handdator

Visa fullständig version : Bränna film för dummies


Prowler
2008-02-01, 23:59
Hej!

Har en film som jag vill bränna till dvd. Men mappen med filerna är ju fylld med en jäkla massa rar.filer och de som inte är rar heter typ r30-fil, r31-fil, r32-fil osv.

Antar att jag måste packa upp alla rar. Men det blir ju samma namn av dom (?) Och jag får frågan om jag vill ersätta! Alla har exakt samma storlek också. Vad ska jag göra med skiten för att pussla ihop det till en fungerande film?

Hoppas detta är solklart för någon, för jag fattar inget av detta. Trodde jag skulle få några vettiga filformat, men dessa blir jag inte klok på.

watertouch
2008-02-02, 00:00
Du laddar hem programmet Winrar sen klickar du på första filen och "extractar" den då följer dom andra med automatiskt.

Prowler
2008-02-02, 00:07
Du laddar hem programmet Winrar sen klickar du på första filen och "extractar" den då följer dom andra med automatiskt.

Ok, tack!

Nu har den satt igång. Vad kommer det bli av detta då? Vad blir det för filformat tro? Blir det VIDEO-TS elelr vad det heter? Alla andra filerna som inte är Winrar då? Vad ska jag ha dom till?
Nu lägger jag allt som packas upp i en egen mapp så att jag har koll på vad som är vad. Är det som hamnar i den mappen det enda jag behöver sen för att kunna bränna?

Pudzianovski
2008-02-02, 00:11
Den kommer packa upp alla RAR filer efter du valt den första. Det kan vara olika format efter att du packat upp det. Men det står ju oftast vad det är i filnamnet/mappen.

Prowler
2008-02-02, 00:11
Va fan? Den "extractade" ju bara en av alla trettio eller vad det är, sen när jag tog nästa fil så säger den att det redan existerar en sån fil och frågar om jag vill ersätta. Är jag dum i huvudet?

watertouch
2008-02-02, 00:11
Beror ju på vad du ska bränna det till och vad den som packat ihop det har packat ihop det som.. är det en 4gigs grej så är det oftast dvd format. Är den runt 700-1400 är det oftast komprimerat i ex Divx eller Avi format. Alla dvd spelar tar inte detta. Glöm ej subtitles.. www.undertexter.se ;)

watertouch
2008-02-02, 00:13
Okej klicka på första filen, sen när den frågar efter program att öppna med så väljer du winrar.

Prowler
2008-02-02, 00:15
Okej klicka på första filen, sen när den frågar efter program att öppna med så väljer du winrar.


Ok, jag har trettio st. En heter .rar och resten heter .r00, r.01, r.02 osv. Antar att .rar är den första, eller? Jag markerar den, högerklickar och väljer extract files, väljer var jag vill lägga och går vidare, är det rätt?

Pudzianovski
2008-02-02, 00:16
Ok, jag har trettio st. En heter .rar och resten heter .r00, r.01, r.02 osv. Antar att .rar är den första, eller? Jag markerar den, högerklickar och väljer extract files, väljer var jag vill lägga och går vidare, är det rätt?

Ja. Spännande det här.

Prowler
2008-02-02, 00:16
Ja. Spännande det här.

Haha, känner mig rätt dum, men nu får vi se vad som händer...

hultman
2008-02-02, 00:17
För att kunna bränna ut skiten så behöver du nog deamon tools.

Pudzianovski
2008-02-02, 00:18
Haha, känner mig rätt dum, men nu får vi se vad som händer...

Alla är vi dumma innan vi lärt oss det. ;)

Prowler
2008-02-02, 00:22
Alla är vi dumma innan vi lärt oss det. ;)

Suck... ja nu har jag packat upp den filen. Det plingade till och så låg ligger det en img-fil i mappen jag valde att lägga det i. Varför kör den inte alltihopa? Om jag väljer nästa fil nu så kommer fanstyget att säga att det redan existerar en sån fil? Ska jag sova lite och försöka vidare imorrn, eller vad gör jag?

Ska jag verkligen bara markera en fil och så följer resten med? Ska jag inte markera alltihop...om det gör nån skillnad?

Pudzianovski
2008-02-02, 00:23
Suck... ja nu har jag packat upp den filen. Det plingade till och så låg ligger det en img-fil i mappen jag valde att lägga det i. Varför kör den inte alltihopa? Om jag väljer nästa fil nu så kommer fanstyget att säga att det redan existerar en sån fil? Ska jag sova lite och försöka vidare imorrn, eller vad gör jag?

Ska jag verkligen bara markera en fil och så följer resten med? Ska jag inte markera alltihop...om det gör nån skillnad?

Du ska bara välja den första så tar den reste automatiskt. Jämför storleken på alla rar filer med slutsumman av img filen så får du se att de är lika.

Kan du bränna med http://www.imgburn.com/index.php?act=download

Enkelt program.

Prowler
2008-02-02, 00:30
Du ska bara välja den första så tar den reste automatiskt. Jämför storleken på alla rar filer med slutsumman av img filen så får du se att de är lika.

Kan du bränna med http://www.imgburn.com/index.php?act=download

Enkelt program.

Ok! Tack för tipset på program, laddar ner nu. Så den img filen som packats upp är hela filmen? Den ligger på 2 577 616kb. är det hela filmen tro? Är subtitles med i det också? Det skulle vara svensk text.

Pudzianovski
2008-02-02, 00:32
Ok! Tack för tipset på program, laddar ner nu. Så den img filen som packats upp är hela filmen? Den ligger på 2 577 616kb. är det hela filmen tro? Är subtitles med i det också? Det skulle vara svensk text.

Ja, det låter som hela filmen. Låter inte som en långfilm direkt. Men det stämmer nog. Du kan se filmen i VLC player om du vill se den innan du bränner den.

Edit. VLC kan nog inte spela upp img filmer. Du kan köra daemon tools om du vill se den på datorn innan du bränner iaf.

egge
2008-02-02, 00:35
Ok! Tack för tipset på program, laddar ner nu. Så den img filen som packats upp är hela filmen? Den ligger på 2 577 616kb. är det hela filmen tro? Är subtitles med i det också? Det skulle vara svensk text.

Testa att klicka på den. ;)

edit: Tror VLC klarar .img men nu blev jag lite osäker.

Pudzianovski
2008-02-02, 00:37
Ja, det låter som hela filmen. Låter inte som en långfilm direkt. Men det stämmer nog. Du kan se filmen i VLC player om du vill se den innan du bränner den.

Edit. VLC kan nog inte spela upp img filmer. Du kan köra daemon tools om du vill se den på datorn innan du bränner iaf.

Edit 2: Jag vet inte hur det är med VLC faktiskt. :D

Prowler
2008-02-02, 00:45
Hurra! Tack för hjälpen! Det funkade ju! Nu vet jag hur jag ska göra tills nästa gång!

hio
2008-02-02, 01:31
VLC kan spela upp IMG-filer, brukar bugga i menyn ibland men brukar gå att komma runt. Vet inte om det är filmens eller spelarens fel dock.

tobbo
2008-02-02, 01:54
Jag använder alltid VLC när jag ska se på film, vad använder ni?