dator. För firewire och Sony funkar mycket bättre.

Pinglan
2008-02-02, 19:24
Ja, Sony är kända för att i 90 fall 100 inte fungera via USB. Kolla om du har en s.k. firewire-anslutning på din dator. För firewire och Sony funkar mycket bättre.

Hur vet jag om jag har det då? Det finns en "kontakt" i datorn som det står 1394 på, kan det vara den? Om inte, kan man fixa det på något sätt?

Det knäppa är ju att det har fungerat förut!!!! Varför slutar det helt plötsligt att fungera *grr27*

Junior
2008-02-02, 19:57
1394 är firewire, då behöver du bara en kabel för att kunna försöka med FW.

Men precis som du säger är det skumt att det bara har slutat fungera.
Är kameran i samma läge som då (en del kameror måste man ha i ett visst läge för att den ska upptäckas av datorn) och gör du på precis samma sätt i programmet?

Jag har varken en sonykamera eller har testat MS moviemaker så jag har dåligt med specifika tips.

Bonnie
2008-02-02, 21:04
Har du testat på flera olika usbportar på datorn?

Jorgen
2008-02-02, 21:24
Har du testat på flera olika usbportar på datorn?

Läst första inlägget?

Det finns fler usb-"ingångar" eller vad man säger men jag har provat alla och inget fungerar!!!

Pinglan
2008-02-02, 22:00
1394 är firewire, då behöver du bara en kabel för att kunna försöka med FW.

Men precis som du säger är det skumt att det bara har slutat fungera.
Är kameran i samma läge som då (en del kameror måste man ha i ett visst läge för att den ska upptäckas av datorn) och gör du på precis samma sätt i programmet?

Jag har varken en sonykamera eller har testat MS moviemaker så jag har dåligt med specifika tips.

Bra, då får jag försöka med FW då, ska bara köpa en kabel först.... men visst är det skumt, det håller jag med dig om....kameran är i det läge den ska och jag gör på samma sätt i programmet (man kan bara göra på ett sätt liksom) TRÖTT blir jag *gah!*

Bonnie: se Jörgens svar ;)

Jörgen: :thumbup:

TcAnders
2008-02-02, 22:17
Jag har en sony kamera, och jag hade samma problem som dig tidigare.. Då köpte jag en FireWirekabel och VIPPS så var problemet borta för alltid, firewire är VÄLDIGT mycket bättre än usb..

Jag såg direkt en skillnad på kvalitén på filmen.. Och det är lättare att föra över film då datorn "styr" kameran när man använder fw..


// Anders

Pinglan
2008-02-09, 10:04
*uppdate*

Köpte en firewire-kabel och direkt fungerade det utan problem! Blä för usb :smash: Hurra för firewire :D

z_bumbi
2008-02-09, 10:20
Blä för usb :smash: Hurra för firewire :D

Snarare blä för Sony som inte kan fixa ett så enkelt problem att föra över en film med USB eller ännu hellre med en parallell anslutnnig.

Arf Pingvin
2008-02-09, 10:24
Blä för usb. Hurra för firewire.

Kurash
2008-02-09, 10:42
Har en kompis med exakt samma problem, ska tipsa honom.

Junior
2008-02-09, 19:46
*uppdate*

Köpte en firewire-kabel och direkt fungerade det utan problem! Blä för usb :smash: Hurra för firewire :D

Nice! :)